• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wniosek do NIK o kontrolę systemu Fala

MKo
6 lutego 2024, godz. 18:00 
Opinie (525)
Młodzież Wszechpolska i Ruch Narodowy chce, aby systemowi Fala przyjrzała się Najwyższa Izba Kontroli. Młodzież Wszechpolska i Ruch Narodowy chce, aby systemowi Fala przyjrzała się Najwyższa Izba Kontroli.

Przedstawiciele Młodzieży Wszechpolskiej i Ruchu Narodowego złożyli we wtorek do delegatury Najwyższej Izby Kontroli w GdańskuMapka wniosek o przeprowadzenie kontroli w spółce Innobaltica, odpowiadającej za przygotowanie i wdrożenie systemu Fala. Działacze chcą, aby NIK zbadał celowość, rzetelność, sensowność i ewentualne zagrożenia w funkcjonowaniu systemu.



Korzystałe(a)ś już z funkcjonalności systemu Fala?

Wniosek Młodzieży Wszechpolskiej i Ruchu Narodowego może wydawać się zaskakujący, bowiem dotychczas obie formacje, skupione głównie na kwestiach politycznych i światopoglądowych, raczej nie zabierały głosu w sprawie komunikacji miejskiej.

Tym razem jest inaczej, a obiektem ich troski stał się testowany od połowy grudnia w Trójmieście system Fala.

- Z obserwacji naszych działaczy, czynnie korzystających z komunikacji miejskiej, wynika, że ludzie nie wiedzą o wprowadzeniu systemu, a jeśli mają wiedzę na temat jego wprowadzenia, nie wiedzą jak z niego korzystać - napisali w uzasadnieniu wniosku działacze MW i RN. - Zaobserwować można w dalszym ciągu korzystanie z biletów tradycyjnych (papierowych) lub za pomocą aplikacji jakdojade.pl. Zachodzi pytanie: czy miasto Gdańsk i firma Innobaltica na wprowadzenie systemu Fala nie wydały w bezsensowny sposób pieniędzy? Istnieje również obawa, że ewentualne straty finansowe miasta i firmy przyniosą kolejne podwyżki cen biletów.
Zdaniem działaczy wiele osób nie wie, jak działa system Fala, a nawet że w ogóle funkcjonuje. Zdaniem działaczy wiele osób nie wie, jak działa system Fala, a nawet że w ogóle funkcjonuje.
Od Najwyższej Izby Kontroli oczekują m.in. kontroli procesu wdrożenia systemu Fala w komunikacji miejskiej, począwszy od dnia rozstrzygnięcia przetargu, oceny zagrożeń i problemów technicznych oraz ewentualnych strat materialnych mieszkańców i gmin uczestniczących w projekcie, a także wysokości dofinansowania ze środków publicznych procesu uruchomienia i utrzymania systemu.

Co na to spółka Innobaltica?



Do formułowanych pytań i wątpliwości odniosła się na naszą prośbę sama spółka Innobaltica. W przesłanym oświadczeniu czytamy, że pozostaje ona do pełnej dyspozycji wszelkich uprawnionych do kontroli instytucji.

- Warto podkreślić, że wdrażany przez firmę projekt unijny z definicji podlega stałej kontroli. Dlatego zmiany terminów zakończenia każdorazowo poprzedzały właściwe konsultacje i procedury - podkreśla Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



Jak dodaje, system Fala znajduje się obecnie na etapie testowania w warunkach rzeczywistych, by wychwycić i wyeliminować wszelkie możliwe błędy.

- Jesteśmy przekonani, że wraz z nabywaniem doświadczeń w użytkowaniu systemu coraz więcej pasażerów będzie chciało z niego korzystać. Po zamknięciu fazy testów planujemy szerokie działania komunikacyjne adresowane do pasażerów w różnych grupach docelowych w skali województwa - dodaje.
Jednocześnie spółka dementuje przekazane przez Młodzież Wszechpolską informacje, nazywając je nierzetelnymi.



- Uprzejmie wyjaśniamy, że pasażerowie nie mają obowiązku w Gdańsku sygnalizowania zakończenia podróży w pojeździe - tzw. check out (przyłożenie karty). Na umieszczonym w społecznościowych mediach screenie potwierdzenia bankowego widzimy, że system bankowy dokonał pobrania opłaty preautoryzacyjnej w wysokości 1 zł, a nie opłaty za bilet. Operacja ta następuje później, w różnym czasie, zależnie od banku. W przypadku ostatecznego braku transakcji na koncie organizatorzy transportu i gminy nie ponoszą straty, ponieważ odpowiedzialność za takie błędy na etapie testów leży po stronie wykonawcy systemu - podkreśla Maciejewski.
Dokument potwierdzenia przelewu pobrania z konta użytkownika tzw. opłaty preautoryzacyjnej. Dokument potwierdzenia przelewu pobrania z konta użytkownika tzw. opłaty preautoryzacyjnej.

Wcześniej wnioski do UODO i UOKiK



To niejedyny wniosek ws. systemu Fala złożony do organów kontroli państwowej. Kilka tygodni temu o interwencję ws. Fali poprosili radni PiS Przemysław MajewskiAndrzej Skiba, kierując pisma do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W odpowiedzi prezes UODO stwierdził, że nie może w sposób wiążący wypowiedzieć się na temat funkcjonowania procesów związanych z przetwarzaniem danych, bo te zagadnienia powinny być zdiagnozowane na wcześniejszym etapie przez administratora RODO.

Od czwartku 15 lutego system Fala także w autobusach (81 opinii)

- Pasażerowie korzystający z autobusów w Gdańsku będą mogli kupić w nich bilet elektroniczny za pomocą urządzeń: falomatów i czytników kart. To kolejny etap publicznego testowania Systemu Fala, który od 15 lutego obejmie już wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku. Dotąd były to wyłącznie tramwaje. W bliskiej perspektywie dołączone zostaną do Fali też gdyńskie autobusy. Obecnie urządzenia działają w tym mieście w trolejbusach - informuje spółka Innobaltica. Zobacz więcej
- Pasażerowie korzystający z autobusów w Gdańsku będą mogli kupić w nich bilet elektroniczny za pomocą urządzeń: falomatów i czytników kart. To kolejny etap publicznego testowania Systemu Fala, który od 15 lutego obejmie już wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku. Dotąd były to wyłącznie tramwaje. W bliskiej perspektywie dołączone zostaną do Fali też gdyńskie autobusy. Obecnie urządzenia działają w tym mieście w trolejbusach - informuje spółka Innobaltica. Zobacz więcej
MKo

Miejsca

Opinie (525) ponad 20 zablokowanych

  • Nie ma co narzekać.

    Dzięki naszej władzy, mimo że mieszkam w Gdańsku to czuję jakbym mieszkał na południu słonecznej Italii. Palermo konkretnie. :)

    • 17 0

  • Popieram

    To marnowanie publicznych pieniędzy

    • 17 0

  • Zamysł może i dobry, ale nie korzystam bo nie wierzę miastu Gdańsk, jeśli chodzi o ochronę danych.

    Sprawa z kartami miejskimi jakoś ucichła.

    • 14 0

  • 1 wspolny bilet na cale trojmiasto

    tyle i aż tyle potrzebują mieszkańcy i nic więcej te hordy urzędników przy korycie po co jest na pewno nie dla mieszkańców ile to już lat czekamy na 1 bilet 10 -20 -30 to nawet juz nie jest śmiechu warte , wstyd ?? Trzeba go jeszcze mieć

    • 14 0

  • Co za kiełbasa wyborcza?

    MW przypomniało sobie o czymś innym niż walce z lgbt? XD doooobre

    • 1 12

  • Lata mijają a Wszechpolacy nadal wyglądają jak po chemioterapii. (3)

    Ale wniosek jak najbardziej słuszny.

    • 2 12

    • Zamiast minusować doradźcie łysemu żeby przytył ze 30 kilo (2)

      to będzie wyglądał poważnie jak premier Cyrankiewicz.

      • 0 7

      • (1)

        Co jesli faktycznie jest chory?

        • 5 0

        • To powinien leżeć w łóżku z termoforem, a nie szwendać się w lutym bez czapki. Może jeszcze L4 wyłudził?

          • 0 5

  • Dobra falowi eksperci przekonajcie mnie do korzystania z fali (10)

    Obecnie jeżdżę tylko w dni powszednie do pracy 5 przystanków i jak wracam z pracy też 5. Jak jadę do pracy to muszę wysiąść i odprowadzić dziecko do przedszkola. W tym systemie kupuje bilet mięsieczny za 117 zł, kupuje go wygodnie w aplikacji w 10-15 sekund raz w miesiącu, jeszcze się nie zdarzyło żeby coś nie działało, a jeżdżę tak już kilka lat. Przy kontroli biletów też zawsze wszystko ok. Więc o ile taniej by mnie to wyniosło jakbym korzystał z fali? I w jakli sposób korzystanie z fali było by dla mnie wygodniejsze?

    • 21 2

    • Proszę bardzo (9)

      Ja jeżdżę 5-6 razy, ale w miesiącu.
      Przykładam kartę do czytnika i mam bilet.
      Nie potrzebuję kiosku, automatu z biletami na przystanku, żadnych aplikacji.

      Trudne ?

      • 0 16

      • A ja jeżdżę raz w roku - jak twoja odpowiedź ma się do sytuacji pytającego?

        • 11 1

      • Czyli ten system za tyle baniek oferuje tylko kupno jednoprzejazdowych biletów dla garstki przypadkowych osób (4)

        Jak zwykle nic dla mieszkańców. Więc raczej szykujcie się na srogie kary

        • 18 1

        • ? (3)

          Gdzie ja tak napisałem ?
          Możesz (w tym większym urządzeniu) kupić różne rodzaje biletów i oczywiście ich dowolną ilość

          • 0 16

          • Ale to nie jest wcale wygodniejsze niż kupowanie w telefonie (2)

            Jeszcze trzeba szukać jakiegoś większego automatu? Nawet nie wiedziałem że są różne.Pytanie zatem czy jest tańsze? Ile zapłacę za przejazd 5 przystanków? Będę rozliczony odcinkowo? Miesięczny będzie tańszy niż w aplikacji?

            • 16 1

            • Fala w założeniu miała podniesienie cen biletów i zmniejszenie ilości pasazerów w komunikacji. Był o tym artykuł na trójmieście i któryś z decydentów się wypowiadał o tym. Niestety nie pamiętam nazwiska.

              • 14 1

            • Fala nie ustala swoich cen, można przez nią kupić bilety oferowane przez zakłady komunikacji miejskiej. Możesz przez aplikację kupić bilet miesięczny. Taki sam jak gdzie indziej. Różnica jest w tym, że w fali 100% zostaje w mieście a inne aplikacje biorą jakiś procent za sprzedaż.

              • 0 0

      • no i tak jest w warszawie ale nie za 150 milionów (1)

        wsiadam przykładam jadę. Proste jasne i da się łatwo sprawdzić.

        • 9 0

        • Bo Warszawa to biedna wies i nie stac ich na przeplacanie. ;)

          • 9 0

      • Ja nie mam żadnej karty

        • 3 0

  • (1)

    Młodzież Wszechpolska i Ruch Narodowy i rzetelność i sensowność - dawno się tak nie uśmiałam! podejrzewam, że ktoś kazał im to zlecić, chyba nawet wiem kto.

    • 3 14

    • Będa sprawdzać gaśnice w tramwajach

      • 0 2

  • fala (2)

    bardzo dobrze nik powinien zbadac te system po co wydano 160 milionow zl zmarnowana kasa ale rownierz ktos powinien zawiadomic prokurature jakim prawem pkt trajtki udostepnily firmie zewnetrznej dane personalne kierowcow zeby mogli sie logowac do tego badziewia

    • 14 0

    • (1)

      to zgłoszenie to zwykła kiełbasa wyborcza

      • 2 7

      • Niestety mozesz miec racje.

        • 1 6

  • A ja mam takie pytanie do Innobaltici: (4)

    Jakie oszczędności czy korzyści przyniesie gminom wprowadzenie Fali?
    Co dostaną za te 25 mln rocznie?

    • 19 0

    • tutaj nie chodzi o oszczednosci tylko o wyprowadzanie publicznych pieniedzy "zgodnie z prawem"

      • 18 0

    • (2)

      jestem z Tczewa, wiec może się wypowiem z mojej perspektywy, my za NIEzapłacenie tych 25 milionów rocznie + składki do 160mln na start (nasz prezydent się z tego czegoś wypisał) - mamy całkowicie darmowa komunikacje...dziękuje za uwagę...

      • 10 0

      • (1)

        No tak, ale Tczew z tym jednym biednym Centrum Handlowym jako ośrodkiem życia społecznego, to jednak nie jest porównanie jeden do jednego z Gdańskiem.

        • 0 11

        • ja pisze o darmowej komunikacji a ty o jakimś zapyziałym centrum handlowym...nie rozumiem? jesteś z Tczewa? i co, źle ci z tym ze mamy darmowa komunikacje durniu? wolałbys płacić nadal za bilety plus z twoich podatków o ile jakieś płacisz - składka na roczne działanie systemu? nie rozumiem takiego durnego podejścia, możesz się wytłumaczyć? czy po prostu jesteś opłaconym trolem z innobaltiki który musi cos napisac pod kazdym komenatrzem obnazającym ten głupi system? zreszta, nie odpowiadaj...

          • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane