• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • Jak zwykle... (1)

    Tyle, że w Warszawie za 4.40 mamy bilet na 75 minut a nie na godzinę.

    • 9 0

    • nie porównujmy stolicy do prowincji bo to śmiesznie Gd wyjdzie w tym rozrachunku

      • 0 3

  • Nareszcie

    Może w końcu ludzie przestaną zawracać głowę kierowcom biletami bo to nie średniowiecze żeby nie można było sobie kupić z 5 biletów na zapas ot tak niech leżą w portfelu na czarną godzinę, jak i wyjaśni się oficjalnie sprawa ped**arzy, dzieciorobów z 500+. Dla mnie jako kierowcy bez względu na przepisy i tak pierwszeństwo będzie miała osoba na wózku inwalidzkim. Reszta wypad !!!!!!!!

    • 9 6

  • RK

    Darmowe przejazdy dla uczniów czyli ceny biletów w gore

    • 4 0

  • Powinno być więcej niż 1 wózek !!! Przynajmniej dwa . Szczególnie że są większe autobusy i tramwaje i się zmieszczą. No chyba ż (2)

    Nie mam dzieci. Często widzę w autobusie po 1, 2, nawet 3 wózki. Jeśli jest na to miejsce to dlaczego ma być tylko jeden wózek?! Jak dwie matki się spotkają na pierwszym przystanku to mają losować monetą która wejdzie a która czeka na następny. A co z innymi przystankami, matki mają czekać cały dzień. Są sytuacje że kobiety z dziećmi jadą komunikacją, a mąż np do pracy autem bo na dwa auta nie stać. Albo odwrotnie kobieta z dzieckiem ma auto, a mąż jeździ komunikacją bo ma blisko. Pytanie jak tu zachęcać na przesiadanie się na komunikację?Kobiety z wózkami nie mają łatwo w komunikacji, szczególnie w godzinach szczytu gdzie jest tak dużo osób że nie da się wejść z wózkiem. Prawda jest taka jak ktoś ma dzieci małe i prawo jazdy, auto to jeździ autem. Jeśli matka nie ma prawa jazdy lub auta to korzysta z komunikacji z przymusu. Tak więc ten głupi przepis nie zachęca do przesiadki z auta na komunikację, a wręcz odwrotnie każe się przesiąść do auta. To też nie jest przepis prorodzinny. Tak zachęca się do rodzenia dzieci, a potem radź sobie sam. Co rowerzystów, to widziałam już parę razy jak kierowca wyprosił rowerzystę. Zdziwiło mnie to bo było mało ludzi i nie było wózka. Większość rowerzystów nie jedzie z rowerami tylko zostawia np na pętli lub jedzie całą trasę. Często się zdarza że rowerzyści jadą trasę do skm i tam w kolejce przewożą rower w wyznaczonym miejscu. Jak pada deszcz to się zdarza że rowerzysta korzysta z komunikacji. Czasem jedzie do pracy lub na wycieczkę by ominąć korki.

    • 7 2

    • dlatego że to nie jest legalne , dlatego , że homologacja (1)

      I przeznaczenie pojazdu nie pozwala na to , dlatego , że kierowca odpowiada , dlatego , że organizator przewozu odpowiada , dlatego , że jak zdąży się wypadek to nikt nie będzie w sądzie pytał się o empatię tylko o przepisy , dlatego , że jak coś się stanie to będziesz chciała odszkodowanie , a jak coś stanie poważnego to do więzienia posadzą kierowcę reszta się wyślizga

      • 3 0

      • Akurat w przypadku gwałtownego hamowania 3-4 eózki w linii obok siebie są bezpiecznejsze

        niż 1 z przestrzenią na swobodny lot

        • 0 0

  • (1)

    Tylko jeden wózek? Co ma zrobić matka z małym dzieckiem? Absurd

    • 10 4

    • Wziac sobie taksowke. Ma 500zl miesiecznie za nic

      • 2 5

  • Punktualność

    Kiedy się poprawi punktualność komunikacji miejskiej w Gdańsku?

    • 6 2

  • Lisicki won z najgorsza komunikacja w kraju

    • 5 0

  • (1)

    Tu jest wszystko pod górę dla mieszkancow dodatkowo syf brud ciagle spóźnienia awarie komunikacja to fikcja w tym ciemnogrodzie

    • 6 3

    • czyli jak się poruszasz po tej milionowej

      Aglomeracji ? Szału nie ma to fakt ale ten syf i brud to akurat zostawiają ci co korzystają z tej komunikacji, jacy my jesteśmy takie miejsce wokół nas.

      • 1 3

  • Jakies jaja

    Podziekujmy tej ksiezniczce Dulkiewicz za prezent na swieta!!!!

    • 6 2

  • uwaga gdańsk będzie musiał oddać kilkadziesiąt milionów dotacji za autobusy (1)

    ponieważ autobusy były kupowane z dotacją PFRON . "A kto pierwszy ten lepszy" wyklucza niepełnosprawnego na wózku z możliwości podróżowania czyli cel dotacji nie jest spełniony.
    Nie wiem ile jeszcze takich autobusów jeździ ale nawet były informacje ze pojazd dofinansowany z PFRON.

    Nie robiliście buntu z tych namalowanych linii obok kierowcy bo niby poprawa bezpieczeństwa to teraz kolejne pomysły będą wprowadzane przez przewoźników co zmienia przeznaczenie wyznaczonych miejsc autobusie wyznaczonych przez producenta

    Nie wiem jak jest z dotacjami unijnymi czy będzie zwrot za niepełnosprawnych czy były dofinansowania gdy autobus jest specjalnie przystosowany dla nich.

    Ogólnie to pasażer na wózku i matka z dzieckiem zawsze ma pierwszeństwo przed rowerzystą bo maja wyznaczone specjalne miejsca w autobusach a rowerzyści maja uprawnienia ale na ścieżkach rowerowych.

    terroryści rowerowi wprowadzają tylko zamęt i przez nich są takie problemy.
    Proponuję zakupić więcej autobusów pieniądze są w budżecie miast pod pozycja ścieżki rowerowe bo po co je budować jak rowery wozi się autobusami.
    Szybko bym zlikwidował problem poprzez wprowadzenie opłat za przewóz roweru wtedy nie było by za dużo chętnych na przewóz roweru ale jak jest za darmo to sobie wożą rowery.

    • 6 3

    • Te miejsce zawsze jest dla osoby niepełnosprawnej na wózku

      Dodatkowo jeżeli jest ta osoba to nikogo s
      w tej wyznaczonej przestrzeni nie powinno być , opłat za rowery nie ma i nie będzie , bo ich przewóz jest nielegalny i żaden organizator przewozu nie weźmie tego sobie na kark .Mieszają bez sensu chcąc dogodzić ale prawo jest jednoznaczne i żadna uchwała rady miasta tego nie zmieni .

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane