• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje Komisję Europejską

neo
4 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce". Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce".

Zaskakujący list otwarty wystosował we wtorek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom, że faworyzują niektóre kraje, a nawet firmy. - Czy nasi reprezentanci są tylko klientami wiszącymi u brukselskiej klamki? - pyta Wojciech Szczurek, który nie ukrywa, że boi się o losy inwestycji w gdyńskie lotnisko.



Czy Wojciech Szczurek ma rację twierdząc, że Unia Europejska faworyzuje niektóre kraje, a nawet firmy?

Lada tydzień Komisja Europejska wyda werdykt w sprawie dotyczącej przekształcenia lotniska w Babich Dołach w cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wątpliwości unijnych urzędników dotyczą przekazywania funduszy publicznych na sfinansowanie tej inwestycji.

Zdaniem władz Gdyni jest jednak inaczej.

Prezydent Wojciech Szczurek postanowił przypomnieć stanowisko miasta, nawiązując przy okazji do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego. I wytknąć przy okazji członkom Komisji Europejskiej stronniczość.

- Komisja Europejska kończy kolejne postępowanie przeciwko Polsce. W jego wyniku strategiczny projekt przebudowy i ucywilnienia wojskowego lotniska w Gdyni-Kosakowie może zostać zniszczony. Ten projekt zaakceptowany był przez rząd, pozytywnie zaopiniowany przez największe firmy konsultingowe i popierany przez ponad 70 procent mieszkańców Gdyni (...). Projekt w całości sfinansowany ze środków polskich, nie unijnych. Komisja zapewne uzna finansowy wkład Gdyni i Kosakowa za tzw. niedozwoloną pomoc publiczną, a w efekcie spółka lotniskowa będzie musiała ogłosić upadłość - martwi się prezydent Gdyni.

Przeczytaj cały list otwarty Wojciecha Szczurka (PDF)

Do tej pory Wojciech Szczurek słynął raczej z koncyliacyjnych wypowiedzi. Próżno było szukać u niego ostrych słów, które - jeśli padały - to z ust wiceprezydentów, zaufanych naczelników wydziałów Urzędu Miasta lub radnych Samorządności.

W ostatnich miesiącach stał się jednak bardziej radykalny. Nie przebierał w słowach podczas sporu z dyrektorem gdańskiego oddziału GDDKiA o finansowanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, czy podczas negocjacji o to, kto ma zarządzać wspólnymi pieniędzmi dla aglomeracji.

Teraz również wydał zaskakująco dobitne oświadczenie. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom faworyzowanie niektórych krajów, a nawet firm. Wspomina o ograniczeniach nałożonych na LOT, który musiał zrezygnować z wielu połączeń lokalnych (także w związku z udzieleniem mu pomocy publicznej przez rząd).

- Na ich miejsce natychmiast swoje połączenia otwierają takie giganty, jak niemiecka Lufthansa. Doświadczył już tego Wrocław, za chwilę pewnie spotka to i inne miasta - pisze prezydent.

Wojciech Szczurek idzie jeszcze dalej, cytując anonimowego urzędnika Komisji Europejskiej, który na łamach "Rzeczpospolitej" miał powiedzieć "Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France KLM".

Co takim apelem Wojciech Szczurek może osiągnąć? Na pewno zdobędzie poparcie u tych, którzy od dawna zwracają uwagę, że Komisja Europejska stosuje różne standardy wobec różnych krajów.

- Kocham Gdynię i Polskę i wiem, że gdyby obecne regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską obowiązywały 80 lat temu, nigdy nie powstałby port i miasto Gdynia, które stały się symbolem polskiego myślenia i działania strategicznego, mającego na celu budowanie siły i sukcesu gospodarczego Polski. Projekt Eugeniusza Kwiatkowskiego, do którego trzeba było w pierwszych latach dopłacać, zostałby uznany za niedozwoloną pomoc publiczną - kwituje sarkastycznie Wojciech Szczurek.

Tyle tylko, że spór o lotnisko w Kosakowie nie ma charakteru międzynarodowego, nawet nie ogólnopolskiego, lecz wyłącznie regionalny. Próba zasugerowania, że jest to "postępowanie przeciwko Polsce" nie jest więc zgodna z prawdą, choć formalnie jest to sprawa Komisja Europejska vs. Polska, a dopiero rząd Polski może wyciągać konsekwencje wobec Gdyni.
neo

Opinie (739) 8 zablokowanych

  • wprowadzic kadencyjnosc

    Może wprowadzić ograniczona ilość kadenci zebym nie musial go ogladac .Z mila checia będę uczestniczyl w wyborach .Na niego już nie można patrzeć

    • 3 7

  • a może poprosi swojego partnera biznesowego o pomoc Pana Ci.... też kochającego Gdynię

    Pan Ci... teraz pracuje nad terenami przy Maximie w Orłowie pod mieszkaniówkę :))) i je kupi a Sz..... już raczki zaciera będzie dobrze rozumiemy się

    • 3 6

  • Drużyna A z UM Gdynia w pełnej obsadzie

    Jutro zostaniecie zaszczyceni uśmiechem prezia Gryzonia.
    Najbardziej wytrwali dostąpią zaszczytu ucałowania pierścienia.

    • 9 9

  • kolejna gdyńska bzdura obok estakady rowerowej. scieżki rowerowej nie potrafia wybudować a biora sie za lotnisko (3)

    jedyne drogi na to lotnisko można zakorkować zdechłą kurą. Na estakadzie (odcinek leśny) będzie ktoś zmieniał koło i korek na 15 km- Tak buduje gdynia.
    Pomorskie powinno inwestować tylko w Rębiechowo i świetne dojazdy do niego, ewentualne zapasowe to malbork- tczew, a nie 20 km dalej w kosakowie. Sczurek powinien odpowiedzieć własnym majątkiem za tę bzdurę

    • 16 9

    • co prawda do prawda (2)

      • 4 4

      • gdyńscy urzędnicy nie maja wyobraźni a szczurek chce tylko pijaru. (1)

        Nie potrafił nawet jednego parkingu dla miasta zbudować a bierze się za lotnisko.
        Przy Batorym menele biorą dwa złote za popilnowanie auta i to jest cała Gdynia.

        • 2 3

        • można sobie przeanalizowć "dojazd" do tego "lotniska" To kpina. Korki, korki i jeszcze raz korki.

          • 0 1

  • Słońce

    • 2 2

  • Port Lotniczy ? Tam nawet żaden autobus nie jeżdzi. (2)

    • 11 6

    • Jasne (1)

      ... do Rębiechowa też nic nie jeździ :P
      Zanim coś napiszesz - wcześniej sprawdź !

      • 0 1

      • 210, 510, 110;)

        • 1 0

  • W Trójmieśce jest miejsce na 2 a nawet na 3 lotniska (8)

    Wystarczy prześledzić dynamikę ruchu lotniczego. Jeżeli ktoś myśli o rozwoju regionu nie w perspektywie 5 a 20 - 30 lat to powinien szukać miejsca już na 3 port lotniczy między Elblągiem i Gdańskiem. Trójmiasto obok Warszawy ma największe szanse rozbudowy w Polsce. Problemem jest położenie, wciśnięcie między wzgórza i morze. Obecne niteczki komunikacyjne, będą jeszcze bardziej zapchane, a ich udrażnianie będzie kosztowało miliardy. Dlatego lotnisko w Gdyni ma przyszłość i spokojnie obsłuży ruch pasażerski z połowy konurbacji i miejscowości na północ i zachód od Gdyni. Obecne lotnisko Gdańskie obsłuży część centralną i częściowo południową (niestety będzie tracić na znaczeniu ze względu na złe skomunikowanie, w godzinach szczytu - z czasem coraz gorsze) , a przyszłe lotnisko południową i wschodnią, bo tylko w tych kierunkach Gdańsk ma szanse się rozwijać.
    Jeśli teraz się zaniedba te sprawy to potem kwestie trzeba będzie regulować za dużo wyższe pieniądze.

    • 13 14

    • Nie pij już więcej (1)

      Jutro będziesz miał nieświeży oddech jak prezio przyjdzie.

      • 9 3

      • Nie mierz innych swoja miarą

        ten nałóg cie zgubi...

        • 3 2

    • Taka prawda (1)

      O interesy gminy dba się za gminne pieniądze, o interesy województwa za wojewódzkie, o interesy państwa za kasę skarbu państwa. Jak ktoś wydaje pieniądze gminy dla interesu województwa (regionu) - to "zabiera dzieciom i rzuca psom" .Czy Kosakowo będzie zyskiwać ze względu na dobre skomunikowanie ?

      • 2 2

      • Problem polega na tym, że ....

        krajem, województwem i miastem wojewódzkim rządzą ludzie którzy mają animozje do prezydenta Gdyni. Na ołtarzu są w stanie poświęcić dobro wspólne. Szczurek robi bład, że za miejskie pieniądze inwestuje w lotnisko. Powinien zabezpieczyć teren, bo za chwilę i poczekać aż się zmieni ekipa, bo ta obecna nie pamieta na co się wcześniej zgadzała i umawiała.

        • 0 1

    • szczególnie że demografia w Polsce zdycha a emeryci bedą szczaw jeść razem z dziećmi (3)

      ciekawe kto bedzie latał na tych trzech lotniskach. Jedno porządne z ekstrainfrastrukturą, dojazdami z całego województwa i wystarczy na 50 lat. albo 3 popierdółki konkurujące ze sobą

      • 3 1

      • Akurat Rębiechowo nie da się dobrze skomunikować (2)

        nieszczęśliwie jest położone przy obwodnicy gdzie dojazdem do niego jest zapychany tranzyt. Poszerzenie do 3 pasów lub budowa w tym terenie kolejnej trasy będzie kosztowała miliardy.
        W przeciągu kilkunastu lat ruch zwiększył się też kilkunastokrotnie. Oznacza to że o tyle więcej trzeba dowieźć ludzi do lotniska. Jeśli zwiększy sie o kolejne 2,5 miliona oznaczać to będzie konieczność transferu dodatkowych kilkudziesięciu tysięcy dziennie osób na lotnisko, to jest również kilkadziesią tysięcy pojazdów. Rębiechowo jest w stanie przyjąć 2 razy więcej samolotów, terminal 2 razy więcej pasażerów, ale będzie to oznaczało paraliż na drogach dojazdowych. To właśnie zahamuje rozwój lotniska

        • 0 1

        • (1)

          Acha. To po to jest budowana kolej metropolitarna?

          • 0 0

          • Ta jednotorowa spalinówka?

            Nie mam pojęcia po co, ta kolejeczka z wymuszoną przesiadką, Nie rozwiąże to problemów komunikacyjnych z lotniskiem. Co najwyżej mogłoby służyć okolicznym mieszkańcom.

            • 1 1

  • STRASZNE

    .../Według badań CBOS, aż 87 proc. Polaków dostrzega problem korupcji. 85 proc. jest zdania, że polska polityka dotknięta jest też nepotyzmem./...

    • 2 1

  • won z komuchami z Brukseli !!!

    • 9 4

  • Wojtek się ładnie sprawił, a tu Rysiek sprzedał samolot

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane