- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (258 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (111 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (36 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (183 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (18 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 08:20
Ten Mrozek to taki ekspert jak Grzelak historyk!!! (1)
- 45 1
-
2019-08-20 10:09
Trafne okreslenie
- 4 0
-
2019-08-20 08:21
(1)
W artukule napiasno ,,maloestetyczna estakada,,. Maloestetyczna i nikomu nie potrzebna to jest ta wielka galeria handlowa tuz obok. To trzeba wyburzyc a nie estakade.
- 46 6
-
2019-08-20 11:37
Jak niepotrzebna,
jak ciągle pełna ludzi?
- 2 3
-
2019-08-20 08:23
Niepotrzebne zmiany
Nie widzę sensu tych zmian. Byly 2 pasy można było normalnie jeździć. Teraz przy jednym jest więcej niebezpiecznych sytuacji przy wjeździe i robią się zatory.
- 40 1
-
2019-08-20 08:27
Przecież dzięki tej estakadzie mamy bezkolizyjny wjazd w stronę (7) na Warszawę. Po wyburzeniu korki na skrzyżowaniu będą sięgać Wrzeszcza. Zostawić jak jest.
- 46 1
-
2019-08-20 08:27
Estakada szpeci, ale kloc (tzw. forum) to już jest super piękny i idealnie pasuje w tym miejscu...
- 37 1
-
2019-08-20 08:28
Ten Paweł to taki znafca jak każdy polak (3)
Faktem jest że w normalnym dużym europejskim mieście kopie się tunele A my bazujemy jeszcze w latach 70 :/
- 18 5
-
2019-08-20 17:47
(1)
w naszych warunkach geologicznych tunele nie wchodzą w grę
- 3 0
-
2019-08-20 18:25
Tak,tak yhym zapytaj Holendrów czy sie da...
- 0 0
-
2019-08-20 23:55
normalne duże miasto europejskie
to mają na to kasę...
A nam jak zniknie Lotos, to zostana jeno turyści i kapelusze do zbierania datków...- 0 0
-
2019-08-20 08:28
1. "Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu" - no ciekawe kto wymyślił te światła na Podwalu? Pewnie te same osoby, które teraz chcą wyburzenia estakady.
2."Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową..." - ale o co chodzi - zabudowa w miejscu estakady? Pan w ogóle wie o jakim miejscu mówi...- 41 2
-
2019-08-20 08:29
Przecież można wyremontować i "unowocześnić". Zostawcie estakadę. Nie słuchać pajaców z FRAG!
- 31 1
-
2019-08-20 08:30
Cały układ drogowy przy forum to rak (1)
Osobiście jestem za zburzeniem estakady, ale zanim to uczynimy chciałbym otworzyć możliwość lewoskrętu z okopowej w podwale (tej samej relacji co jest estakada), a samą estakadę zamknąć na cały miesiąc w okresie roku szkolnego. Zobaczymy wtedy jak rozkłada się ruch samochodów w centrum miasta i czy można bezpiecznie burzyć relikt PRL.
I wówczas podjąć decyzję.
Natomiast przebudowa skrzyżowania AK i 3 maja to jedna z gorszych inwestycji. Zrobili przystanek autobusowy z którego nic nie korzysta (bo jest bezsensowny), wydłużyli drogę pieszym i rowerzystom których w tej okolicy jest naprawdę sporo, a samochodoza nadal rozjeżdża miasto.
Uważam, że w centrum miasta drogi powinny być odpowiednio szerokie, by godzić ruch samochodów i pieszych i wymuszać na kierowcach sensowne prędkości. Niech przez centrum jadą tylko ci co muszą, a nie tranzytowcy z prędkością ok 90km/h, tworzący straszny hałas i zanieczyszczenie powietrza.- 9 29
-
2019-08-21 00:00
Uspokajanie głupoty
Te 90 km/h zużywa ( i emituje spaliny) połowę tego co przy szybkości 30 km/h. Popatrz czasami na wskazania komputera!
- 1 0
-
2019-08-20 08:31
Po co niszczyć coś co istnieje i działa?
Dlaczego konicznie ktoś chce wyburzyć coś co usprawnia ruch samochodów? Samochody, które co kawałek zatrzymują się na światłach generują więcej spalin. Po co niszczyć coś co jest. Ja rozumiem dyskusja gdyby chodziło o budowę nowej drogi. Czy warto, a może lepiej wydać na coś innego. Ale tu, coś stoi, spełnia swoje funkcje i tylko chyba na siłę, bo teraz auta są beee trzeba to rozwalić.
FRAG chce historycznych rozwiązań, to może wróćmy do rynsztoków i wylewania resztek przez okno. Nie da się cofnąć rozwoju, ale można łączyć nowe ze starym i co najważniejsze nie robić drugiemu wbrew, bo to się mści. Kierowcom zaszkodzicie, ale pieszym też nie pomożecie!- 32 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.