• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie pociągi dla PKM już na Pomorzu

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pesa łącznie dostarczyła 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które przeznaczono do obsługi PKM-ki. Pesa łącznie dostarczyła 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które przeznaczono do obsługi PKM-ki.

Bez większego rozgłosu zakończono dostawy wszystkich zakontraktowanych pociągów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Bo i nie ma się czym chwalić: pojazdy miały być gotowe w maju, a po podpisaniu aneksu - 31 sierpnia.



Jak często podróżujesz Pomorską Koleją Metropolitalną?

Opóźnienia w zakupie nowego taboru na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej towarzyszyły praktycznie od samego początku inwestycji. Nic dziwnego: przetarg na nie ogłoszono dopiero w lutym 2014 r., kiedy budowa nowej trasy kolejowej była już mocno zaawansowana.

Otwarcia ofert w przetargu dokonano w kwietniu 2014 r. Okazało się, że produkcją zainteresowani byli dwaj polscy potentaci branży taboru szynowego - bydgoska Pesa oraz nowosądecki Newag. Na wybór producenta przyszło nam czekać jednak aż do czerwca.

Wygrała Pesa, więc w lipcu od zapisów przetargu odwoływał się Newag, ale jego skarga została oddalona przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Umowę na dostawę 10 spalinowych zespół trakcyjnych (potocznie, i nie do końca poprawnie, zwanych szynobusami), trzech dwu- i siedmiu trzyczłonowych, za 114 mln zł, podpisano dopiero we wrześniu 2014 r., na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik.

Podpisanie umowy na przystanku PKM Niedźwiednik 1 września 2014 r. Podpisanie umowy na przystanku PKM Niedźwiednik 1 września 2014 r.
Pierwsze dwa pociągi miał być dostarczone na Pomorze w grudniu 2014 r., a wszystkie 10 SZT-ów maksymalnie do maja 2015 r.

Kilka miesięcy później Urząd Marszałkowski pozwolił Pesie wydłużyć termin dostawy pociągów - ostatni pojazd dostarczony miał być do 31 sierpnia, czyli na jeden dzień przed oficjalnym uruchomieniem PKM-ki.

Aneks do umowy sprawił, że Pesa za opóźnienie nie musiała zapłacić kary, a samorząd w zamian zyskał lepsze pociągi. Szczegółowe rozwiązania wprawdzie objęte są "tajemnicą przedsiębiorcy Pesa", ale do publicznej wiadomości podano: "dodatkowy stopień wysuwany spod drzwi", "nowy, bardziej nowoczesny i ekonomiczny system rozruchu", a także "komputery o wyższych parametrach".

Wysuwany stopień w pociągach Pesy to jeden z elementów aneksu, dzięki któremu samorząd województwa zyskał lepsze pociągi, a producent dłuższy czas na dostawę taboru. Wysuwany stopień w pociągach Pesy to jeden z elementów aneksu, dzięki któremu samorząd województwa zyskał lepsze pociągi, a producent dłuższy czas na dostawę taboru.
Ponadto samorząd województwa uzyskał od producenta przesunięcie w czasie rozpoczęcia terminu obowiązywania gwarancji, który ma być naliczany od okresu "bardzo wysokiego wykorzystania pojazdów", po przeprowadzeniu testów homologacji i jazd testowych na linii PKM, wyposażonej w system sterowania ruchem ERTMS poziom 2 (pełne jego wdrożenie i podłączenie do linii E65 planowane jest na 2016 r.).

- Wyeliminowano sytuację, w której bieg terminu gwarancji rozpocząłby się wraz z odbiorem każdego z pojazdów bez przeprowadzenia testów. Występowało wysokie ryzyko, iż upłynąłby termin gwarancji na system ERTMS/ETCS poziom 2 przed przeprowadzeniem jego homologacji i wszystkie awarie musiałyby być usuwane na koszt województwa - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Pierwszy SZT dla obslugi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowę pierwszego pociągu udało się zakończyć w kwietniu, a jego oficjalna premiera odbyła się w czerwcu.

W lipcu za niedostarczenie pociągów zgodnie z harmonogramem naliczono już 1 mln zł kary. Władzom województwa przekazano wówczas sześć zakontraktowanych pociągów, choć do uruchomienia PKM-ki został nieco ponad miesiąc.

Jeden z czterech pociągów, także produkcji bydgoskiej Pesy, zakupiony do obsługi trasy Malbork-Grudziądz, na linii PKM do Kartuz. Jeden z czterech pociągów, także produkcji bydgoskiej Pesy, zakupiony do obsługi trasy Malbork-Grudziądz, na linii PKM do Kartuz.
Ostatecznie udało się uruchomić przewozy na nowej linii kolejowej bez kompletu pociągów, dlatego na trasie można było spotkać pojazdy przeznaczone do obsługi połączenia Malbork - Grudziądz.

Zamówienie Pesy zostało w pełni zrealizowane dopiero na kilka dni przed świętami Bożego Narodzenia. Przekazanie ostatniego pociągu odbyło się bez rozgłosu: bez konferencji prasowej czy uroczystego przejazdu.

- Wszystkie zamówione pociągi są obecnie wykorzystywane na trasie. Kwotę odsetek, wynikającą z umowy, poznamy na początku 2016 r. - kwituje rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Opinie (147) 1 zablokowana

  • Faktycznie tragedia ze pesa sie spoznila , a moze warto nasypy sprawdzic zanim dojdzie do tragedii?

    • 18 1

  • We Wrzeszczu bieganie tłumów pomiędzy peronami (8)

    We Wrzeszczu jest kryminał z pociągami PKM. Nigdy nie wiadomo, czy najbliższy pociąg odjedzie z peronu 1 czy 2? Brak informacji o tym w tunelach. Podają co prawda przez megafon na peronie, ale jest duże echo i głos przez megafon ma słabą zrozumiałość. Zdarza się, że megafony od SKM i tych z peronów 1 i 2 gadają jednocześnie, zagłuszając się nawzajem. Kilka razy zdarzyło się, że czekałem przy pociągu na peronie 1, a odjechał pociąg PKM przy peronie 2 albo na odwrót. Bywało, że tłum biegał pomiędzy peronami a ja razem z tym tłumem. To jest totalne dziadostwo informacyjne, choć pociągi ładne i wygodne. Zniechęca do jeżdżenia. Wolę autobus 110.

    Moim zdaniem wystarczy prosta sprawa, migająca strzałka w tunelach i na peronach pokazująca z którego peronu odjedzie najbliższy pociąg PKM w stronę Portu Lotniczego. Tak jak w Gdańsku Głównym strzałki pokazują z którego peronu odjedzie SKM. Poza tym jaki to problem postawić jak na dużych dworcach tablice informacyjne wyświetlające informacje o godzinie i stacji docelowej.

    • 37 2

    • informacja pasażerska jest już zamówiona i będzie realizowana (6)

      oczywiście, jest to zgrzyt i dla wielu osób ciężko go przetrawić. Pociągi PKM powinny mieć tor manewrowy przed nastawnią bramową - wtedy by nie było problemu.

      • 3 9

      • ile ci płacą za post cwaniaczku od pijaru? (1)

        jeszcze muszą płacić takim

        • 3 10

        • jakiego pijaru?

          Takie są fakty. Informację pasażerską na dworcach należących do PLK robi PLK. Czy każdy pasjonat objaśniający przyczyny burdelu musi od razu dostać setkę minusów i oskarżenie o robienie PR?

          • 4 1

      • jakie " przetrwawić"? czy wiez o czym jest mowa (1)

        nie o trawieniu.....
        chcę skorzystać z PKM, mam bilet w garści i .....z którego peronu odjeżdza? gdzie powinnam czekać? czy powinnam trenować biegi i kondycję by korzystać z PKM?....

        czy ktoś może obserwuje ... che che jak podróżni starają " zgadnąć" z którego peronu..... i biegają sobie między trzema lub czterema peronami niezła zabawa!

        • 9 3

        • tak, "przetrawić"

          Wiem, że w gimnazjum nie uczą myślenia, ale wytłumaczę Ci analogią kulinarną. Masz solidną bazę, dobre dodatki, ale zabrakło przyprawy. Niby się najesz, ale co z tego, jeśli nie ma to smaku a po wszystkim masz wzdęcia? Tak i tutaj - jest w większości wydzielona infrastruktura, nowy tabor... Brakuje informacji na jednej stacji. Szkoda, że na najważniejszej. Najlepszym rozwiąniem byłoby odsyłanie wszystkich pociągów do Głównego. Na to nie zgadza się PLK. Rozwiązaniem słabszym - żeberko manewrowe. Tutaj też PLK nie jest zachwycone. Pozostają ekrany, których PLK "nie może" zamontować bez tysięcy "uzgodnień"

          • 4 3

      • problemu by nie było, gdyby pomyśleli zanim zbudowali

        PKM powinien mieć osobny peron we Wrzeszczu
        a jeśli wspólne z dalekobieżnymi, to PKM wewnętrzne, aby bez kolizji zmienić peron na stacji

        • 4 0

      • Możesz podać więcej szczegółów?

        Kiedy to ma być uruchomione?
        Czy będzie też dotyczyło Głównego i Oliwy?

        • 2 0

    • Ktoś powinien wisieć za informacje z jakiego peronu i kiedy odjedzie PKM jeden wielki burdel we Wrzeszczu i na Osowie.Gdzie kamery na stacji Osowa co za kretyn w dzisiejszych czasach zapomniał o kamerach. Widziałem że już jakiś kretyn pogryzdał sobie w tunelu jak złapie takiego gnoja to ryja wymaluje nakopie do d*py .

      • 11 0

  • PKM jest rewelacyjne (3)

    Gdynia - Osowa 16 min, dojazd autobusem, bita godzina. A pojazdy pesy... jechałem ostatnio Dartem, ale badziew. Stare poczciwe wagony z kabinami nie do zastąpienia! Ani Dart, ani Pendolino nie są im równe.

    • 14 7

    • (2)

      I masz rację. Wagony z przedziałami górą. Bo bąk korpokrawaciarza po jajecznicy w pendolino roznosi się po całej przestrzeni.

      • 8 5

      • ten sam bąk wyzwolony w ciasnym przedziale mniej razi? (1)

        • 3 0

        • Nie mniej...

          ... ale jest mniejsze prawdopodobieństwo.

          • 2 0

  • PKM kasa ukradziona przez kumpli Nowaka (1)

    PKM największy przekręt 15 lecia na Pomorzu. Projekt nikomu niepotrzebny stworzony specjalnie dla wydojenia unijnych funduszy 1 mld + odsetki wywalony w błoto żrące paliwo składy sypiące się nasypy przystanki budowane pod deweloperów. Złodzieje z PO musieli się nachapać a po Gdańsku jeżdżą stare szwabskie autobusy z niewymienianą śmierdzącą tapicerką Sławek Nowak i Struk wielki naczelnik Gminy Jastarnia z ZSLu z was sie śmieje.

    • 18 22

    • Chłopie ty potrzebujesz specjalisty, i to dobrego

      • 8 3

  • Złodzieje z ZTMu oddajcie strary rozkład

    Największe chamstwo to zabranie kursów i likwidacja linii z okazji otwarcia PKMu tam gdzie w Gdańsku pkm w ogole nie jeździ. A autobusy zrobiły się przepełnione. Jek chcieliście oszczędności to nie trzeba było budować PKMki albo puszczajcie składy raz na godzinę

    • 20 4

  • juz jeden "artysta grafik"

    pomalował kawałek nowego pociągu (wczoraj zwróciło to moją uwagę).
    szczerze? żal mi takich głupków. karma wróci i cię ktoś dorwie, ale rodzice nie dadzą ci kasy na grzywnę. będzie płacz zamiast fejmowego kozaczenia, prawda?

    • 13 1

  • Miejmy nadzieję że nie będzie tak samo jak z tramwajami ,,w przeddzień wyborów na budynia,, (1)

    Zwieziono wtedy do miasta nie gotowe maszyny ,a potem na miejscu wykańczano i likwidowano babole ...........

    • 8 2

    • już jest dokładnie tak samo

      ale fanboye pesy nie przyjmują tego do wiadomości

      • 5 1

  • 8% ankietowanych tak naprawdę korzysta z usług PKM (1)

    A wydano prawie 1 miliard... I gdzie tu gospodarność władz? A w SKM tłok.

    • 15 3

    • miliard plus odsetki

      Do tego miliarda trzeba doliczyć odsetki bo jeszcze zaciągali kredyty które też kosztują

      • 0 0

  • PKM za wolno jeździ i zbyt długo bezczynnie staje na przystankach.

    Pociagi PKM bezsensownie stoją i czekają na przystankach. Jesli pomnożymy 9 przystanków razy średnio 1 minuta dodatkowego postoju po tym jak ludzie wysiedli i wsiedli to przejazd z Osowej do Wrzeszcza wydłużony jest o 1/3 czasu.
    Ostatnio sprawdziłem ile jedzie sie z Osowej do Wrzeszcza samochodem i wyszło 20 minut jadąc zgodnie z przepisami (trasa Słowackiego - Obwodowa)
    Poza tym pociągi wolno jadą i to tez jest powód ze czasowo PKMka słabo wypada bo to żadna rewelacja i ludzie nigdy nie przesiada sie z samochodu do pociągu.

    • 9 2

  • przybłędy jak zwykle niezadowolone...

    mimo antypati do Was życzę Wam w nowym 2016 roku więcej obiektywizmu, pogody ducha i satysfakcji że dane jest nam żyć razem w pięknym mieście.....Wolnym Mieście...

    • 1 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane