• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • Do decydentów FRAGU (1)

    Zajmijcie się skutecznie uchwaleniem uchwały antysmogowej w Gdańsku. Smród i brud panuje w niektórych dzielnicach, a i w centrum też panuje wszchwładny smród z grilla okolicznych restauracji . Problemu wyburzenia estakady nie można załatwić bez gruntownej analizy natężenia ruchu w centrum i dróg wjazdowych i wyjazdowych z miasta. Tym muszą się zająć specjaliści, a nie politycy, Frag i urzędnicy miejscy. Ten artykuł to jest kpina.

    • 29 4

    • Na razie FRAG to nie decydenci. Konstytucja tego nie przewiduje.

      I niech tak pozostanie.

      • 1 0

  • Estakada odciąża lewoskręt i to jest jej największy plus.
    A pan FRAG chyba nigdy nie był na autostradzie jeśli uważa, że węzły autostradowe to skrzyżowania z sygnalizacją świetlną...

    • 27 2

  • FRAGglesy

    I straszno i śmieszno.

    • 21 2

  • mało mnie obchodzi estakada

    napiszcie co w zamian ? Bo może jakieś mikro rondo takie to teraz popularne w tym grajdole. No i do kompletu po 10 poprzecznych garbów. Ruch na pewno w centrum zmaleje bo nikt do tego skansenu nie przyjedzie.

    • 20 0

  • Wyburzyć

    • 0 18

  • wyprowadzać ruch samochdowy z centrum, to priorytet. (3)

    dlaczego zawsze musimy powtarzać błędy państw, które już to przerabiały i zawsze być te 30 lat do tyłu? choć raz wprowadźmy przecież już gotowe i sprawdzone rozwiązania zawczasu. no ale do tego potrzeba kogoś kompetentnego na stanowiskach, a nie sekretarkę i "złe słowo".

    • 9 13

    • zgadzam się. (1)

      a kierowcy szybko się nauczą gdy zobaczą szlabany.

      • 2 1

      • no to niech dulska postawi szlabany

        ciekawe czy jest taka odważna.

        • 4 0

    • Przez 30 lat coś alternatywnego dla ruchu w centrum powstało?

      chętnie bym skorzystał. Tak samo jak tysiące mieszkańców osiedli w Gdańsku

      • 5 0

  • Świateł na Podwalu nie było, dopóki nie zainstalowano ich tam na żądanie kretynów z FRAG-u, więc te słowa niejakiego Mrozka to hipokryzja master level.

    • 32 1

  • Nie wiem co myśleć. (1)

    Nie mogę się doczekać opinii Kacpra Płażyńskiego w tej kwestii

    • 12 5

    • on nie moze opiniowac bez rozkazu z Kremla, tzn. z Nowogrodzkiej.

      • 1 3

  • dwa tunele pod estakadą przekopać do Huciska i przed nim zrobić wyjazd.

    Na powierzchni tylko komunikacja i deptak do forum. Nawet z estakadą dało by to się poskładać.

    • 8 2

  • Bez dwóch zdań jest szpetna, powinno się dążyć do jej usunięcia, ale...

    ...to nie jest tak, że powinniśmy wziąć młot i ją od ręki wyburzyć. Tam trzeba by przeprojektować CAŁY węzeł, dokładnie wszystko zaplanować, poszukać najlepszych rozwiązań. Uspokajanie ruchu spoko, ale żeby nie doszło do paraliżu. Być może powinno być to połączone z jakąś inną akcją: zmianą całego Centrum w strefę Tempo 30, albo zamknięciem ruchu dla aut osobowych lub aut niespełniających kryterium emisji zanieczyszczeń. Pamiętajcie, że teraz mamy tunel pod forum, na podwalu grodzkim będą światła to wszystko też wpłynie na ruch w tym miejscu.

    • 4 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane