- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (143 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Wniosek do NIK o kontrolę systemu Fala
Przedstawiciele Młodzieży Wszechpolskiej i Ruchu Narodowego złożyli we wtorek do delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku wniosek o przeprowadzenie kontroli w spółce Innobaltica, odpowiadającej za przygotowanie i wdrożenie systemu Fala. Działacze chcą, aby NIK zbadał celowość, rzetelność, sensowność i ewentualne zagrożenia w funkcjonowaniu systemu.
Tym razem jest inaczej, a obiektem ich troski stał się testowany od połowy grudnia w Trójmieście system Fala.
- Z obserwacji naszych działaczy, czynnie korzystających z komunikacji miejskiej, wynika, że ludzie nie wiedzą o wprowadzeniu systemu, a jeśli mają wiedzę na temat jego wprowadzenia, nie wiedzą jak z niego korzystać - napisali w uzasadnieniu wniosku działacze MW i RN. - Zaobserwować można w dalszym ciągu korzystanie z biletów tradycyjnych (papierowych) lub za pomocą aplikacji jakdojade.pl. Zachodzi pytanie: czy miasto Gdańsk i firma Innobaltica na wprowadzenie systemu Fala nie wydały w bezsensowny sposób pieniędzy? Istnieje również obawa, że ewentualne straty finansowe miasta i firmy przyniosą kolejne podwyżki cen biletów.
Od Najwyższej Izby Kontroli oczekują m.in. kontroli procesu wdrożenia systemu Fala w komunikacji miejskiej, począwszy od dnia rozstrzygnięcia przetargu, oceny zagrożeń i problemów technicznych oraz ewentualnych strat materialnych mieszkańców i gmin uczestniczących w projekcie, a także wysokości dofinansowania ze środków publicznych procesu uruchomienia i utrzymania systemu.
Co na to spółka Innobaltica?
Do formułowanych pytań i wątpliwości odniosła się na naszą prośbę sama spółka Innobaltica. W przesłanym oświadczeniu czytamy, że pozostaje ona do pełnej dyspozycji wszelkich uprawnionych do kontroli instytucji.
- Warto podkreślić, że wdrażany przez firmę projekt unijny z definicji podlega stałej kontroli. Dlatego zmiany terminów zakończenia każdorazowo poprzedzały właściwe konsultacje i procedury - podkreśla Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie
Jak dodaje, system Fala znajduje się obecnie na etapie testowania w warunkach rzeczywistych, by wychwycić i wyeliminować wszelkie możliwe błędy.
- Jesteśmy przekonani, że wraz z nabywaniem doświadczeń w użytkowaniu systemu coraz więcej pasażerów będzie chciało z niego korzystać. Po zamknięciu fazy testów planujemy szerokie działania komunikacyjne adresowane do pasażerów w różnych grupach docelowych w skali województwa - dodaje.
Jednocześnie spółka dementuje przekazane przez Młodzież Wszechpolską informacje, nazywając je nierzetelnymi.
- Uprzejmie wyjaśniamy, że pasażerowie nie mają obowiązku w Gdańsku sygnalizowania zakończenia podróży w pojeździe - tzw. check out (przyłożenie karty). Na umieszczonym w społecznościowych mediach screenie potwierdzenia bankowego widzimy, że system bankowy dokonał pobrania opłaty preautoryzacyjnej w wysokości 1 zł, a nie opłaty za bilet. Operacja ta następuje później, w różnym czasie, zależnie od banku. W przypadku ostatecznego braku transakcji na koncie organizatorzy transportu i gminy nie ponoszą straty, ponieważ odpowiedzialność za takie błędy na etapie testów leży po stronie wykonawcy systemu - podkreśla Maciejewski.
Wcześniej wnioski do UODO i UOKiK
To niejedyny wniosek ws. systemu Fala złożony do organów kontroli państwowej. Kilka tygodni temu o interwencję ws. Fali poprosili radni PiS Przemysław Majewski i Andrzej Skiba, kierując pisma do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W odpowiedzi prezes UODO stwierdził, że nie może w sposób wiążący wypowiedzieć się na temat funkcjonowania procesów związanych z przetwarzaniem danych, bo te zagadnienia powinny być zdiagnozowane na wcześniejszym etapie przez administratora RODO.
Perypetie czytelników z systemem Fala
Od czwartku 15 lutego system Fala także w autobusach (81 opinii)
Miejsca
Opinie (525) ponad 20 zablokowanych
-
2024-02-07 10:59
Ktoś wierzy, że NIK zblatowany z PO coś tutaj wyjaśni?
Do prokuratury też nie ma co, bo już swoich obsadzili i kruk krukowi oka nie wykole.
By żyło się lepiej, rzecz jasna!
Drodzy wyborcy, cieszcie się na zapas, póki jeszcze ciepła woda w kranie.- 20 1
-
2024-02-07 11:00
Takie donosy to zwykła kiełbasa wyborcza
ktoś chce wokół siebie zrobić trochę szumu
- 3 14
-
2024-02-07 11:08
Najdroższe bilety w Polsce dzięki Fali!
Uważam ten system za coś co nie ma sensu, ok gdyby jeszcze bilety były tańsze dzięki Fali, ale nie będziemy mieć najdroższe bilety w Polsce, aha no i Serdeczności
- 18 1
-
2024-02-07 11:53
Heheh narodowcy chcą zaistnieć i zebrać poparcie
ładnie się na to łapiecie
- 3 13
-
2024-02-07 12:25
Niektóre.. (1)
Banki Zachodnie nie akceptują opłat fali, inne z kolei pobierają opłatę manipulacyjne za takie transakcję.
Organizatorzy chcieli zwalić na banki, logicznie e one się bronią.- 6 1
-
2024-02-08 21:46
Może opłaty yrafiają do jakiejś Nigerii?
- 0 0
-
2024-02-07 12:40
Gdańsk jest szczodry (1)
dla swoich, by żyło się lepiej. Ustawić się na lata nie za swoje. Tylko kto ich teraz skontroluje?
- 15 1
-
2024-02-08 08:28
NIKt...
- 1 0
-
2024-02-07 12:56
to jest skandal
- 9 0
-
2024-02-07 12:57
czesto korzystam z komunikacji nie widziałem nikogo kto by używał Fali. Nikogo !!!! (2)
... za kase którą na to wydali mogli by zrobić naprawdę wiele a tu klops.
ps: tak samo będzie po raz 2 z Mevo :)- 16 1
-
2024-02-07 17:45
(1)
Ja korzystam
- 1 2
-
2024-02-07 18:25
Wracaj do testów.
- 2 0
-
2024-02-07 14:18
Fala
Emeryci 70+ jeżdżą za darmo, młodzież szkolna- jeździ za darmo. Osoby pracujące i młodzież studiująca jeździ na biletach miesięcznych. Pytam się więc po co ta FALA?, dla kogo? No cóż, jakiś "Pociotek" musiał zarobić.
Tylko w Gdańsku nie można kupić biletów tygodniowych czy też dwutygodniowych na kartę.- 15 1
-
2024-02-07 14:25
FALA& tristar (1)
Parę lat temu ktoś zrobił biznes na tristar który praktycznie nie funkcjonuje, na pewno nie wspiera kierowców , no to zrobili kolejny numer na FALĘ. Polska to dziwny kraj. Tylko kasa i lewe biznesiki.
- 17 1
-
2024-02-07 17:47
Biedne dziecko....
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.