- 1 Dostał 5 mandatów naraz (54 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (26 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (281 opinii)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (115 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (196 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (41 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 09:00
Oczywiście wyburzyć jak najszybciej (6)
Powstał tunel za miliard złotych, właśnie po to, żeby tranzyt do portu nie szedł przez miasto. Są wiec alternatywy. Ruch aut w centrum musi zostać jak najszybciej zmniejszony, właśnie przez usuwanie ułatwień dla kierowcow. Dziwne, że tak wielu ludzi tego nie rozumie.
- 9 39
-
2019-08-20 09:02
(3)
I ludzie z Chelma będą jeździć przez tunel.
To interesujące, a co mówią lekarze?- 19 2
-
2019-08-20 09:21
No właśnie nie wiem co mówi twój lekarz (1)
Ale jak dla mnie to ta estakada skręca dokładnie w przeciwną stronę niż Chełm :D
- 1 10
-
2019-08-20 21:06
Człowieku bez wyobraźni a jak będą skręcać pojazdy jadące z kierunku Wrzeszcza by skręcić w lewo tak jak teraz biegnie estakada gdy ją wyburzą? zostanie wykonany lewoskręt na poziomie zero czyli zrobią normalne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Zatrzyma to ruch z górnego tarasu z AK i mamy korek do Łostowickiej dzień w dzień.
- 2 0
-
2019-08-20 10:57
A twoim zdaniem to mieszkańcy Chełmu korkują ten węzeł?
- 1 2
-
2019-08-20 11:28
(1)
fajnie, a widziales jaka to jest misja zeby dojechac do tunelu? jak postojisz na czarnym dworze to zmienisz zdanie
- 5 0
-
2019-08-20 13:33
To jest wasz problem, że zakorkowujecie każdy skrawek miasta.
- 0 4
-
2019-08-20 09:00
Czy masowe wypadki w tym miejscu po wyburzeniu estakady otrzezwią "wizjoneròw"...:((( (1)
Ogromne korki po likwidacji będą pomnikiem ich braku rozsądku?
- 17 3
-
2019-08-20 09:09
jakoś nie słyszałem o masowych wypadkach.
ale skoro uważasz, że kierowcy zabijają i okaleczają to znaczy że trzeba ich wywalić z miasta.
- 3 3
-
2019-08-20 09:01
Komu przeszkadza?
Komu przeszkadza estakada, estetykom?. Od ponad 40 -tu lat upłynnia ruch w kierunku wschodnim.Argument Forum, ze ruch i tak się korkuje na światłach,jest argumentem : " połóż się bo upadniesz ". Estakada nie wymaga remontu,spełnia swe zadanie . pozostawmy ją.PS. Gdzie byli estetycy miasta gdy budowano Forum Gdanisk ?
- 28 1
-
2019-08-20 09:02
wyjątkowa jest
przecież to chyba jedyne miejsce w kraju, w którym istnieje wielopoziomowe bezkolizyjne skrzyżowanie (tak, wiem co to skrzyżowanie wg KRD)!! to jest mega rozwiązanie! i co z tego, że powstało za komuny... wyremontować zgodnie ze współczesnymi potrzebami, ale nie rozwalać!
- 21 4
-
2019-08-20 09:05
Po co robili 1 pas ? (1)
Po co zrobili 1 pas ? Komu te 2 pasy przeszkadzaly ? Moze mi ktos wytlumaczyc ?
- 31 1
-
2019-08-20 09:19
Pewnie konstrukcja nie wytrzyma więcej...
minus cement, plus kruszywo
- 3 1
-
2019-08-20 09:08
Tak można uspokoić ruch w centrum
I pod dworcem zlikwidować ulicę i zrobić deptak i zieleńce taką mam koncepcję.
- 16 1
-
2019-08-20 09:10
Spoko można wyburzać. Miasteczko i tak obumiera (3)
- 9 3
-
2019-08-20 09:18
Chyba piszesz do nas z Kościerzyny.
- 0 3
-
2019-08-20 11:31
ale to nie portal Brzeszcza. Zmien zakladki, pisz do beaty rajdoweczki.
- 1 3
-
2019-08-20 16:35
a pisotrole nie chcą wymrzeć... No ale jak wspiera ich samo Ministerstwo Sprawiedliwości dla Pisowców to jeszcze się wykażą niestety
- 0 0
-
2019-08-20 09:10
wywalic kierowców.
i problem z głowy.
- 7 2
-
2019-08-20 09:11
Argumenty przeciw
Czekajcie... Czyli argumentem przeciwko estakadzie są nowo dodane, niepotrzebne światła na Podwalu? Taa... to ma sens...
- 18 1
-
2019-08-20 09:17
Właściwie to jestem za. Pod warunkiem, że wyburzenie zacznie się od kina Michnika i całego tego koszmaru pod nazwą centrum (1)
Radunia. Przecież nie chcemy płonących tuneli. Ale pamiętajmy, że uspokojony, niewielki samochód przy V=30 km/h, pali średnio 15 litrów/100 km.
- 13 2
-
2019-08-21 12:57
Chyba twoje tico..
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.