• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Wynika z tego, że związki zawodowe ZKM dogadały się z miastem.Łatwiej wyprosić z autobusu lub tramwaju matkę z dzieckiem,niż osiłka na rowerze.

    • 6 3

    • Łatwiej osiłka na rowerze się wyprasza. Matki z wózkiem to szkoda czy osoby na wózku.

      • 0 2

    • Osiłka?

      Ostatnio widziałem, jak z pustego autobusu kierowca chcial wyrzucić dziadka ze składakiem, "bo może ktoś wsiądzie"

      • 0 1

  • A czy czasem Gdańsk nie miał wprowadzić tych samych zasad co Gdynia co do przewozu rowerów? Tylko później

    • 3 1

  • Jeden wózek (1)

    Wsiądę na pętli Jelitkowo w autobus 227, a wysiądę na końcowym na Chełmie. I co? żaden inny wózek nie będzie miał prawa już wsiąść? kolejny autobus za 45 minut i ta sama sytuacja? coś tu nie hallo!!!

    • 6 2

    • zrezygnować z siedzeń !! wtedy wszyscy wejdą

      • 1 1

  • eko

    niby walczą ze smogiem a ceny idą w górę, jak to ma przekonać do przejścia z samochodu na komunikację miejską?

    • 3 1

  • Dlaczego za komunikacje w ogole trzeba placic ??

    Komunikacja miejska powinna byc darmowa, to jest skandaliczne zdzierstwo jeszcze wciaz podnosic ceny biletow. Wystarczy rozwiazac Straz Miejska, nie marnowac forsy na pomniki zbrodniarzy z AK i od razu bedzie kasa na komunikacje !

    • 3 3

  • 3.80 za bilet

    i nie pitolcie o miesiecznym bo nie kazdy jezdzi codziennie komunikacja, niektorzy tylko okazjonalnie, ale okazjonalnie juz przestanie sie oplacac, skandal

    • 2 2

  • Nie przewoźcie rowerów, bo zapłacicie za szkody! (2)

    "wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów:
    - zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
    - odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru"

    Czyli najpierw musisz rower zabezpieczyć pasem albo ustawić w stojaku, a potem jak okaże się, że te zabezpieczenia są wadliwe/zużyte i twój rower coś uszkodzi, to i tak ty zapłacisz za szkody...

    • 3 2

    • (1)

      Nie przewoźcie wózków dziecięcych bo zapłacicie za szkody nimi spowodowane Zakaz przewozu wózków bez specjalnych zabezpieczeń i mocowania ich w stojakach i odpowiedzialność matek za szkody powstałe w skutek źle przewożonego wózka nie zabezpieczonego czyli najpierw musisz wózek zabezpieczyć pasem a później wpiąć go w stojak a jak się okaże że zabezpieczenie jest wadliwe i twój wózek coś uszkodził to i tak matka powinna zapłacić za szkody !!!!!

      • 4 0

      • ???

        Takiego zapisu nie ma w zasadach przewozu wózków. A w przypadku rowerów jest!

        • 2 0

  • Cena biletu to jakaś masakra.

    Ceny biletów już teraz są bardzo drogie,po podwyżce napewno nie przesiade się z auta na komunikację

    • 5 1

  • nie rozumiem

    dlaczego drożeją bilety, przecież nasza dobra zmiana tak dobrze rządzi tym krajem..... a że co - prąd drożeje? ....ale przecież towarzysz premier już kilka razy z mównicy zapewniał , że nie odczujemy wzrostu cen prądu i że w ogóle wszystko w trosce o obywateli. To już chyba wiem dlaczego przez ostatnie 4 lata moja pensja nie wzrosła ani o złotówkę, ba.....nawet zmalała bo towarzysz minister Gowin jako pracownikowi uczelni zabrał prawa autorskie, chociaż jestem autorem prezentacji, plansz, preparatów i takich tam mało ważnych rzeczy dla studentów. Wszystko w trosce o mnie.

    • 2 3

  • Niejasności

    "to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe", może powinno być -dla osób z biletami okresowymi - zamiast " które dotychczas kupowały bilety okresowe". Sposób przedstawienia -"które dotychczas" sugeruje że dotyczy to tylko osób już posiadających bilety okresowe!
    Sposób rozwiązania "Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca." -sugeruje że dotychczasowi posiadacze biletów okresowych nie będący mieszkańcami Gdańska, lub ci którzy z różnych względów nie wyrobią Karty Mieszkańca, zostaną pozbawieni możliwości zakupu połączonych biletów okresowych, czyli będą musieli kupować bilety miesięczne na komunikację miejską i SKM czy Regio osobno. Gdańsk zapomina że olbrzymia część pracujących w Gdańsku mieszka poza miastem! Mało tego mając zintegrowany bilet za 99 zł chcąc dojechać np. do Gdyni na ostatniej stacji w Gdańsku / a może na pierwszej poza Gdańskiem/ będę musiał wysiąść z SKM czy Regio lecieć kupić i skasować bilet żeby pojechać do celu???
    Oj coś tu jest niedopracowane żeby nie powiedzieć niedorobione.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane