- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (215 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (69 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (317 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (118 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 10:06
W celu uspokojenia ruchu...
... Należy zburzyć forum radunia.
- 11 2
-
2019-08-20 10:08
Hej, czy wy to wszystko robicie dla...
... Kumpli z wojska Gunthera Grassa, którzy tu przyjeżdżają na wakacje?
- 10 2
-
2019-08-20 10:15
nie pasuje do Głównego Miasta tak samo jak Centrum handlowe nad torami
więc upraszam o nieco konsekwencji w myśleniu i wyburzenie również tego centrum. Już zarobił, kto miał zarobić, więc obecnie jest zbędne.
A bardziej serio, prosze zapewnić równie sprawny przejazd wschód - zachód (przez Olszynkę?) a następnie występować z tak nieodpowiedzialnymi i bolszewickimi postulatami,- 11 2
-
2019-08-20 10:17
"Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek"
Hahahaha- 14 2
-
2019-08-20 10:20
Miasto dla ludzi, nie dla blachosmrodów (6)
W całej Europie centrum służy pieszym. U nas ciągle pokutują jakieś chore autostradowe wizje z lat 50 i 60. Takie autostrady fajnie wyglądają jako kreski na mapie czy z lotu ptaka, w praktyce to problem dla pieszych. Weźcie usiądźcie na wózku dla niepełnosprawnych, weźcie kule albo wózek z dzieckiem i spróbujcie przeprawić się przez ten "węzeł". Życzę powodzenia.
- 7 38
-
2019-08-20 11:30
To nie jest centrum.
Centrum jest gdzie indziej.
- 6 1
-
2019-08-20 11:32
może w Europie...
Ale my w niej jesteśmy jedynie nominalnie...
- 0 3
-
2019-08-20 17:52
Zacznij w końcu leczyć tą fobię!
- 5 0
-
2019-08-20 18:35
masz rację Gdańsk Południe z osiedlami
to układ drogowy nie zmieniony od lat 50-60 jedynie polne ścieżki zamienili na asfaltowe.
- 3 0
-
2019-08-20 20:00
Ortek, Ty prawdziwej autostrady nie widziałeś
- 4 0
-
2019-08-21 08:32
Centrum, to może być Długa, Chlebnicka i inne ulice w pobliżu, a tam nie przebiega żadna ulica szybkiego ruchu, więc po co pocisz się z głupimi tekstami.
- 2 1
-
2019-08-20 10:21
Estakada musi zniknąć
Jestem kierowcą, ale jednocześnie rozumiem, że centrum miasta nie musi być dla samochodów. Od lat obiecywano, że estakada zniknie po oddaniu Południowej Obwodnicy, tunelu pod Martwą Wisłą i tunelu pod Forum. Teraz pan Kotłowski mówi, że potrzeba dodatkowych analiz po oddaniu wiaduktu Biskupia Górka. Czyli logika jest taka, że z jednej strony uspokaja się ruch na Podwalu, buduje obwodnice, a z drugiej wkleja autostradowy wiadukt w środku miasta i planuje kolejne wielopoziomowe parkingi. To nie jest zrozumiała i spójna strategia. Ta estakada i ta przy Bramie Żuławskiej powinny zniknąć, a ruch w Śródmieściu powinien zostać dodatkowo odciążony planowaną od lat ulicą Nową Sandomierską.
- 3 14
-
2019-08-20 10:27
Zastanawiam się, czy ... (1)
urzędasy czytają komentarze, tu zamieszczane, przyglądają się wynikom ankiety ...? Przecież to małe referendum w niektórych problemach i poglądowo winno być brane pod uwagę.
- 8 1
-
2019-08-20 20:03
W życiu
Oni są przekonani o swojej nieomylności i głupocie plebsu
- 2 0
-
2019-08-20 10:27
Jak przejechac przez centrum? (1)
Probuja usuwac wszelkie rozwiazania usprawniajace ruch w okolicy centrum, ale nikt nie pomysli nad systemowym usuniecie ruchu z tamtad. Czemu ruch Pruszcz - Oliwa musi przechodzic przez centrum? Czemu nie puscili tego tranzytu przez 3 Maja, a ruch przy glownym mozna by zmiejszyc.
- 6 3
-
2019-08-20 10:30
nie da rady - właśnie przerabiają Trakt Konny na parking
- 9 0
-
2019-08-20 10:27
A może coś dla kierowców?
Szkodzący miastu powinni pomyśleć nie tylko o zabudowie miasta nowymi blokowiskami ale także, a nawet przede wszystkim nad rozbudową dróg w mieście. To co się już dzieje w okresie około wekendowym i szczytów dojazdów do pracy i z powrotem na drogach jest ustnym horrorem.
- 9 1
-
2019-08-20 10:29
Estakada (1)
Calkowita głupota pomysł likwidacji
Najlepiej zaorac całe Śródmieście i postawić super osiedle- 11 1
-
2019-08-20 10:45
Dlatego pomysły i niechęć FRAG pseudo społeczników trzeba odrzucać.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.