• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólne auta zaczynają jeździć po Trójmieście

Patryk Szczerba
27 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
200 samochodów marki Renault Clio firmy Traficar można już w Trójmieście rezerwować i wypożyczać. Wkrótce do przedsięwzięcia mają dołączyć kolejne firmy. 200 samochodów marki Renault Clio firmy Traficar można już w Trójmieście rezerwować i wypożyczać. Wkrótce do przedsięwzięcia mają dołączyć kolejne firmy.

200 samochodów można wypożyczać już od piątku, 27 października, w Trójmieście w ramach zapowiadanego od tygodni car-sharingu. Usługa jest dostępna w kilkunastu dzielnicach Gdańska, Gdyni i w całym Sopocie. Jeśli kierowcy dobrze ocenią pomysł, w przyszłym roku aut może być więcej.



Jak oceniasz ideę współdzielonych samochodów?

Na początek samochody będą dostępne w tych strefach, w których - jak przypuszczają przedstawiciele firmy Traficar, która dostarcza auta - będzie największy popyt na taką usługę.

W Gdyni samochody będą dostępne na Obłużu, Chyloni, w Śródmieściu, Redłowie, Karwinach, Dąbrowie, Orłowie i Małym Kacku.

W Gdańsku wypożyczalnia swoim zasięgiem obejmie Osowę, Matarnię, Żabiankę, Przymorze, Brzeźno, Zaspę, Wrzeszcz, Piecki-Migowo, Siedlce, Śródmieście, Jasień, Ujeścisko, Kowale oraz Orunię Górną.

Bez ograniczeń wypożyczać i zostawiać je będzie można w Sopocie. Dodatkowo auta będą dostępne na stacjach Orlen.

Pojazdy będą rozmieszczone tak, by w żadnej strefie ich nie brakowało.

Jak to działa: aplikacja i opłaty

Niskoemisyjne spalinowe auta marki Renault Clio można wypożyczyć i zostawić w dowolnym miejscu w całej strefie, wcześniej rezerwując je poprzez aplikację, którą można ściągnąć na swój telefon, nie martwiąc się o opłaty parkingowe pobierane przez miasto.

Więcej informacji jak to zrobić można znaleźć na stronie internetowej Traficar

Każdy przejechany kilometr będzie kosztował 80 groszy, do czego trzeba doliczyć 50 groszy za minutę jazdy. Z kolei za minutę postoju samochodu będzie trzeba zapłacić 10 groszy za minutę.

Nie brakuje wątpliwości

Co z autami pozostawionymi w nieprzepisowych miejscach? W tym wypadku straż miejska ma pojazdy odholowywać, a nie zakładać blokady, które uniemożliwiłyby na dłuższy czas wypożyczenie.

Za postój na prywatnych płatnych miejscach postojowych klienci postój opłacą sami. Gorzej, gdy ktoś zaparkuje w takim miejscu lub na zamkniętym, osiedlowym parkingu, już po zakończeniu korzystania z auta. Kto wtedy zapłaci za parkowanie?

Strefy, gdzie będzie można wypożyczać samochody firmy Traficar. Strefy, gdzie będzie można wypożyczać samochody firmy Traficar.
System ma przypominać o zostawieniu w schowku karty uruchamiającej samochód. Nie wykryje jednak, czy użytkownik jest np. pełnoletni i nie wsiada za kierownicę pod wpływem alkoholu.

Z czasem ma premiować za to za ekonomiczną jazdę.

Przedstawiciele Traficar nie ukrywają, że liczą na współpracę społeczności wypożyczających, która będzie się wzajemnie kontrolować.

- Mamy doświadczenie na rynku wynajmu samochodów i nie ukrywam, że czekaliśmy na to, by pojawić się także w Trójmieście. Dotychczas w Polsce spotykaliśmy się z próbami regulacji poprzez koncesjonowanie usług, przetargi. Tutaj tego nie ma, więc zdecydowaliśmy się przyspieszyć naszą obecność w tym regionie - mówi Hubert Laszczyk, wiceprezes zarządu firmy Traficar.
Trudne rozmowy samorządowców

Tegoroczne rozmowy na temat wprowadzenia usługi car-sharingu w Trójmieście były burzliwe od samego początku. Tempo narzucała Gdynia, która jako pierwsza wystąpiła z ideą, by połączyć miasta od Wejherowa po Pruszcz Gdański współdzielonymi samochodami. Władze miasta tłumaczyły, że jeden samochód współdzielony może zastąpić nawet 12 aut prywatnych, co dodatkowo poprawia jakość powietrza.

Gdańsk miał pewne wątpliwości, ale ostatecznie doszło do porozumienia i pod koniec sierpnia samorządowcy wraz z przedstawicielami trzech firm: Panek, Traficar i Keratronik, Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot i Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych Innobaltica podpisali list intencyjny. W 2020 roku ma to doprowadzić do objęcia siecią wypożyczalni całej aglomeracji.

Przywileje na razie tylko w Gdyni

Na razie przywileje dotyczące używania samochodów dotyczą tylko Gdyni. Radni miasta już dawno przegłosowali zapisy, zgodnie z którymi firmy zapewniające flotę samochodów współdzielonych zostaną obciążone ryczałtową opłatą 100 zł miesięcznie za parkowanie samochodu hybrydowego i niskoemisyjnego oraz 30 zł miesięcznie za pojazd elektryczny.

Według zapowiedzi urzędników, użytkownicy aut współdzielonych już wkrótce będą mieć do dyspozycji ok. 20 miejsc postojowych w mieście, przeznaczonych tylko dla wypożyczanych samochodów. Gdańsk i Sopot na razie żadnych przywilejów nie przewidują.

- Jestem przekonany, że projekt ma ogromny potencjał i liczę, że usługa będzie wdrażana w kolejnych miastach małego Trójmiasta - informuje Bartosz Bartoszewicz.
W najbliższych tygodniach swoją ofertę mają przedstawiać kolejne firmy.

Opinie (243) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Jak najszybciej powinno wdrożyć się przywileje, choćby tanie lub lepiej bezpłatne miejsca parkingowe dla samochodów używanych przez wiele osób!!!! Czy Gdańsk słyszy?

    • 2 2

    • (1)

      Przecież dla tych aut nie ma opłat w Strefach Płatnego Parkowania. Słyszysz?????

      • 1 0

      • no ale to przywilej dla właściciela chyba> :) nie jedziesz żeby stał i ty płacisz.

        • 0 0

  • Czy ja dobrze liczę? Za godzinę jazdy 30 zł plus paliwo??? (3)

    Komu to się opłaca-pytanie retoryczne...

    • 6 0

    • Liczysz tylko opłatę czasową, a jest jeszcze opłata za kilometry i za postój. O parkingach nie wspomnę. (1)

      Jedyni których na to stać to prezydenci miast, a oni akurat jeżdżą za nasze.

      • 5 0

      • paliwo i płatne strefy parkowania są w cenie

        • 0 2

    • zależy od okoliczności i do czego porównamy.
      Jezeli porównywać do taxi, to trzeba brac pod uwagę różne taryfy... i wtedy moze się bardzo opłacać. Jezeli porównujemy z komunikacją to zależy, ale gdy nie jesteśmy sami to moze być taniej nawet na krótkich dystansach. 3 osoby z Brzeźna do Galerii Bałtyckiej o ile nie utkną w korku, taniej dojadą samochodem niż tramwajem.

      • 0 0

  • Weryfikacja

    "Nie wykryje jednak, czy użytkownik jest np. pełnoletni i nie wsiada za kierownicę pod wpływem alkoholu."
    A jak do prywatnego auta wsiada nawalony albo nieletni kto to sprawdza??

    • 1 0

  • czy te auta w automacie

    • 0 0

  • Przetestowane..

    Dziaj miałam okazję przetestować jazdę autkiem. Ogólnie wrażenia bardzo pozytywne. Za przejechanie 11 km, w 27 minut (miasto) zapłaciłam ok 22 zł. Nie dużo nie mało, akurat. Szkoda tylko że strefa pozostawienia auta jest troszkę mała. Mam nadzieję że powiększy z czasem. Na pewno będę korzystać częściej.

    • 0 2

  • za przejzad taksuwką na trasie dom praca płacę 20 złotych tym systemem zapłacę 35 czy to tak tanio ... lepiej wynająć samochód (2)

    • 1 0

    • ciekawe porównanie (1)

      ile km, jaki czas, i jaka opłata początkowa taxi?

      • 1 0

      • jepnięcie drzwiami pewnie już z dychę.... ja zawsze mocno walę. Cena znaczy jakość :)

        • 1 0

  • Skorzystałem (2)

    Skorzystałem i jestem bardzo zadowolony. Przejazd z Sopotu do Gdyni Mały Kack kosztował mnie niecałe 14 zł.

    • 2 6

    • w jaki dzień o jakiej porze? ja chce z gdyni centrum do wrzeszcza czy to sie opłaca? SKM koszt ok 12 zł (1)

      w obie strony, tu ile? powrót dłużej bo korki - remonty i kupa Januszy autochtonów robi dzwony albo manewry cyrkowe i sie stoi

      • 0 0

      • Na stronie traficar masz mapkę gdzie możesz zaznaczyć punkty skąd i dokąd chcesz jechać i strona pokaże Ci orientacyjny koszt

        • 0 1

  • (1)

    Mam nadzieję że auta są przystosowane dla niepełnosprawnych. Czy niepełnosprawni znowu na marginesie.

    • 0 2

    • zalezy co nie działa. Jak mózg - to nie robią takich aut. Jak narząd ruchu - znajdź kraj, który wozi za fri. nie polske.

      • 1 0

  • Tanie nie jest (1)

    Wszystko fajnie, ale tanio to nie jest.... :(
    Jak wpadniesz w korek to lipa..... zetówa przynajmniej jedzie buspasem

    • 2 1

    • będa porzucane w korku:)

      • 2 0

  • Za rok ich nie będzie (2)

    bo to głupi pomysł jest

    • 5 3

    • Też tak uważam.

      Bynajmniej nie w trójmiejskiej aglomeracji. Użytkownicy Trafiicara szybko przekonają się, że najem samochodu w godzinach szczytów będzie bardzo nieopłacalny. Natomiast najem w godzinach wieczornych i nocnych nie da firmie zadowalających zysków, stąd moje przekonanie że się szybko z Trójmiasta wyniosą.

      • 2 2

    • Budyń i szczur dopłacą.Więc będą

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane