• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wniosek do NIK o kontrolę systemu Fala

MKo
6 lutego 2024, godz. 18:00 
Opinie (525)
Młodzież Wszechpolska i Ruch Narodowy chce, aby systemowi Fala przyjrzała się Najwyższa Izba Kontroli. Młodzież Wszechpolska i Ruch Narodowy chce, aby systemowi Fala przyjrzała się Najwyższa Izba Kontroli.

Przedstawiciele Młodzieży Wszechpolskiej i Ruchu Narodowego złożyli we wtorek do delegatury Najwyższej Izby Kontroli w GdańskuMapka wniosek o przeprowadzenie kontroli w spółce Innobaltica, odpowiadającej za przygotowanie i wdrożenie systemu Fala. Działacze chcą, aby NIK zbadał celowość, rzetelność, sensowność i ewentualne zagrożenia w funkcjonowaniu systemu.



Korzystałe(a)ś już z funkcjonalności systemu Fala?

Wniosek Młodzieży Wszechpolskiej i Ruchu Narodowego może wydawać się zaskakujący, bowiem dotychczas obie formacje, skupione głównie na kwestiach politycznych i światopoglądowych, raczej nie zabierały głosu w sprawie komunikacji miejskiej.

Tym razem jest inaczej, a obiektem ich troski stał się testowany od połowy grudnia w Trójmieście system Fala.

- Z obserwacji naszych działaczy, czynnie korzystających z komunikacji miejskiej, wynika, że ludzie nie wiedzą o wprowadzeniu systemu, a jeśli mają wiedzę na temat jego wprowadzenia, nie wiedzą jak z niego korzystać - napisali w uzasadnieniu wniosku działacze MW i RN. - Zaobserwować można w dalszym ciągu korzystanie z biletów tradycyjnych (papierowych) lub za pomocą aplikacji jakdojade.pl. Zachodzi pytanie: czy miasto Gdańsk i firma Innobaltica na wprowadzenie systemu Fala nie wydały w bezsensowny sposób pieniędzy? Istnieje również obawa, że ewentualne straty finansowe miasta i firmy przyniosą kolejne podwyżki cen biletów.
Zdaniem działaczy wiele osób nie wie, jak działa system Fala, a nawet że w ogóle funkcjonuje. Zdaniem działaczy wiele osób nie wie, jak działa system Fala, a nawet że w ogóle funkcjonuje.
Od Najwyższej Izby Kontroli oczekują m.in. kontroli procesu wdrożenia systemu Fala w komunikacji miejskiej, począwszy od dnia rozstrzygnięcia przetargu, oceny zagrożeń i problemów technicznych oraz ewentualnych strat materialnych mieszkańców i gmin uczestniczących w projekcie, a także wysokości dofinansowania ze środków publicznych procesu uruchomienia i utrzymania systemu.

Co na to spółka Innobaltica?



Do formułowanych pytań i wątpliwości odniosła się na naszą prośbę sama spółka Innobaltica. W przesłanym oświadczeniu czytamy, że pozostaje ona do pełnej dyspozycji wszelkich uprawnionych do kontroli instytucji.

- Warto podkreślić, że wdrażany przez firmę projekt unijny z definicji podlega stałej kontroli. Dlatego zmiany terminów zakończenia każdorazowo poprzedzały właściwe konsultacje i procedury - podkreśla Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie



Jak dodaje, system Fala znajduje się obecnie na etapie testowania w warunkach rzeczywistych, by wychwycić i wyeliminować wszelkie możliwe błędy.

- Jesteśmy przekonani, że wraz z nabywaniem doświadczeń w użytkowaniu systemu coraz więcej pasażerów będzie chciało z niego korzystać. Po zamknięciu fazy testów planujemy szerokie działania komunikacyjne adresowane do pasażerów w różnych grupach docelowych w skali województwa - dodaje.
Jednocześnie spółka dementuje przekazane przez Młodzież Wszechpolską informacje, nazywając je nierzetelnymi.



- Uprzejmie wyjaśniamy, że pasażerowie nie mają obowiązku w Gdańsku sygnalizowania zakończenia podróży w pojeździe - tzw. check out (przyłożenie karty). Na umieszczonym w społecznościowych mediach screenie potwierdzenia bankowego widzimy, że system bankowy dokonał pobrania opłaty preautoryzacyjnej w wysokości 1 zł, a nie opłaty za bilet. Operacja ta następuje później, w różnym czasie, zależnie od banku. W przypadku ostatecznego braku transakcji na koncie organizatorzy transportu i gminy nie ponoszą straty, ponieważ odpowiedzialność za takie błędy na etapie testów leży po stronie wykonawcy systemu - podkreśla Maciejewski.
Dokument potwierdzenia przelewu pobrania z konta użytkownika tzw. opłaty preautoryzacyjnej. Dokument potwierdzenia przelewu pobrania z konta użytkownika tzw. opłaty preautoryzacyjnej.

Wcześniej wnioski do UODO i UOKiK



To niejedyny wniosek ws. systemu Fala złożony do organów kontroli państwowej. Kilka tygodni temu o interwencję ws. Fali poprosili radni PiS Przemysław MajewskiAndrzej Skiba, kierując pisma do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W odpowiedzi prezes UODO stwierdził, że nie może w sposób wiążący wypowiedzieć się na temat funkcjonowania procesów związanych z przetwarzaniem danych, bo te zagadnienia powinny być zdiagnozowane na wcześniejszym etapie przez administratora RODO.

Od czwartku 15 lutego system Fala także w autobusach (81 opinii)

- Pasażerowie korzystający z autobusów w Gdańsku będą mogli kupić w nich bilet elektroniczny za pomocą urządzeń: falomatów i czytników kart. To kolejny etap publicznego testowania Systemu Fala, który od 15 lutego obejmie już wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku. Dotąd były to wyłącznie tramwaje. W bliskiej perspektywie dołączone zostaną do Fali też gdyńskie autobusy. Obecnie urządzenia działają w tym mieście w trolejbusach - informuje spółka Innobaltica. Zobacz więcej
- Pasażerowie korzystający z autobusów w Gdańsku będą mogli kupić w nich bilet elektroniczny za pomocą urządzeń: falomatów i czytników kart. To kolejny etap publicznego testowania Systemu Fala, który od 15 lutego obejmie już wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku. Dotąd były to wyłącznie tramwaje. W bliskiej perspektywie dołączone zostaną do Fali też gdyńskie autobusy. Obecnie urządzenia działają w tym mieście w trolejbusach - informuje spółka Innobaltica. Zobacz więcej
MKo

Miejsca

Opinie (525) ponad 20 zablokowanych

  • Pamiętam normalne czasy!!!!

    W latach 70-tych w każdym wagonie tramwaju i w autobusach, z niechlubnym wyjątkiem SKM , były automaty, do których wrzucało się odpowiednie monety i można było kupić bilet. Dziś ludzi starszych ( a takim człowiekiem jestem ) zmusza się na siłę do jakichś ekwilibrystycznych sztuczek przy biletomatach, aplikacjach, czy innym g*wnie, aby móc normalnie przejechać kilka przystanków wiedząc, że kanar nie skasuje za brak biletu!!!! Dziś praktycznie nigdzie - bo kiosków, w których kupowało się bilety już nie ma - nie ma szansy kupić biletu!!!! To jest jakaś paranoja, a do tego władze miasta zachęcają do przemieszczania się zbiorkomem!!!! Od lat moją jedyną podróżą autobusem jest przejazd z Suchanina do UCK, a i tak muszę podjechać samochodem pod przystanek. Kiedyś mogłem dojechać spod domu, ale jakiś "geniusz komunikacji" pozmieniał trasy autobusów tak, aby chorzy ludzie z Siedlec i części Aniołków (rejon ulic Bema, Legnickiej, Dąbrowskiego, Płowców, Wrocławskiej i całego osiedla Focha) nie mogli dostać się do Akademii Medycznej, gdzie się leczą, bez kilku przesiadek. Mam nadzieję, że po wyborach samorządowych wreszcie ktoś kompetentny zacznie zarządzać moim ukochanym Gdańskiem, w którym mieszkam od urodzenia i będzie ułatwiał życie zwykłym ludziom, a nie tylko patodeweloperom i układziarzom!!!

    • 9 0

  • Dzisiaj

    Gdańsk jest martwy z falą, pomarańczowe i czarne automaty też. Biletu nie kupisz.

    • 7 0

  • UOKiK

    niech testują za swoje a jak zrobią to dostaną pieniądze . Tymczasem skóra fura i komóra

    • 5 0

  • Nie jest mi po drodze z młodzieżą wszechpolską, ale tutaj się z nimi zgadzam. Ktoś powinien ostro beknąć za ten system. Podpowiem, że ta osoba na pewno nie jeździ komunikacją miejską, bo inaczej nigdy by tego gniota w takiej firmie nie wprowadziła.

    • 9 0

  • Ciekawi mnie, ile biletów sprzedano w falomatach na dzień.

    • 5 0

  • Miasto PO, wszystkie instytucje, NIK, sądy itd. obsadzone PO, no to co może wyjść z tej "kontroli" ? (1)

    że oczywiście wszystko jest super.

    • 28 12

    • A w panstwie PiS kontrole NIK wykazywaly nieprawidlowosci, ale i tak PiS to olewal. Wtedy bylo lepiej?

      • 0 3

  • Ich nie popieram ale chyba słusznie, różne były pomysły kogoś, jakieś barierki na przystankach skm różne cuda. w Sopocie K Potok są tablice z odjazdami , szkoda ze nie na przystankach SKM !! Bilety coraz droższe !!

    • 3 0

  • (1)

    Dlaczego przy infrastrukturze nie wykorzystuje się Uczelni Trójmiejskich i pomysłów, projektów studenckich, bardzo dobrych czasami, najtańszych tylko daje prywatnym firemkom za grube miliony??? Powinien być zakaz!!! Po to się utrzymuje Uczelnie z państwowych pieniędzy żeby wykorzystywać prace studentow i doktorantów i żeby mogły sobie zarobic nawet mniejsze pieniądze. Nigdzie na świecie tak nie ma. Na uczelniach są labolatoria pracownie !!!!

    • 8 0

    • Bo liczy się etatyzm

      • 0 0

  • Uważam,że przy fali działala mafia gdańska skoro tutaj są najdroższe bilety w Polsce

    • 7 0

  • Eech...

    Cały ten system potrzebny jak wrzód na tylnej części ciała...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane