• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje Komisję Europejską

neo
4 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce". Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce".

Zaskakujący list otwarty wystosował we wtorek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom, że faworyzują niektóre kraje, a nawet firmy. - Czy nasi reprezentanci są tylko klientami wiszącymi u brukselskiej klamki? - pyta Wojciech Szczurek, który nie ukrywa, że boi się o losy inwestycji w gdyńskie lotnisko.



Czy Wojciech Szczurek ma rację twierdząc, że Unia Europejska faworyzuje niektóre kraje, a nawet firmy?

Lada tydzień Komisja Europejska wyda werdykt w sprawie dotyczącej przekształcenia lotniska w Babich Dołach w cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wątpliwości unijnych urzędników dotyczą przekazywania funduszy publicznych na sfinansowanie tej inwestycji.

Zdaniem władz Gdyni jest jednak inaczej.

Prezydent Wojciech Szczurek postanowił przypomnieć stanowisko miasta, nawiązując przy okazji do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego. I wytknąć przy okazji członkom Komisji Europejskiej stronniczość.

- Komisja Europejska kończy kolejne postępowanie przeciwko Polsce. W jego wyniku strategiczny projekt przebudowy i ucywilnienia wojskowego lotniska w Gdyni-Kosakowie może zostać zniszczony. Ten projekt zaakceptowany był przez rząd, pozytywnie zaopiniowany przez największe firmy konsultingowe i popierany przez ponad 70 procent mieszkańców Gdyni (...). Projekt w całości sfinansowany ze środków polskich, nie unijnych. Komisja zapewne uzna finansowy wkład Gdyni i Kosakowa za tzw. niedozwoloną pomoc publiczną, a w efekcie spółka lotniskowa będzie musiała ogłosić upadłość - martwi się prezydent Gdyni.

Przeczytaj cały list otwarty Wojciecha Szczurka (PDF)

Do tej pory Wojciech Szczurek słynął raczej z koncyliacyjnych wypowiedzi. Próżno było szukać u niego ostrych słów, które - jeśli padały - to z ust wiceprezydentów, zaufanych naczelników wydziałów Urzędu Miasta lub radnych Samorządności.

W ostatnich miesiącach stał się jednak bardziej radykalny. Nie przebierał w słowach podczas sporu z dyrektorem gdańskiego oddziału GDDKiA o finansowanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, czy podczas negocjacji o to, kto ma zarządzać wspólnymi pieniędzmi dla aglomeracji.

Teraz również wydał zaskakująco dobitne oświadczenie. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom faworyzowanie niektórych krajów, a nawet firm. Wspomina o ograniczeniach nałożonych na LOT, który musiał zrezygnować z wielu połączeń lokalnych (także w związku z udzieleniem mu pomocy publicznej przez rząd).

- Na ich miejsce natychmiast swoje połączenia otwierają takie giganty, jak niemiecka Lufthansa. Doświadczył już tego Wrocław, za chwilę pewnie spotka to i inne miasta - pisze prezydent.

Wojciech Szczurek idzie jeszcze dalej, cytując anonimowego urzędnika Komisji Europejskiej, który na łamach "Rzeczpospolitej" miał powiedzieć "Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France KLM".

Co takim apelem Wojciech Szczurek może osiągnąć? Na pewno zdobędzie poparcie u tych, którzy od dawna zwracają uwagę, że Komisja Europejska stosuje różne standardy wobec różnych krajów.

- Kocham Gdynię i Polskę i wiem, że gdyby obecne regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską obowiązywały 80 lat temu, nigdy nie powstałby port i miasto Gdynia, które stały się symbolem polskiego myślenia i działania strategicznego, mającego na celu budowanie siły i sukcesu gospodarczego Polski. Projekt Eugeniusza Kwiatkowskiego, do którego trzeba było w pierwszych latach dopłacać, zostałby uznany za niedozwoloną pomoc publiczną - kwituje sarkastycznie Wojciech Szczurek.

Tyle tylko, że spór o lotnisko w Kosakowie nie ma charakteru międzynarodowego, nawet nie ogólnopolskiego, lecz wyłącznie regionalny. Próba zasugerowania, że jest to "postępowanie przeciwko Polsce" nie jest więc zgodna z prawdą, choć formalnie jest to sprawa Komisja Europejska vs. Polska, a dopiero rząd Polski może wyciągać konsekwencje wobec Gdyni.
neo

Opinie (739) 8 zablokowanych

  • Gdzie listy jak zamykali stocznie !!!!

    Kiedy zamykali stocznie w Gdyni , stocznie Marynarki Wojennej, stocznie w Gdańsku jakoś nie widział zasadności pisania takiego listu, a teraz kiedy pod nogami mu się pali nagle UE to samo zło. ....tysiące ludzi straciło prace, i co ... przeszło... listów nie było ,a teraz dla interesów tylko im wiadomych ,bronią czegoś co od samego początku nie miało sensu .

    • 15 11

  • Na wsi

    Pomysł, żeby na wsi budować lotnisko wydawał sie byc chybiony od samego początku... Proponuje usypać sztuczna wyspę pod pas przy molo w Sopocie! Bedzie trzecie, a co tam!

    • 13 8

  • (1)

    Na rozbudowę Gdańska wywalili 500 mln a nie 90 i tez się Unia czepia, ze bez v sensu i nie chce rozliczyć projektu. Tylko że o tym się nie pisze bo jest rządowy zakaz, a poza tym tej akurat sprawy Tusk broni bo tam Józef Bąk pracuje. Gdyni też rząd mógłby pomóc, ale woli żeby wydana już kasa poszła w błoto

    • 10 12

    • Skąd te liczby, skąd te brednie o nie rozliczeniu - i jakiego? - projektu. Kolego Michale z lotniska - chyba odleciałeś!...

      • 2 2

  • Moja firma właśnie bankrutuje!!! (3)

    Tak się składa, że moja firma brała udział budowie terminala w Gdyni Kosakowie i choć dawno wykonane zostały wszelkie zlecone mi prace nie otrzymałem za nie zapłaty. Nikt nie zapłacił moim pracownikom ani ZUSowi czy Urzędowi Skarbowemu w moim imieniu i w związku z tym zmuszony zostałem ogłosić upadłość, oddając cały swój majątek we władanie syndykowi. Tak Szanowni Państwo wygląda biznes w tym kraju. Oby Ci co tak sumiennie się do tego przyczynili podzielili mój los.

    • 15 7

    • raczej - w tym mieście. (1)

      • 1 1

      • Złodziejstwo.

        Niestety takie zachowania stają się normą w przypadku przetargów publicznych.

        • 4 0

    • podaj nazwę tej twojej firmy, anonimie

      • 2 0

  • Taaaki problem

    to to, że prezydent - ten prezydent, wydał zgodę na wybudowanie wieżowca w pasie podejścia samolotów, więc automatycznie będzie to lotnisko tylko dla awionetek, albo będzie trzeba zburzyć budynek i wypłacić odszkodowanie. Gdy miasto wypłaca odszkodowanie za błędne decyzje władzy - zgodnie z ustawą wchodzi prokurator.

    • 9 3

  • hoho..

    lotnisko w Kosakowie? a jak tam dojechać..drogą polną...

    • 10 5

  • to ostatnia kadencja szczurka

    Niestety za dużo wpadek i bezsensu wydanej kasy mimo ze miasto się rozwija a szkoda bo fauny gość z szczurka

    • 6 10

  • Wolny rynek (2)

    Przeciez jest WOLNY RYNEK.To on zweryfikuje czy lotnisko da sobie rade czy nie,a jak mgla jest na Rebiechowie to Babie Doly sa czyste.Po co latac do Warszawy.

    • 9 11

    • Wolny rynek za publiczne pieniądze?

      Bawić się należy swoimi, prywatnymi pieniędzmi.

      • 5 1

    • do JJ - no właśnie

      Na prawdziwie wolnym rynku nie kreuje się biznesu za publiczne pieniądze. An rozbudowę Rębiechowa poszły pieniądze nie z budżetu gmin, tylko kredyty. I to właśnie jest wolny rynek. A tymczasem lotnisko obok jest budowane za pieniądze publiczne. Czemu nie z kredytów?

      • 0 0

  • Gdynia to zascianek gdanska i sopotu - nawet lotnisko tego nie zmieni !!!!

    • 6 12

  • Prezydent się cieszy, (1)

    bo z "winy" Komisji Europejskiej będzie można wydać następną kasę. Cytuję z jego listu - ..."Decyzja Komisji Europejskiej
    oczywiście utrudni powstanie cywilnego lotniska, choć go nie powstrzyma. Zapewne sprawi, że
    będzie on droższy."...

    • 3 7

    • ON ?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane