- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (513 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (149 opinii)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (115 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (94 opinie)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (59 opinii)
- 6 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (36 opinii)
Wyspa Spichrzów: reaktywacja, czy hibernacja?
Za tydzień radni rozpoczną prace nad planem zagospodarowania przestrzennego Wyspy Spichrzów, najatrakcyjniejszego terenu inwestycyjnego w śródmieściu Gdańska. Nowe rozwiązania przestrzenne, oparte na koncepcjach m.in. warszawskiego architekta Stanisława Fiszera zakładają przykrycie Podwala Przedmiejskiego, wprowadzenie zabudowy mieszkaniowej do środkowej i południowej części wyspy oraz fragmentaryczną zmianę przebiegu ul. Chmielnej.
Ze względu na kontrowersje wokół tych pomysłów, można się spodziewać, że prace nad planami potrwają co najmniej dziewięć miesięcy. - Biuro Rozwoju Gdańska podzieliło wyspę na sześć części właśnie po to, by te mniej dyskusyjne plany uchwalić szybciej. Nie mam pojęcia, ile potrwają prace nad tymi fragmentami wyspy, które wzbudzą wątpliwości konserwatora zabytków, lub w których interes publiczny trzeba będzie pogodzić z prywatnym - tłumaczy Maciej Lisicki, lider gdańskich radnych Platformy Obywatelskiej.
O jaki konflikt może chodzić? Z planów BRG wynika, że miasto będzie chciało pozyskać część prywatnych terenów, aby przeznaczyć je pod infrastrukturę miejską, np. place czy nowe ulice. Zdaniem Macieja Lisickiego wymiany gruntów miejskich na prywatne dojdą do skutku, ale będą się wiązały z koncesjami na rzecz prywatnych właścicieli. - Można przypuszczać, że będą oni domagać się np. prawa do wyższej zabudowy, a o tym decyduje już konserwator zabytków, a nie miasto.
![Przebudowana ul. Chmielna ma być najważniejszą arterią Wyspy Spichrzów, łączącą wszystkie jej części.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/157/211x0/157362-Przebudowana-ul-Chmielna-ma-byc-najwazniejsza-arteria-Wyspy-Spichrzow-laczaca.webp)
![Przebudowana ul. Chmielna ma być najważniejszą arterią Wyspy Spichrzów, łączącą wszystkie jej części.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/157/211x0/157362-Przebudowana-ul-Chmielna-ma-byc-najwazniejsza-arteria-Wyspy-Spichrzow-laczaca.webp)
Co o rozpoczęciu prac nad planami sądzą inwestujący na wyspie deweloperzy? Rafał Zdebski z firmy Inpro, która posiada działkę w środkowej części Wyspy Spichrzów, jest zadowolony z poczynań radnych. - Niechby te prace trwały nawet rok, ale jeśli w ich efekcie uchwalone zostaną wytyczne, które pozwolą sensownie zabudować ten teren, to jesteśmy jak najbardziej za. Przecież w nieruchomości inwestuje się na lata, więc rok czy półtora zwłoki nie powinien nikomu robić różnicy.
Inaczej widzi tę kwestię Bogusław Kopczyński z warszawskiej firmy deweloperskiej Eco Classic, która na działce przy ul. Jaglanej przygotowuje się do budowy apartamentów. - Zakładaliśmy, że podstawowe prace powinny się rozpocząć w pierwszym tygodniu listopada. Jednak z uwagi na zmianę koncepcji wykorzystania tego terenu przez miasto - szczegółów nie znam - musieliśmy wstrzymać projektowanie - martwi się przedstawiciel dewelopera. Tymczasem na zamówienie Eco Classic, w gdańskiej pracowni architektonicznej Marcina Kozikowskiego powstała już koncepcja architektoniczna zespołu mieszkaniowego przy ul. Jaglanej. Teraz nie wiadomo, czy nie trafi ona prosto do kosza.
Z nowych planów niekoniecznie zadowoleni będą Hiszpanie z MGI, którzy od roku planują wspólną inwestycję z miastem na północnym cyplu wyspy. - To dlatego, że chcielibyśmy, by na samym jej koniuszku powstał jakiś obiekt symboliczny, bez funkcji komercyjnej - przyznaje Wiesław Bielawski.
Tymczasem w zeszłym tygodniu Hiszpanie złożyli w magistracie studium wykonalności wspólnej z miastem inwestycji. - Analizujemy tę ofertę i najpóźniej w połowie przyszłego tygodnia będziemy wiedzieli, czy zaakceptujemy propozycje prawne, finansowe i architektoniczne naszego partnera - potwierdza Alan Aleksandrowicz, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miasta.
Opinie (70) 1 zablokowana
-
2006-09-21 20:31
ahahah
Eco Classic z Warszawy moze cos takiego postawic w Trąbkach a nie na starówce.
- 0 0
-
2006-09-21 21:16
W Hamburgu i w innych miastach portowych zaczeło się od tego, że wszystkie dzielnice portowe zmieniono w burdele. I takpowinno być!!!
- 0 0
-
2006-09-21 23:22
te bloczki są świetne, ale na jakimś osiedlu typu
Orunia. Czy ten deweloper jest niepoważny. To nie jest zabudowa śródmiejska tylko osiedlowa. W Gdańsku brakuje zabudowy pierzejowej, zwartej, a to miejsce to centrum miasta, w Warszawie w centrum mająbloki, nam też nastawiali, WYSTARCZY!!! Ta archtektura jest spoko, ale nie ten budynek. mogliby se ten projekt przerobić tak, żeby wszedł w pierzeję
- 0 0
-
2006-09-21 23:35
swoją drogą to ten projekt to ciekawy pomysł na modernizacje
komibloków, poza linią balkonów to teżjest zwykły klocek. Coś takiego rozsądnym kosztem dałoby się zrobić z większości bloków na przymorzu.
Absurd budowania tego w tamtym miejscu pokazuje ta wizualka na dole projektu Fiszera, tam jest zwarta zabudowa neokamienic czy czegoś takiego- 0 0
-
2006-09-21 23:35
jak wybuduja kolejne grzmoty kartoflane jakiegos psedo ambitnego biura architektonicznego zamiast odbudowac to co bylo, to sie z gdańska wyprowadzam :(
warszawskim i innym kartoflom mowimy stanowcze NIE!!!- 0 0
-
2006-09-22 07:58
:(
Które to już podejście do Wyspy Spichrzów ? a ruiny jak straszą tak straszą .
- 0 0
-
2006-09-22 09:46
wyspiarz
Nie pierwsze i nie ostatnie
- 0 0
-
2006-09-22 10:50
Nie ma co pajacować na wyspie, przecież to była dzielnica przemysłowa a zdecydowana większość zabudowy to wszelakie magazyny, wystarczy je odbudować, szybko i prosto a potem dostosować na mieszkania, biura, knajpy itd. I taka zabudowa powinna tam pozostać z elemantami nowoczesnymi tak jak to ma miejsce na pobliskiej Ołowiance.
Wszystko zależy od konserwatora zabytków czy będzie chciał zachować charakter wyspy.
A do tego linia tramwajowa biegnąca starymi torami kolejowymi z kursującym w sezonie Bergmanem czy "Enką" :) a może nieco pokombinować tak aby kursował od LOTu?, ech, ale to nie ta bajka.- 0 0
-
2006-09-22 11:48
a moze by wreszcie nie robic kpin z Gdańska
na cholerę ten konserwator, czy lepiej konserwować śmierdzące mury czy wreszcie zatrzeć slady wojny i raju dla meneli????????
- 0 0
-
2006-09-22 11:55
O kurcze
Gdy to zobaczyłem to musiałem zaraz pójść do toalety i z niej skorzystać.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.