• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyszehrad o A1

Maciej Goniszewski
21 marca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Ministrowie transportu państw Grupy Wyszehradzkiej zadeklarowali po spotkaniu, które miało miejsce w hotelu "Cztery Pory Roku" w Straszynie pod Gdańskiem, że dla każdego z tych krajów jednym z priorytetów transportowych jest budowa VI Korytarza Transportowego, którego elementem jest w Polsce autostrada A1.

- Określiłbym to spotkanie jako przełomowe - powiedział Ferenc Kovacs, sekretarz stanu w ministerstwie gospodarki i transportu Węgier. - Okazało się, że kraje Grupy Wyszehradzkiej, które rozpoczęły współpracę, żeby znaleść wspólną, najkrótszą drogę do Unii Europejskiej, gdy już przystąpiły do unii nadal mają wspólne priorytety, których realizacja może być przyśpieszona gdy będziemy działać razem.

W wyniku spotkania powstała wspólna deklaracja, w której ministrowie wyrażają chęć dalszej współpracy w zakresie rozbudowy i ujednolicania połączeń kolejowych pomiędzy Węgrami Słowacją, Czechami i Polską, rozbudowy transportu kombinowanego, tworzenia jednolitego systemu opłat za korzystanie z systemu drogowego, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwoju połączeń transportowych w ramach Paneuropejskiego Korytarza VI i budowy globalnego systemu nawigacji satelitarnej Galileo.

Z perspektywy województwa pomorskiego bardzo ważny jest fakt, że przedstawiciele krajów położonych na południe od Polski podkreślali jak istotne jest dla nich przyspieszenie budowy polskiej autostrady A1.

- Połączenie północ-południe jest dla nas priorytetowe - mówił Milan Šimonovský, wicepremier i minister transportu Czech. - W 2010 roku będziemy mieli w całości gotowe zarówno połączenie drogowe jak i kolejowe na tej trasie.

- Intensywnie pracujemy żeby w 2009-2010 roku zakończyć budowę trasy północ-południe - mówił Pavol Prokopovič, minister transportu, poczty i telekomunikacji Słowacji. - Pracowaliśmy zresztą nad nią już dużo wcześniej. Dlatego z żalem dowiedzieliśmy się, że Polska chce swój odcinek drogowy Korytarza VI zakończyć dopiero w 2012 roku. Będzie musiało to odbić się na naszej inwestycji, której nie możemy zakończyć jeżeli po waszej stronie nie będzie odpowiedniej infrastruktury. Na szczęście w trakcie tego spotkania minister Krzysztof Opawski obiecał, że będzie starał się o takie przesunięcie środków, żeby A1 mogła zostać zakończona w 2010 roku. Jako przykład tego jak bardzo nam na tym zależy, może służyć oddany zeszłego roku tunel ze Zwardonia na Żywiec i Bielko-Białą. Jest to dla nas tym istotniejsze, że w 2006 roku pełną moc produkcyjną osiągnie fabryka Hyundai.

Także Ferenc Kovacs podkreślał, że dzięki temu połączeniu przez Węgry będzie przebiegało połączenie północnej Europy z basenem Morza Śródziemnego, a polski minister infrastruktury Krzysztof Opawski potwierdził, że będzie starał się o przyspieszenie inwestycji łączących A1 z autostradą słowacką.

- Jeszcze w tym roku rozpoczniemy budowę północnego i południowego odcinka A1 - zapewniał minister. - Najdłużej przyjdzie nam poczekać na środkowy odcinek - od Torunia na południe.

W trakcie spotkania w Straszynie została też podpisana polsko-czeska umowa o budowie nowego przejścia drogowego Lubawka-Kralowiec. Inwestycja przewidziana jest na 2008-2009 rok.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Nie tylko poparcie, ale także konkretne decyzje coraz bardziej przybliżają rozpoczęcie budowy A1. 16 marca br. Komitet Zarządzający Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) z siedzibą w Luksemburgu pozytywnie zarekomendował udzielenie firmie Gdańsk Transport Company (GTC), kredytu w wysokości 500 mln euro na budowę odcinka koncesyjnego autostrady A-1 Gdańsk-Toruń.

Kredyt ma zostać udzielony na okres 30 lat z 10-letnim okresem karencji. W najbliższym czasie zostanie też skonkretyzowana forma gwarancji Skarbu Państwa bądź innego zabezpieczenia kredytu.

Decyzja kredytowa zostanie przedstawiona 13 kwietnia 2005 roku do ostatecznej akceptacji zarządowi EBI.
Maciej Goniszewski

Opinie (17)

  • tia

    jak zobacze to uwierze...., ze bedzie A1, bo jak narazie to sa same obietnice ....

    • 0 0

  • od lat mamią nas budową A1
    wszyscy ją chcą a jakies krasnoludki rzucaja wredne kłody pod nogi...
    taaa... jasssne....

    • 0 0

  • Ple ple ple...

    Pojedli, popili i się rozjechali. A Niemcy sie nie oglądali, tylko zaraz po zjednoczeniu ruszyli z autostradami w całej byłej NRD. Tak, na pewno mieli za co ruszyć. Ale i u nas do tego czasu by się znalazł kapitał, tylko chęci nie ma.

    • 0 0

  • Minister Jan Ryszard Lwie Serce

    rozpoczął budowę najdroższej w świecie, wirtualnej autostrady .... do nikąd!
    Pierwsze samochody pojadą w roku .... 2345

    • 0 0

  • taak Niemcy wybudowali siec autostrad w bylej DDR z Solidaritätzuschlag tzw solidarnosciowy dodatek, ktory placi kazdy kto w Niemczech pracuje.
    Grupa Wyszehradzka daje jakies nadzieje na rozpoczecie budowy A1.

    • 0 0

  • Kurylczyk cały czas zapowiada ze na 100 %

    na poczatku maja A1 rusza.
    Kredyty zostały przyznane i się naprawde rozczaruje jak bedzie kolejne opoznienie.

    Bolo twierdziles ze remont blednika sie nie rozpocznie a wlasnie 17 marca plockie przedsiebiorstwo weszlo pod blednik i zaczelo remont.

    • 0 0

  • Cityman!

    gdzie oni weszli pod ten Błędnik? - Jakoś dzisiaj jechałem koleją narodową - i żywej duszy!
    Może była silna ekipa pod wezwaniem - popatrzyli, popatrzyli ... i poszli w siną dal.

    • 0 0

  • spokojnie Bolo

    zobaczysz jeszcze te korki

    • 0 0

  • Bądźmy dobrej myśli.

    Autostrady to dobra rzecz. Myślę, że ją w końcu zbudują, jestem optymistą.

    I z miłą chęcią raz się po niej przejadę do Warszawy, jak będę jechał na Okęcie, żeby wylecieć z Polski na zawsze.

    • 0 0

  • Napisales:'I z miłą chęcią raz się po niej przejadę do Warszawy, jak będę jechał na Okęcie, żeby wylecieć z Polski na zawsze.'
    ..heh, AutoStrada A-1 akurat nie bedzie przebiegala via Warszawa ani w jej poblizu.. a zeby odleciec gdzies nie musisz korzystac z Okecia -jest Rebiechowo/Trojmiasto lub wcale nie tak daleko Berlin, a blisko tez jest Koenigsberg/Kaliningrad :-)

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane