- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (263 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
Wyjątkowy autobus połączył w weekend Gdynię i Gdańsk
W poniedziałek każdy posiadacz auta będzie mógł za darmo podróżować komunikacją miejską w Trójmieście. Wcześniej, bo w weekend, odbędzie się sporo atrakcji - wszystkie związane z trwającym Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu.
Choć Tydzień Zrównoważonego Transportu trwa już od 16 września, to w Trójmieście większość wydarzeń z tej okazji zaplanowano na najbliższe trzy dni.
W sobotę Gdańsk z Gdynią ponownie połączy linia autobusowa 101, którą pamiętają z pewnością starsi mieszkańcy Trójmiasta. Została ona bowiem uruchomiona zaraz po wojnie (do 1954 r. jako linia A, potem 101, a od 1986 r. ponownie jako A), a zlikwidowana dopiero w 1990 r. w związku ze zmianami gospodarczymi oraz przekształceniami w zakresie organizatorów komunikacji miejskiej w Trójmieście.
Tym razem przez jeden dzień w roku autobusy na tej linii będą kursowały między dworcem głównym w Gdyni a Urzędem Wojewódzkim w Gdańsku , zatrzymując się na każdym przystanku po drodze (trasa wiedzie przez gdyńskie ulice: Dworcową, 10 Lutego, Świętojańską, al. Zwycięstwa, sopocką al. Niepodległości i gdańską al. Grunwaldzką, al. Zwycięstwa, Błędnik, Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie, Okopową).
Na trasę skierowanych zostanie sześć nowoczesnych przegubowych autobusów (trzy z ZKM Gdańska oraz trzy, zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG, z PKM Gdynia). Spod Urzędu Wojewódzkiego, jak i dworca z Gdyni autobusy będą odjeżdżały równo co 30 minut począwszy od godziny 10. Ostatni kurs z obu przystanków przewidziano na godzinę 18:30. Przejazdy na linii 101 są całkowicie bezpłatne (w odróżnieniu od Dnia bez Samochodu, na linii 101 nie trzeba być mieć dowodu rejestracyjnego).
Także w sobotę zorganizowany zostanie festyn na Skwerze Kościuszki i okolicach Akwarium w Gdyni . W godzinach 10-16 przygotowano wydarzenia skierowane do dzieci, młodzieży, jak i całych rodzin.
- Będą interaktywne spektakle, poruszające tematykę bezpieczeństwa pieszych i zrównoważonego transportu, fachowe porady dla rowerzystów, nauka tańca irlandzkiego i coś dla małych artystów, czyli malowanie kartonowych modeli środków transportu - wylicza Katarzyna Sierpińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Od tego dnia będzie można też korzystać z nietypowego parkingu rowerowego, który jest jednocześnie miejscem relasku i punktem widokowym, a powstał w ramach projektu Parkingowej (r)ewolucji.
Czytaj też: Nietypowe trybuny i antresola mają zachęcić do komunikacji miejskiej i roweru
Na Skwerze Kościuszki pojawią się też dwa trolejbusy, a najmłodsi uczestnicy imprezy, poprzez twórczą pracę, dowiedzą się dlaczego warto nimi jeździć, poznają ich trasy oraz zabytki i miejsca związane z trolejbusami.
Warto pamiętać, że w sobotę obszar Skweru Kościuszki i Molo Południowego będzie zamknięty dla ruchu samochodowego. Z innej okazji, ale również w sobotę, zamknięta będzie ul. Świętojańska.
Czytaj też: Czy można zamknąć ulice w centrum Gdyni?
Na obsługi tej linii skierowane zostaną dwa zabytkowe autobusy: Jelcz 043 (tzw. Ogórek) z ZKM Gdańsk oraz Kultowy Ikarus 260.
Trasa do Muzeum Emigracji i Dworca Morskiego nie jest przypadkowa. To własnie w niedzielę Zarząd Komunikacji w Gdyni oraz Przewozy Autobusowe Gryf organizują w godz. 10-17:30 na pętli wystawę historycznych ciężarówek, zaadaptowanych do przewozu osób. Główną atrakcją będzie samochód ciężarowy GMC CCKW-353, identyczny jak kilkanaście eksploatowanych w Gdyni zaraz po zakończeniu II wojny światowej.
Także w poniedziałek na gdyńskich ulicach pojawią się historyczne pojazdy. Tym razem będą to zabytkowe trolejbusowy, kursujące na linii 326 między Gdynią Grabówek SKM a Gdynią Orłowo SKM Klif wg rozkładu jazdy ważnego w niedzielę i święta tj. co 40 minut od godz. 10 do 18. Przejazd na tej linii jest dla każdego bezpłatny.
Poniedziałek to też Dzień bez Samochodu, a to oznacza, że wszystkie linie tramwajowe, autobusowe, trolejbusowe, a także pociągi SKM są całkowicie bezpłatne dla właścicieli lub współwłaścicieli samochodu z ważnym dowodem rejestracyjnym oraz dowodem tożsamości. Bez zmian niestety pozostają zapisy taryfowe dla pozostałych pasażerów, którzy nie mają auta - w tym dniu (z wyjątkiem bezpłatnej linii 326) trzeba posiadać podczas podróży ważny bilet.
Dziś Europejski Dzień bez samochodu (5 opinii)
Miejsca
Opinie (145) 2 zablokowane
-
2014-09-20 08:20
Takich połączeń mogłoby być więcej... (8)
Trójmiasto to jedna tkanka, better together;)
- 221 13
-
2014-09-20 08:39
(1)
Jak mawia Pan Naskręt 'tkanka miejska'..
- 10 0
-
2014-09-20 11:16
A gdyby każdy miał własny autobus...
czy zlikwidowałoby to korki?
- 12 0
-
2014-09-20 10:50
Polska. (1)
"razem lepiej", a nie jakieś angielskie wrzuty znowu... po cholerę?
- 9 6
-
2014-09-21 15:55
wyluzuj
- 1 0
-
2014-09-21 14:37
Piotr (1)
Przecież linia 171 od lat łączy Gdańsk i Gdynie. Można używać tam biletów obu ZTM i jeżdżą autobusy Gdyni i Gdańska
- 0 2
-
2014-09-21 16:06
jadna linia po chwastach i opłotkach
- 1 0
-
2014-09-21 15:09
Dajcie żyć kto by chciał jeździć do tej gdyńskiej hołoty???
- 0 10
-
2014-09-21 15:58
jeden bilet na komunikację trójmiesjką i jedena dyrekcja dla SKM, ZTM, ZKM i PKM
żeby nam się przyjemnie podróżowało i
żeby ktoś realnie był odpowiedzialny za spójną rozbudowę transportu na terenie 3miasta- 6 0
-
2014-09-20 08:21
o super :) (1)
Marzyłem o takim autobusie ;)
Pozdro.- 89 3
-
2014-09-20 10:46
fajne marzenia...
- 2 1
-
2014-09-20 08:23
Śmigałem kiedyś tym 101 i A do Unimoru......
- 49 5
-
2014-09-20 08:26
komunistyczne "święto" (5)
Zrównoważony transport czyli zahamowany rozwój.
- 25 113
-
2014-09-20 08:33
zrównoważony czyli podtrzymywalny rozwój tj. takie gospodarowanie zasobami, aby jak najmniej obciążać środowisko i by jego stan był co najmniej nie gorszy niż obecny. Przekładając to na miasto - aby nie tworzyć większych patologii społecznych niż są np. nie dokładać do bariery przestrzennej torów kolejowych we Wrzeszczu, kolejnej, która podzieli i zdegraduje pas przykolejowy, a na imię ma Droga Czerwona im. komunistycznych projektantów BRG i BPBK.
- 11 8
-
2014-09-20 10:36
rozwojem nazywasz wyburzanie miasta pod kolejne węzły komunikacyjne?
dziwna definicja
- 6 5
-
2014-09-20 10:40
korwina wyczuwam
- 12 1
-
2014-09-20 14:26
A do tego nieuctwo redaktorka - nawet liczyć nie umie (1)
Ile samochodów jest na zdjęciu z Łodzi? I pytam o te stojące trójkami (plus dwa na końcu), a nie o zaparkowane po prawej stronie jezdni.
Demagogii mówię nie.
Jaka jest częstotliwość autobusów/tramów na najlepiej obsłużonej trasie i ile samochodów przejeżdża tą trasą pomiędzy dwoma kolejnymi kursami?
Ile osób w tym czasie przewiezie zbiorkom, a ile blachosmrody?
I nie piszcie głupot o większej częstotliwości kursowania autobusów jak ubędzie samochodów na tej trasie, bo nie zwiększy się nagle ilość autobusów - tabor jest stały (pomijam chwilowe awarie).
Czy zwolennik zbiorkomu ma świadomość tego, że jest on dotowany? Zwiększenie ilości kursów spowoduje zwiększenie kosztów działalności i zwiększenie koniecznej dotacji. To jest proste jak konstrukcja cepa, tyle tylko, że tego (konstrukcji cepa) uczyli za komuny, a w dzisiejszych nowoczesnych szkołach, gdzie podstawa ich ukończenia jest opłacanie czesnego, nikt tego nie uczy.- 7 6
-
2014-09-22 16:23
Koszt dodacji wzrośnie.
Ale koszt obsługi infrastruktury drogowej ze względu na mniejszy ruch spadnie. Podobnie koszta generowane dla gospodarki przez korki.
- 0 0
-
2014-09-20 08:27
komunikacja (2)
komunikacja miejska powinna być bezpłatna w centralnych częściach miast Gdynia i Gdańsk, w Sopocie ponieważ jest małe miasteczko całkowicie.NP w Gdańsku autobusy linii : 100,120, 142 w Gdyni np.119. W wielu miastach na świecie tak jest
przykładowo w Perth w Australii. Nie chodzi tu o to by komunikacja była całkowicie bezpłatna lecz o bezpłatne przejazdy w centralnych częściach miasta wiemy jakie są problemy z parkowaniem samochodów , z ;poruszaniem się samochodami w cenbtrach a takie rozwiązanie rozładuje korki.- 69 6
-
2014-09-20 09:32
tylko jakoś na obrzeża centrów też trzeba dojechać, nie mówiąc o tym, że "centra" w trójmieście są naprawdę malutkie i często czas przejazdu takim autobusem + czas czekania na niego nie byłby konkurencyjny wobec np. szybkiego spaceru - a osoby starsze i niepełnosprawne już i tak mają - o ile się nie mylę - szerokie uprawnienia do darmowych przejazdów
lepszym rozwiązaniem jest moim zdaniem rozwój systemów Park&Ride. miejmy nadzieję, że kolej metropolitalna będzie na tyle wygodnym, punktualnym i szybkim środkiem komunikacji, że nawet ci bardzo przyzwyczajeni do samochodu, nie będą bali się zostawic go nawet taki kawał za miastem- 13 0
-
2014-09-20 14:25
A po co? Ten sam efekt można osiągnąć znacznie łatwiej - wystarczy wprowadzić... zakaz wjazdu i parkowania w centrum
Wtedy też ludziki się przesiądą
- 6 1
-
2014-09-20 08:36
Mam przeczucie (1)
że ten autobus zmieni moje życie.
- 52 2
-
2014-09-21 10:00
Przynajmniej na ten jeden dzień.
- 0 0
-
2014-09-20 08:36
Współwłasność auta (4)
Dowód rejestracyjny jest jeden. Czy w takim razie do przejazdu w poniedziałek współwłaścicielowi wystarczy kserokopia dowodu rejestracyjnego? Albo zdjęcie z danymi w telefonie?
- 10 19
-
2014-09-20 09:00
(1)
Kombinowałeś z ubezpieczeniem, kombinuj i teraz! Moim zdaniem, tylko główny wlaściciel i kropka.
- 8 15
-
2014-09-20 10:26
jaka kombinacja?
jestem współwłaścicielem auta z mężem, to norma, a nie kombinacja
- 13 3
-
2014-09-20 09:28
"Poniedziałek to też Dzień bez Samochodu, a to oznacza, że wszystkie linie tramwajowe, autobusowe, trolejbusowe, a także pociągi SKM są całkowicie bezpłatne dla właścicieli lub współwłaścicieli samochodu z ważnym dowodem rejestracyjnym oraz dowodem tożsamości."
ktorej czesci zdania nie zrozumiales?- 9 5
-
2014-09-20 09:45
tak, ponieważ obaj posiadacie całe auto
- 4 0
-
2014-09-20 08:38
Zrobić w Trójmieście komunikację miejską finansowaną z podatków (4)
czyli bezpłatną w sensie kupowania biletu.
W Żorach doskonale się to sprawdziło. Mniejsze korki, więcej wolnych miejsc parkingowych, więcej osób zaczęło podrózowac komunikacja miejska.- 39 12
-
2014-09-20 08:52
w Tallinie natomiast stała sie domem kloszardow
- 13 4
-
2014-09-20 16:29
bezpłatna
czyli z podatków obywateli, zwłaszcza tych, którzy z niej nie korzystają. Państwo musi mieć priorytety. Służba zdrowia, bezpieczeństwo, edukacja i infrastuktura, ale nigdy komunikacja miejska za darmo. Właśnie powinno być na odwrót, zwolnienia z opłat to jakieś nieporozumienie. Dlaczego muszę płacić za emerytów jeżdżących od rana do wieczora? Komunikacja miejska musi być punktualna, niezawodna, sprostać szczytom przewozowym i mieć szeroki zasięg, ma być czysta i klimatyzowana. Tam gdzie są dwa pasy trzeba zrobić buspasy, za wjazd na nie karać kierowców, skoro muszą jechać autem, niech stoją w korkach. Przed transportem publicznym długa droga, ale całkowite finansowanie przez miasto może oznaczać tylko znaczący spadek usług
- 5 2
-
2014-09-20 18:39
Żory to 7 krótkich linii autobusowych, w samym Gdańsku jest 75 dziennych linii autobusowych, 11 linii nocnych 11 linii tramwajowych. Do tego jeszcze SKM i ZTM w Gdyni, masz pojęcie o jakich pieniądzach piszesz aby to finansować?
- 10 0
-
2014-09-21 15:34
Co to Żory?:)
- 1 0
-
2014-09-20 08:38
Jaki jest sens (11)
Uruchamiania linii na jeden dzien? Linii o której dowiedziało sie kilkudziesięciu czytelników Trójmiasto.pl?
- 72 8
-
2014-09-20 08:49
co roku jadę tą linią i autobus jest pełen ludzi (1)
- 17 2
-
2014-09-20 12:13
No ale dalej nie rozumiem czemu ja jeden dzien. Skoro jest zainteresowanie to trzeba wprowadzić tę linię na stałe
- 13 0
-
2014-09-20 09:02
(1)
Historycznie. To tylko atrakcja, nie w celu transportu. Czytaj artykuł zr zrozumieniem.
- 8 4
-
2014-09-20 12:16
Miałem na myśli linię 101 a nie ta z zabytkowymi autobusami
- 0 1
-
2014-09-20 09:31
(3)
jaki jest sens siedzenia caly dzien przed komputerem? napewno masz kolegow w tym gimnazjum, idz zobacz, moze graja w pilke albo jezdza na rowerach.
- 7 7
-
2014-09-20 12:19
Hehe ojj pozazdroscil byś mi miejsca skąd to teraz pisze ;) (1)
- 0 1
-
2014-09-20 20:03
kibel w starbaksie?
- 5 0
-
2014-09-20 17:38
To pytanie zadaj SOBIE!
- 0 0
-
2014-09-20 09:32
chyba kilkadziesiąt tysięcy ;)
- 3 0
-
2014-09-20 12:20
Jeśli za dużo informacji i promocji, to NIK sporządzi RAPORT
i znowu Gdynia będzie pod kreską ? A Ty będziesz pyszczył, że tyle kasy utopiono
- 1 0
-
2014-09-21 19:00
Iwent sponsorują literki P oraz R.
- 1 0
-
2014-09-20 08:40
komunikacja miejska (5)
Jaki piękny był ten autobus 101.Bardzo szkoda że został zlikwidowany i tylko teraz taka jaskółka.Można było nocą podróżować w czasach studenckich i podróżować.Teraz tylko wspomnienia. Ale właściwie dlaczego a może władze Trójmiasta a wkrótce NOWI PREZYDENCI pomyślą!!!!
- 63 3
-
2014-09-20 09:03
(4)
Musiałby być nowy JEDEN prezydent Trójmiasta, tylko że rządzący na takie coś nigdy nie pójdą.
- 11 1
-
2014-09-20 09:33
(3)
jest to niemozliwe z punktu widzenia prawa. masz juz cos takiego jak prezydent polski, funkcja totalnie reprezentacyjna (chocicaz zwiezchnik sil zbrojnych)
- 0 6
-
2014-09-20 09:46
obecnego prawa - nic nie stoi na przeszkodzie aby to zmienić (2)
no ale trzeba by było część stołków polikwidować...
- 4 0
-
2014-09-20 11:37
(1)
masz marszalka wojewodztwa, po co jeszcze jeden "prezydent". to co proponujesz to mnozenie stanowisk, bo w takim ukladzie gdynia, gdansk i sopot bylyby dzielnicami czegos wiekszego. czyli tak jak w warszawie kazda czesc musialaby miec burmistrza itp.
- 0 1
-
2014-09-20 12:02
Czegoś większego... czyli Trójmiasta, Jestem całym sercem za tym aby Trójmiasto zmieniło się z konurbacji w aglomerację, Jeden prezydent radnych może ciut więcej (wiadomo w Polsce nawet malutka mięścina musi mieć setki radnych :p ), jeden budżet, jeden bilet, jedna wspólna koncepcja rozwoju. Trójmiasto jako całość złożona ze sowich trzech składowych z których każda ma inny charakter i coś ciekawego do zaoferowania
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.