- 1 Dostał 5 mandatów naraz (64 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (301 opinii)
- 3 Winda, która wygląda jak kapliczka (34 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (200 opinii)
- 5 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (117 opinii)
- 6 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (45 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 09:36
Poczekać na stan wymagający kosztownego remontu
Zaczekałbym na konieczność remontu i wtedy wybużył.Z pewnością szpeci otoczenie,a korki i tak są nieuniknione,zbyt wiele aut na małej przestrzeni.Sam unikam centrum jak tylko mogę.Proponuję stopniowo ograniczać wstęp do centrum.Najpierw eliminując pojazdy wysokoemisyjne,później dzieląc miasto na strefy.Zyska środowisko,mieszkañcy i budżet.
- 1 13
-
2019-08-20 09:37
Korki korki korki
Niedługo zakorkują wszystkie wjazdy i wyjazdy do centrum Gdańska.
- 7 1
-
2019-08-20 09:40
Proponuję uspokoić...
FRAG
- 12 1
-
2019-08-20 09:43
I co jeszcze?!
Nie dość, że stworzyli korek na podwalu przez skrzyżowanie na Chlebnickiej, w której dodatkowo są źle ustawione światła to jeszcze estakade chcą zburzyć, bo im wizerunek psuje?! To niech wyremontują tak żeby go nie psuła! Tworzenie korka za korkiem i to w miejscu gdzie ich nigdy nie było. A tekst "Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu" rozwalił mnie na łopatki xD
- 21 1
-
2019-08-20 09:46
Po co?
Nowy, ciężki wiadukt przy Urzędzie Wojewódzkim nie jest ładniejszy od estakady.
- 12 1
-
2019-08-20 09:52
Estakady
W Gdańsku ( w róznych dzielnicach ), trzeba wybudować jeszcze kilka estakad, bo to miasto za parę lat będzie stało w gigantycznych korkach, zresztą juz stoi w godzinach szczytu.. Krótkowzroczność w tej dziedzinie powala. USA jest najlepszym przykładem, że można poprzez budowanie tego typu rozwiazań usprawnić transport drogowy w miastach. Trzeba mieć wizję rozwoju dróg, a nie tkwić dalej w PRL.
- 20 2
-
2019-08-20 09:59
Jak to "nie ma zalet"???
cytat:
mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu.
Jak to niepotrzebna i nie ma zalet, skoro umożliwia płynny wyjazd???????? Co to za nielogiczne sformułowania??
I co ma do rzeczy to, że gdzieś dalej są światła i zatrzymują samochody?? Przecież nie tworzy się korek w centrum! Co to za argumentacja? Jakby za nią stały inne interesy... Podważenie sensu płynnego ruchu, bo gdzieś dalej ruch nie jest płynny?- 20 1
-
2019-08-20 10:01
Nowy Plan!
Zburzyć estakadę, Kino Helios i te śmieszne namioty forum (w ich miejsce przenieść LOT, a w jego miejscu odbudować Danziger Hof). A zamiast estakady zrobić rondo jak w Paryżu z łukiem tryumfalnym albo fontanną - byle nie z palmą jak w Wielkiej Wsi Mazowieckiej ;)
- 10 5
-
2019-08-20 10:05
estakada (1)
Komu przeszkadza estakada która jest funkcjonalna?przestańcie wymyślać nowe niepotrzebne wydatki,jest wiele innych ważnych zadań do zrealizowania,czy aby jakiś pisomatołek nie macza w tym swoich brudnych łap?
- 19 4
-
2019-08-20 14:09
Niestety od 25 lat PO, tak dla ścisłości.
- 2 0
-
2019-08-20 10:06
Estakada powinna zostać tak długo jak ruch przez centrum Gdańska będzie trwał.
Frag`owcy chcą zburzyć bo korki przy chmielnej są, a ile zajęło by dotarcie do chmielnej bez tego wiaduktu?
Ruch należy upłynniać a nie hamować.- 19 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.