• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • Oczywiście wyburzyć jak najszybciej (6)

    Powstał tunel za miliard złotych, właśnie po to, żeby tranzyt do portu nie szedł przez miasto. Są wiec alternatywy. Ruch aut w centrum musi zostać jak najszybciej zmniejszony, właśnie przez usuwanie ułatwień dla kierowcow. Dziwne, że tak wielu ludzi tego nie rozumie.

    • 9 39

    • (3)

      I ludzie z Chelma będą jeździć przez tunel.
      To interesujące, a co mówią lekarze?

      • 19 2

      • No właśnie nie wiem co mówi twój lekarz (1)

        Ale jak dla mnie to ta estakada skręca dokładnie w przeciwną stronę niż Chełm :D

        • 1 10

        • Człowieku bez wyobraźni a jak będą skręcać pojazdy jadące z kierunku Wrzeszcza by skręcić w lewo tak jak teraz biegnie estakada gdy ją wyburzą? zostanie wykonany lewoskręt na poziomie zero czyli zrobią normalne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Zatrzyma to ruch z górnego tarasu z AK i mamy korek do Łostowickiej dzień w dzień.

          • 2 0

      • A twoim zdaniem to mieszkańcy Chełmu korkują ten węzeł?

        • 1 2

    • (1)

      fajnie, a widziales jaka to jest misja zeby dojechac do tunelu? jak postojisz na czarnym dworze to zmienisz zdanie

      • 5 0

      • To jest wasz problem, że zakorkowujecie każdy skrawek miasta.

        • 0 4

  • Czy masowe wypadki w tym miejscu po wyburzeniu estakady otrzezwią "wizjoneròw"...:((( (1)

    Ogromne korki po likwidacji będą pomnikiem ich braku rozsądku?

    • 17 3

    • jakoś nie słyszałem o masowych wypadkach.

      ale skoro uważasz, że kierowcy zabijają i okaleczają to znaczy że trzeba ich wywalić z miasta.

      • 3 3

  • Komu przeszkadza?

    Komu przeszkadza estakada, estetykom?. Od ponad 40 -tu lat upłynnia ruch w kierunku wschodnim.Argument Forum, ze ruch i tak się korkuje na światłach,jest argumentem : " połóż się bo upadniesz ". Estakada nie wymaga remontu,spełnia swe zadanie . pozostawmy ją.PS. Gdzie byli estetycy miasta gdy budowano Forum Gdanisk ?

    • 28 1

  • wyjątkowa jest

    przecież to chyba jedyne miejsce w kraju, w którym istnieje wielopoziomowe bezkolizyjne skrzyżowanie (tak, wiem co to skrzyżowanie wg KRD)!! to jest mega rozwiązanie! i co z tego, że powstało za komuny... wyremontować zgodnie ze współczesnymi potrzebami, ale nie rozwalać!

    • 21 4

  • Po co robili 1 pas ? (1)

    Po co zrobili 1 pas ? Komu te 2 pasy przeszkadzaly ? Moze mi ktos wytlumaczyc ?

    • 31 1

    • Pewnie konstrukcja nie wytrzyma więcej...

      minus cement, plus kruszywo

      • 3 1

  • Tak można uspokoić ruch w centrum

    I pod dworcem zlikwidować ulicę i zrobić deptak i zieleńce taką mam koncepcję.

    • 16 1

  • Spoko można wyburzać. Miasteczko i tak obumiera (3)

    • 9 3

    • Chyba piszesz do nas z Kościerzyny.

      • 0 3

    • ale to nie portal Brzeszcza. Zmien zakladki, pisz do beaty rajdoweczki.

      • 1 3

    • a pisotrole nie chcą wymrzeć... No ale jak wspiera ich samo Ministerstwo Sprawiedliwości dla Pisowców to jeszcze się wykażą niestety

      • 0 0

  • wywalic kierowców.

    i problem z głowy.

    • 7 2

  • Argumenty przeciw

    Czekajcie... Czyli argumentem przeciwko estakadzie są nowo dodane, niepotrzebne światła na Podwalu? Taa... to ma sens...

    • 18 1

  • Właściwie to jestem za. Pod warunkiem, że wyburzenie zacznie się od kina Michnika i całego tego koszmaru pod nazwą centrum (1)

    Radunia. Przecież nie chcemy płonących tuneli. Ale pamiętajmy, że uspokojony, niewielki samochód przy V=30 km/h, pali średnio 15 litrów/100 km.

    • 13 2

    • Chyba twoje tico..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane