• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o reformie śmieciowej w Gdyni

Patryk Szczerba
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat. Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat.

W poniedziałek przedstawiliśmy 10 faktów, które na kilka tygodni przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powinni wiedzieć gdańszczanie. Czas na mieszkańców Gdyni. O czym powinni pamiętać i na co zwrócić uwagę?



Czy wierzysz, że po wejściu w życie nowych przepisów, Polacy zaczną segregować śmieci?

1. Stawki. 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. Gdynia swoje stawki przegłosowała na lutowej sesji. Gdynianie mieszkający na maksymalnie 40 m kw., gdzie nie jest przekroczony metraż zapłacą 19 zł miesięcznie, zajmujący od 40 do 80 m kw. - 32 zł, natomiast wszyscy cieszący się większym metrażem - 39 zł.

Stawka rośnie automatycznie w momencie, gdy śmieci nie będą segregowane. W takim przypadku opłaty wyniosą odpowiednio 28 zł (do 40 m kw.), 48 zł (40-80 m kw.) i 58 zł (więcej niż 80 m kw.). Do powierzchni lokalu mieszkalnego nie będzie wliczana powierzchnia lokali przynależnych. Uwzględniamy więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie bierzemy pod uwagę za to balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.

W przypadku firm opłaty będą naliczane w zależności od liczby zadeklarowanych pojemników.

2. Umowy i deklaracje. Do 30 maja właściciele nieruchomości będą mogli wypełnić deklarację o wysokości opłat za zagospodarowanie odpadów i wysłać ją do urzędu. Ważne jest rozróżnienie na nieruchomości zamieszkane oraz nieruchomości niezamieszkane, na których powstają odpady komunalne (czyli takie, na których prowadzona jest działalność gospodarcza). W imieniu mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych deklarację złoży zarząd. Właśnie tworzony jest referat gospodarki odpadami komunalnymi w Wydziale Ochrony Środowiska w gdyńskim Urzędzie Miasta, który swoją siedzibę będzie miał w Domu Rzemiosła na rogu ulic 3 maja i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Punkt do składania deklaracji, jak przekonują urzędnicy, na pewno zostanie uruchomiony także w budynku głównym Urzędu Miasta.

Właściciele domków jednorodzinnych powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30 czerwca 2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.

3. Do kiedy płacić? Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie trzeba uiszczać raz w miesiącu, do 10. dnia każdego miesiąca. Płacić będzie można kartą płatniczą, gotówką - w kasach Urzędu Miasta lub przelewem na stosowny rachunek bankowy. W przypadku spółdzielni i wspólnot, gdzie został ustanowiony zarząd, to one będą wnosiły opłaty z pieniędzy otrzymanych od członków. Pierwsza opłata musi wpłynąć na konto do 10 sierpnia.

4. Rodzaje odpadów. Opłata obejmuje wywóz pięciu rodzajów odpadów: zmieszanych, tworzyw sztucznych, szkła oraz papieru w połączeniu z metalami. Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony będą zabierane w trakcie organizowanych trzy razy w roku specjalnych wystawek. Częstotliwość odbioru zależna będzie od liczby lokali w danym budynku. W przypadku opadów zmieszanych raz na tydzień (nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami) lub dwa razy w tygodniu (więcej niż cztery lokale). Odpady szklane raz w miesiącu, papier raz w miesiącu od nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami oraz raz w tygodniu z większą liczbą, natomiast tworzywa sztuczne raz na dwa tygodnie tam, gdzie są nie więcej niż cztery lokale i raz na tydzień z większą ilością lokali.

5. Co z lekami i bateriami? Pozostające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia oraz zużyte baterie i akumulatory trzeba będzie nadal zanosić do punktów zbiórki, aptek lub sklepów. Odpady zielone oraz budowlane i rozbiórkowe będą odbierane na podstawie zlecenia składanego przez właściciela nieruchomości firmie wywozowej. Musi za te operację indywidualnie zapłacić.

6. Pojemniki. O liczbie i pojemności pojemników będzie decydował właściciel. Gmina nie będzie dzierżawiła pojemników. Będzie ja można dzierżawić od firmy, która wygra przetarg na odbiór odpadów lub od innej firmy. Każdy budynek powinien być wyposażony w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki spoczywa na właścicielach nieruchomości.

7. Jak je otrzymać? Dopuszczalna jest każda forma własności (zakup, dzierżawa, leasing itp). Właściciele mogą umówić się ze sobą na wspólny zakup (dzierżawę, leasing) pojemników i wspólne z nich korzystanie. Jeśli taka będzie wola właścicieli, każdy może korzystać ze swoich, osobistych pojemników.

8. Kontrola selekcji. To, czy odpady są posegregowane będzie oceniał pracownik firmy odbierającej odpady. Gdy okaże się, że wszystkie odpady trafiają do jednego pojemnika lub są nieprawidłowo posegregowane, firma przyjmie je jako zmieszane odpady komunalne i powiadomi o tym odpowiednie komórki w Urzędzie Miasta.

9. Kary za brak selekcji. Na początek miasto chce edukować i przekonywać do selekcji odpadów, jako metodzie pozwalającej zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie, jednak, gdy mieszkańcy będą oporni, zostanie naliczona opłata jak za odpady zmieszane.

10. Mieszkańcy spółdzielni i wspólnot z zarządem nie muszą składać żadnych deklaracji. Pobieraniem opłat, dostarczeniem pojemników oraz rozliczeniem z gminą zajmie się zarząd, który ustali odpowiednie stawki dla mieszkańców, które będą wliczane do czynszów. Obowiązkowa jednak będzie selekcja odpadów. W większości budynków wielopiętrowych zlikwidowane zostaną zsypy. Taką decyzję podejmuje osobno każda ze spółdzielni i wspólnot.

Miasto informuje

Więcej informacji na temat zmian w systemie odbierania odpadów komunalnych znajduje się na stronie: www.gdynia.pl/smieciodnowa. Można pisać także na adres e-mail: smieciodnowa@gdynia.pl, na który można przesyłać pytania, uwagi i opinie dotyczące nowej gospodarki śmieciowej lub dzwonić pod nr telefonu 58 625 76 21, 58 625 76 22 - Wydział Środowiska, Referat Gospodarki Odpadami.

Miejsca

Opinie (157) 3 zablokowane

  • bardzo dobry krok do przodu ale czy nie za chaotyczny? (1)

    Budowanie nawyków w społeczeństwie wymaga wielu lat a tu nagle z dnia na dzień będzie trzeba segregować śmieci o czym wiele osób nie ma zielonego pojęcia. Z tą ustawą to tak jak z tymi 6 latkami robi rząd coś na siłę a potem się z tego wycofuje.
    Będzie z tego większy bałagan niż pożytek choć nie przeczę takie rozwiązania są potrzebne skoro zwykła plastikowa butelka rozkłada się 1000 lat a zużyte pieluch mojego syna przeżyją go jeszcze 3 stulecia. To może czas coś zmienić .

    • 6 3

    • Czyżby krok do przodu?

      Segregowanie ok, ale dlaczego tak drogo? Ja staram się kupować zdrowe i naturalne rzeczy, wiele rzeczy robię sama, nigdy nie biorę siatek plastikowych, mam własny kompostownik, piję głównie herbatę lub wodę, nie kupuję gazet, bo wszystko jest w necie, staram się nie produkować śmieci, a jak je już produkuję to segreguję. Ale mieszkam na dość dużym metrażu. W ciągu miesiąca w życiu mi się nie uda zapełnić całego kubła moim śmieciami, ale i tak muszę za to płacić, bo do tego zmusza mnie Urząd Miasta. Czy to jest w ogóle zgodne z konstytucją? Czy ja nie mam prawa wyboru? Wolę kupować worki w Saniporze, z których jeden mi starczy na cały miesiąc i zapłacić o połowę mniej. Czemu nie mam takiej możliwości? Czy Gmina ma prawo zmusić mnie do większych wydatków?

      • 3 1

  • Ustawa miała zlikwidować dzikie wysypiska w lasach,na polach a tam większość śmieci to śmieci budowlane. Żeby się ich pozbyć trzeba na wywóz dodatkową umowę podpisać. Wniosek: nic się nie zmieni w temacie"śmieci w lesie" A podatek śmieciowy wzrósł.

    • 28 0

  • Debilizmy trzeba wytepic

    a te sie mnoza w UM Gdynia, bo inaczej tego sie nie da nazwac skoro podobno m2 produkuja smieci a nie zamieszkujacy je ludzie. Ten sposob myslenia jest sklania do wyslania pacjentow z UM Gdynia na dlugie leczenie.

    • 24 1

  • Banda złodziei nie ma to jak dwa razy pobierać opłaty za to samo. Jeszcze niedawno za utylizacje walili producentom, a teraz jeszcze takie coś.
    W końcu podatnik za to samo płaci dwa razy pomimo tego, że nie ma wpływu na opakowania kupowanych produktów.
    I od kiedy metraż ma wpływ na produkcję śmieci, normalnie co za ludzie to wymyślili, tych geniuszy powinni ponownie do szkoły wyslać

    • 9 1

  • paranoja

    co ma metraż do ilości śmieci???

    • 16 0

  • (2)

    jak zaklasyfikować kartoniki po mleku i inne tetrapaki?

    czy jest to papier, plastik czy może metal- jest tam wszystko z wymienionych

    • 7 0

    • Kartonik po mleku czy soku to opakowaie wielomateriałowe i segregujemy je razem z papierem

      • 0 0

    • to odpady wielomateriałowe zbierane w jednym pojemniki z papierem

      • 0 0

  • segregacja

    38 zł za posegregowane śmieci, 58 zł za nieposegregowane = 20 zł różnicy. A jaki jest koszt pojemników? Obecnie za trzy worki ( plastik, szkło, papier) płacę 18 zł miesięcznie. Czy 2 zł oszczędności ma mnie zachęcić do składowania posegregowanych śmieci, które muszę składować przez miesiąc?

    • 22 0

  • paranoja! (1)

    Szczurek,masz przechlapane! to ostatnia Twoja kadencja,już w życiu na Ciebie nie zagłosujemy....300% więcej za wywóz śmieci...złodzieje!!!

    • 28 2

    • błagam!

      Żeby to nie było chwilowe gadanie. Bo władza zdeprawowała już absolutnie obywatela Szczurka.
      Obawiam się jedynie że zastępy seniorów, którzy transport, wycieczki i inne rzeczy mają "od" Szczurka - a za moje pieniądze - za DARMO!!! Nie zechcą, nie zagłosować na tego "wspaniałego gospodarza"... Rzygam tęczą jak słyszę takie tekst z ust ludzi starszych stojąc na przystanku...

      • 3 0

  • niedobra ustawa (1)

    "Na początek miasto chce edukować i przekonywać do selekcji odpadów, jako metodzie pozwalającej zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie" I to tylko o to chodzi? Taka to nasza edukacja, przez karanie wyższą opłatą?
    Ciekawe jak we wieżowcach gdzie mieszka kilkadziesiąt osób przypilnować by każda z nich segregowała śmieci? Jeśli tylko jedna rodzina nie posegreguje śmieci, to i tak wyższą stawkę muszą zapłacić wszyscy.
    Spółdzielnie i wspólnoty poradzą sobie z ilością pojemników, co jednak w przypadku domków wielorodzinnych lub kamienic? Jeśli ich mieszkańcy się nie dogadają, to możemy spodziewać się istnych "kubło alei".
    Pracownik oceniający segregacje, będzie robić zdjęcia śmieciom? Co będzie stanowiło dowód w przypadku zgłoszenia do UM, tylko jego słowa?

    • 13 0

    • ano...

      Nad ostatni akapitem Twojej wypowiedzi także zastanawiam się już od dłuższego czasu. Jeśli wystarczy słowo pracownika oceniającego segregacje (a zapewne bedzie chciał rzec takie słowo - badz co badz dostanie nawet awans - bo przeciez wieksze opłaty ludziom naliczać bedą) to już widzę lawinę pozwów sądowych...

      • 5 0

  • Wypowiedzenie umowy

    Skoro ja MUSZĘ korzystać z usług firmy wybranej przez gminę to wygaśnięcie umowy z dotychczasową firmą powinno być automatyczne od 01.07.20013.

    • 26 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane