- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje Komisję Europejską
Zaskakujący list otwarty wystosował we wtorek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom, że faworyzują niektóre kraje, a nawet firmy. - Czy nasi reprezentanci są tylko klientami wiszącymi u brukselskiej klamki? - pyta Wojciech Szczurek, który nie ukrywa, że boi się o losy inwestycji w gdyńskie lotnisko.
Zdaniem władz Gdyni jest jednak inaczej.
Prezydent Wojciech Szczurek postanowił przypomnieć stanowisko miasta, nawiązując przy okazji do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego. I wytknąć przy okazji członkom Komisji Europejskiej stronniczość.
- Komisja Europejska kończy kolejne postępowanie przeciwko Polsce. W jego wyniku strategiczny projekt przebudowy i ucywilnienia wojskowego lotniska w Gdyni-Kosakowie może zostać zniszczony. Ten projekt zaakceptowany był przez rząd, pozytywnie zaopiniowany przez największe firmy konsultingowe i popierany przez ponad 70 procent mieszkańców Gdyni (...). Projekt w całości sfinansowany ze środków polskich, nie unijnych. Komisja zapewne uzna finansowy wkład Gdyni i Kosakowa za tzw. niedozwoloną pomoc publiczną, a w efekcie spółka lotniskowa będzie musiała ogłosić upadłość - martwi się prezydent Gdyni.
Przeczytaj cały list otwarty Wojciecha Szczurka (PDF)
Do tej pory Wojciech Szczurek słynął raczej z koncyliacyjnych wypowiedzi. Próżno było szukać u niego ostrych słów, które - jeśli padały - to z ust wiceprezydentów, zaufanych naczelników wydziałów Urzędu Miasta lub radnych Samorządności.
W ostatnich miesiącach stał się jednak bardziej radykalny. Nie przebierał w słowach podczas sporu z dyrektorem gdańskiego oddziału GDDKiA o finansowanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, czy podczas negocjacji o to, kto ma zarządzać wspólnymi pieniędzmi dla aglomeracji.
Teraz również wydał zaskakująco dobitne oświadczenie. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom faworyzowanie niektórych krajów, a nawet firm. Wspomina o ograniczeniach nałożonych na LOT, który musiał zrezygnować z wielu połączeń lokalnych (także w związku z udzieleniem mu pomocy publicznej przez rząd).
- Na ich miejsce natychmiast swoje połączenia otwierają takie giganty, jak niemiecka Lufthansa. Doświadczył już tego Wrocław, za chwilę pewnie spotka to i inne miasta - pisze prezydent.
Wojciech Szczurek idzie jeszcze dalej, cytując anonimowego urzędnika Komisji Europejskiej, który na łamach "Rzeczpospolitej" miał powiedzieć "Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France KLM".
Co takim apelem Wojciech Szczurek może osiągnąć? Na pewno zdobędzie poparcie u tych, którzy od dawna zwracają uwagę, że Komisja Europejska stosuje różne standardy wobec różnych krajów.
- Kocham Gdynię i Polskę i wiem, że gdyby obecne regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską obowiązywały 80 lat temu, nigdy nie powstałby port i miasto Gdynia, które stały się symbolem polskiego myślenia i działania strategicznego, mającego na celu budowanie siły i sukcesu gospodarczego Polski. Projekt Eugeniusza Kwiatkowskiego, do którego trzeba było w pierwszych latach dopłacać, zostałby uznany za niedozwoloną pomoc publiczną - kwituje sarkastycznie Wojciech Szczurek.
Tyle tylko, że spór o lotnisko w Kosakowie nie ma charakteru międzynarodowego, nawet nie ogólnopolskiego, lecz wyłącznie regionalny. Próba zasugerowania, że jest to "postępowanie przeciwko Polsce" nie jest więc zgodna z prawdą, choć formalnie jest to sprawa Komisja Europejska vs. Polska, a dopiero rząd Polski może wyciągać konsekwencje wobec Gdyni.
Opinie (739) 8 zablokowanych
-
2014-02-04 22:53
wprowadzic kadencyjnosc
Może wprowadzić ograniczona ilość kadenci zebym nie musial go ogladac .Z mila checia będę uczestniczyl w wyborach .Na niego już nie można patrzeć
- 3 7
-
2014-02-04 22:55
a może poprosi swojego partnera biznesowego o pomoc Pana Ci.... też kochającego Gdynię
Pan Ci... teraz pracuje nad terenami przy Maximie w Orłowie pod mieszkaniówkę :))) i je kupi a Sz..... już raczki zaciera będzie dobrze rozumiemy się
- 3 6
-
2014-02-04 22:56
Drużyna A z UM Gdynia w pełnej obsadzie
Jutro zostaniecie zaszczyceni uśmiechem prezia Gryzonia.
Najbardziej wytrwali dostąpią zaszczytu ucałowania pierścienia.- 9 9
-
2014-02-04 23:00
kolejna gdyńska bzdura obok estakady rowerowej. scieżki rowerowej nie potrafia wybudować a biora sie za lotnisko (3)
jedyne drogi na to lotnisko można zakorkować zdechłą kurą. Na estakadzie (odcinek leśny) będzie ktoś zmieniał koło i korek na 15 km- Tak buduje gdynia.
Pomorskie powinno inwestować tylko w Rębiechowo i świetne dojazdy do niego, ewentualne zapasowe to malbork- tczew, a nie 20 km dalej w kosakowie. Sczurek powinien odpowiedzieć własnym majątkiem za tę bzdurę- 16 9
-
2014-02-05 09:25
co prawda do prawda (2)
- 4 4
-
2014-02-05 11:51
gdyńscy urzędnicy nie maja wyobraźni a szczurek chce tylko pijaru. (1)
Nie potrafił nawet jednego parkingu dla miasta zbudować a bierze się za lotnisko.
Przy Batorym menele biorą dwa złote za popilnowanie auta i to jest cała Gdynia.- 2 3
-
2014-02-05 22:27
można sobie przeanalizowć "dojazd" do tego "lotniska" To kpina. Korki, korki i jeszcze raz korki.
- 0 1
-
2014-02-04 23:01
Słońce
- 2 2
-
2014-02-04 23:11
Port Lotniczy ? Tam nawet żaden autobus nie jeżdzi. (2)
- 11 6
-
2014-02-05 23:47
Jasne (1)
... do Rębiechowa też nic nie jeździ :P
Zanim coś napiszesz - wcześniej sprawdź !- 0 1
-
2014-02-06 00:09
210, 510, 110;)
- 1 0
-
2014-02-04 23:24
W Trójmieśce jest miejsce na 2 a nawet na 3 lotniska (8)
Wystarczy prześledzić dynamikę ruchu lotniczego. Jeżeli ktoś myśli o rozwoju regionu nie w perspektywie 5 a 20 - 30 lat to powinien szukać miejsca już na 3 port lotniczy między Elblągiem i Gdańskiem. Trójmiasto obok Warszawy ma największe szanse rozbudowy w Polsce. Problemem jest położenie, wciśnięcie między wzgórza i morze. Obecne niteczki komunikacyjne, będą jeszcze bardziej zapchane, a ich udrażnianie będzie kosztowało miliardy. Dlatego lotnisko w Gdyni ma przyszłość i spokojnie obsłuży ruch pasażerski z połowy konurbacji i miejscowości na północ i zachód od Gdyni. Obecne lotnisko Gdańskie obsłuży część centralną i częściowo południową (niestety będzie tracić na znaczeniu ze względu na złe skomunikowanie, w godzinach szczytu - z czasem coraz gorsze) , a przyszłe lotnisko południową i wschodnią, bo tylko w tych kierunkach Gdańsk ma szanse się rozwijać.
Jeśli teraz się zaniedba te sprawy to potem kwestie trzeba będzie regulować za dużo wyższe pieniądze.- 13 14
-
2014-02-04 23:29
Nie pij już więcej (1)
Jutro będziesz miał nieświeży oddech jak prezio przyjdzie.
- 9 3
-
2014-02-04 23:36
Nie mierz innych swoja miarą
ten nałóg cie zgubi...
- 3 2
-
2014-02-04 23:50
Taka prawda (1)
O interesy gminy dba się za gminne pieniądze, o interesy województwa za wojewódzkie, o interesy państwa za kasę skarbu państwa. Jak ktoś wydaje pieniądze gminy dla interesu województwa (regionu) - to "zabiera dzieciom i rzuca psom" .Czy Kosakowo będzie zyskiwać ze względu na dobre skomunikowanie ?
- 2 2
-
2014-02-05 13:37
Problem polega na tym, że ....
krajem, województwem i miastem wojewódzkim rządzą ludzie którzy mają animozje do prezydenta Gdyni. Na ołtarzu są w stanie poświęcić dobro wspólne. Szczurek robi bład, że za miejskie pieniądze inwestuje w lotnisko. Powinien zabezpieczyć teren, bo za chwilę i poczekać aż się zmieni ekipa, bo ta obecna nie pamieta na co się wcześniej zgadzała i umawiała.
- 0 1
-
2014-02-05 01:16
szczególnie że demografia w Polsce zdycha a emeryci bedą szczaw jeść razem z dziećmi (3)
ciekawe kto bedzie latał na tych trzech lotniskach. Jedno porządne z ekstrainfrastrukturą, dojazdami z całego województwa i wystarczy na 50 lat. albo 3 popierdółki konkurujące ze sobą
- 3 1
-
2014-02-05 13:34
Akurat Rębiechowo nie da się dobrze skomunikować (2)
nieszczęśliwie jest położone przy obwodnicy gdzie dojazdem do niego jest zapychany tranzyt. Poszerzenie do 3 pasów lub budowa w tym terenie kolejnej trasy będzie kosztowała miliardy.
W przeciągu kilkunastu lat ruch zwiększył się też kilkunastokrotnie. Oznacza to że o tyle więcej trzeba dowieźć ludzi do lotniska. Jeśli zwiększy sie o kolejne 2,5 miliona oznaczać to będzie konieczność transferu dodatkowych kilkudziesięciu tysięcy dziennie osób na lotnisko, to jest również kilkadziesią tysięcy pojazdów. Rębiechowo jest w stanie przyjąć 2 razy więcej samolotów, terminal 2 razy więcej pasażerów, ale będzie to oznaczało paraliż na drogach dojazdowych. To właśnie zahamuje rozwój lotniska- 0 1
-
2014-02-05 13:46
(1)
Acha. To po to jest budowana kolej metropolitarna?
- 0 0
-
2014-02-05 15:09
Ta jednotorowa spalinówka?
Nie mam pojęcia po co, ta kolejeczka z wymuszoną przesiadką, Nie rozwiąże to problemów komunikacyjnych z lotniskiem. Co najwyżej mogłoby służyć okolicznym mieszkańcom.
- 1 1
-
2014-02-04 23:36
STRASZNE
.../Według badań CBOS, aż 87 proc. Polaków dostrzega problem korupcji. 85 proc. jest zdania, że polska polityka dotknięta jest też nepotyzmem./...
- 2 1
-
2014-02-04 23:40
won z komuchami z Brukseli !!!
- 9 4
-
2014-02-05 00:21
Wojtek się ładnie sprawił, a tu Rysiek sprzedał samolot
- 12 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.