• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizje dla Wyspy

Michał Stąporek
24 lutego 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Plac Wodny nad Motławą wg pracowni Bulanda Mucha Architekci Plac Wodny nad Motławą wg pracowni Bulanda Mucha Architekci

Architekci z Niemiec, Anglii, Francji i Polski zaprezentowali swoje koncepcje zabudowy Wyspy Spichrzów. Tymczasem Hiszpanie z Iberinvest mają gotowy pomysł na północny cypel wyspy i w ciągu najbliższych dni przedstawią go miastu.



Warsztaty architektoniczne zorganizowała firma Gray International. - W porozumieniu z miastem chcieliśmy stworzyć spójną koncepcję zabudowy południowej części wyspy, czyli na południe od Podwala Przedmiejskiego. Doszliśmy jednak do wniosku, że tak ważne miejsce zasługuje na całościowe spojrzenie - Ryszard Leśniewski z Gray International tłumaczy dlaczego zamówił u architektów projekty dotyczące całej wyspy, a nie tylko jej części.

Swoje wizje zaprezentowało pięć pracowni: brytyjska Chapman Taylor, francusko-polska Fiszer Atelier 41, niemiecka Astoc, warszawska Bulanda Mucha Architekci i gdańska Alter Polis. Co wymyślili architekci?

Propozycja pracowni Fiszer Atelier 41 Propozycja pracowni Fiszer Atelier 41
Marek Nakonieczny z Alter Polis twierdzi, że nie sposób ożywić wyspy bez zneutralizowania Podwala Przedmiejskiego, które rozcina ją na pół. Pracownia zaproponowała więc m.in. wybudowanie nad trasą centrum usługowo-handlowego, co pozwoliłoby "przełamać funkcjonalną i mentalną barierę" jaką stanowi Podwale.

Andrzej Bulanda z pracowni Bulanda Mucha Architekci zgadza się, że największym problemem wyspy jest Podwale Przedmiejskie. W swoim projekcie podkreśla konieczność "zszywania" miasta, czyli połączenia zdegradowanych elementów w spójną, wielowątkową całość.

Jednak zamówienie przez Graya koncepcji dla całej wyspy przypomina dzielenie skóry na niedźwiedziu, ponieważ część działek w północnej części wyspy ma właścicieli, którzy mają swoje własne plany zabudowy. Taka sytuacja dotyczy przede wszystkim hiszpańskiej firmy Martinsa Grupo Inmobiliaria (część Iberinvest), która jest właścicielem dwóch działek w tej części wyspy: pomiędzy Chmielną i Motławą oraz w kwartale Chmielna, Żytnia i Spichrzowa.

Architekci z Chapman Taylor zaproponowali m.in. kładkę na Wyspę Spichrzów Architekci z Chapman Taylor zaproponowali m.in. kładkę na Wyspę Spichrzów
- Do połowy przyszłego tygodnia przedstawimy miastu koncepcję zabudowy naszej i miejskiej działki na północnym cyplu wyspy - mówi Bartosz Piotrusiewicz z Iberinvest. Hiszpanie zaproponowali min. zlokalizowanie biur wzdłuż ul. Stągiewnej, niewielkich sklepów przy ul. Ciesielskiej, dużego parkingu (wymaganego przez miasto) z ogrodem na dachu i hotelu. Na samym wierzchołku wyspy powstałby park. Hiszpanie chcieliby także połączyć oba brzegów Motławy kładką, która przebiegałaby przez sam kraniec wyspy.

Bartosz Piotrusiewicz twierdzi, że jeżeli miasto zaakceptuje propozycje MGI, prace budowlane na północnym cyplu wyspy ruszą w 2007 roku. Spółka sfinansuje je ze środków własnych.
Wizja niemieckiej pracowni Astoc. Wizja niemieckiej pracowni Astoc.
Koncepcja pracowni Alter Polis. Koncepcja pracowni Alter Polis.

Opinie (124) 8 zablokowanych

  • no panie Marek żeby to było ostatni raz ! To mi wygladało na prowokację polityczną!

    Chciał Pan rzucić kalumnie na miłujacego honor i ojczyznę patryjotę!
    To oczywisty fakt!

    • 0 0

  • dodatek

    Plac Wodny nad Motławą wg pracowni Bulanda Mucha Architekci
    najciekawsz i super futurystyczna architektura

    • 0 0

  • co ma tu polityka do gadania!!! tylko bez lapowek !!! poprostu szok !!!pozadek by tu zaprowadzil tylko wielki wodz Józef Piłsudski i jego polityka !!a wspolczesna polska to brak slow
    !!!!!!!

    • 0 0

  • wlasciwie jakby zbudowali wszystko co planuja / gildia , stocznia , wyspa / to stare miasto byloby dodatkie do calkiem nowej jakosci , ale mam wrazenie ze te wszystkie pseudo klocki nie beda pasowaly do siebie / kto da wieksza lapowke ten wygra wizje..../ i spojnosc diabli wezma

    • 0 0

  • Ładnie

    "Plac Wodny nad Motławą wg pracowni Bulanda Mucha Architekci" jesli tak ma to wygladac to jestem za inne projekty sa do banii ................. to jest swietne ........ dosc tradycyjnej budowy w stylu nowoczesnych kamieniczek niech Gdańsk bedzie w koncu nowoczesnym miastem...... :D:D:D Innym projektą dziękujemy :D To że jest to obok zabytkowej cześći miasta nie oznacza wcale że muis byc podobne :d W innych miastach takie odważne projekty powstają więc może i w Gdańsku ::D:D:D Licze na to :D

    • 0 0

  • Tylko nawiązanie do tradycji !!!!

    z nowoczesnymi wnętrzami !!! Zresztą dawno temu gdańszczeni doszli do wniosku że najważniejsze sa fasady.
    A na nowocześość jest miejsce wszedzie tylko nie na starym (głównym) mieście....
    i Budować budować ....

    • 0 0

  • Jakie to jest piekne - ten projekt Balanda-Muchy na górnym obrazku.
    Doczekam?

    • 0 0

  • historyczna zabytkowa czesc miasta?

    Do Tych 'Wszystkich', ktorzy ograniczaja zabytkowa czesc miasta tylko do odbudowanego po 2.Wojnie Glownego.Miasta !!!...
    ..po 2.Wojnie odbudowano tylko niewielka czesc spalonego w 1945 zabytkowego organizmu miejskiego Gdanska, ktory byl najwiekszym takim zespolem w Naszej czesci Europy!!! za zabytek znajdujacy sie pod ochrona konserwatorska zostal uznany caly historyczny zespol miejski Gdanska wewnatrz fortyfikacji nowozytnych .. a wiec Stary zabytkowy Gdansk to NIE tylko Glowne.Miasto - ale takze wszystkie historyczne dzielnice znajdujace sie wewnatrz pierscienia w/w fortyfikacji: Stare.Miasto, Glowne.Miasto, Dolne.Miasto, Dlugie.Ogrody, Kneipab, Wyspa.Spichrzow, Stare.Przedmiescie, Bischofsberg... a wiec wszystkie historyczne tereny zespolu miejskiego +/- wewnatrz zarysu ograniczonego przez: ul.Walowa - Oplyw.Motlawy - Biskupia.Gorka - Grodzisko ...

    • 0 0

  • koncepcje niby wybiegające w przyszłość (podobają mi się)ale nikt się nie odważył projektować bez tej nieszczęsnej trasy na warszawę.w planach jest przecież obwodnica od warszawy idąca między orunią a pruszczem az do obecnej obwodnicy na wysokość straszyna.wtedy podwale przedmiejskie nie będzie tak jak dziś obciążone, mogłaby to być normalna dwukierunkowa ulica z tramwajem po środku zabudowana z obu stron(zamiast tych trawników od ogarnej), oddzielałaby w naturalny sposób główne miasto od starego przedmieścia i dolnego miasta ale nie odgradzała tak jak dzis.również szpetna estakada przy okopowej(w centrum miasta!!!)nie byłaby potrzebna, miasto szło by dalej, w stronę gildii, stacja kolejki przecież tam jest przewidziana, ale to juz kolejne projekty(konieczny most,przedłużenie wałowej, dzis wszsytko musi jechac tym podwalem, targ drzewny zapchany), ale chyba trzeba własnie odważnie, na wiele lat, nie wszystko od raz będzie zrealizowane, ale niech jest chodziaż plan, a nie nieskoordynowana zabudowa/odbudowa nie obejmująca całosci

    • 0 0

  • masz racje- tez to niestety zauwazylem -wszystkie koncepcje utrwalaja patologiczny podzial historycznego centrum trasa szybkiego ruchu... to smutne, ze ta zaprojektowana wbrew regul urbanistycznych trasa tak bardzo zakorzenily sie w swiadomosci architektow, urzednikow, mieszkancow... ktorzy tak naprawde chyba niewiele wiedza o pieknej historii Naszego Hanseatyckiego Miasta :(

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane