• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek: kochany przez lata, teraz stracił serca gdynian

Michał Sielski
10 kwietnia 2024, godz. 11:00 
Opinie (819)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Chociaż porażka Wojciecha Szczurka była w pełni zasłużona, nie powinna przysłonić sukcesów, zwłaszcza sprzed lat. Chociaż porażka Wojciecha Szczurka była w pełni zasłużona, nie powinna przysłonić sukcesów, zwłaszcza sprzed lat.

Gdyby Wojciech Szczurek miał 26-letni kontrakt na zarządzanie wielką firmą, to przez 13 lat rada nadzorcza dawałaby mu najwyższe premie w kraju, ale potem zerwałaby umowę i szukała innego menadżera.



Jak oceniasz 26 lat rządów Wojciecha Szczurka w Gdyni?

Wojciech Szczurek był przez lata świetnym prezydentem Gdyni, przykładem sprawnego samorządowca, umiejącego podejmować trudne decyzje, ale i wsłuchanego w głos swojej rady nadzorczej, czyli mieszkańców.

Gdy był u szczytu popularności, ciesząca się wtedy największym poparciem w Polsce Platforma Obywatelska nawet nie wystawiała kontrkandydata w wyborach samorządowych.

- Wydam kilkadziesiąt tysięcy, zużyję dwuletni urlop na kampanię, a na koniec zgarnę maksymalnie kilkanaście procent w pierwszej turze. Po co mi to? - mówił mi przed laty jeden z polityków, który wydawał się naturalnym rywalem Wojciecha Szczurka.


Wojciech Szczurek wszystkie wybory wygrywał w cuglach. W 2002 r. zdobył 77 proc., w 2006 r. - 85 proc., w 2010 r. 87 proc. - to był ogólnopolski rekord. W 2014 r. - 79 proc. poparcia, a w 2018 r. - 67 proc.

I było to w dużej mierze zrozumiałe. Przez lata jego rządów Gdynia się rozwijała znacznie lepiej niż podobne, średniej wielkości polskie miasta.

Gdynia była wzorem i obiektem zazdrości dla innych



Otwarcie Trasy Kwiatkowskiego w 2008 roku. Otwarcie Trasy Kwiatkowskiego w 2008 roku.
Za jego kadencji wybudowano leśny odcinek Trasy Kwiatkowskiego, która straszyła prowadzącym donikąd wiaduktem jeszcze od lat 70. Po 34 latach udało się ją dokończyć.

Przez 34 lata w budowie. Historia trasy Kwiatkowskiego Przez 34 lata w budowie. Historia trasy Kwiatkowskiego

Rozbudowano ul. Janka Wiśniewskiego do dwóch pasów w każdą stronę. Powstała Droga Różowa.

Uruchomiono Pomorski Park Naukowo-TechnologicznyCentrum Nauki Experyment, do którego zjeżdżają dzieci z całego Pomorza i nie tylko.

Gdyńskie Centrum Filmowe pomogło utrzymać ważną pozycję miasta w świecie polskiego filmu.

Gdyński tabor komunikacji miejskiej był systematycznie odmładzany.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zżymał się, że zapatrzeni w Gdynię gdańszczanie mają do niego pretensje, że nie zarządza miastem tak sprawnie.

Do czasu.



"Moja partia Gdynia" okazała się za mała



Wojciech Szczurek przez lata budował swoją silną pozycję na apolityczności. Powtarzane jak mantra "Moją partią jest Gdynia" budziło podziw i uznanie w oczach mieszkańców.

To działało tak długo, jak samorządy swobodnie utrzymywały się z własnych środków. Gdy jednak do Polski szerokim strumieniem popłynęły pieniądze z UE, a potem gdy rząd PiS zaczął więcej środków rozdzielać centralnie, takie podejście stało się balastem.

Szczurek nie wywalczył w Warszawie zmiany statusu estakady Kwiatkowskiego, by mogła być remontowana za pieniądze z centralnego budżetu.

Nie namówił też nikogo do przedłużenia obwodnicy w formie OPAT czy Via Maris ani budowy Drogi Czerwonej.

Dopiero gdy marszałek pomorski zagroził odcięciem unijnych funduszy, budowane przez Gdynię stowarzyszenie gmin Norda dołączyło do porozumienia gmin znanego dziś jako Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot.

W sądzie przegrał sprawę lotniska, które chciał zaofiarować mieszkańcom Gdyni, kosztem wspieranego przez unijne środki lotniska w Rębiechowie. Utopione 100 mln zł było kolejnym kamyczkiem do coraz bardziej obciążonego budżetu miasta.

Ponad 900-milionowe zadłużenie sprawiło, że zaczęto oszczędzać na wszystkim. Najpierw próbowano zamykać lub łączyć szkoły, potem ograniczano inwestycje, co skończyło się kłótnią z PKP i ograniczeniem rozwoju PKM w Gdyni.

Okazało się, że dążenie do samowystarczalności mogło wynikać z rozbuchanych ambicji i nieumiejętności dogadania się z innymi. Tytuły samorządowca roku i kolejne nagrody od mediów nie przekładały się na konkrety.

Gdynianie jak zło konieczne



Problemy z dogadywaniem się nie dotyczyły tylko relacji z Warszawą czy z Gdańskiem. Gdy ktoś z gdynian krytykował sposób zarządzania miastem, namawiał do innych rozwiązań, wsłuchania się w głos mieszkańców, przylepiano mu łatkę pieniacza albo hejtera.

Gdy społeczniczka Martyna Regent zadawała trudne pytania podczas konferencji poświęconej zagospodarowaniu Polanki Redłowskiej, o którą walczyła miesiącami, prezydent ostentacyjnie wyjmował telefon i sprawdzał wiadomości. Potem wygrała z nim w sądzie.

Martyna Regent nie zajmowała się polityką, ale proponowała inne rozwiązania niż urzędnicy. Była więc przez nich zbywana i lekceważona. Musiała obronić się w sądzie. Martyna Regent nie zajmowała się polityką, ale proponowała inne rozwiązania niż urzędnicy. Była więc przez nich zbywana i lekceważona. Musiała obronić się w sądzie.
Gdy inni działacze chcieli wymóc na urzędnikach z Gdyni stosowanie prawa albo chcieli mieć dostęp do publicznych danych, który im utrudniano, musieli wchodzić na drogę sądową. Przekonał się o tym choćby Sławomir Januszewski ze stowarzyszenia Bryza czy Maciej Karpowicz ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który z miastem wygrał już kilka spraw w sądzie.

Dwór swoje, ludzie swoje



Zbudowany przez lata dwór najbliższych współpracowników, hołubionych i chronionych, utwierdzał prezydenta w przekonaniu, że wszystko idzie dobrze i że nie ma się co przejmować "głosami frustratów".

Paradoksalnie zamknięcie się na uwagi mieszkańców zaowocowało rozkwitem ich aktywności. W mieście zaczęły pączkować stowarzyszenia, których członków łączyło przekonanie, że władze ich nie słuchają. Rowerzyści, kierowcy, miłośnicy zieleni - wszyscy czuli, że są w mieście lekceważeni.

Każdy czuł się jak niechciany petent, który odbija się od ściany. A do urzędu nie wejdzie, bo przed schodami zawisł sznurek i stanął strażnik miejski, mimo że pandemia zakończyła się dawno temu. Powód? Oficjalnie tłumaczono to wymogami RODO i tym, że mieszkańcy mogliby podejrzeć na urzędniczych biurkach wrażliwe dane...

Niewiarygodna kampania gwoździem do trumny



Wojciech Szczurek jednak wyczuł, że klimat w mieście się zmienił. Wybory po raz pierwszy potraktował naprawdę poważnie. Po raz pierwszy od lat jako pierwszy ogłosił, że będzie się ubiegał o kolejną kadencję.

Ale szefem kampanii uczynił swojego zastępcę, wiceprezydenta Marka Łucyka. To urzędnik, który w ostatnich latach był twarzą miejskich inwestycji. Zarówno tych nigdy niezrealizowanych (lodowisko czy 50-metrowy basen olimpijski), jak i tych, których realizacja rozsierdziła mieszkańców. W tym miejscu można przywołać choćby ponad dwuletnią przebudowę węzła Karwiny, która nie poprawiła sytuacji zmotoryzowanych ani na jotę czy wybudowany kosztem ponad 100 mln zł park Centralny z parkingiem podziemnym, wciąż święcącym pustkami.

Węzeł Karwiny: skończony, ale krytykowany Węzeł Karwiny: skończony, ale krytykowany

Kampania wyborcza Wojciecha Szczurka wypadła tak samo.

Gdy widzieliśmy pląsającego na TikToku 60-latka, który wcześniej w internecie praktycznie nie istniał, to budziło to raczej politowanie, a nie (zapewne oczekiwaną) sympatię. Wiceprezydent Michał Guć, który zawsze regularnie dyskutował z mieszkańcami na Facebooku, pewnie byłby w tej roli bardziej wiarygodny.

Co gdynianie dostali w zamian? Hasło: "Dotrzymujemy obietnic" i wyliczankę, że 95 proc. z zapowiedzi udało się Samorządności Wojciecha Szczurka zrealizować.

Efekt: 23,53 proc. poparcia dla Wojciecha Szczurka, 5 radnych samorządności zamiast 18. Z nieba do piekła.

Rada nadzorcza powiedziała: sprawdzam.

Różne twarze porażki Wojciecha Szczurka



Marek Łucyk przez wielu uważany jest za głównego winowajcę porażki Wojciecha Szczurka. To on odpowiadał za kampanię wyborczą, a wcześniej za inwestycje w mieście. Marek Łucyk przez wielu uważany jest za głównego winowajcę porażki Wojciecha Szczurka. To on odpowiadał za kampanię wyborczą, a wcześniej za inwestycje w mieście.
Za porażkę oczywiście odpowiada Wojciech Szczurek, ale także jego zastępcy. O Marku Łucyku już pisałem, ale swoje dołożyli też inni wiceprezydenci: uważana za trudną we współpracy międzyludzkiej Katarzyna Gruszecka-Spychała, a także Bartosz Bartoszewicz, który miał gasić pożary w edukacji, gdzie zamykano i łączono szkoły, a sam przyczynił się do rozpalenia niektórych.

To przykłady urzędników, którym zarzucano, że nie potrafią prowadzić dialogu z mieszkańcami. I pewnie dlatego gdynianie tak bardzo zatęsknili za dialogiem, że przedstawicielka Gdyńskiego Dialogu Aleksandra Kosiorek uzyskała najlepszy wynik w mieście i z przewagą 9 punktów procentowych może być uznawana za faworytkę starcia z Tadeuszem Szemiotem w drugiej turze 21 kwietnia.

Twarzą porażki Wojciecha Szczurka jest więc także Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, który odpowiadał za kampanię wyborczą Aleksandry Kosiorek. I który przed laty miał zostać wiceprezydentem u Wojciecha Szczurka, ale ten wówczas postanowił dać mu "tylko" stanowisko przewodniczącego Rady Miasta, a później postawił na... Marka Łucyka.

Mimo fatalnej końcówki Wojciech Szczurek jest postacią, która w Gdyni zasłużyła być może nawet na pomnik. Gdy emocje opadną, to nawet ci, którzy głosowali przeciwko niemu, będą musieli przyznać, że zrobił dla Gdyni wiele dobrego. Przyszedł już jednak czas, że musiał odejść, ale tak to już w polityce jest - coś się kończy i coś się zaczyna.

Miejsca

Opinie (819) ponad 10 zablokowanych

  • Dramatycznie wprost nieudolny i bezczelny polityk

    Trzeba miec nie lada tupet aby w dwa miesiace udawac, ze nadrabia zaleglosci z ostatnich 5 lat. Jego rzady w Gdyni to byla tragedia. Mial fatalna reke do doboru wspolpracownikow. Zadufany w sobie, zarozumialy, sam uwierzyl w swoja propagande

    • 23 1

  • Łucyk

    Szczurek to inteligentny facet, co nim kierowało że namaścił taka personę? Szantarz? Uśpienie po latach wchodzenia przez Marasa w d? Na trzeźwo to by trzeba być niespełna rozumu żeby powierzyć Marasowi stanowisko powyżej kierownika stołówki ( I pilnować żeby kartofle i kapusta nie ginęły)

    • 25 0

  • A jego cztowiek w wodociągach kryje walki na miło y

    Jego człowieka wodociągach kryje przekręty na milony

    • 12 1

  • Słaby

    Był prezydentem tylko 05 roku na koniec zaczął coś robić a 4 lata olewał wszystko to trochę za mało i dlatego dowidzenia

    • 13 1

  • mojego nigdy nie miał

    Może są ludzie, którym maskowanie się takiej osoby za rolą administratora pasuje.
    Mnie nie...
    Nie ta skala, nie te problemy, nie te pieniądze.
    Nie w tej skali mieście i nie przy tak dużych uprawnieniach samorządu.

    Tu potrzebny jest zarządca.
    Taki, których ranking powadzono w przedwojennej Polsce i którym można było powierzyć majątek.

    • 6 1

  • Money money money...

    Zobaczycie teraz co będzie, niestety brudne pieniądze wygrały. Już nie będzie takiego prezydenta w Gdyni !

    • 1 11

  • Gdynia to skansen pod względem komunikacyjnym... (4)

    Tylko pompowanie miasta samochodami (korki, hałas, spaliny, smród i szum).

    • 8 8

    • Gdynia to akurat od 25 lat ma jedną z najnowocześniejszych sieci zbiorkomu w kraju (3)

      Proponuję pojeździć po Polsce, żeby się przekonać. W niektórych miejscach jeszcze zabytki jeżdżą po ulicach.

      • 2 3

      • Wolę żeby jeździły stare autobusy nieelektryczne (2)

        ale co 5 minut jak w innych miastach a nie co 20 i po 10 na dzielnicę a nie 2
        Mam w rzyci czy są ładne i nowoczesne, mają być punktualne i często jeździć
        W nocy autobus co godzinę !!! Mieszkałam w różnych miastach i Gdynia pod wzgl. komunikacji to zapyziała wiocha

        • 1 2

        • W jakich miastach jest lepiej? Konkrety prosze.

          • 0 0

        • Komunikacja w Gdyni jest spoko!

          Też jeżdżę po kraju, to wiem.
          Nie mam czterech kółek, więc wiem, jak to wygląda z pozycji pasażera zbiorkomu.

          • 0 0

  • kolega Lucyk

    pogrążył Szczurka

    • 14 2

  • Nie przesadzajcie z hejtem

    Tak, już czas na zmianę, ale Gdynia wiele zawdzięcza Szczurkowi, szczególnie w poprzednich kadencjach.

    • 6 16

  • Ja to jestem ciekaw jakich zmian ludzie oczekują. Wszystko będzie jak było, bo inaczej być nie może. (2)

    Czy ktoś zlikwiduje SPP? Nie, bo po pierwsze to pieniądze, po drugie wszystkie duże miasta na całym świecie w ten sposób regulują zagęszczenie samochodów w centrach.

    Będzie mniej ścieżek? Nie będzie, bo obecność infrastruktury rowerowej jest wymagana teraz przy większości jeśli nie każdym projekcie starającym się o dofinansowanie z UE. Jeżeli już to będzie więcej ścieżek i więcej ograniczeń dla samochodów, bo takie sympatie mają lokalni aktywiści, którzy teraz będą mieli wpływ na politykę miasta.

    Czyli cieszyć się mogą co najwyżej ci, którzy uważają, że wszyscy inni powinni popylać do pracy na dwóch kółkach w listopadzie.

    Będzie więcej komunikacji zbiorowej? Nie będzie, bo to pieniądze - chyba, że ci co teraz biadolą o zadłużeniu, będą chcieli je powiększać. Z pustego nikt nie naleje.

    Bardzo mnie bawią wszystkie te postulaty - Więcej dróg! Więcej/mniej rowerów! Więcej autobusów! Więcej knajp w mieście, bo umiera w nocy! (co miasto może zrobić w tej sprawie? Nie wiadomo.) Wszystkiego więcej - ale mniejszy dług! I darmowe parkowanie!

    Chciałbym uświadomić wszystkich, że żeby zmniejszyć dług to trzeba nie tylko nie wydawać więcej, ale wydawać mniej - i to sporo. Czyli coś trzeba ściąć.

    Szkoły? Autobusy? Drogi? Zieleń?

    Bo jak tu czytam to nikt więcej nie chce płacić :)

    • 9 5

    • Skoro nic się nie da i nic nie jest potrzebne to tym bardziej zmiana prezydenta nie zrobi różnicy. (1)

      • 2 1

      • Po prostu niewiele, jesli cokolwiek, da sie zrobic lepiej

        Ale widze, ze sa problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu. To i potem tak sie konczy w wyborach.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane