- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów (317 opinii)
- 2 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (27 opinii)
- 3 Niespokojna noc na gdańskich drogach (167 opinii)
- 4 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (335 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (886 opinii)
- 6 Reklamy wideo na przystankach w Gdyni (92 opinie)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-15 11:19
(1)
Wpływy byłyby z pewnością większe gdyby stawka była wyższa i gdyby Straż Miejska skrupulatnie pracowała...
- 4 5
-
2020-09-15 11:44
SM
jest od egzekwowania przepisów dot parkowania, a jest ich do tego za mało. W całej strefie jest zakaz postoju w miejscach niewyznaczonych, a wiele osób tego nie przestrzega. Kasa leży na ulicy. A opłaty za nieopłacenie postoju są nakładane i widzę to regularnie u siebie pod domem.
- 3 0
-
2020-09-15 11:21
nie rozumiem skąd to samozadowolenie skoro tak około połowa samochodów nie płaci za parkowanie. i to parkując w strefie, nie mówiąc o tym, że wystarczy stanąć na chodniku i ani nie dostanie się opłaty za parkowanie a ni mandatu od sm. miasto teoretyczne
- 8 1
-
2020-09-15 11:23
Niema to jak doić każdego z pieniędzy na każdy możliwy sposób.
- 5 3
-
2020-09-15 11:23
A jak parkometr będzie zatkany czymś to co ? (1)
Stoję cały dzień za darmo.
- 3 6
-
2020-09-15 13:01
przeczytaj regulamin - to tak nie działa ;)
- 1 0
-
2020-09-15 11:27
Jak wybierzecie mnie na prezydenta
To obiecuję że w Gdańsku parkowanie będzie bezpłatne.
- 7 4
-
2020-09-15 11:28
To jest złodziejstwo i tyle w temacie
- 11 4
-
2020-09-15 11:46
Żal się robi jak to się czyta (1)
Wpływy podskoczyły bo część ludzi nie ma wyjście, parkują i płacą więcej.
Ci co nie muszą nie jeżdżą do centrum... zawsze można znaleźć tańszą alternatywę, a nie dopłacać do spaceru po gdańsku 20zł.
Skończy się tak, że na starówce to już nie usłyszymy języka polskiego tylko niemiecki... niemiecki... angielskie... itp. (nie mam nic do turystów, tylko szkoda, że władze naszego pięknego miasta traktują mieszkańców jak dojne krowy... podatki płaćcie w Gdańsku i spadajcie... a tu macie rydwan za 400tys.)- 20 4
-
2020-09-15 11:49
Proponujesz różne stawki dla spacerowiów i dla tych co muszą? Popytaj, jeszcze nie spotkałem takiego kierowcy co nie musi.
- 1 3
-
2020-09-15 11:57
Straty
A urząd wyliczył straty z tytułu rezygnacji wyjazdu do Gdańska z powodu wysokich cen parkowania?
- 16 2
-
2020-09-15 11:59
Czyli nadal jest za tanio
- 4 3
-
2020-09-15 12:10
Zakazać jazdy prywatnym samochodem po mieście i po problemie. Same to korzyści
Kierowcy/samochody:
-smrodzą
-hałasują
-powodują wypadki na masową skalę
-paraliżują miasto / służby każdego dnia
-opóźniają komunikacje publiczną
-utrudniają poruszanie się po mieście
-niszczą chodniki, zieleń....
-nie płacą żadnych podatków, a ciągną z budżetu najwięcej i ciągle mają jakieś roszczenia
Po co tą dzicz utrzymywać? nie rozumiem tego.- 2 20
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.