• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. (1)

    Czegóż innego można się Spodziewać po bandzie d**ili?!

    • 2 6

    • Napisz do kaczynskiego by wprowadzil w pkp darmowe przejazdy dla dzieci i seniorow

      • 1 2

  • (2)

    3.80 za jednoraxowy przejazd. Pięknie

    • 7 1

    • Miesieczny za 100 zl na skm, pkm, autobusy, tramwaje i koleje regionalne to bardzo dobra cena

      Pojedyncze bilety powinny byc drozsze np 5 zl by zarabiac na turystach, a mieszkańcy i tak jeżdżą na miesięcznych

      • 2 4

    • Kto korzysta z jednorazowych skoro za 90 masz miesieczny

      • 1 3

  • (1)

    Zaczyna mi po woli brakować słow na rządy Prezydent Dulkiewicz.
    Pracuje w miejscu, gdzie na pobliskim przystanku nie ma biletomatu.
    Tramwajem musiałabym jechać naprawdę w podbramkowej sytuacji - raz na pół roku.
    Mam kupować bilet za 12 zł, a co z resztą, której nie wykorzystam, bo potrzebuje na jeden przejazd,
    mam wyrzucić?
    absurd goni absud. zamiast zmniejszyc ceny biletów żeby zachęcic ludzi do korzystanie z komunikacji miejskiej robią wszystko żeby jeszcze bardziej obrzydzić.

    WSTYD

    • 8 4

    • Nie musisz kupować karnetu. Możesz kupić jeden bilet w kiosku lub biletomacie. Proste

      • 2 0

  • Studentka powyżej 26 lat z kartą mieszkańca (1)

    W jaki sposób będzie to rozwiązane?
    Bilety SKM i regio nie przewidują zniżek dla osób powyżej 26 lat natomiast ZTM taka zniżkę posiada. Jak wyglądałby koszt biletu dla takich osób

    • 3 2

    • Powinnas placic normalny za wszystko

      • 3 0

  • Smutłem

    "Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte."
    Ja tam się specjalnie nie dziwię, że nikt już w Gdańsku nie miał ochoty czekać, aż główny hamulcowy integracji regionu coś łaskawie wymyśli.

    • 6 0

  • Mama karte miejską i kartę mieszkańca osobno i co wtedy ? A co z emerytami ? Wogle jak i na jakich zasadach można kupowac bilety ???

    • 1 6

  • Jakoś to wszystko mało jasne :( kiedy i jak można się dowiedzieć wszystkich szczegółów? Dla kogo i za ile bilety, i jakie warunki trzeba będzie spełniać dokładnie ?

    • 2 1

  • 1 kwietnia to Prima Aprilis

    Wszyscy daliśmy się nabrać :-)
    Płacimy za bilety, wsiadamy do pojazdów ZTM / SKM i chcemy dojechać w określone miejsce w czasie podanym na rozkładzie. Nigdy nie wiemy czy nam się to uda. Władze gwarantują nam niesamowite emocje. Nigdy nie wiadomo na której stacji lub między którymi stacjami stanie tramwaj /autobus / pociąg. Ile potrwa awaria, możliwość przesiadki jest mocno ograniczona. Warunki i jakość pojazdów pozostawiają wiele do życzenia. Szkoda słów moi mili.
    Podziękujmy przy urnach!

    • 2 1

  • PKM (1)

    Czy ktoś się orientuje, czy bilet łączony będzie również obowiązywał PKM? w tej chwili kupuję osobny bilet na SKM i PKM co jest totalnie bez sensu, gdyż to ten sam przewoźnik.

    • 2 1

    • w tej chwili kupuję osobny bilet na SKM i PKM co jest totalnie bez sensu, gdyż to ten sam przewoźnik.

      I ma jedną i tą samą taryfę, więc rzeczywiście - robisz bez sensu. Sam sobie pod górę.

      • 0 1

  • A dlaczego nie będzie można przewieźć 2 wózków dziecięcych jednocześnie lub jednego dziecięcego i inwalidzkiego? Jak już będzie rower to ok ale tak to nie rozumiem.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane