• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • W celu uspokojenia ruchu...

    ... Należy zburzyć forum radunia.

    • 11 2

  • Hej, czy wy to wszystko robicie dla...

    ... Kumpli z wojska Gunthera Grassa, którzy tu przyjeżdżają na wakacje?

    • 10 2

  • nie pasuje do Głównego Miasta tak samo jak Centrum handlowe nad torami

    więc upraszam o nieco konsekwencji w myśleniu i wyburzenie również tego centrum. Już zarobił, kto miał zarobić, więc obecnie jest zbędne.

    A bardziej serio, prosze zapewnić równie sprawny przejazd wschód - zachód (przez Olszynkę?) a następnie występować z tak nieodpowiedzialnymi i bolszewickimi postulatami,

    • 11 2

  • "Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek"

    Hahahaha

    • 14 2

  • Miasto dla ludzi, nie dla blachosmrodów (6)

    W całej Europie centrum służy pieszym. U nas ciągle pokutują jakieś chore autostradowe wizje z lat 50 i 60. Takie autostrady fajnie wyglądają jako kreski na mapie czy z lotu ptaka, w praktyce to problem dla pieszych. Weźcie usiądźcie na wózku dla niepełnosprawnych, weźcie kule albo wózek z dzieckiem i spróbujcie przeprawić się przez ten "węzeł". Życzę powodzenia.

    • 7 38

    • To nie jest centrum.

      Centrum jest gdzie indziej.

      • 6 1

    • może w Europie...

      Ale my w niej jesteśmy jedynie nominalnie...

      • 0 3

    • Zacznij w końcu leczyć tą fobię!

      • 5 0

    • masz rację Gdańsk Południe z osiedlami

      to układ drogowy nie zmieniony od lat 50-60 jedynie polne ścieżki zamienili na asfaltowe.

      • 3 0

    • Ortek, Ty prawdziwej autostrady nie widziałeś

      • 4 0

    • Centrum, to może być Długa, Chlebnicka i inne ulice w pobliżu, a tam nie przebiega żadna ulica szybkiego ruchu, więc po co pocisz się z głupimi tekstami.

      • 2 1

  • Estakada musi zniknąć

    Jestem kierowcą, ale jednocześnie rozumiem, że centrum miasta nie musi być dla samochodów. Od lat obiecywano, że estakada zniknie po oddaniu Południowej Obwodnicy, tunelu pod Martwą Wisłą i tunelu pod Forum. Teraz pan Kotłowski mówi, że potrzeba dodatkowych analiz po oddaniu wiaduktu Biskupia Górka. Czyli logika jest taka, że z jednej strony uspokaja się ruch na Podwalu, buduje obwodnice, a z drugiej wkleja autostradowy wiadukt w środku miasta i planuje kolejne wielopoziomowe parkingi. To nie jest zrozumiała i spójna strategia. Ta estakada i ta przy Bramie Żuławskiej powinny zniknąć, a ruch w Śródmieściu powinien zostać dodatkowo odciążony planowaną od lat ulicą Nową Sandomierską.

    • 3 14

  • Zastanawiam się, czy ... (1)

    urzędasy czytają komentarze, tu zamieszczane, przyglądają się wynikom ankiety ...? Przecież to małe referendum w niektórych problemach i poglądowo winno być brane pod uwagę.

    • 8 1

    • W życiu

      Oni są przekonani o swojej nieomylności i głupocie plebsu

      • 2 0

  • Jak przejechac przez centrum? (1)

    Probuja usuwac wszelkie rozwiazania usprawniajace ruch w okolicy centrum, ale nikt nie pomysli nad systemowym usuniecie ruchu z tamtad. Czemu ruch Pruszcz - Oliwa musi przechodzic przez centrum? Czemu nie puscili tego tranzytu przez 3 Maja, a ruch przy glownym mozna by zmiejszyc.

    • 6 3

    • nie da rady - właśnie przerabiają Trakt Konny na parking

      • 9 0

  • A może coś dla kierowców?

    Szkodzący miastu powinni pomyśleć nie tylko o zabudowie miasta nowymi blokowiskami ale także, a nawet przede wszystkim nad rozbudową dróg w mieście. To co się już dzieje w okresie około wekendowym i szczytów dojazdów do pracy i z powrotem na drogach jest ustnym horrorem.

    • 9 1

  • Estakada (1)

    Calkowita głupota pomysł likwidacji
    Najlepiej zaorac całe Śródmieście i postawić super osiedle

    • 11 1

    • Dlatego pomysły i niechęć FRAG pseudo społeczników trzeba odrzucać.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane