• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce pomkniemy rowerem przez Zaspę i Przymorze

Krzysztof Koprowski
9 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obecnie droga wzdłuż al. Rzeczypospolitej oraz ul. Chłopskiej pełna jest dziur i nierówności, a dodatkowo jest wąska. Obecnie droga wzdłuż al. Rzeczypospolitej oraz ul. Chłopskiej pełna jest dziur i nierówności, a dodatkowo jest wąska.

Miłośnicy dwóch kółek już wkrótce będą mogli się cieszyć z kolejnych kilometrów gładkich jak stół dróg rowerowych w Gdańsku. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na budowę ścieżek na Zaspie i Przymorzu. Skorzystają też kierowcy.



Prace na ul. 3 Maja trwają już od kilku dni. Na razie są to przygotowania, lada dzień pojawi się też sprzęt budowlany. Prace na ul. 3 Maja trwają już od kilku dni. Na razie są to przygotowania, lada dzień pojawi się też sprzęt budowlany.

W jakim celu korzystasz najczęściej z roweru?

Nowa droga rowerowa na Zaspie i Przymorzu powstanie w miejsce całkowicie zniszczonego i nieprzystosowanego do tej funkcji istniejącego asfaltowego chodnika ze ścieżką wymalowaną białą linią wzdłuż al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja będzie realizowana jednak wyłącznie po stronie wschodniej tych arterii.

- Inwestycję z przyczyn finansowych realizujemy tylko po jednej stronie. Będzie to jednak droga rowerowa dwukierunkowa dla rowerzystów o standardzie takim, jak pozostałe nowe ścieżki w Gdańsku - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za tę inwestycje.

Dwukierunkowość jest tutaj kluczowa, gdyż dotychczas teoretycznie w kierunku Sopotu należało wybierać ścieżkę po stronie SM Rozstaje oraz falowców, zaś jadąc w kierunku przeciwnym - po stronie torów kolejowych. Teoretycznie, gdyż z racji praktycznie antymiejskich tuneli pod al. Rzeczypospolitej, większość rowerzystów lekceważyła nieżyciowe wizje inżynierów sprzed wielu lat i jechała "pod prąd". Ta zasada niestety nadal zostanie utrzymana na dojeździe do nowej drogi od skrzyżowania ul. Kościuszki z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

- Ten odcinek nie jest objęty realizowanym przez nas zadaniem. Ewentualne zmiany w oznakowaniu lub przebudowie należą wyłącznie do zarządcy tej drogi (Zarządu Dróg i Zieleni - przyp. red.) - informuje Bartosiewicz.

Charakterystyczna czerwona nawierzchnia z betonu asfaltowego pojawi się od skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka/Nową Słowackiego zobacz na mapie Gdańska aż do skrzyżowania ul. Chłopskiej z ul. Pomorską zobacz na mapie Gdańska. Jej przebieg zostanie jednak nieco zmieniony - będzie przebiegać głównie wzdłuż krawędzi ulicy, a nie zabudowań jak jest obecnie. Ponadto w rejonie kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie nadal poprowadzona po skosie przez dawny pas startowy, a między filarami kładki, tak by w ogóle nie kolidować z ruchem pieszych.

Projekt przewiduje również przebudowę przejazdów przez skrzyżowania, w tym przy pętli na Zaspie zobacz na mapie Gdańska oraz skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską, gdzie dodatkowo korekcie ulegnie jej przebieg przy przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska, a nowa nawierzchnia będzie tu też na ścieżce po stronie torów kolejowych od ul. Kołobrzeskiej do realizowanego osiedla mieszkaniowego zobacz na mapie Gdańska.

Wzdłuż nowej drogi rowerowej, przewidziano na całej długości nową nawierzchnię chodników. Inwestycja została skoordynowana z wymianą sieci ciepłowniczej po trasie istniejącego kanału w rejonie ul. Chłopskiej i Rzepichy zobacz na mapie Gdańska (przedsięwzięcie realizowane przez GPEC).

Oprócz znacznej poprawy komfortu podróży na dwóch kółkach, z inwestycji skorzystają też ci, którzy nie mogą obejść się bez auta. Dla kierowców przewidziano budowę prawoskrętu z ul. Chłopskiej w ul. Pomorską. zobacz na mapie Gdańska - Nowy pas ruchu zostanie wykonany w pierwszej kolejności, jeszcze w tym roku - dodaje dyrektor DRMG.

Wszystkie prace będą wykonywane przez firmę MTM SA z Gdyni, która złożyła ofertę w przetargu na kwotę ok. 4 mln 292 tys. zł (kryterium wyboru była najniższa cena), podczas gdy kosztorys opiewał na kwotę aż ok. 7 mln 600 tys. zł. Terminarz prac przewiduje oddanie do użytku drogi rowerowej do 30 kwietnia 2013 r., zaś prawoskrętu dla samochodów - do końca października br.

Na tym jednak nie kończą się inwestycje w infrastrukturę rowerową na Dolnym Tarasie. Jeszcze w tym roku powinna ruszyć budowa ścieżki wzdłuż al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Natomiast już teraz można obserwować pierwsze prace związane z budową drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja w Śródmieściu. Tu wykonawcą jest Skanska, która zaoferowała kwotę ok. 3 mln zł (kosztorys przewidywał inwestycję droższą o ok. 800 tys. zł), a rowerzyści pojadą tą trasą, częściowo prowadzoną po pomoście nad nasypem kolejowym, najpóźniej w kwietniu przyszłego roku. Niewykluczone jednak, że termin ten ulegnie skróceniu, prace może uda się zakończyć jeszcze przed zimą.

Wszystkie inwestycje rowerowa są prowadzone w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska.

W ramach inwestycji wykonano już drogi rowerowe m.in. wzdłuż ulic: Krasickiego zobacz na mapie Gdańska, Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańska, Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska oraz Stryjewskiego zobacz na mapie Gdańska. W planach są ścieżki m.in. na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska oraz ulicach: Nowolipie - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną również parkingi rowerowe w najważniejszych punktach miasta.

Opinie (310) 5 zablokowanych

  • ...W ramach inwestycji wykonano już drogi rowerowe m.in. ... Jaśkowa Dolina (11)

    tyle, że GIK, który robił remont torowiska we Wrzeszczu nawet nie zrobił przejazdu rowerowego obok przejścia i tym sposobem ścieżka rowerowa wzdłuż Grunwaldzkiej nie ma połączenia z tą na Jaśkowej

    • 16 5

    • ... i po co? (9)

      I tak na Grunwaldzkiej i Jaśkowej Dolinie rowerzyści jeżdżą po chodnikach, choć po przeciwległej stronie jest ścieżka. Ale po co tracić czas na przejazd/przejście na drugą stronę ...

      • 5 6

      • (1)

        Jak ktoś nie potrzebuje zjeżdżać na drugą stronę to po co tracić czas na absurdalnie wydłużonych cyklach świateł (wydłużonych dla pieszych/rowerzystów)?

        • 4 5

        • cykl dla pieszych jest ten sam co dla jezdni Jaśkowa Dolina. Jeśli chcesz pojechać jezdnią od Grunwaldzkiej do Jaśkowej to masz dwa cykle :D. Jeśli pojedziesz przejściem i chodnikiem przy Jaśkowej będziesz miał jeden cykl.

          • 2 2

      • (3)

        Ścieżka jest, ale sklepy i instytucje nie zostały po tej stronie zdublowane.

        • 7 2

        • (2)

          to można po jezdni, a nie po chodniku ...

          • 1 1

          • Czytaj znaki (1)

            Nie można

            • 0 1

            • to na ścieżkę lub prowadzić rower

              • 0 1

      • a jak maja tam dojechać np. do banku jesli nie ma tam ścieżki tylko jest po jednej stronie? (1)

        • 6 1

        • nie muszą dojeżdżać po chodniku - jest jezdnia, rower można prowadzić, a na pewno nie przejeżdżać po przejściu dla pieszych bez przejazdu dla rowerów - jak nie ma ścieżki to chodnik dla pieszych - pieszym daje się wyraźnie do zrozumienia, że nie mają chodzić po ścieżkach rowerowych - to musi działać w obie strony. A już szczytem jest dzwonienie na pieszych przez rowerzystów jadących po chodniku oraz brak uważania na przejścia dla pieszych przez ścieżki rowerowe

          • 3 2

      • problemem są kierowcy parkujący na chodniku między Sienkiewicza a Grunwaldzką

        tam jest na chodniku dość miejsca dla pieszych i cyklistów. Warto postawić choć słupki zapobiegające parkowaniu

        • 6 0

    • Wiesz, jakoś się tym faktem nigdy nie martwiłem - bardziej wkurzają mnie kierowcy zastawiający drogę rowerową w okolicach nowej republiki, d. kino bajka

      • 11 1

  • Wiecie dlaczego nie buduje sie sciezek w poludniowych dzielnicach? Bo jak wyjedziesz z domu na rowerze to wrocisz na piechote. (2)

    • 14 11

    • ?

      • 4 2

    • Arabrab

      to Barbara czytana wspak

      • 1 1

  • Więcej ścieżek rowerowych (10)

    szkoda że nie ma połączenia ścieżki rowerowej Sopockiej z Gdynią. Jest tylu chętnych do jeżdżenia. W niedziele w Sopocie był taki ścisk straszny na ścieżce rowerowej, ludzie chcą jeździć ale między samochodami się boją, a nawet jak się odważą to każdy na nich trąbi...

    • 21 5

    • Niech się odważają (6)

      przepisy wręcz nakazują jazdę po ulicy, jeśli nie ma ścieżki rowerowej (i nie ma explicite zakazu jazdy ulicą). Są w prawie dopuszczone konkretne wyjątki, kiedy wolno jechać rowerem po chodniku - jest ich mało. Prawda jest taka, że im więcej rowerów będzie jeździć ulicami, tym będzie bezpieczniej - kierowcy aut szybciej przyzwyczają się do rowerów i nauczą bezpiecznie współjeździć.

      • 8 0

      • (2)

        Ale ja nie lubię jeździć po ulicy - nie lubię wdychać spalin, a poza tym jeżdżę względnie wolno i wolę poruszać się po chodniku.

        • 1 3

        • spaliny to wdychasz jeżdżąc samochodem

          jadąc rowerem oddychasz czystszym powietrzem niż to, które jest wewnątrz samochodu

          • 3 0

        • na chodniku też wdychasz spaliny :)

          • 2 0

      • (1)

        Niestety w Sopocie jest zakaz poruszania się po drodze, zostaje tylko chodnik...

        • 0 1

        • Zakaz jest tylko wzdłuż Niepodległości

          wszędzie indziej da się jechać rowerem, choć nie w każdym kierunku (ograniczenia jednokierunkowości robią swoje). Z Gdyni do Gdańska da się przejechać 90% trasy jadąc drogą dla rowerów wzdłuż Armii Krajowej, niestety potem robi się gorzej.

          Ruch samochodowy w Sopocie jest w sumie dość spokojny - całkiem przyjemnie się tam jeździ po ulicach.

          • 1 0

      • Czym częściej będziemy korzystać z ulic tym szybciej kierowcy zaczną zauważać rowerzystów. Lepiej jechać drogą niż przepychać się po chodniku.

        • 4 1

    • dokladnie ludzie chcą jezdzic rowerami ale to musi byc bezpieczne!! (2)

      Dotego sa potrzebne drogi rowerowe bo niechca ryzykować jazdy ulicami gdzie pobocza są dziurawe a kierowcy niezwracaja uwagi na rowerzystów.jedziesz ulicą atu nagle jest wielka dziura na poboczu jesli w nia wjedziesz mozesz sie wyłozyc i wpasc na srodek ulicy kierowcy sie niewyrobia i niezachamuja wiec cie rozjada!! Ominąc tez masz marne szanse bo kierowca cie niezauwarzy nawet jesli dasz znak bo za mało czasu na reakcje .
      Dlatego sa potrzebne drogi dla rowerzystów poto by nie musieli ulicami jechac.A ci co jada ulicami mimo ze jest droga rowerowa to oprostu karac jak kazdego za łamanie kodeksu drogowego

      • 0 2

      • Pobocza??

        jak jest pobocze to jeszcze nie jest źle ale bardzo często w mieście nawet brak i tego kawałka by wykorzystać go do jazdy rowerem,

        • 2 0

      • to jest bezpieczne

        jak nie masz doświadczenia, to wjazd samochodem będzie dla ciebie niebezpieczny.
        Zależy od gęstości ruchu z naprzeciwka i różnic prędkości - jak się zmotoryzowani sami blokują, to nie ma wielkiego ryzyka jazdy rowerem - jest ono porównywalne z ryzykiem wykonywania zwykłych prac domowych. Ryzyko pojawia się na skrzyżowaniach ruchu rowerowego z ruchem samochodów - jak jest sygnalizacja to nie ma wielkiej sprawy, choć niektórzy miszczowie kierownicy jeżdżą na czerwonym. Ale wtedy zagrażają pieszym i innym kierowcom - nie tylko rowerzystom.

        • 3 0

  • Tak trzymać

    • 8 1

  • A MY SWOJE (11)

    W Gdyni też żyją ludzie i mają rowery. Ale nam pozostaje załadować rower na samochód i jechać do Gdańska aby sobie pojeździć.

    • 39 2

    • (1)

      Bo w Gdyniy rowery służą jako elementy pod dekoracje przypięte do słupów (brawo miasto , tak trzymać ) a nie narzędzie do transportu. Kto by się tam przejmował DDR.

      • 11 3

      • Mieszkańcy Gdyni, przypnijmy swoje rowery do słupów , posadźmy kwiatki i będzie pięknie , niech w końcu rowery się do czegoś przydadzą

        • 8 1

    • fajnei by było zorganizować taką akcje... (3)

      Kolejna masa krytyczna samochodami! Rowery na bagażniki i transparenty w stylu "wolałbym jechać na rowerze, ale nie mam jak", "mój rower zajmuje mniej miejsca jak samochód, Gdynia nie inwestyke w infrastrukture rowerową", "mój rower nie powiększa korków", "mój rower nie zabiera Ci miejsca parkingowego w centrum", "mój rower nie powiększa zatorów", "gdy jadę rowerem jesteś szybciej w domu", "mój rower nie zanieczyszcza powietrza" itp. Gdyby chociaż połowa osób jeżdzących na masę krytyczną wybrała samochód to pokazalibyśmy jakie korzyści ma rower dla innych użytkownikó drogi! Kto ma bagażnik rowerowy montuje rower i transparent, kto nie ma bagażnika tylko transparent

      • 9 2

      • twoje piardy i cuchnący pot też zanieczyszczają środowisko (2)

        ogarnij się

        • 0 16

        • rozumiem, ze wolisz bym jeżdził samochodem

          i blokował Ci drogę względnie rowerem zabierał praktycznie cały jeden pas ruchu zamiast rowerem do swojej DDR, nie zabierał Ci miejsca na drodze, nie potęgował korków, nie zabierał miejsca postojowego itd? Masochista...

          • 5 1

        • o urzędnik z Gdyni

          się odezwał.

          • 6 4

    • Jak to nie inwestuje?

      Inwestuje prawie tyle co Gdańsk, przecież ileśtam naście baniek poszło na wspaniałą i tak upragnioną przez Gdyńskich rowerzystów estakadę rowową, a tu mowa o marnych trzech milionach...

      Tak więc jak widać problemem nie są pieniądze w wypadku Gdyńskich inwestycji, a ich wykorzystanie.

      • 9 1

    • bo dla 80 osób -rowerzystów (2)

      w Gdyni nie opłaci si e budować. Do tego Gdynia ma inny układ topograficzny niż Gdańsk i nie ma układów Politycznych aby dostała kasiore na ten cel.

      • 0 10

      • Ale 11 baniek na estakade zbyteczną znalazła? (1)

        • 3 2

        • esssstakada, esta, esta

          • 0 0

    • można wsiąść w SKM

      można też na wielu ulicach jeździć bez kłopotu. Do tego potrzeba tyle odwagi, ile potrzeba do wyjazdu samochodem. To też jest ryzykowne.

      • 2 0

  • Ja nie mogę się doczekać ścieżki rowerowej na Wyspę Sobieszewską, (1)

    koło rafinerii zawsze jadę z duszą na ramieniu, ale co zrobić, innej drogi nie ma ....

    • 20 1

    • Nie chcę cię martwić, ale możesz się nie doczekać. Chyba, że jakoś pod turystykę to podciągniecie.

      • 2 2

  • No no, XXI wiek !!

    • 13 0

  • w mojej Gdyni pewnie 5 lat robili by wizualizacje po czym wybdowali estakadę

    Ale w tym szaleństwie jest metoda, może estakada nad 10 lutego bo gryzonie stwierdzą, że poruszanie się prawym pasem (tym służącym do rozwalania zawieszenia samochodu za pomocą śliskiej jak skur*syn po deszczu kostki) jest zbyt niebezpieczne?

    • 17 0

  • A budowa stanie bądz będą poprawki

    ,,ok. 4 mln 292 tys. zł (kryterium wyboru była najniższa cena) 7 mln 600 tys. zł"
    3 mln 308 tys. zł różnicy
    2 pasmowe dla rowerów poszerzenie dla pieszych (chyba będzie obecna szerokość ok 2 m i nie pomieści 2 kierunkowej+ piesi)
    fuszerka jak na linii tramwajowej nowa łódzka.

    i ciekawe kto ile wziął z tych 3 mln że po raz kolejny to konsorcjum wygrało przetarg???

    • 5 5

  • Panie Prezydencie Gdyni (8)

    Czas sie zbudzić z letargu anty rowerowego, pojechać na szkolenie do Gdańska i zabrać się do roboty.

    • 22 3

    • ROWERZYŚCI (2)

      Idę na spacer z Brzeźna do Jelitkowa ścieżką dla pieszych,w miejscach,gdzie krzyżują się ścieżki dla pieszych i i rowerzystów są przejścia dla pieszych. próbuję przejść,niestety,banda rowerzystów z ogromną prędkością wpada na mnie nie respektując mojego pierwszeństwa.
      Drugi przykład: Przejście dla pieszych bez ścieżki rowerowej:wg przepisów rowerzyści mają obowiązek zejść z roweru i przejść z rowerem.Niestety rowerzysta przejeżdża przez przejście rozbijając pieszych.Jazda pochodniku: piesi w popłochu uciekają bo jemu wolno jechać jak chce.Po tych zdarzeniach postanowiłem być agresywny dla tej bandy nie respektującej żadnych przepisów (bo przecież jest ogólna pochwała i przyzwolenie na taką polakowatość) .Piesi po prostu czują się zagrożeni - nie do pomyślenia w innych krajach gdzie ludzie jeżdżą na rowerach i nie koniecznie wszędzie są ścieżki rowerowe.Ot zwykłe polskie piekło.

      • 1 6

      • (1)

        Sam też tworzysz te piekiełko.

        Przejścia przez drogi dla rowerów są objęte takimi samymi przepisami jak przejścia dla pieszych przez jezdnie. Pieszy (dalej) według przepisów nie może wtargnąć przed nadjeżdżający pojazd. Co innego jeśli rowerzysta/samochód będzie dalej, wtedy można wejść zmuszając do zwolnienia. Pieszy nie ma pierwszeństwa stojąc przed przejściem.

        A tak na marginesie do tego przykładu - jest tak samo jak na wielopasmowej drodze. Lepiej nie hamować i przepuszczać ludzi, bo ktoś z tyłu wyprzedzi i potrąci pieszego.

        • 2 4

        • oboje tworzycie zbędne pola konfliktu

          warto nawiązywać kontakt wzrokowy i ustępować sobie wzajemnie. Do tego potrzeba bardziej uspokojenia ruchu samochodów i podważanie mitów o zagrożeniu stwarzanym przez rowerzystów przejeżdżających jezdnie w poprzek równolegle do przechodzących tamtędy pieszych - zwłaszcza jeśli są sterowane sygnalizacją świetlną. Zagrożenie stwarzają kierowcy mający kilkadziesiąt razy większą energię kinetyczną niż rowerzyści i piesi. Gdyby każdy rowerzysta przestrzegał zasady schodzenia na każdym przejściu gdy ma zielone światło, to jazda rowerem nie byłaby atrakcyjna, a rozzuchwaleni brakiem konkurentów na jezdni kierowcy kasowali by jeszcze większą liczbę pieszych (również na chodnikach)

          • 7 1

    • Panie Prezydencie Gdyni (3)

      Niech Pan chroni Gdynię od bandy rowerowej ,która teroryzuje pieszych w Gdańsku,w tym mieście pieszy czuje się zagrożony.Kiedyś Budowniczowie Gdyni uchronili miasto przed tramwajami i chwała im za to (proszę zobaczyć jak wyglądają przejazdy przez tory w Gdańsku - masakra. Jeżeli chce Pan , żeby piesi czuli się zagrożeni przez rowerzystów to proszę wybudować w środku miasta jak najwięcej ścieżek rowerowych.Dla rowerzystów ścieżki poza centrum!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 1 5

      • xyz - ważniejsze od "śmieszek" rowerowych poza centrum (2)

        są strefy pieszo rowerowe w centrum i w pobliżu węzłów przesiadkowych. O to apeluj do prezydenta - miasto odżyje.

        • 2 1

        • (1)

          Żadnych stref pieszo-rowerowych !!!! To niebezpieczne dla pieszych !!!

          • 0 6

          • na całym świecie to działa, działa w wielu miastach w Polsce

            dlaczego nie miałoby działać w Trójmieście? (na Długiej działa od roku coraz lepiej).

            • 3 0

    • prezydent

      macie takiego na jakiego głosowaliście...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane