• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów: reaktywacja, czy hibernacja?

Michał Stąporek
21 września 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Firma deweloperska Eco Classic z Warszawy chciałaby wybudować taki kompleks mieszkaniowy przy ul. Jaglanej. Już wiadomo, że rozpoczęcie prac nad planami zagospodarowania przestrzennego opóźni jej inwestycję. Firma deweloperska Eco Classic z Warszawy chciałaby wybudować taki kompleks mieszkaniowy przy ul. Jaglanej. Już wiadomo, że rozpoczęcie prac nad planami zagospodarowania przestrzennego opóźni jej inwestycję.
Na najbliższej sesji Rady Miasta Gdańska ma zostać podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania sześciu planów zagospodarowania przestrzennego, obejmujących Wyspę Spichrzów. Czy nowe plany przyspieszą, czy spowolnią prowadzone tam inwestycje?

Za tydzień radni rozpoczną prace nad planem zagospodarowania przestrzennego Wyspy Spichrzów, najatrakcyjniejszego terenu inwestycyjnego w śródmieściu Gdańska. Nowe rozwiązania przestrzenne, oparte na koncepcjach m.in. warszawskiego architekta Stanisława Fiszera zakładają przykrycie Podwala Przedmiejskiego, wprowadzenie zabudowy mieszkaniowej do środkowej i południowej części wyspy oraz fragmentaryczną zmianę przebiegu ul. Chmielnej.

Ze względu na kontrowersje wokół tych pomysłów, można się spodziewać, że prace nad planami potrwają co najmniej dziewięć miesięcy. - Biuro Rozwoju Gdańska podzieliło wyspę na sześć części właśnie po to, by te mniej dyskusyjne plany uchwalić szybciej. Nie mam pojęcia, ile potrwają prace nad tymi fragmentami wyspy, które wzbudzą wątpliwości konserwatora zabytków, lub w których interes publiczny trzeba będzie pogodzić z prywatnym - tłumaczy Maciej Lisicki, lider gdańskich radnych Platformy Obywatelskiej.

O jaki konflikt może chodzić? Z planów BRG wynika, że miasto będzie chciało pozyskać część prywatnych terenów, aby przeznaczyć je pod infrastrukturę miejską, np. place czy nowe ulice. Zdaniem Macieja Lisickiego wymiany gruntów miejskich na prywatne dojdą do skutku, ale będą się wiązały z koncesjami na rzecz prywatnych właścicieli. - Można przypuszczać, że będą oni domagać się np. prawa do wyższej zabudowy, a o tym decyduje już konserwator zabytków, a nie miasto.

Przebudowana ul. Chmielna ma być najważniejszą arterią Wyspy Spichrzów, łączącą wszystkie jej części. Przebudowana ul. Chmielna ma być najważniejszą arterią Wyspy Spichrzów, łączącą wszystkie jej części.
Z kolei Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska spodziewa się m.in. sporu z konserwatorem o przebieg ul. Chmielnej w południowej części wyspy.

Co o rozpoczęciu prac nad planami sądzą inwestujący na wyspie deweloperzy? Rafał Zdebski z firmy Inpro, która posiada działkę w środkowej części Wyspy Spichrzów, jest zadowolony z poczynań radnych. - Niechby te prace trwały nawet rok, ale jeśli w ich efekcie uchwalone zostaną wytyczne, które pozwolą sensownie zabudować ten teren, to jesteśmy jak najbardziej za. Przecież w nieruchomości inwestuje się na lata, więc rok czy półtora zwłoki nie powinien nikomu robić różnicy.

Inaczej widzi tę kwestię Bogusław Kopczyński z warszawskiej firmy deweloperskiej Eco Classic, która na działce przy ul. Jaglanej przygotowuje się do budowy apartamentów. - Zakładaliśmy, że podstawowe prace powinny się rozpocząć w pierwszym tygodniu listopada. Jednak z uwagi na zmianę koncepcji wykorzystania tego terenu przez miasto - szczegółów nie znam - musieliśmy wstrzymać projektowanie - martwi się przedstawiciel dewelopera. Tymczasem na zamówienie Eco Classic, w gdańskiej pracowni architektonicznej Marcina Kozikowskiego powstała już koncepcja architektoniczna zespołu mieszkaniowego przy ul. Jaglanej. Teraz nie wiadomo, czy nie trafi ona prosto do kosza.

Z nowych planów niekoniecznie zadowoleni będą Hiszpanie z MGI, którzy od roku planują wspólną inwestycję z miastem na północnym cyplu wyspy. - To dlatego, że chcielibyśmy, by na samym jej koniuszku powstał jakiś obiekt symboliczny, bez funkcji komercyjnej - przyznaje Wiesław Bielawski.

Tymczasem w zeszłym tygodniu Hiszpanie złożyli w magistracie studium wykonalności wspólnej z miastem inwestycji. - Analizujemy tę ofertę i najpóźniej w połowie przyszłego tygodnia będziemy wiedzieli, czy zaakceptujemy propozycje prawne, finansowe i architektoniczne naszego partnera - potwierdza Alan Aleksandrowicz, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miasta.

Opinie (70) 1 zablokowana

  • gdańszczanin

    A może zostawić ślady wojny i przegnać meneli?

    • 0 0

  • mm

    @mm - w Hamburgu burdele sa niedaleko portu, ale nie w Nowym Hafen City ;) Gdanskie centrum sie do tego nie nagdaje! Zostawmy to Gdyni! ;)

    • 0 0

  • Antypolityku "północną część Wyspy zostawić, tzn. posprzątać, porobić ścieżki, ale zostawić ruiny, ponieważ jest to jakiś kawałek i ślad historii" też tak myślę.

    • 0 0

  • a może trawa

    wysiejmy trawę i hodujmy kozy będą sery i jakikolwiek pożytek z Wyspy Spichrzów

    • 0 0

  • ale piękne bloki PGR

    i zaprojektował to znany gdański architekt ha ha ha ha

    • 0 0

  • projekt z gabinetu krzywych luster w wesołym miasteczku

    • 0 0

  • Gdzie kucharek 6 tam nie ma co jeść:)

    Jakoś trafia mi do przekonania Plac Wodny nad CZYSTĄ Motławą z PLAŻĄ w Centrum Miasta!Bajkowa wizja wg pracowni Bulanda Mucha Architekci.Rozmarzyłem się bo to zapewne nierealne,skoro już Biuro Rozwoju Miasta POdzieliło ten teren na 6 części?!Tu zgadzam się z Agnieszką ,może to Gdańszczanom POzwólcie ,w REFERENDUM,zdecydowac jak chcą mieszkać...Myślę ,że moglibyśmy być dumni mając ,w centrum Miasta!Piękną plażę nad czystą Motławą!Wreszcie moglibyśmy się czymś POchwalić przed znajomymi i turystami!:)))Bezwzględny zakaz ruchu wszelkich POjazdów silnikowych ,w tej części Miasta!Wywalić tę arterię via Wa-wa przez CENTRUM MIASTA!To JEST NAPRAWDĘ CHORE!:(((Mówi się o "ratowaniu zabytków",a za niedługo wszystkie szlag trafi od SPALIN SAMOCHODOWYCH!

    • 0 0

  • Ostry, z jakiej Ty jesteś bajki?
    Pływałeś kiedyś w Motławie?, widoczność w tej rzece sięga ok. 1m, to nie rzeka a bajoro, jak sobie wyobrażasz taką plażę?
    I przeniesienie ruchu z Podwala Przedmiejskiego - dokąd?, wybierz się tam kiedyś w godzinach szczytu, zobacz jaki tam jest ruch, chcesz całą wschodnią część miasta odciąc od reszty miasta? Budowa tuneli pod Wisłą, Motławą i Obwodnicy Południowej nie załatwi w 100% problemu z ruchem samochodów.
    Miasto Gdańsk to nie skansen dla turystów, tu jeszcze trzeba jakoś żyć.

    • 0 0

  • mnich3001

    Plaża nie jest dobrym pomysłem, gdyż cała Motława to bajoro, a nie krystaliczna woda, ale nie dlatego, że jest zanieczyszczona, ale dlatego, że jest typową depresyjną rzeką, po której fajnie jest pływać kajaczkiem i ewentualnie łowić ryby, ale kąpać się nie za bardzo.

    Natomiast co do ruchu samochodowego, to nie ma na to rozwiązania, poza ograniczeniem ilości samochodów, tj. zmianą świadomości społecznej, polegającej na tym, że infrastruktura samochodowa nie przynosi w końcu szczęścia, wprost przeciwnie, przyczynia się do wzmożonego ruchu.

    • 0 0

  • wyglada super!!!!

    w mojej opini polaczenie starowki z nowym stylem jest dobrym pomyslem. trzeba wkoncu zagospodarowac ta czesc miasta pozatym wiele roznych miast europy laczy starebudowle z nowymi juz od dawna nie burzac atmosfery danego miejsca

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane