• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny

Krzysztof Koprowski
3 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty. Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty.

To już pewne - bilet metropolitalny na całą aglomerację w cenie 150 zł nie pojawi się w ofercie 1 stycznia 2021 r. Jego wprowadzenie zostało odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w MZKZG spowodowany pandemią koronawirusa. Gminy te nie są w stanie w obecnej sytuacji ekonomicznej wyłożyć niezbędnej kwoty dofinansowania.



Jak oceniasz decyzje samorządów dot. biletu za 150 zł?

Ostatni raz na temat jednego wspólnego biletu metropolitalnego, 30-dniowego w cenie 150 zł, pozwalającego na nieograniczoną liczbę przejazdów wszystkimi pojazdami komunikacji miejskiej na obszarze gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej oraz pociągami SKM i PolRegio (w tym po szlaku PKM) pisaliśmy w sierpniu br.

Wówczas mimo opóźnienia we wdrożeniu nowej oferty (pierwotnie bilet miał być wprowadzony 1 lipca br.) brano pod uwagę przesunięcie harmonogramu startu na 1 stycznia 2021 r. Dzisiaj wiadomo już, że termin ten jest całkowicie nierealny.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów. Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów.

Trudna sytuacja ekonomiczna ze względu na koronawirusa



- Z powodu pandemii koronawirusa nasze gminy znalazły się w trudniej sytuacji. Budżety na komunikację miejską zostały mocno ograniczone - mówił na ostatnim posiedzeniu zgromadzenia MZKZG przewodniczący Zarządu Związku Kamil Bujak. - Rekomenduję, by wariant za 150 zł odłożyć w czasie i wprowadzić wariant podstawowy w przyszłym roku.
Przez wariant podstawowy należy rozumieć dotychczasową ofertę, w tym 30-dniowych biletów komunalno-kolejowych:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk - Sopot lub Gdynia - Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on miał zostać przekształcony w bilet za 150 zł).

Jak wynika z najnowszych wyliczeń MZKZG na 2021 r., wprowadzenie nowej oferty dla wszystkich gmin w MZKZG to ok. 13 mln 656 tys. zł, podczas gdy pozostanie przy dotychczasowej ofercie to koszt ok. 5 mln 268 tys. zł.

W przypadku Trójmiasta planowane koszty w 2021 r. wynoszą:
  • Gdańsk: ok. 6 mln 804 tys. zł z nową ofertą oraz ok. 2 mln 629 tys. zł z obecną ofertą,
  • Gdynia: odpowiednio ok. 3 mln 644 tys. zł oraz 1 mln 409 tys. zł,
  • Sopot: odpowiednio ok. 375 tys. zł oraz 144 tys. zł.

Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy). Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy).

Rosnące koszty komunikacji miejskiej niezależnie od oferty



Warto zauważyć, że nawet pozostanie przy obecnej ofercie także generuje w ujęciu całościowym wzrost składek odprowadzonych do Związku - z ok. 5 mln 201 tys. zł dla wszystkich gmin w 2020 r. do 5 mln 268 tys. zł w 2021 r.

Jednocześnie budżety samorządów w zakresie komunikacji miejskiej coraz mocniej drenują restrykcje związane z pandemią koronawirusa, a tym samym obowiązek uruchomienia dodatkowych kursów, tzw. bisowych przy jednoczesnym spadku liczby sprzedawanych biletów.

- Mieliśmy spotkanie wiceprezydentów największych miast. Budżet jest w stanie opłakanym. Mamy problem, by go "spiąć". Jako Sopot jesteśmy przygotowani na ewentualne wprowadzenie biletu za 150 zł, ale nie jesteśmy samotną wyspą. Jesteśmy uzależnieni od innych samorządów. Mieszkańcy oczekują tego biletu i musimy go wprowadzić w nieodległym czasie - komentował na posiedzeniu Związku Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Jedynym ratunkiem dla nowego biletu ustawa metropolitalna?



Samorządowcy obecnie wyczekują z nadzieją ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która może oznaczać dla całego Pomorza dodatkowy zastrzyk finansowy ok. 200 mln zł.

Powstaje sejmowy zespół, który zajmie się ustawą metropolitalną

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (184) 7 zablokowanych

  • Ile tam prezydenci przekazali na Areczkę, Lechijkę

    Stadion, lotnisko, szkołę filmową?
    Czytając tytuł myslalem, ze brakuje pierdyliarda zł. A tu brakuje kwoty nad którą nikt by się nie zastanawal gdyby chodzilo o sylwestra z polsatem czy coś innego gdzie można się polansować jako troskliwy gospodarz.
    Komunikację wszystkie pomorskie kacyki traktują jak zło konieczne do wożenia motłochu.

    • 16 1

  • problem komunikacji i wspólnej taryfy

    bezlitośnie obnaża wady rozproszenia zarządzania i powielanie zadań na niewielkim terytorialnie obszarze.

    • 9 0

  • Miliony na budowę miejskich autostrad zawsze się znajdą (4)

    A "groszy" na komunikację publiczną nigdy nie ma. Oppa Grzelak managment style!

    • 7 6

    • Autostrad miejskich? (3)

      Mamy drogi z epoki prowincjonalnych wiosek z Peru czy Meksyku z epoki lat 60. Daleko nam do europejskich dróg z lat 30 ubiegłego wieku!!!

      • 4 4

      • Popatrz sobie na Słowackiego (2)

        Szeroka arteria, rozwalająca miasto, ekrany jak na autostradzie, piesi zepchnięci do tuneli.

        • 5 3

        • a powinien tam być jeszcze tramwaj

          bo to jest miasto.

          "piesi zepchnięci do tuneli"
          Nikt nie czuje się "zepchnięty". Ale za to czuje się bezpieczny (!!!).

          Gdyby Słowackiego było zrobione jak należy (połączenie z tunelem pod Wisłą), to byłaby to nitka komunikacyjna porównywalna z Południową. A tak, przez politykę i bieda-oszczędności, całość komunikacji na zewnątrz "wisi" na Południowej i AK. Przez Podwale Przedmiejskie...

          • 4 1

        • z kolizyjnymi skrzyżowaniami

          i to ma szybko wyprowadzać pojazdy za miasto? Tą droga to tylko woda w czasie ulewy szybko płynie.

          • 1 0

  • Dzieki urzedasom miasta i zaporowej kwoty 150 zł nikt z auta w miescie nie zrezygnuje!!

    • 9 2

  • Te ciołki tylko szukają wymówek i pretekstów by doic z nas kasę każdym możliwym sposobem! Te wszystkie matoły w urzędach powinni stracić prace w trybie natychmiastowym a zastąpić się ich powinno rekrutujac nowych młodych, ambitnych i chcących służyć ludziom! A nie wymieniać na kolejne marionetki w rękach w taki czy inny sposób skorumpowanej i partyjnej władzy!

    • 8 0

  • (2)

    W obecnych warunkach ekonomicznych ten bilet powinien kosztować 450 PLN,aby to się zbilansowalo na rozsądnym poziomie.W pojazdach dopuszcza się przewóz 30% pasażerów, a cena biletu jak w czasach braku ograniczeń, czyli niezbędne dofinansowanie musi być co najmniej dwa razy wyższe,albo trzeba podnieść ceny biletów x2,albo nawet 3,ale wtedy przekroczy się społeczną akceptację ceny,gdyż cena jednorazowego przejazdu zbliży się do kosztu minimalnego 1 godziny pracy

    • 2 6

    • (1)

      Komunikacja miejska nie ma przynosić zysków, to nie jest prywatna firma tylko wszyscy do niej dokladamybsie z naszych podatków.

      • 5 0

      • nie w gniezdzie liberalow

        takie pomysly...

        • 1 0

  • Dobrze ze Gdańsk wprowadził wspolny bilet z skm i pkm za 99 zł

    Bo że w Gdyni "się nie da" to było do przewidzenia

    • 6 1

  • Tragedia, skoro samorządowcy nie potrafią tak prostej rzeczy ogarnąć

    to wiadomo, że będzie klapa gdy wezmą się za rzeczy naprawdę ważne.

    • 7 0

  • Wprowadzić lotnicze bilety

    Uruchomić loty balonem albo sterowcem

    • 7 0

  • W 2006roku wprowadzono ten związek międzygminny

    Z megalomanską nazwą i w ciągu 2 lat mial byc jedynym organizatorem komunikacji w Trojmiescie. Miejskie zarządy miały byc zlikwidowane.
    Nie są. Mamy więcej zarządów niż miast, spólek komunikacyjnych z zarządami i pensjami jeszcze więcej. Tylko po to zeby co jakis czas oglosic ze " chcom, starajom się, pracujom, ale niedasie" oczywiscie w trosce o was kochani i kochane.
    Rzyg

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane