• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydłużyć PKM Południe do pętli Ujeścisko?

Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień
28 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (230)

Planowane stworzenie Centrum Południe, czyli obszaru łączącego funkcje usługowe, mieszkaniowe i rekreacyjne w pobliżu pętli UjeściskoMapka, powinno współgrać z budową linii PKM Południe, którą należy już w pierwszym etapie przedłużyć do węzła Ujeścisko - uważa Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień. Co na to PKM?



Czy będziesz korzystał z nowej linii PKM Południe?

Gdańskie "Południe" od kilku dekad rozwija się bez większego ładu i składu, głównie według wizji deweloperów. Powstają osiedla stanowiące niepołączone wyspy z niedoborem lokali usługowych, kulejącą komunikacją i infrastrukturą publiczną.

A jest to obszar, na którym według projekcji Biura Rozwoju Gdańska niedługo mieszkać będzie jedna trzecia mieszkańców miasta. To setki tysięcy ludzi.

Dwie inwestycje mają w zamierzeniu poprawić sytuację tamtejszych dzielnic:

  1. PKM Południe ma diametralnie usprawnić komunikację z resztą miasta
  2. Centrum Południe zapewni usługi, przestrzenie miejskie i całoroczne lodowisko.

Zaskakujące jest zatem, że obydwa projekty mają powstać w funkcjonalnym i geograficznym oderwaniu od siebie.



Widoczny na zdjęciu teren przy pętli Ujeścisko ma zostać przekształcony w tzw. Centrum Południe, czyli obszar, na którym znajdzie się park, mieszkania i obiekty usługowe. Widoczny na zdjęciu teren przy pętli Ujeścisko ma zostać przekształcony w tzw. Centrum Południe, czyli obszar, na którym znajdzie się park, mieszkania i obiekty usługowe.

1,5 km bez infrastruktury komunikacyjnej



Centrum Południe powstanie przy węźle UjeściskoMapka, u zbiegu al. Adamowicza, ul. Jabłoniowej i Warszawskiej.

PKM Południe zakończy swój bieg przy ul. ŚwiętokrzyskiejMapka przy granicy z Kowalami.

Między tymi dwoma miejscami, oddalonymi o ok. 1,5 km, nie ma żadnej infrastruktury komunikacyjnej. Pasażerowie PKM nie skorzystają z usług Centrum, a mieszkańcy jego okolic nie dotrą do stacji kolejki.

Tramwaj zamiast PKM to nie jest rozwiązanie



Władze Gdańska co prawda rozważają załatanie dziury przedłużeniem linii tramwajowej, ale nie oszukujmy się - dokładanie pasażerom kolejnej przesiadki sprawi, że takie połączenie będzie zupełnie nieatrakcyjne.

Rozwiązaniem mogłoby być zakończenie pierwszego etapu PKM Południe przystankiem przy węźle integracyjnym Ujeścisko, czyli przy Centrum Południe.

Nie chodzi o budowę całego kosztownego odcinka PKM przez Jasień. Wystarczy krótki fragment, jeden tor od Kowal do Pętli Ujeścisko, gdzie pociąg będzie zmieniał kierunek biegu. Takie rozwiązanie znane jest np. z przystanków końcowych SKM w Gdańsku Głównym.

Myślmy o Południu Gdańska całościowo



Powiązanie Centrum Południe i PKM Południe sprawi, że miejsce to stanie się prawdziwym, tętniącym życiem ośrodkiem ponad dzielnicowym. Z jednej strony - węzeł komunikacyjny autobusowo-tramwajowy-kolejowy, z drugiej - doskonale dostępne nagromadzenie usług, rozrywki i kultury. Miejsce to otworzy się ponadto dla całego miasta, zapewniając m.in. szybki dojazd do całorocznego lodowiska, bez przesiadek.

Razem, a nie osobno - najwyższy czas zacząć o Południu myśleć całościowo, zrywając z niechlubną historią chaotycznego rozwoju tych terenów.

Tomasz Konopacki - rzecznik PKM:

Znamy opinię pana Tomasza Torcza, gdyż spotykaliśmy się z nim osobiście i korespondowaliśmy mailowo na ten temat. Wyjaśniliśmy mu wówczas szczegółowo, z jakich powodów optymalnym rozwiązaniem umożliwiającym w ogóle realizację projektu PKM Południe jest wybudowanie w pierwszym etapie odcinka Gdańsk Śródmieście - Kowale, a dopiero w kolejnych etapach trzech następnych odcinków, jakie pokazujemy w naszym projekcie na stronie pkm-poludnie.pl.

Przede wszystkim należy pamiętać, że stacja końcowa linii kolejowej wiąże się z koniecznością wybudowania przy niej ogromnej infrastruktury towarzyszącej w postaci m.in. torów odstawczych dla taboru, bazy technicznej itp.

Na Ujeścisku musiałyby powstać potężne estakady



Kolejne etapy budowy PKM Południe, które mogą powstać, ale w dalszej, jeszcze nieokreślonej przyszłości. Dociągnięcie kolei do Ujeściska i Jasienia jest planowane w ostatnim, piątym etapie. Kolejne etapy budowy PKM Południe, które mogą powstać, ale w dalszej, jeszcze nieokreślonej przyszłości. Dociągnięcie kolei do Ujeściska i Jasienia jest planowane w ostatnim, piątym etapie.
Ukształtowanie terenu na Kowalach umożliwia schowanie całej tej infrastruktury pod ziemią. W Kowalach planowany jest też duży węzeł przesiadkowy z wielopoziomowym parkingiem oraz przystankami autobusowymi, a docelowo niewykluczone, że także z tramwajem.

Dzięki temu od samego początku będą mogli z PKM Południe korzystać również mieszkańcy sąsiednich dzielnic, m.in. Ujeściska, oraz sąsiednich gmin: Pruszcz Gdański i Kolbudy.

Gdybyśmy natomiast - zgodnie z sugestią pana radnego - stację końcową PKM Południe mieli zrobić na Ujeścisku, to wziąwszy pod uwagę ukształtowanie tamtego terenu, zarówno przystanek kolejowy, jak i wszystkie dodatkowe tory odstawcze oraz pozostałe elementy infrastruktury niezbędnej dla stacji końcowej musiałyby powstać nad istniejącą już tam pętlą tramwajową (dlatego w projekcie planowanego tu odcinka 5 PKM Południe jest przewidziana właśnie estakada). To oznaczałoby konieczność budowy potężnych (i kosztownych) konstrukcji opartych na wiaduktach wyniesionych na wysokość drugiego lub nawet trzeciego piętra! Nie trzeba być architektem, aby wyobrazić sobie, jak ogromnym krajobrazowym koszmarkiem byłaby taka budowla.

Pierwszy etap za 2 mld zł



Warto też uświadomić sobie, jak skomplikowana jest tak duża inwestycja. Realizacja samego odcinka od Śródmieścia do Kowal, jeśli chcemy pierwszy etap PKM Południe zrealizować w aktualnej perspektywie dofinansowania unijnego do końca 2029 r., jest niezwykle trudnym, inżynieryjnie (większość trasy pod ziemią lub na estakadach) i finansowo (koszt budowy około 2 mld zł) przedsięwzięciem. Dołożenie do tego kolejnego kosztownego odcinka, który również w dużej części musiałby powstać na estakadach, mogłoby spowodować, że projekt ten stałby się niemożliwy do zrealizowania w tej dekadzie.

A przecież wszystkim nam - a mieszkańcom najbardziej - zależy, aby jak najszybciej zakończyć komunikacyjny paraliż południowych dzielnic metropolii, w czym może pomóc tylko szybki transport kolejowy. Dlatego właśnie projekt PKM Południe został podzielony na takie etapy, które zwiększają szansę na osiągnięcie tego celu jak najszybciej.
Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Kurt

    Gdańsk-ceny nieruchomości jak-w Warszawie infrastruktura jak w Łomży nie rozumiem fenomenu tego miasta dużo mieszkańców miasta uważa że obecny stan rzeczy jest ok

    • 26 1

  • Liczy się czas! (7)

    Od dwóch lat albo dłużej trąbi się o PKM do Kowal. Niech powstanie najpierw ten odcinek, potem będziemy myśleć co dalej! Jeśli co chwilę będziemy zmieniać przebieg, to ta linia nie powstanie nigdy.

    • 131 6

    • Liczą się dobre rozwiązania a ni szybkość

      • 5 5

    • (1)

      I tak nie powstanie, zatem w czym problem?

      • 3 9

      • problem jest w Twoim malkontenctwie, Kubusiu

        • 5 1

    • Proces inwestycyjny ma pewne wymagania (2)

      To nie jest tak, że sobie siądziesz że szwagrem i narysujesz kreski na planie miasta.
      podobnie zresztą jest z drogami. prześledź ile trwa bydowa drogi przez pola a nie miasto.
      Przecież sprawy się posuwaja o czym piszą tu na trójmiato.pl.
      Poszukaj artykułów to będziesz wiedział gdzie jesteśmy.
      tak czy inaczej najprawdopodobniej sprawa rozbije się o pieniądze, w szczególności jesli PiS będzie rozdzielał fundusze unijne.

      • 11 0

      • W Gdańsku są miejscowe plany, są podzielone działki (1)

        i wydzielone działki na drogi oraz inną infrastrukturę, można wejść na portal i popatrzeć jak są "planowane" połączenia
        problem w tym że Miasto się rozwlekło
        mamy coraz więcej osiedli w dzielnicach które jeszcze nie ma tych dróg,
        gdyby Miasto inaczej się rozwijało to nie byłoby problemu, a tak skąd wziąć pieniądze na pociągniecie porządnej infrastruktury na dzielnice przy granicy miasta?
        Problem w tym że jak ktoś chce budować na wygwizdowiu osiedle to nie ma za bardzo możliwości zakazania tej inwestycji

        • 3 1

        • Pytanie brzmi, czemu ludzie kupują te mieszkania na wygwizdowie?

          Przecież wiadomo że nie ma dojazdu i pewnie nie będzie do ich emerytury.
          Rozumiem jak ktoś planuje zdalną pracę. Ale jeździć codziennie po 2-3h do pracy?

          • 3 1

    • Trzeba zamiast estakady schować pod ziemię

      Tam są takie wzniesienia i nachylenia że lepiej wykopać tunel odkrywkowo mielibyśmy dzięki temu ala metro a nad nim swobodnie można się przemieszczać nie tworzy bariery w zurbanizowanej przestrzeni

      • 1 3

  • Pociąg puszczony przez osiedle. No świetny pomysł, peron proszę pod moim blokiem. Szadólki śmierdzące, samoloty wyjące w nocy nad głową, a teraz jeszcze pociąg.

    • 16 19

  • PKM nie ma sensu. za daleko są przystanki. Trzeba zbudować metro, promieniście od centrum. (2)

    a zapłacić mają kierowczyki.
    A ta jedna linia jakiejś tam kolejeczki co godzinę to tylko dla frajerów. Tymczasem dla kierowczyków idą miliardy za nic. Ulice mają wszędzie a metra nie ma. Od razu widać, kto zarabia na tej sytuacji.

    • 11 22

    • metro może być naziemne, córuniu lub trollu, który się pod nią podszywasz (1)

      • 5 3

      • może, ale już od wielu lat miejsca nie ma, konfederasto, czy inny trollu z Moskwy.

        Pozostają tunele.
        Skądinąd, jakim trzeba być dziwnym człowiekiem, aby tak atrakcyjne tereny, jak np. przy dworcu PKP Gdańsk Główny przeznaczyć na przelotówkę dla kierowczyków, po kilka pasów w jedną stronę, jeśli akurat mogłoby to miejsca zarabiać na siebie milionami miesięcznie. To szalenie atrakcyjne miejsce inwestycyjne. Niech dizlarze zapłacą za tunel do Zieleniaka i będzie świetna inwestycja.
        Obciążyć kierowczyków winietami po 2000 zł miesięcznie i będą tunele jak w normalnym cywilizowanym kraju.
        Podobnie jest na przeciwko Bramy Wyżynnej. Przelotówa dla dizlarzy. Wiocha.

        • 3 5

  • Pkm

    Pkm jak zwykle działa tylko na swoją korzyść, widać to na istniejącej linii. Pomyslcie o mieszkańcach, a nie tylko o tych swoich pociągach, pkm do Ujeścisko to konieczność

    • 8 8

  • Kiełbasa wyborcza i nic więcej

    Niech najpierw zrobią pierwszy etap kolejki, bo słyszę o nim co wybory od prawie 30 lat.

    • 15 4

  • Kilkanaście lat za późno... (2)

    Wszystko już za późno , teraz snują plany , planują a tu już nie da się jeździć . Ja z żoną mamy taką pracę że nam korki nie straszne ale widzę co się dzieje . Spóźniliśmy się z tym wszystkim i to grubo . Na początek kazać wspólnotom otworzyć osiedla , umożliwić przejazdy , połączyć osiedla . U mnie na osiedlu z pięcioma blokami są dwa szlabany . Mieszkańcy myślą że dzięki temu mają ekskluzywne osiedle jak w LA.

    • 32 2

    • jak się ładowało i ładuje nadal setki milionów w rozbudowę układu drogowego

      z jałowym przekonaniem, że rozbudowa dróg rozładuje korki, to mamy takie opóźnienia w rozbudowie sieci komunikacji szynowej i zapóźnioną elektryfikację PKM I odcinka między Osową a Gdynią. Dlaczego nadal nie ma osobnej pary torów między Gdańskiem a Pruszczem lub nawet Tczewem? Bo lobby drogowe jest silniejsze niż kolejowe, a ustawy metropolitalnej jak nie było tak nie ma.

      • 4 0

    • Efekt -- zgoda. Przyczyna -- nie.

      Przyczyną jest coś zupełnie innego, w całym kraju to samo. Otóż przedmieścia to byłe wiochy. Miały właścicieli. Właściciele postanowili je podziałkować bo byli pazerni na pieniądze. Podziałkować znaczy też ustalić warunki zabudowy lub plany zagospodarowania. Kto uchwala? Burmistrzowie gmin i prezydenci miast. I oni doskonale wiedzieli, że nie ma komunikacji i że kiedy zabudują to nie będzie już miejsca. I tutaj jest gigantyczne pole korupcji. Wręcz ogromnej. Bo oczywiste jest, że bez planów nie powstanie żadne osiedle, domki, itd. A dlaczego ta korupcja tak kwitnie? Bo ci włodarze mają monopol. Po prostu nie ma innego wyjścia.
      To jest przyczyna takiego stanu rzeczy. Nie rezerwuje się terenów pod komunikację, bo nie ma kto zapłacić łapówy za rezerwację. Brak interesu.
      Obecnie pozostaje kopanie metra. Miasta i gminy nie mają kasy bo ta idzie na asfalt pod samochody a o granty unijne nie ma komu się starać, bo włodarze ciągną pieniądze z tych planów zagospodarowania pod domki więc nie mają ochoty. A do polityki nie szli dla idei tylko dla szmalu.

      • 0 2

  • (8)

    Tramwaj jest o wiele bardziej interesujący niż pkm. Już dojeżdża do Ujeściska, wydłużenie go o 1 przystanek ułatwiło by życie tysiącom ludzi. Jeden przystanek jest łatwiej i taniej dobudować, niż całą linię PKM.

    • 53 8

    • Tramwaj z Ujeściska jedzie tempem żółwia (7)

      Prawie pół godzinny do Głównego - godzina do Oliwy.

      • 7 2

      • (3)

        PKM naokoło przez Kowale też będzie długo jechać. Tak fajnie zostało to zaplanowane

        • 4 2

        • PKM z Kowal do Oliwy 26 minut.

          • 2 0

        • (1)

          Chyba nie wiesz co mówisz. PKM jedzie szybciej niż tramwaj a poza tym ma mniej przystanków. I o to chodzi. PKM ma przerzucać ludzi na duże odległości a tramwaje i busy mają dowozić ludzi na przystanki PKM. Taki układ działa w rozwiniętych miastach. W Trójmieście niestety nie można robić oringu ani drogowego ani PKM bo mamy zatokę gdańską więc musimy radzic sobie tylko częścią terenu

          • 7 0

          • i dlatego projektują tramwaj z Moreny do Wrzeszcza zamiast PKM z południa do łącznika z obecną? brak konsekwencji

            • 0 0

      • Tramwaj z Ujeściska (1)

        do SKM Śródmiescie - 19min
        SKM południe jechałaby na tej trasie 16 minut.
        Do Oliwy z Ujeściska ma być tramwaj przez Brętowo.
        Nie żebym pomysł wydłużenia SKM południe o ten przystanek uważał za zły, ale są inne tańsze sposoby, a kost obecnego etapu SKM południe już jest gigantyczny i rozbije sie pewnie o pieniądze.

        • 5 1

        • 19min + przesiadka (brak skomunikowania).

          • 1 0

      • a ile czasu będziesz jechał do Wrzeszcza jak powstanie linia tramwajowa z Moreny? to jest właśnie hipokryzja.

        • 1 0

  • Pic na wodę fotomontaż budowa nigdy nie ruszy!!!!

    • 15 2

  • Nie chodzi o przeniesienie węzła (8)

    W pomyśle chodziło o jeden peron. Pan z PKM odpowiada nie na temat o przeniesieniu całego węzła. Nie taka byla propozycja.

    • 9 3

    • (2)

      Ktoś jeszcze pamięta,że PKM miała jechać do Gdańska Głównego?

      • 4 1

      • (1)

        a ktoś pamięta że tam był dobry węzeł przesiadkowy? teraz mamy bezużyteczne perony bo trzeba ratować mało przydatny przystanek na śródmieściu

        • 2 1

        • PKM do Sródmieścia,to jest to,a nie do jakiegoś wrzeszcza.

          • 0 0

    • (1)

      I na tym jednym peronie ma kończyć sic linia? Czy ty wiesz o czym mówisz?

      • 2 2

      • Nie kończyć tylko nawracać.

        • 1 1

    • (1)

      Pan z PKM wyjaśnia, że nie bardzo da się "jeden peron", bo pociąg i jego załoga musi mieć gdzieś przerwę. A do tego potrzebne są tory odstawcze, WC itd. I co, pociąg ma stać 20 minut na Kowalach i dopiero potem jechać na Jasień? :)

      • 0 4

      • W Gdańsku głównym SKM potrafi zmienić kierunek na ślepym peronie, bez torów odstawczych.
        A zaplecze socjalne jest, to przecież pętla, kierowcy autobusów i tramwajów mają tam swój budynek. Mogą się z PKM podzielić.

        • 1 1

    • Ale jest odpowiedź, że to inny etap i tyle

      Czemu ludzie zawsze muszą mieć jakiś problem, bo nie jest tak jak oni chcą. Oby pan radny nie zablokował inwestycji, bo nie jest po jego myśli

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane