• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce pomkniemy rowerem przez Zaspę i Przymorze

Krzysztof Koprowski
9 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obecnie droga wzdłuż al. Rzeczypospolitej oraz ul. Chłopskiej pełna jest dziur i nierówności, a dodatkowo jest wąska. Obecnie droga wzdłuż al. Rzeczypospolitej oraz ul. Chłopskiej pełna jest dziur i nierówności, a dodatkowo jest wąska.

Miłośnicy dwóch kółek już wkrótce będą mogli się cieszyć z kolejnych kilometrów gładkich jak stół dróg rowerowych w Gdańsku. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na budowę ścieżek na Zaspie i Przymorzu. Skorzystają też kierowcy.



Prace na ul. 3 Maja trwają już od kilku dni. Na razie są to przygotowania, lada dzień pojawi się też sprzęt budowlany. Prace na ul. 3 Maja trwają już od kilku dni. Na razie są to przygotowania, lada dzień pojawi się też sprzęt budowlany.

W jakim celu korzystasz najczęściej z roweru?

Nowa droga rowerowa na Zaspie i Przymorzu powstanie w miejsce całkowicie zniszczonego i nieprzystosowanego do tej funkcji istniejącego asfaltowego chodnika ze ścieżką wymalowaną białą linią wzdłuż al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja będzie realizowana jednak wyłącznie po stronie wschodniej tych arterii.

- Inwestycję z przyczyn finansowych realizujemy tylko po jednej stronie. Będzie to jednak droga rowerowa dwukierunkowa dla rowerzystów o standardzie takim, jak pozostałe nowe ścieżki w Gdańsku - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za tę inwestycje.

Dwukierunkowość jest tutaj kluczowa, gdyż dotychczas teoretycznie w kierunku Sopotu należało wybierać ścieżkę po stronie SM Rozstaje oraz falowców, zaś jadąc w kierunku przeciwnym - po stronie torów kolejowych. Teoretycznie, gdyż z racji praktycznie antymiejskich tuneli pod al. Rzeczypospolitej, większość rowerzystów lekceważyła nieżyciowe wizje inżynierów sprzed wielu lat i jechała "pod prąd". Ta zasada niestety nadal zostanie utrzymana na dojeździe do nowej drogi od skrzyżowania ul. Kościuszki z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

- Ten odcinek nie jest objęty realizowanym przez nas zadaniem. Ewentualne zmiany w oznakowaniu lub przebudowie należą wyłącznie do zarządcy tej drogi (Zarządu Dróg i Zieleni - przyp. red.) - informuje Bartosiewicz.

Charakterystyczna czerwona nawierzchnia z betonu asfaltowego pojawi się od skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka/Nową Słowackiego zobacz na mapie Gdańska aż do skrzyżowania ul. Chłopskiej z ul. Pomorską zobacz na mapie Gdańska. Jej przebieg zostanie jednak nieco zmieniony - będzie przebiegać głównie wzdłuż krawędzi ulicy, a nie zabudowań jak jest obecnie. Ponadto w rejonie kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie nadal poprowadzona po skosie przez dawny pas startowy, a między filarami kładki, tak by w ogóle nie kolidować z ruchem pieszych.

Projekt przewiduje również przebudowę przejazdów przez skrzyżowania, w tym przy pętli na Zaspie zobacz na mapie Gdańska oraz skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską, gdzie dodatkowo korekcie ulegnie jej przebieg przy przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska, a nowa nawierzchnia będzie tu też na ścieżce po stronie torów kolejowych od ul. Kołobrzeskiej do realizowanego osiedla mieszkaniowego zobacz na mapie Gdańska.

Wzdłuż nowej drogi rowerowej, przewidziano na całej długości nową nawierzchnię chodników. Inwestycja została skoordynowana z wymianą sieci ciepłowniczej po trasie istniejącego kanału w rejonie ul. Chłopskiej i Rzepichy zobacz na mapie Gdańska (przedsięwzięcie realizowane przez GPEC).

Oprócz znacznej poprawy komfortu podróży na dwóch kółkach, z inwestycji skorzystają też ci, którzy nie mogą obejść się bez auta. Dla kierowców przewidziano budowę prawoskrętu z ul. Chłopskiej w ul. Pomorską. zobacz na mapie Gdańska - Nowy pas ruchu zostanie wykonany w pierwszej kolejności, jeszcze w tym roku - dodaje dyrektor DRMG.

Wszystkie prace będą wykonywane przez firmę MTM SA z Gdyni, która złożyła ofertę w przetargu na kwotę ok. 4 mln 292 tys. zł (kryterium wyboru była najniższa cena), podczas gdy kosztorys opiewał na kwotę aż ok. 7 mln 600 tys. zł. Terminarz prac przewiduje oddanie do użytku drogi rowerowej do 30 kwietnia 2013 r., zaś prawoskrętu dla samochodów - do końca października br.

Na tym jednak nie kończą się inwestycje w infrastrukturę rowerową na Dolnym Tarasie. Jeszcze w tym roku powinna ruszyć budowa ścieżki wzdłuż al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Natomiast już teraz można obserwować pierwsze prace związane z budową drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja w Śródmieściu. Tu wykonawcą jest Skanska, która zaoferowała kwotę ok. 3 mln zł (kosztorys przewidywał inwestycję droższą o ok. 800 tys. zł), a rowerzyści pojadą tą trasą, częściowo prowadzoną po pomoście nad nasypem kolejowym, najpóźniej w kwietniu przyszłego roku. Niewykluczone jednak, że termin ten ulegnie skróceniu, prace może uda się zakończyć jeszcze przed zimą.

Wszystkie inwestycje rowerowa są prowadzone w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska.

W ramach inwestycji wykonano już drogi rowerowe m.in. wzdłuż ulic: Krasickiego zobacz na mapie Gdańska, Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańska, Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska oraz Stryjewskiego zobacz na mapie Gdańska. W planach są ścieżki m.in. na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska oraz ulicach: Nowolipie - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną również parkingi rowerowe w najważniejszych punktach miasta.

Opinie (310) 5 zablokowanych

  • !!!

    DZiękuję, dziękuję i jeszcze raz dziękuję

    • 10 0

  • Świetnie!

    W końcu wezmą się za ten odcinek. Już mi zbrzydło omijanie dziur i gałęzi :)

    • 5 0

  • (1)

    zgodzę się z jednym przedmówcą - odseprować ściezki rowerowe od pieszych - różnica jest kolosalna dla obu. Komfort i BEZPIECZEŃSTWO - bez porówniania inne.

    • 4 3

    • ludzie separowani od siebie wpadają w depresję oraz/lub stają się samolubni.

      lepiej promować spowalnianie ruchu i ograniczenia prędkości na wszystkich przestrzeniach i korytarzach komunikacyjnych prowadzących przez rejony zamieszkałe przez ludzi, tak by i dzieci i osoby w podeszłym wieku czuły się bezpiecznie. Największy przyrost komfortu wywoła ograniczenie ruchu i prędkości samochodów. Pomyśl o tym, zanim zaczniesz wypisywać kolejne dyrdymały.

      • 3 1

  • moje zdanie (1)

    Przeczytałem tą poniższą dyskusję o jeździe rowerem.Przestrzegać przepisy są zobowiązani wszyscy uczestnicy ruchu,bez wyjątku a za łamanie przepisów powinny być kary.Dla rowerzystów mającym gdzięs prawo podam przykład z Berlina a było to jakieś 30 lat temu,byłem z kolegą u jego kolegi Polaka tam mieszkającego.Jechał rowerem po chodniku poza ścieżką rowerową i potrącił staruszkę,pojawiła się policja i miał sprawę w sądzie.Wyrok był taki,że miał płacić babci rentę do końca jej życia i to bez odwołania.W Niemczech przestrzeganie prawa się ostro respektuje a u nas ma się je gdzieś ,ale co się dziwić kiedy policja jest niewidoczna i sama nic nie widzi.Może u nas wraz z upływem czasu się to zmieni ,więc radzę wziąć to pod uwagę ,rowerzystom przede wszystkim.

    • 2 3

    • zamiast kar powinny być działania prewencyjne, kładące nacisk

      na większą odpowiedzialność dysponujących największą energią kinetyczną - czyli zmotoryzowanych. Karanie rowerzystów za jazdę po wypiciu piwa jest marnowaniem środków wydawanych na utrzymanie karzących. Piszę to pod rozwagę wszystkich, zwłaszcza tych, którzy skupiają uwagę na krytykowaniu rowerzystów przede wszystkim - wielu z nich to interesujący innowatorzy społeczni - bez nich miasto byłoby co najmniej nudne, tak jak nudne są teksty pisane przez Ciebie, toja, z całym szacunkiem.

      • 3 1

  • ścieżki są w lesie, to co ma być zbudowane się nazywa drogą dla rowerów (nieby to samo, a jednak inaczej)

    • 3 2

  • A ja ulicą jeździć nie będe bo.. (2)

    to igranie z życiem i niebezpieczne w polskich realiach. Owszem korzystam też z ulic , ale o znikomym ruchu. Jeśli natomiast jest to główna arteria a nie ma ścieżki tylko chodnik to oczywiście że wybiorę chodnik , bo zdecydowanie czuje się tam bezpieczniej niż na ulicy. Po ruchliwych ulicach jeżdża tylko samobójcy. Dlatego szlak mnie trafia jak czytam takie teksty że powinny być kary dla rowerzystów nie jadących ulicą tylko chodnikem. Rowerzyści w tym ja wybierają je ze względu bezpieczeństwa bo jak już podkreśliłem jest to dużo bezpieczne niż jazda ulicą gdzie jest samochód za samchodem. Gdy jest ścieżka to oczywiście jadę nią a gdy jej nie ma a jest chodnik to wybieram chodnik.
    Kary owszem powinny być ale dla urzędników zwłaszcza z Gdyni , którzy rowerzystów traktują jak ludzi 5-tej kategorii

    • 1 1

    • jeżeli wybierasz chodnik przy ruchliwej trasie

      to często robisz to po prostu zgodnie z przepisami, nie musisz tego specjalnie reklamować. Urzędników nie warto karać, warto się po prostu, tak jak ze wszystkimi ludźmi, dogadywać, prezentując sensownie dobrane argumenty. Można na przykład ich przekonać do sporządzenia porządnej mapy miasta, pokazującej, na jakich ulicach jest bezpiecznie poruszać się ponieważ ruch samochodów jest niewielki i spokojny. (fachowcy to nazywają wyraźną hierarchizacją sieci ulicznej). Taką mapę można też sporządzić siłami stowarzyszenia i przekazać urzędnikom do upowszechnienia.

      • 2 0

    • ...chodnik to też ulica.

      • 0 0

  • Dodam jeszcze

    • 0 0

  • Dodam jeszcze

    • 0 0

  • DDR wzdłuz ul. 3 maja to bardzo ważna inwestycja.

    Nazwana prze ze mnie zachodnią obwodnicą Śródmieścia , bowiem połączy ona Drogę Rowerową wzdłuż ul. Kartuskiej z Głównym Ciągem Komunikacyjnym Gdańska , i sprawi że w wygodny i bezpieczny sposób tylko i wyłącznie drogami rowerowymi będzie można dotrzeć z Oruni Górnej np. nad morze przez Al. Havla , Łostowicką , Kartuską i właśnie 3 maja do Głównego Ciągu Komunikacyjnego a stamtąd już nad morze. Tą samą trasą , będzie też można dotrzeć nad morze z Chełmu. Ta inwestycja znacznie zbliży Gdańsk do Europy i sprawi że w końcu w bezpieczny sposób będzie można przejechać drogami rowerowymi z jednego krańca miasta na drugi. Ominie się też zatłoczoną przez pieszych ścieżkę przy Dworcu Głównym PKP

    • 4 0

  • :D

    dobre wieści

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane