• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • (13)

    Zasada kto pierwszy ten lepszy jest błędem z prostego powodu.

    Rowerzysta podjął świadomą decyzję poruszania się rowerem, ma wybór czy poruszać się nim czy też nie. Osoba niepełnosprawna bądź matka z "bombelkiem" w wózku tego wyboru nie ma lub jest on bardzo ograniczony. Szkoda, że władzom miasta ewidentnie brak "cojones" i nie chcą narazić się pewnej konkretnej grupie.

    • 93 17

    • tak pokazuja swoja polityke przyjazna wykluczonym

      • 10 1

    • zostaje powiadomić ITD o nielegalnym przwozie rowerów w autobusie /tramwaju

      i szybko się skończy ta samowolka samorządowa .

      • 10 2

    • Mówmy prosto z mostu:

      Rowerzyści to chamy

      • 7 3

    • Rowerror (2)

      Bo to śmieszne miasto boi się narazić rowerkowcom. Rower rower uber alle in der Freien Stadt Danzig!

      • 6 4

      • antyinteligent w dodatku (1)

        coś próbowałeś po niemiecku, tylko z 3 błędy widzę

        • 1 1

        • zapewne "umańsko-zabawna" anna ze strefy prestiżu

          która miała ból tyłka, że stacja Mevo na Chrobrego stanęła na parkingu, a nie na "bardzo szerokim" (czytaj metrowym) chodniku

          • 2 0

    • No to zabrać po jednym pasie z każdej ulicy gdzie nie ma ścieżki rowerowej i nie będą musieli jeździć tramwajami,czy autobusami.

      • 0 1

    • (1)

      może się trafić starsza osoba na rowerze, która ma problem z podjazdem w jakieś miejsce, może być ojciec z dzieckiem na rowerze i zła pogoda... trudno wszystko przewidzieć, inwalidzi oczywiście są grupą szczególną, ale matki z dziećmi w wózkach nie.

      • 3 6

      • autobus nie jest przeznaczony do przewozu

        Bagażu typu rower , nielegalne , niebezpieczne w razie wypadku nie do obrony

        • 5 3

    • Matka też wygodna (1)

      Mogła nieść dziecko na rękach lub w specjalnym uchwycie zakładanym na plecy/brzuch. Wybrała wygodny wózek. A rowerzysta nie wybrał dziurawej opony.

      • 1 7

      • Jak masz z tym problem to możesz na około bloku jeździć

        • 0 1

    • Jajognioty terroryzuja juz nie tylko pieszych (1)

      Ale tez pasazerow, masakra

      • 4 1

      • Jak ktorys to przeczyta

        Zapamietaj sobie jajogniocie, chodnik jest dla pieszych, jak chcesz wyprzedzic to ladnie przeproś zamiast tluc w dzwonek

        • 3 0

  • (1)

    To ja wolę postać w koreczku moim autkiem

    • 42 11

    • Tylko silnik zgaś w tym koreczku bo dostaniemy wszyscy raczka.

      Za leczenie zapłacisz w podatkach.

      • 5 4

  • o pilotażu biletomatów w autobusach nikt już nie wspomina, umarło ?

    • 48 4

  • Ale jakie zmiany? Jakies nowe linie autobusowe? (1)

    bo nic tu nie widze. tylko ceny podnosza, a reszta bez zmian

    • 56 1

    • Zmiany są, ale bardzo mało...

      Jedyne co się od tego roku zmieniło to tylko 132 i 232 w Pruszczu, lecz większości ludzi to się nie przyda, więc zgadzam się - tylko ceny większe i większe.

      • 4 0

  • lenistwo (3)

    Ludzie placza.ze nie wszedzie sa kiosku a jak np jest otwarty kiosk na przystanku w ktorym sa bilety i mozna kupic czekajac na autobus np na ulSandomierskiej albo Chopina albo przechodzac w tunelu pod pkp gdzie conajmniej jest takich 6 i ludzie nie kupuja to ja nie wiem o co chodzi lenistwo chec wkurzenia kierowcy czy nagle natchnienie

    • 31 7

    • (2)

      1. lecisz i no nie zdarzyssz kupić...
      2. Biletomat nie dziala
      3. Biletomat nie przyjmuje gotowki
      4. W. Kiosku nie ma biletow
      ...
      W takich sytuacjach ludzie kupują u kierowcy...
      Nie z lenistwa...

      • 6 11

      • (1)

        Jeszcze brakuje:
        5. Komórka się rozładowała
        Bo w dobie SkyCasha, MoBiletu czy JakDojadę tłumaczenie się, że "biletomat popsuty a w kiosku nie było" jest bardziej naiwne niż szkolna wymówka o psie, co pogryzł zeszyt.

        • 12 1

        • Ale tak bywa zwłaszcza w nowych biletomatach. Tak bywa
          Tak. Jak twoje że 5. Aplikacja itd

          • 1 6

  • Pomysł kto pierwszy ten lepszy

    Kto wymyśla takie rzeczy...jestem wózkowiczką kto to będzie sprawdzał przy dużym tłoku czy tam już jest wózek dziecięcy,czy rower??

    • 32 8

  • Mieszkam w gdańsku, pracuje w Gdyni (2)

    Dużo ludzi mieszka np. w Gdyni a pracuje w Gdańsku. I tak będę musiał kupić miesięczny na SKM za 130 zł. W pupę niech se wsadzą ten wspólny bilet. Wspólny bilet na SKM kończy się już w Żabiance.
    I co dalej?

    • 34 11

    • Dalej to na gapę

      • 1 1

    • A ja Pracuje w Warszawie

      Też mam mieć pretensje że nie ma miesięcznego za 100 zł na dojazdy?

      • 3 1

  • (1)

    I dobrze, że olali Sopot. Karnowski wprowadził darmowe wejście dla mieszkańców Sopotu i nie dbał o to by mieszkańcy z Gdańska też nie płacili. ! Dla nich trzeba postawić rogatki na granicy z Gdańskiem.

    • 38 8

    • Na molo?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    "Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa" (mowa o biletach metropolitalnych) (3)

    Coś podobnego, co ja czytam? Serio zaporowa? No jak to , przeciez to ledwo 230 zł czyli tylko ciut ciut minimalnie wiecej niz w Warszawie (99 zl) czy Pradze (90 zl)

    • 71 1

    • Zdają sobie sprawę (1)

      ciekawe, czy wyciągną jakieś wnioski

      • 9 0

      • Nie zdaja

        Powiedziano im...

        • 0 0

    • Bilety powinny byc za darmo

      Nie ladowac pieniedzy w niepotrzebne sluzby, ktorych nazw nie mozna tu podac, bo cenzura kasuje. To ci inni niz policja

      • 3 0

  • Serio? (4)

    12 złotych za karnet to jakaś chora kwota, turystom bardziej będzie się opłacało korzystanie z taksówki.

    • 26 23

    • (1)

      To niech sobie kupią w biletomacie. Kupowanie u kierowcy powinno być tylko w ostateczności.

      • 21 2

      • Na lotnisku zagraniczni turysci podchodza do biletomatu wybieraja jezyk zeby zrozumiec o co chodzi i kupuja bilet a Polak idzie do kierowcy i mowi ze nie jest stad.trzeba w tych automatach zrobic opcje inny jezyk kaszubski slaski itp to sie wtedy naumieja kupowac

        • 26 2

    • Taksówka jest droższa niż te 12 zł ;-) (1)

      • 3 3

      • Niekoniecznie, sama korzystam z mytaxi i często płacę mniej lub tyle samo.

        • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane