- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (439 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Wniosek do NIK o kontrolę systemu Fala
Przedstawiciele Młodzieży Wszechpolskiej i Ruchu Narodowego złożyli we wtorek do delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku wniosek o przeprowadzenie kontroli w spółce Innobaltica, odpowiadającej za przygotowanie i wdrożenie systemu Fala. Działacze chcą, aby NIK zbadał celowość, rzetelność, sensowność i ewentualne zagrożenia w funkcjonowaniu systemu.
Tym razem jest inaczej, a obiektem ich troski stał się testowany od połowy grudnia w Trójmieście system Fala.
- Z obserwacji naszych działaczy, czynnie korzystających z komunikacji miejskiej, wynika, że ludzie nie wiedzą o wprowadzeniu systemu, a jeśli mają wiedzę na temat jego wprowadzenia, nie wiedzą jak z niego korzystać - napisali w uzasadnieniu wniosku działacze MW i RN. - Zaobserwować można w dalszym ciągu korzystanie z biletów tradycyjnych (papierowych) lub za pomocą aplikacji jakdojade.pl. Zachodzi pytanie: czy miasto Gdańsk i firma Innobaltica na wprowadzenie systemu Fala nie wydały w bezsensowny sposób pieniędzy? Istnieje również obawa, że ewentualne straty finansowe miasta i firmy przyniosą kolejne podwyżki cen biletów.
Od Najwyższej Izby Kontroli oczekują m.in. kontroli procesu wdrożenia systemu Fala w komunikacji miejskiej, począwszy od dnia rozstrzygnięcia przetargu, oceny zagrożeń i problemów technicznych oraz ewentualnych strat materialnych mieszkańców i gmin uczestniczących w projekcie, a także wysokości dofinansowania ze środków publicznych procesu uruchomienia i utrzymania systemu.
Co na to spółka Innobaltica?
Do formułowanych pytań i wątpliwości odniosła się na naszą prośbę sama spółka Innobaltica. W przesłanym oświadczeniu czytamy, że pozostaje ona do pełnej dyspozycji wszelkich uprawnionych do kontroli instytucji.
- Warto podkreślić, że wdrażany przez firmę projekt unijny z definicji podlega stałej kontroli. Dlatego zmiany terminów zakończenia każdorazowo poprzedzały właściwe konsultacje i procedury - podkreśla Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie
Jak dodaje, system Fala znajduje się obecnie na etapie testowania w warunkach rzeczywistych, by wychwycić i wyeliminować wszelkie możliwe błędy.
- Jesteśmy przekonani, że wraz z nabywaniem doświadczeń w użytkowaniu systemu coraz więcej pasażerów będzie chciało z niego korzystać. Po zamknięciu fazy testów planujemy szerokie działania komunikacyjne adresowane do pasażerów w różnych grupach docelowych w skali województwa - dodaje.
Jednocześnie spółka dementuje przekazane przez Młodzież Wszechpolską informacje, nazywając je nierzetelnymi.
- Uprzejmie wyjaśniamy, że pasażerowie nie mają obowiązku w Gdańsku sygnalizowania zakończenia podróży w pojeździe - tzw. check out (przyłożenie karty). Na umieszczonym w społecznościowych mediach screenie potwierdzenia bankowego widzimy, że system bankowy dokonał pobrania opłaty preautoryzacyjnej w wysokości 1 zł, a nie opłaty za bilet. Operacja ta następuje później, w różnym czasie, zależnie od banku. W przypadku ostatecznego braku transakcji na koncie organizatorzy transportu i gminy nie ponoszą straty, ponieważ odpowiedzialność za takie błędy na etapie testów leży po stronie wykonawcy systemu - podkreśla Maciejewski.
Wcześniej wnioski do UODO i UOKiK
To niejedyny wniosek ws. systemu Fala złożony do organów kontroli państwowej. Kilka tygodni temu o interwencję ws. Fali poprosili radni PiS Przemysław Majewski i Andrzej Skiba, kierując pisma do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W odpowiedzi prezes UODO stwierdził, że nie może w sposób wiążący wypowiedzieć się na temat funkcjonowania procesów związanych z przetwarzaniem danych, bo te zagadnienia powinny być zdiagnozowane na wcześniejszym etapie przez administratora RODO.
Perypetie czytelników z systemem Fala
Od czwartku 15 lutego system Fala także w autobusach (81 opinii)
Miejsca
Opinie (525) ponad 20 zablokowanych
-
2024-02-07 14:56
SIP-tristar
dodatkowo 25.01.2024 r. wybrano wykonawcę na usługę demontażu i ponownego montażu urządzeń pokładowych SIP-tristar w pojazdach transportu zbiorowego w roku 2024 - za 300k.
Na kolejny rok kwota będzie podobna wg planu zamówień ZTM.- 8 0
-
2024-02-07 16:24
W Gdańsku drogo (2)
Szczecin 20 minutowy przejazd 2 zł
Warszawa 20 minutowy przejazd 3,40
Kraków 20 minutowy przejazd 4,00
Gdańsk 20 minutowy przejazd 4, 80
Bilet dobowy - Szczecin 10 zł, Warszawa 15 zł, Kraków 11 zł, Gdańsk 22zł. Nie przypominam sobie, abyśmy w Gdańsku zarabiali więcej niż w Warszawie czy Szczecinie.- 16 0
-
2024-02-07 17:43
Bo to nie są prawdziwe ceny
- 0 2
-
2024-02-07 17:44
W szczecinie odpowiednikiem naszego jest 60min
Kosztuje 4zl, a na pośpiecha 8zl.
Tam nie ma biletu 20 minut! Jest 15, tyle nikomu nie wystarcza- 0 1
-
2024-02-07 19:07
Wspólny bilet na autobusy i kolej
możemy się pożegnać, przejedli pieniążki podatników
- 5 1
-
2024-02-07 19:11
kaczor jugend w akcji
nic dodać nic ująć
- 1 6
-
2024-02-07 19:12
To przez Falę mamy takie drogie bilety
Włodarze!!!!!
- 9 1
-
2024-02-07 19:24
ten projekt
to jedna wielka lipa a i nie fala ale sztorm i nikomu jest nie potrzebny
- 6 0
-
2024-02-07 20:21
Kasa wydana na ten system jest już stracona Przyczyna nr 1 to to że żaden kontroler nie dostanie do ręki mojej karty bankowej (2)
A o innych przyczynach to za długo by trzeba pisać !!!!!!
- 5 0
-
2024-02-08 08:42
Falomaty mają jeden plus (1)
Mkzna na nich sprawdzić nr tramwaju/autobusu którym się jedzie
- 1 1
-
2024-02-10 00:42
to widać na wyświetlaczach pod sufitem :-)
hahaha
- 0 0
-
2024-02-07 22:15
Dwieście milionów złotych!!!!
Ludzie opamiętajcie się!
Za taką kwotę w Gdańsku można było wybudować 20 żłobków czy przedszkoli.
160mln zł kosztowało MEVO 2.0
dalej mam wyliczać na co przepierladają nasze pieniądze??
Kogo to uszczęśliwia?
2100 rowerów stoi na mieście.
Zakładając bardzo mocno optymistycznie 50% osób dziennie korzystających to 1000 osób dziennie.
Przy okresie eksploatacji 10 lat czyli 3650 dni amortyzacji to KOSZT 1 roweru mevo 2.0 TO 43 835zł!!!!!!
Ile to wychodzi- 7 0
-
2024-02-07 22:25
Czas najwyższy rozliczyć ten przewał i obciążyć winnych kosztami!!!
- 8 0
-
2024-02-07 22:38
na przyklad... (1)
Nareszcie ktos ich wezmie za d**pe (7)
200 000 000 złotych w imie czego?!
Ile przedszkoli czy żłobków by za to mozna wybudować ?! Około 20 !!!! Dwudziestu !!!
Tak was dmuchają a wy na nich głosujecie
wczoraj 20:03- 7 0
-
2024-02-10 00:46
wybory kopertowe kosztowały kilka razy mniej i jest komisja śledcza...
hahaha, ludzie dają się robić w bambuko
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.