• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • Borawki

    Borawki ! pamiętaj że jesteś tylko urzędnikiem w wybranej z litości prezydent ,,,,,to ludzie są najważniejsi !!!!!!

    • 4 1

  • A dzienne wspólne bilety??

    To jest zachęta do porzucenia auta na rzecz komunikacji miejskiej?

    • 5 1

  • Jednorazowy 3.80 + godzinny 4.40 = jednorazowy przesiadkowy za 4zł (2)

    Zamiast osobno, mogliby to połączyć, tak jak zrobiono to w Warszawie - czyli jeden bilet, ale jedziesz na nim jedną linią bez limitu czasowego, albo jako godzinny i możesz się przesiadać (w Warszawie 75min). I dać cenę 4zł.

    Do tego bilety 20 minutowe za połowę ceny.

    • 4 1

    • (1)

      Ile jest w Gdańsku linii które mają czas przejazdu powyżej 1 godziny? Pewnie i tak ciężko byłoby kogoś znaleźć kto tak jeździ.

      • 0 0

      • Nie rozumiesz. Jedziesz jedną linią bez limitu czasowego albo jedziesz wieloma liniami w ciągu godziny (albo 75 minut w Wwa) na tym samym bilecie.

        • 0 0

  • Karnety u kierowcy (6)

    Jest to raczej sposób na wyciągnięcie większej kasy od osób, które np. potrzebują jeden jedyny bilet na jeden jedyny przejazd (np. turyści), u kierowcy przecież kupują głównie ci co muszą, bo np. nie ma automatu albo nie działa

    • 6 3

    • Aplikację sobie ściągnij ,kup bilet , reszta ludzi ma (3)

      Miesięczne albo za darmo jeździ

      • 2 0

      • (2)

        Czy miasto oferuje swoją aplikację? Czy trzeba korzystać z aplikacji firm trzecich, które oprócz możliwości zakupu biletu gromadzą masę innych informacji o użytkownikach, w tym jego lokalizację, nawet wtedy, gdy jej nie używa w danym momencie?

        • 3 0

        • to fakt o tym nie pomyślałem

          • 0 0

        • Zawsze można nie dać uprawnień do lokalizowania. Też będą działać

          • 0 0

    • Niech kupia w kiosku albo przez aplikacje

      • 0 0

    • Masz masę bzdur na telefonie ale aplikacji do kupowania biletów pewnie nie masz

      • 0 0

  • A czemu nie (1)

    Czemu nie dali tez biletu 1h np za 5 zl na tramwaj/autobus/skm w obrebie Gdańska?

    • 0 0

    • przecież są

      to są właśnie te ceny, nie ma wspólnych jednorazowych - to jest tylko taki sam cennik w Gdańsku i Gdyni

      • 0 0

  • Czy w związku z wprowadzeniem karnetów ZTM planuje zadbać o wiecznie nie działające biletomaty w centrum?

    • 7 1

  • Bilety u kierowcy powinny być droższe

    żeby była różnica w cenie, a sam zakup w ten sposób powinien być traktowany jako awaryjny
    proponowałbym tylko bilety po 5zł godzinne inaczej część ludzi nie zmieni przyzwyczajeń

    • 5 4

  • Kto pierwszy... (1)

    Dziwna zasada kto pierwszy ten lepszy!!!! Ring wolny pierwsze starcie!!! Nie zmieni się nic w punktualności przejazdów dopóki nie będzie bus pasów!!! Stanie w korkach w godzinach szczytu z tłumem aut???? Zamiast podnieść ceny biletów trzeba podnieść komfort jazdy. Autobusy przeładowane, brak bus pasów i wieczne opóźnienia. Poza tym brak zgrania. Autobus podjeżdża tramwaj odjeżdża i tak w koło Macieju!!!!

    • 9 1

    • dodaj miejsc siedzących coraz mniej

      Plebs ma się zmieścić i dojechać byle drzwi się zamknęły.

      • 0 2

  • Barcelona (1)

    W Barcelonie można wybrać karnet na 10 przejazdów (tańszy) lub bilety pojedyncze. Jeździ się nimi i metrem lub kolejką jak i autobusem i kolejką linową szynową (wybrane trasy). Można się też przesiadać.

    • 7 0

    • Tak w formie papierowej wielkoaci karty kredytowej. Kazdy przejad 75 min. Gdańsk to przy Barcelonie to straszna wiocha

      • 4 0

  • Nur fur Deutsche

    Witamy wspolny bilet metropolitalny zachecajacy do zbiorkomu, smutek i to zdziwienie, ze samochody w 3-miescie rzadza, ech, zenada Dulkiewicz

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane