• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • biletomaty (3)

    A kiedy wreszcie będą montowane biletomaty w tramwajach i autobusach jak w cywilizowanych miastach po co komu karnet i zawracanie d.....py prowadzącemu pojazd jak każdy by mógł kupić tyle biletów ile potrzebuje w biletomacie i nie robił nikomu problemu z liczeniem bilonu i wydawaniem reszty czas już najwyższy pomyśleć o tym rozwiązaniu !!!!

    • 25 4

    • możesz zainstalować aplikację na telefonie (2)

      emeryci mają za darmo, a reszta może się nauczyć

      • 3 7

      • Nie emeryci,a osoby które mają ponad 70 lat.

        • 0 0

      • zapomniałeś o dzieciach które też mają za darmo

        • 0 0

  • Od Kwietnia bede szedł z piosenką na ustach do pracy,pozdrawiam motorniczy z 18 letnim stażem.

    • 15 1

  • Miał być wspólny bilet metropolitalny... (1)

    3 miasta wszystkie zbiorkomy na jednym bilecie...a tu znowu jakieś pseudo rozwiązania...Byle tylko wiecej kasy zgarnąć...

    Bilet za 3,60 żeby podjechać parę przystanków...słabo!

    Z dzieckiem w wózku do lekarza najlepiej 2h szybciej wyjść, bo jak rowerzysta będzie w trajtku to tylko mu pomacham...

    Kpina!

    4 lata jako dziecko, dzień w dzień dojezdzalam rowerem 3,5km do szkoly czy padało, czy wialo...pogode mozna sprawdzic a nie ledwie zawieje, pokropi i juz wszyscy pakują rowery do autobusu! Ludzie ogarnijcie się! Z dzieckiem jedzie sie do lekarza, do żłobka po drodze do pracy i co mam czekać bo mośc****nna stwierdziła ze dzisiaj nie ma ochoty pedałować! Zaraz mnie rozniesie!!!

    • 21 2

    • bo rower , hulajnoga nie ma służyć

      Do jazdy tylko do pokazania się jaki jestem Eco .Dojazd do szkoły czy pracy to z domu na rowerze na przystanek potem autobusem , następnie to ewentualnie do SKM , potem się chwalę , że jestem taki dobry (oczywiście nie wspominam , że większość trasy przejechałem komunikacją miejską) . Naprawdę lepiej się przejść na ten przystanek niż udawać superecomena. Chcesz być zdrowszy poruszaj się ,a nie udawaj , że się ruszasz.

      • 1 0

  • Ja mam bilet (1)

    Ja mam bilet za 13 zł na pół roku ważny
    Można?
    Można!
    To wy pozwalacie systemowi robić się w balona

    • 4 6

    • Bzdury wypisujesz

      Nie jesteś motorniczym .

      • 2 1

  • Czy bilety metropolitalne łączone pozostaną?

    Nie ma informacji. Obecnie można kupić, na przykład bilet łączony na cały Gdańsk + SKM Gdańsk&Sopot, za 150 zł. Czy po zmianach, ZTM Gdańsk wycofa się z dotychczasowego biletu łączonego?

    • 1 3

  • Brętowo, to akurat nie najlepszy przykład

    Jak można podawać przykład Brętowa, gdy tam nie wszystkie pociągi się zatrzymują. I po co taki węzeł przesiadkowy, gdy ci, co jadą z Kościerzyny nie mogą się przesiąść

    • 13 2

  • Lisicki lotrze

    • 9 2

  • Co żeście wybrali (2)

    To macie.

    • 23 2

    • (1)

      Faktycznie ale dobrze ze chociaż Senatu nie mają .

      • 1 4

      • Tu o samorządzie , życiu codziennym piszemy

        • 1 0

  • Ale jak ma wyglądać ten bilet.? Gdzie go kupić?

    Czy to będzie na karcie miejskiej czy wydruk taki jak w skm, czy zupełnie coś nowego?

    • 3 1

  • A może zamiast wymyślać i**otyczne karnety i (5)

    zostawiać obowiązek sprzedaży biletów przez prowadzącego, należałoby rozważyć wprowadzenie automatów biletowych w każdym autobusie/tramwaju? W cywilizowanych miastach takie urządzenia z powodzeniem się sprawdzają, tylko w zaściankowym i zacofanym Trójmieście w którym władze chcą zrobić sobie dobrze, a reszta jest nieważna taki system nie funkcjonuje. Spokojnie, szanowni włodarze! Na pewno znajdziecie bratów szwagra wujka ciotki od strony męża/żony, który/a akurat pracuje w firmie produkującej automaty biletowe, nie bójcie się... I ci z PiSu, i ci z peło się dorobią.

    • 26 3

    • Zainstaluj słoju aplikację i masz automat w telefonie. (4)

      21 wiek a ten tu automatu potrzebuje, na jakiej wsi się uchowałeś?

      • 4 10

      • Akurat dla mnie to nie problem elbląski ptysiu, (1)

        mam aplikację, chętnie korzystam i współczuję prowadzącym muszącym ogarniać bilety. Niestety, nie każdy jest tak bardzo zaawansowany (albo po prostu ma lęki że go okradną złodzieje jedne) jak ja i woli mieć ten świstek papieru w ręce...

        • 3 1

        • To niech kupi sobie biletów na zapas.

          Kierujący nie powinien się zajmować handlem biletami ,to nie PKS z Mławy do Kętrzyna .

          • 3 2

      • w 21 wieku jeżdzę samochodem (1)

        i mam nokię 1033

        • 0 0

        • nie ma czym się chwalić

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane