- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (275 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Wniosek do NIK o kontrolę systemu Fala
Przedstawiciele Młodzieży Wszechpolskiej i Ruchu Narodowego złożyli we wtorek do delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku wniosek o przeprowadzenie kontroli w spółce Innobaltica, odpowiadającej za przygotowanie i wdrożenie systemu Fala. Działacze chcą, aby NIK zbadał celowość, rzetelność, sensowność i ewentualne zagrożenia w funkcjonowaniu systemu.
Tym razem jest inaczej, a obiektem ich troski stał się testowany od połowy grudnia w Trójmieście system Fala.
- Z obserwacji naszych działaczy, czynnie korzystających z komunikacji miejskiej, wynika, że ludzie nie wiedzą o wprowadzeniu systemu, a jeśli mają wiedzę na temat jego wprowadzenia, nie wiedzą jak z niego korzystać - napisali w uzasadnieniu wniosku działacze MW i RN. - Zaobserwować można w dalszym ciągu korzystanie z biletów tradycyjnych (papierowych) lub za pomocą aplikacji jakdojade.pl. Zachodzi pytanie: czy miasto Gdańsk i firma Innobaltica na wprowadzenie systemu Fala nie wydały w bezsensowny sposób pieniędzy? Istnieje również obawa, że ewentualne straty finansowe miasta i firmy przyniosą kolejne podwyżki cen biletów.
Od Najwyższej Izby Kontroli oczekują m.in. kontroli procesu wdrożenia systemu Fala w komunikacji miejskiej, począwszy od dnia rozstrzygnięcia przetargu, oceny zagrożeń i problemów technicznych oraz ewentualnych strat materialnych mieszkańców i gmin uczestniczących w projekcie, a także wysokości dofinansowania ze środków publicznych procesu uruchomienia i utrzymania systemu.
Co na to spółka Innobaltica?
Do formułowanych pytań i wątpliwości odniosła się na naszą prośbę sama spółka Innobaltica. W przesłanym oświadczeniu czytamy, że pozostaje ona do pełnej dyspozycji wszelkich uprawnionych do kontroli instytucji.
- Warto podkreślić, że wdrażany przez firmę projekt unijny z definicji podlega stałej kontroli. Dlatego zmiany terminów zakończenia każdorazowo poprzedzały właściwe konsultacje i procedury - podkreśla Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie
Jak dodaje, system Fala znajduje się obecnie na etapie testowania w warunkach rzeczywistych, by wychwycić i wyeliminować wszelkie możliwe błędy.
- Jesteśmy przekonani, że wraz z nabywaniem doświadczeń w użytkowaniu systemu coraz więcej pasażerów będzie chciało z niego korzystać. Po zamknięciu fazy testów planujemy szerokie działania komunikacyjne adresowane do pasażerów w różnych grupach docelowych w skali województwa - dodaje.
Jednocześnie spółka dementuje przekazane przez Młodzież Wszechpolską informacje, nazywając je nierzetelnymi.
- Uprzejmie wyjaśniamy, że pasażerowie nie mają obowiązku w Gdańsku sygnalizowania zakończenia podróży w pojeździe - tzw. check out (przyłożenie karty). Na umieszczonym w społecznościowych mediach screenie potwierdzenia bankowego widzimy, że system bankowy dokonał pobrania opłaty preautoryzacyjnej w wysokości 1 zł, a nie opłaty za bilet. Operacja ta następuje później, w różnym czasie, zależnie od banku. W przypadku ostatecznego braku transakcji na koncie organizatorzy transportu i gminy nie ponoszą straty, ponieważ odpowiedzialność za takie błędy na etapie testów leży po stronie wykonawcy systemu - podkreśla Maciejewski.
Wcześniej wnioski do UODO i UOKiK
To niejedyny wniosek ws. systemu Fala złożony do organów kontroli państwowej. Kilka tygodni temu o interwencję ws. Fali poprosili radni PiS Przemysław Majewski i Andrzej Skiba, kierując pisma do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W odpowiedzi prezes UODO stwierdził, że nie może w sposób wiążący wypowiedzieć się na temat funkcjonowania procesów związanych z przetwarzaniem danych, bo te zagadnienia powinny być zdiagnozowane na wcześniejszym etapie przez administratora RODO.
Perypetie czytelników z systemem Fala
Od czwartku 15 lutego system Fala także w autobusach (81 opinii)
Miejsca
Opinie (525) ponad 20 zablokowanych
-
2024-02-07 22:47
Pamiętam normalne czasy!!!!
W latach 70-tych w każdym wagonie tramwaju i w autobusach, z niechlubnym wyjątkiem SKM , były automaty, do których wrzucało się odpowiednie monety i można było kupić bilet. Dziś ludzi starszych ( a takim człowiekiem jestem ) zmusza się na siłę do jakichś ekwilibrystycznych sztuczek przy biletomatach, aplikacjach, czy innym g*wnie, aby móc normalnie przejechać kilka przystanków wiedząc, że kanar nie skasuje za brak biletu!!!! Dziś praktycznie nigdzie - bo kiosków, w których kupowało się bilety już nie ma - nie ma szansy kupić biletu!!!! To jest jakaś paranoja, a do tego władze miasta zachęcają do przemieszczania się zbiorkomem!!!! Od lat moją jedyną podróżą autobusem jest przejazd z Suchanina do UCK, a i tak muszę podjechać samochodem pod przystanek. Kiedyś mogłem dojechać spod domu, ale jakiś "geniusz komunikacji" pozmieniał trasy autobusów tak, aby chorzy ludzie z Siedlec i części Aniołków (rejon ulic Bema, Legnickiej, Dąbrowskiego, Płowców, Wrocławskiej i całego osiedla Focha) nie mogli dostać się do Akademii Medycznej, gdzie się leczą, bez kilku przesiadek. Mam nadzieję, że po wyborach samorządowych wreszcie ktoś kompetentny zacznie zarządzać moim ukochanym Gdańskiem, w którym mieszkam od urodzenia i będzie ułatwiał życie zwykłym ludziom, a nie tylko patodeweloperom i układziarzom!!!
- 9 0
-
2024-02-08 07:17
Dzisiaj
Gdańsk jest martwy z falą, pomarańczowe i czarne automaty też. Biletu nie kupisz.
- 7 0
-
2024-02-08 08:23
UOKiK
niech testują za swoje a jak zrobią to dostaną pieniądze . Tymczasem skóra fura i komóra
- 5 0
-
2024-02-08 08:24
Nie jest mi po drodze z młodzieżą wszechpolską, ale tutaj się z nimi zgadzam. Ktoś powinien ostro beknąć za ten system. Podpowiem, że ta osoba na pewno nie jeździ komunikacją miejską, bo inaczej nigdy by tego gniota w takiej firmie nie wprowadziła.
- 9 0
-
2024-02-08 08:24
Ciekawi mnie, ile biletów sprzedano w falomatach na dzień.
- 5 0
-
2024-02-08 09:35
Miasto PO, wszystkie instytucje, NIK, sądy itd. obsadzone PO, no to co może wyjść z tej "kontroli" ? (1)
że oczywiście wszystko jest super.
- 28 12
-
2024-03-14 11:29
A w panstwie PiS kontrole NIK wykazywaly nieprawidlowosci, ale i tak PiS to olewal. Wtedy bylo lepiej?
- 0 3
-
2024-02-08 09:53
Ich nie popieram ale chyba słusznie, różne były pomysły kogoś, jakieś barierki na przystankach skm różne cuda. w Sopocie K Potok są tablice z odjazdami , szkoda ze nie na przystankach SKM !! Bilety coraz droższe !!
- 3 0
-
2024-02-08 09:57
(1)
Dlaczego przy infrastrukturze nie wykorzystuje się Uczelni Trójmiejskich i pomysłów, projektów studenckich, bardzo dobrych czasami, najtańszych tylko daje prywatnym firemkom za grube miliony??? Powinien być zakaz!!! Po to się utrzymuje Uczelnie z państwowych pieniędzy żeby wykorzystywać prace studentow i doktorantów i żeby mogły sobie zarobic nawet mniejsze pieniądze. Nigdzie na świecie tak nie ma. Na uczelniach są labolatoria pracownie !!!!
- 8 0
-
2024-02-08 17:05
Bo liczy się etatyzm
- 0 0
-
2024-02-08 10:23
Uważam,że przy fali działala mafia gdańska skoro tutaj są najdroższe bilety w Polsce
- 7 0
-
2024-02-10 16:59
Eech...
Cały ten system potrzebny jak wrzód na tylnej części ciała...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.