• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • To nie jest tylko kwestia estakady (6)

    Ale, oczywiście, trzeba ją wyburzyć. Trzeba też zapewnić sprawną komunikację miejską od Śródmieścia do Oliwy i skomunikować wreszcie realnie Główne Miasto. Trzeba zniechęcać do używania auta właśnie dając mieszkańcom alternatywę. To wojna z przyzwyczajeniami. Absolutnie natomiast trzeba ukrócić układanie miasta pod ludzi, którzy postanowili zamieszkać na polach dookoła miasta i wierzą, że będą wiecznie korzystać sobie z centrum jeżdżąc samochodem. Wyburzenie wygląda na radykalny pomysł, jednak w całości go popieram. Poza tym jej usunięcie nie zwiększy całkowitego czasu przejazdu, spowoduje jedynie zbuforowanie ruchu.

    • 6 30

    • (1)

      Tylko że komunikacja miejska ani koleje dojazdowe nie zapewniają rozsądnej alternatywy.

      • 5 0

      • na pewno nie istniejącej postaci

        i nie ma woli aby ten stan zmienić...

        • 2 1

    • "zniechęcić" - w tym słowie tkwi błąd. I w tej "wojennej" semantyce...

      Błąd polegający na tworzeniu opresyjnej rzeczywistości i negatywnym bodźcowaniu. Nie jestem zwolennikiem "bezstresowego wychowania" ale masowe stosowanie sankcji i restrykcji jest przeciwskuteczne. Oraz mało twórcze, bo skoro można powiedzieć "ma być i ch*j!!!", to po co się wysilać?
      Znacznie trudniej jest "zachęcić" dobrym i skutecznym pomysłem oraz przykładem czy ideą. To przerasta naszych samorzadowych "władców" i "dyktatorów do wynajęcia".

      • 5 1

    • d**il. takie umyslowe ameby to mnie jedynie moga zniechecac do dalszego zycia. ale nawet moj trup pojedzie karawana w dislu przez srodek miasta. tak wam ekonazisom na zlosc. Serio leczy mnie taka typowa socjalistyczna mentalnosc "plebs ma jezdzic komunikacja miesja, auta sa dla elit" "bedzie fajnie zielono i kumbaja i diddo w pupie" jest wolny rynek i wolnosc i jak chce jezdzic autem to bede nim jezdzil nic ci do tego komuchu

      • 5 1

    • Chlopie, zejdz na ziemie: (1)

      kiedys byl program telewizyjny, w ktorym zadawno ludziom pytanie: czy gdyby byla komunikacja miejska pod sam nos za darmno to czy zostawiliby samochody i przesiedliby sie na ta komunikacje? Prawie 100% odpowiedzialo ze nie.

      Polakom jak nie zakazesz to nic z tego nie bedzie.

      jestem za zamknieciem duzego obszaru ulic dla samochodow i motocykli: od Podwala, wzdluz Motlawy, i dalej do Szerokiej lub nawet do Grodzkiej.
      A DK91 albo w tunel albo poza miasto wywalic. To jest najwazniejszy projekt dla centrum gdanska obecnie.
      Im pozniej tym gorzej.

      • 3 4

      • Jestem za zakazem na dawanie zakazow.

        • 1 0

  • Można wyburzyć razem z Forum Gdańsk

    wtedy będzie jakaś realna korzyść. Ja osobiście szybko budował bym planowany węzeł czerwony, a potem kasował estakadę. Inaczej to nie ma sensu

    • 13 2

  • Bzdury.

    Pan Mrozek z FRAG chyba się nie wyspał. Zburzyć estakadę,zasypać przejścia podziemne,w zamian stworzyć przejścia naziemne. Jednym słowem zwiększyć korki.

    • 17 2

  • Jesli zburzyć, to razem z galeria handlową... (2)

    • 19 2

    • Szkoda ze nie ma takiej opcji w ankiecie.

      • 3 0

    • I z urzedem miejskim, ta siedziba milicji i abw.

      • 1 0

  • Najlepiej zamiast estakady zbudować skrzyżowanie z 10 światłami i zakorkować miasto

    Dlaczego teraz nie buduje się estakad? Brakuje estakady np na Armii Krajowej . Skrzyżowania z kilkoma światłami tylko powodują korki

    • 14 1

  • Szaleńców nie sieją a nie wiadomo skąd sie biorą (1)

    Proszę nie dyskutujcie nawet na takie tematy bo sensu jakiegokolwiek nie ma. Jeżeli miasto koniecznie chce wydawać. pieniądze to powinno na jakieś sensowne sprawy. Bez tego wiaduktu miasto już i tak zakorkowane będzie nie do przejechania w normalnym czasie. Idąc tropem myslicieli z Trójmiasta pl to może wyburzyć całe miasto i niech ROBYG zabuduje je od nowa w tedy będzie piękno i ład architektoniczny rodem z PRLu pozdrawiam myślicieli, ale to chyba myślący inaczej. Wara od tego wiaduktu.

    • 19 1

    • Czy jesteś pewien, że nawet siermiężna urbanistyka lat PRL-u jest gorsza od nowoczesnych czworaków zbudowanych przez semicki Robyg za pomocą ukraińskich rąk na wolnym trawniku?

      • 1 0

  • Proponuję jeszcze zerwać asfalt, położyć bruki i wprowadzić konne tramwaje. (1)

    Jak już się cofamy to z impetem. Jak zawsze wszystko od d.py strony. Żeby odciążyć centrum trzeba najpierw stworzyć sieć dróg alternatywnych kierujących ruch poza centrum a potem robić przejścia co 50 metrów czy wyburzać estakady. Wrocław ma sporo takich objazdów więc mogą sobie na taki gest pozwolić. Nikt z Oruni na Żabiankę nie pojedzie przez obwodnicę. Z centrum do Sobieszewa też nie. Najpierw drogi alternatywne, potem uspokajanie ruchu.

    • 20 1

    • zwłaszcza jak wyciągają z rowu samochód ciężarowy 12 godzin

      • 0 0

  • (1)

    Pozwoli na budowę forum to muszą jakoś wyprowadzić ruch z niej. Gdańszczanie korzystają z innych galerii bo ta jest nieprzyjazne i za duża na normalne zakupy. Estakada musi zostać.

    • 13 1

    • Forum edukacyjne

      Jak może być przyjazna galeria zbudowana na cmentarzu. 1340 szkieletów (podobno) wywieziono. Ile zalano betonem...

      • 0 0

  • (1)

    Pisząc że w Europie nie ma czegoś takiego widać że nie był ani razu za granicą. W Londynie funkcjonuje pełno takich wiaduktów.
    A poza tym skoro jest funkcjonalne to po co to burzyć.
    Urzędnik i jego myślenie średniowiecznego błazna

    • 21 2

    • błaznowie byłi bardzo światłymi ludźmi

      Selekcja naturalna, przeżycie na tym stanowisku od tego zależało.
      Więc powiedzienie o kimś "błazen" jest raczej komplementem.
      Zgodzę się co do urzędniczego braku odpowiedzialności i wielu przydała by się praktyka na takim stanowisku.

      • 0 0

  • Wasz czytelnik:

    Frag jest szkodliwy i być może wspiera koncepcje deweloperów.

    • 18 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane