• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o reformie śmieciowej w Gdyni

Patryk Szczerba
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat. Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat.

W poniedziałek przedstawiliśmy 10 faktów, które na kilka tygodni przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powinni wiedzieć gdańszczanie. Czas na mieszkańców Gdyni. O czym powinni pamiętać i na co zwrócić uwagę?



Czy wierzysz, że po wejściu w życie nowych przepisów, Polacy zaczną segregować śmieci?

1. Stawki. 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. Gdynia swoje stawki przegłosowała na lutowej sesji. Gdynianie mieszkający na maksymalnie 40 m kw., gdzie nie jest przekroczony metraż zapłacą 19 zł miesięcznie, zajmujący od 40 do 80 m kw. - 32 zł, natomiast wszyscy cieszący się większym metrażem - 39 zł.

Stawka rośnie automatycznie w momencie, gdy śmieci nie będą segregowane. W takim przypadku opłaty wyniosą odpowiednio 28 zł (do 40 m kw.), 48 zł (40-80 m kw.) i 58 zł (więcej niż 80 m kw.). Do powierzchni lokalu mieszkalnego nie będzie wliczana powierzchnia lokali przynależnych. Uwzględniamy więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie bierzemy pod uwagę za to balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.

W przypadku firm opłaty będą naliczane w zależności od liczby zadeklarowanych pojemników.

2. Umowy i deklaracje. Do 30 maja właściciele nieruchomości będą mogli wypełnić deklarację o wysokości opłat za zagospodarowanie odpadów i wysłać ją do urzędu. Ważne jest rozróżnienie na nieruchomości zamieszkane oraz nieruchomości niezamieszkane, na których powstają odpady komunalne (czyli takie, na których prowadzona jest działalność gospodarcza). W imieniu mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych deklarację złoży zarząd. Właśnie tworzony jest referat gospodarki odpadami komunalnymi w Wydziale Ochrony Środowiska w gdyńskim Urzędzie Miasta, który swoją siedzibę będzie miał w Domu Rzemiosła na rogu ulic 3 maja i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Punkt do składania deklaracji, jak przekonują urzędnicy, na pewno zostanie uruchomiony także w budynku głównym Urzędu Miasta.

Właściciele domków jednorodzinnych powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30 czerwca 2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.

3. Do kiedy płacić? Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie trzeba uiszczać raz w miesiącu, do 10. dnia każdego miesiąca. Płacić będzie można kartą płatniczą, gotówką - w kasach Urzędu Miasta lub przelewem na stosowny rachunek bankowy. W przypadku spółdzielni i wspólnot, gdzie został ustanowiony zarząd, to one będą wnosiły opłaty z pieniędzy otrzymanych od członków. Pierwsza opłata musi wpłynąć na konto do 10 sierpnia.

4. Rodzaje odpadów. Opłata obejmuje wywóz pięciu rodzajów odpadów: zmieszanych, tworzyw sztucznych, szkła oraz papieru w połączeniu z metalami. Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony będą zabierane w trakcie organizowanych trzy razy w roku specjalnych wystawek. Częstotliwość odbioru zależna będzie od liczby lokali w danym budynku. W przypadku opadów zmieszanych raz na tydzień (nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami) lub dwa razy w tygodniu (więcej niż cztery lokale). Odpady szklane raz w miesiącu, papier raz w miesiącu od nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami oraz raz w tygodniu z większą liczbą, natomiast tworzywa sztuczne raz na dwa tygodnie tam, gdzie są nie więcej niż cztery lokale i raz na tydzień z większą ilością lokali.

5. Co z lekami i bateriami? Pozostające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia oraz zużyte baterie i akumulatory trzeba będzie nadal zanosić do punktów zbiórki, aptek lub sklepów. Odpady zielone oraz budowlane i rozbiórkowe będą odbierane na podstawie zlecenia składanego przez właściciela nieruchomości firmie wywozowej. Musi za te operację indywidualnie zapłacić.

6. Pojemniki. O liczbie i pojemności pojemników będzie decydował właściciel. Gmina nie będzie dzierżawiła pojemników. Będzie ja można dzierżawić od firmy, która wygra przetarg na odbiór odpadów lub od innej firmy. Każdy budynek powinien być wyposażony w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki spoczywa na właścicielach nieruchomości.

7. Jak je otrzymać? Dopuszczalna jest każda forma własności (zakup, dzierżawa, leasing itp). Właściciele mogą umówić się ze sobą na wspólny zakup (dzierżawę, leasing) pojemników i wspólne z nich korzystanie. Jeśli taka będzie wola właścicieli, każdy może korzystać ze swoich, osobistych pojemników.

8. Kontrola selekcji. To, czy odpady są posegregowane będzie oceniał pracownik firmy odbierającej odpady. Gdy okaże się, że wszystkie odpady trafiają do jednego pojemnika lub są nieprawidłowo posegregowane, firma przyjmie je jako zmieszane odpady komunalne i powiadomi o tym odpowiednie komórki w Urzędzie Miasta.

9. Kary za brak selekcji. Na początek miasto chce edukować i przekonywać do selekcji odpadów, jako metodzie pozwalającej zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie, jednak, gdy mieszkańcy będą oporni, zostanie naliczona opłata jak za odpady zmieszane.

10. Mieszkańcy spółdzielni i wspólnot z zarządem nie muszą składać żadnych deklaracji. Pobieraniem opłat, dostarczeniem pojemników oraz rozliczeniem z gminą zajmie się zarząd, który ustali odpowiednie stawki dla mieszkańców, które będą wliczane do czynszów. Obowiązkowa jednak będzie selekcja odpadów. W większości budynków wielopiętrowych zlikwidowane zostaną zsypy. Taką decyzję podejmuje osobno każda ze spółdzielni i wspólnot.

Miasto informuje

Więcej informacji na temat zmian w systemie odbierania odpadów komunalnych znajduje się na stronie: www.gdynia.pl/smieciodnowa. Można pisać także na adres e-mail: smieciodnowa@gdynia.pl, na który można przesyłać pytania, uwagi i opinie dotyczące nowej gospodarki śmieciowej lub dzwonić pod nr telefonu 58 625 76 21, 58 625 76 22 - Wydział Środowiska, Referat Gospodarki Odpadami.

Miejsca

Opinie (157) 3 zablokowane

  • Ta ustawa jest niekonstytucyjna, więc nie powinna w ogóle wejść w życie...

    • 6 0

  • Kto we wieżowcu będzie segregował śmieci???

    Wystarczy, że jeden nie posegreguje i pupa

    • 7 0

  • moi dziadkowie mają w swoim domu dwa mieszkania, jedno przez wiele lat stało puste, teraz mieszkam w nim z mężem, ale planujemy za rok się wyprowadzić i mieszkanie znowu będzie niezamieszkane. dlaczego dwoje starszych ludzi będzie musiało płacić wyższy podatek za metraż, pomimo że połowa tego metrażu to puste mieszkanie..?

    • 9 4

  • i tak będą palić śmieci w piecach, pozdrawiam dzielnicę Mały Kack

    • 9 0

  • Śmieci

    Dlaczego mam płacić od m2 za śmieci mieszkam sama mam mieszkanie do 40m2 ale na takim samym mieszkaniu nawet w mojej klatce mieszkają 4 lub 5 osób i zapłacą tyle samo czy ja wyprodukuję śmieci za 4-5 osób, w Urzędzie Miasta chyba urzędnikom i naszym RADNYM w głowach poprzewracało dla mnie emerytki to 10 czy 20 zł. to jest duży pieniądz jak zarabiają dużo niech płacą do tej pory płaciłam około 10 zł. a teraz taki dużo ????????????

    • 18 0

  • Kupic pojemniki !!!!!!!!!!!!

    A to niespodzianka zacznie się cyrk ! mam zapłacic za pojemnik ,który przy pierwszym wywozie jest wgnieciny ,połamany ?? i znowu zapłacić za wymiane ?? a może ja będe pracować tylko na śmieciarzy ?? Gmine to nie obchodzi gdzie sie te smieci wysypie ?? to pięknie ??na osiedlach tylko wypatrywac worków i walajacych sie smieci .

    • 14 0

  • Jak będzie sprawdzane czy mieszkańcy spółdzielni i wspólnot segregują śmieci? (1)

    Powiedzmy, że wszyscy zadeklarują się, że będą segregować odpady, a w praktyce, będzie to wyglądać inaczej. W jaki sposób firmy odbierające śmieci będą to kontrolować?

    • 5 0

    • Będą zaglądać do pojemników i worków i DONOSIĆ

      • 0 0

  • złodzieje

    Złodzieje, ale nie ma co narzekać, niebawem Nikozja będzie i u nas, a wtedy krew na ulicach

    • 9 0

  • smieci (1)

    a w gdansku rzadzacy to zlodzieje z platformy i ustalili podatek od metra mieszkania i u mnie pokoje ktore stoja puste beda produkowac smieci aj waj . czy im mozgi zlasowalo bo jedli za duzo szczawiu?

    • 6 0

    • albo nafaszerowali się mirabelkami ! hehe

      • 0 0

  • Będzie tanio jak nigdy (3)

    Teraz w tańszym od Saniporu Clean Bud płacimy 110 zł miesięcznie za wywóz 1 kubła raz w tygodniu. Po zmianie zapłacę 39 zł. Nawet gdy doliczę do tego zakup albo dzierżawę nowych kubłów na śmieci to i tak da się wreszcie żyć. W Gdańsku musiałabym płacić 3 razy tyle co w Gdyni wiec nie narzekajcie marudy.

    • 3 9

    • (2)

      albo jesteś głupi albo nie rozróżniasz okresu za który obecnie płacisz

      • 2 1

      • Będzie taniej

        Płacę 110 zł miesięcznie za wywóz 1 kubła w tygodniu. Mieszkam w domku. Nie wyrzucam śmieci do lasu dlatego konieczne jest raz w tygodniu gdy rodzina jest 4 osobowa. Umiem liczyć i cieszę się ze zmiany na lepsze. Nareszcie skończy się opłacalność podrzucania śmieci innym i wyrzucania ich do lasu. Do wszystkich śmieciarka przyjedzie raz w tygodniu, nawet do tych co dotychczas zamawiali co dwa tygodnie bo nadwyżki wyrzucali w krzaki. Brawo Gdynia.

        • 0 2

      • Nie masz racji obrażając przedmówcę. Dla niektórych będzie taniej - nie da się ukryć.

        Dla mnie też na szczęście:) Mieszkanko malutkie 39m2. 4 osoby w środku - do tej pory płaciłem 32 zł / mc, a teraz, nawet przy zmieszanych śmieciach będę płacił 28 zł :)

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane