- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (206 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (69 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (316 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (118 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 10:31
Co za durny pomysl z tym burzeniem (2)
Mało korków ? Wszędzie tylko buspasy skrzyżowania równorzędne a do tego rowerzyści i te i**otyczne hulajnogi , korki coraz większe . Estakady powinno się budować jeśli Mrozek coś chce burzyć proponuje skasowanie Tego brzydactwa które powstało w miejscu Gildii.
- 18 1
-
2019-08-20 10:40
(1)
Gildia była ładniejsza? Ciekawe jak Ty wyglądasz?! Forum Gdańsk jest ok.
- 2 2
-
2019-08-20 21:29
Beton juz ci nie przeszkadza
- 0 0
-
2019-08-20 10:31
W całym Dublinie Irlandzkim zachowano piękną infrastrukturę drogową, z ogromną ilością skrzyżowań, bez szpetnych wiaduktów, jeden tunel tylko wybudowano.
Efekt?
Wielokilometrowy paraliż drogowy, z lotu ptaka wygląda to zapewne jak gigantyczny parking.
Wszystko stoi, ludziom kończy się paliwo a jak spadnie troszkę śniegu to zostają w domu...
Powodzenia gdańszczanie..
Nic tylko pogratulować upiększenia miasta ;)- 22 1
-
2019-08-20 10:34
brednie (1)
" Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk"
jaka zabudowa się tam zmieści biorąc pod uwagę że skrzyżowanie w tym miejscu po likwidacji estakady należałoby powiększyć - i dlaczego ma coś nowego przesłaniać Forum -- lepiej byłoby by Forum jako szkaradztwa architektonicznego w historycznym centrum nie budować ale na to rozumiem FRAG nie miał lub nie chciał mieć większego wpływu - łatwiej uderzyć w kierowców i- 13 1
-
2019-08-20 10:43
Odpie.....cie się od Forum. Jest w porządku. Świadczy o tym miliony odwiedzających. Co chwilę widać zachwyt i robienie sobie zdjęć na tle Forum. Dla niektórych zapyziałe miejsca jak Gildia, czy budynek LOT to perły architektury. Nie podoba się to wypad z Gdańska.
- 2 2
-
2019-08-20 10:35
Nie róbcie Łodzi z Gdańska
Łódź otrzymała niechlubne miano najbardziej zakorkowanego miasta w Europie. Przez co? Przez brak estakad i budowę nieprzemyślanych jednopoziomowych skrzyżowań. Błagam! Nie róbcie łódzkiego syfu w Gdańsku.
- 19 1
-
2019-08-20 10:35
Będą tam jeszcze wieksze korki niż są
Niech któryś z tych mądrych co chcą wyburzyć to COŚ przejedzie się tam w godz 15.oo -18.oo lub rannych 7.oo-9.oo .
I niech nie snują planów o budowie tam kolejnych apartamentów lub lokali usługi handlowych bo i tak w ścisłym starym mieście zgodzili się postawić galerię- 9 1
-
2019-08-20 10:38
Oszołomy z FRAG
- 13 1
-
2019-08-20 10:40
Św. Przepustowość was pokarze.
- 1 5
-
2019-08-20 10:49
(2)
Zostawić estakadę, a od mojej ulubionej Galerii Forum się walcie. Nie podoba się to wypad na wiochę
- 9 7
-
2019-08-20 10:59
(1)
Ta galeria to wiocha...
- 1 2
-
2019-08-20 23:23
Ta galeria
Wiocha i cmentarz.
- 0 0
-
2019-08-20 10:56
Jak zrobią tunel od AK pod Podwalem to mogą wyburzać...
- 6 1
-
2019-08-20 10:58
Tzw specjaliści z FRAG są największymi szkodnikami dla Gdańska.
Ich pomysły mają na celu utrudnienie życia mieszkańcom, spowodować, że Gdańsk zacznie się wyludniać jako miasto nieprzystosowane do życia. Może właśnie o to im chodzi ?
- 14 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.