• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyszehrad o A1

Maciej Goniszewski
21 marca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Ministrowie transportu państw Grupy Wyszehradzkiej zadeklarowali po spotkaniu, które miało miejsce w hotelu "Cztery Pory Roku" w Straszynie pod Gdańskiem, że dla każdego z tych krajów jednym z priorytetów transportowych jest budowa VI Korytarza Transportowego, którego elementem jest w Polsce autostrada A1.

- Określiłbym to spotkanie jako przełomowe - powiedział Ferenc Kovacs, sekretarz stanu w ministerstwie gospodarki i transportu Węgier. - Okazało się, że kraje Grupy Wyszehradzkiej, które rozpoczęły współpracę, żeby znaleść wspólną, najkrótszą drogę do Unii Europejskiej, gdy już przystąpiły do unii nadal mają wspólne priorytety, których realizacja może być przyśpieszona gdy będziemy działać razem.

W wyniku spotkania powstała wspólna deklaracja, w której ministrowie wyrażają chęć dalszej współpracy w zakresie rozbudowy i ujednolicania połączeń kolejowych pomiędzy Węgrami Słowacją, Czechami i Polską, rozbudowy transportu kombinowanego, tworzenia jednolitego systemu opłat za korzystanie z systemu drogowego, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwoju połączeń transportowych w ramach Paneuropejskiego Korytarza VI i budowy globalnego systemu nawigacji satelitarnej Galileo.

Z perspektywy województwa pomorskiego bardzo ważny jest fakt, że przedstawiciele krajów położonych na południe od Polski podkreślali jak istotne jest dla nich przyspieszenie budowy polskiej autostrady A1.

- Połączenie północ-południe jest dla nas priorytetowe - mówił Milan Šimonovský, wicepremier i minister transportu Czech. - W 2010 roku będziemy mieli w całości gotowe zarówno połączenie drogowe jak i kolejowe na tej trasie.

- Intensywnie pracujemy żeby w 2009-2010 roku zakończyć budowę trasy północ-południe - mówił Pavol Prokopovič, minister transportu, poczty i telekomunikacji Słowacji. - Pracowaliśmy zresztą nad nią już dużo wcześniej. Dlatego z żalem dowiedzieliśmy się, że Polska chce swój odcinek drogowy Korytarza VI zakończyć dopiero w 2012 roku. Będzie musiało to odbić się na naszej inwestycji, której nie możemy zakończyć jeżeli po waszej stronie nie będzie odpowiedniej infrastruktury. Na szczęście w trakcie tego spotkania minister Krzysztof Opawski obiecał, że będzie starał się o takie przesunięcie środków, żeby A1 mogła zostać zakończona w 2010 roku. Jako przykład tego jak bardzo nam na tym zależy, może służyć oddany zeszłego roku tunel ze Zwardonia na Żywiec i Bielko-Białą. Jest to dla nas tym istotniejsze, że w 2006 roku pełną moc produkcyjną osiągnie fabryka Hyundai.

Także Ferenc Kovacs podkreślał, że dzięki temu połączeniu przez Węgry będzie przebiegało połączenie północnej Europy z basenem Morza Śródziemnego, a polski minister infrastruktury Krzysztof Opawski potwierdził, że będzie starał się o przyspieszenie inwestycji łączących A1 z autostradą słowacką.

- Jeszcze w tym roku rozpoczniemy budowę północnego i południowego odcinka A1 - zapewniał minister. - Najdłużej przyjdzie nam poczekać na środkowy odcinek - od Torunia na południe.

W trakcie spotkania w Straszynie została też podpisana polsko-czeska umowa o budowie nowego przejścia drogowego Lubawka-Kralowiec. Inwestycja przewidziana jest na 2008-2009 rok.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Nie tylko poparcie, ale także konkretne decyzje coraz bardziej przybliżają rozpoczęcie budowy A1. 16 marca br. Komitet Zarządzający Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) z siedzibą w Luksemburgu pozytywnie zarekomendował udzielenie firmie Gdańsk Transport Company (GTC), kredytu w wysokości 500 mln euro na budowę odcinka koncesyjnego autostrady A-1 Gdańsk-Toruń.

Kredyt ma zostać udzielony na okres 30 lat z 10-letnim okresem karencji. W najbliższym czasie zostanie też skonkretyzowana forma gwarancji Skarbu Państwa bądź innego zabezpieczenia kredytu.

Decyzja kredytowa zostanie przedstawiona 13 kwietnia 2005 roku do ostatecznej akceptacji zarządowi EBI.
Maciej Goniszewski

Opinie (17)

  • wylatuj se i nie wracaj bo nic tu po tobie

    • 0 0

  • via Hanseatica...

    a co z Trasa via Hanseatica, ktora polaczylaby Nasz region z systemem autostrad zachodniej Europy i z Panstwami Baltyckimi?? przeciez UE i Niemcy zapowiadali duze wsparcie finansowe tej inwestycji.. dla Naszego Regionu bylaby ta Trasa o wiele wazniejsza niz A-1.. czy sa juz jakies konkretne plany jak ta Trasa bedzie przebiegac w okolicach 3-miasta? i jakie sa terminy realizacji??

    • 0 0

  • do bociana

    U nas to żaby żywią się bocianami.

    Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Dla Bola specjalnie

    Dziesiątki minut spędzone w kolejce samochodów, nerwy i złość. To czekać będzie już od połowy kwietnia wszystkich kierowców, którzy zdecydują się przejechać przez ulicę Podwale Grodzkie i wiadukt Błędnik.

    Obiekt ten doczeka się wreszcie gruntownego remontu, gdyż jego stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Niestety, wraz z rozpoczęciem prac w tym miejscu zaczną się tworzyć gigantyczne korki. Dodatkowo zmieni się także organizacja ruchu. Inaczej kursować będzie także komunikacja miejska. Taka sytuacja trwać będzie przez 18 miesięcy.

    - W godzinach szczytu jest już teraz wystarczająco trudno przejechać przez Błędnik. Jeśli ruch zostanie ograniczony tylko do dwóch pasów w każdym z kierunków, będzie strasznie. Nie potrafię sobie nawet tego wyobrazić - mówi Jacek Nowak, gdański taksówkarz.

    - Utrudnienia w ruchu związane z prowadzonymi przez półtora roku pracami będą niestety nieuniknione. Kierowcy muszą nauczyć się objazdów, aby nie stać w korkach - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
    Błędnik to konstrukcja z końca lat 60. Wymagała ona modernizacji już od kilku lat. Jednak brakowało na to pieniędzy. Na szczęście udało się zebrać wystarczającą ilość funduszy. Dzięki temu konstrukcja wiaduktu zostanie wzmocniona. Zwiększy się tym samym jego nośność - zamiast 30, będzie to 50 ton.

    Krok po kroku

    Ekipy remontowe rozpoczną prace związane z modernizacją wiaduktu być może już 13 kwietnia. Od razu z ruchu wyłączona zostanie jezdnia w kierunku Gdańska Głównego. Ruch samochodów odbywać się będzie po dwóch pasach w każdym z kierunków na części wiaduktu prowadzącej do Wrzeszcza. W tym roku ekipy remontowe skoncentrują się na pracach w tej części obiektu. Zdemontowane zostanie torowisko, zwężony chodnik (ruch pieszych będzie jednak możliwy cały czas), wyremontowane zostaną też schody i tunel dla pieszych. Tramwaje jeździć będą w stronę Wrzeszcza ulicą 3 Maja, a ruch samochodów odbywać się będzie ulicami Jana z Kolna i 3 Maja.

    W przyszłym roku pracami objęta zostanie druga strona Błędnika (jezdnia w kierunku Wrzeszcza). Samochody będą mogły nadal jeździć po wiadukcie po dwóch pasach w każdym z kierunków. Dodatkowo przebudowane zostanie także skrzyżowanie na wysokości Bramy Oliwskiej. Termin zakończenia prac przewidziano na listopad 2006 roku.

    Źródło: Dziennik Bałtycki (Maciej Pawlikowski) 2005-03-22

    • 0 0

  • Dlaczego nie zaczęliśmy budować od 1990 roku

    Gdyby nie krótkowzroczność władz i zapatrzenie w swoje rozgrywki moglibysmy mieć już dzisiaj autostrady ale widocznie zależało komuś żeby transport nie szedł przez Polskę tylko przez Niemcy.

    • 0 0

  • to super pomysl tranzyt na polnoc do portow to zyla zlota . to przyszlosc ktorzy nasi sasiedzi beda zostawiac duze pieniadze i kozystac z naszych portow i promow. nie bac sie takich decyzji. trzeba zywic dobrze kure ktora znosi zlote jaja . zacznijmy bydowac prawdziwa autostrade poludnie pulnoc . tego potrrzebujemy. rzad powinien w tym mocno pomoc szczegolnie jak jest takie bezrobocie . wyrosna biznesy przy tej autostradzie a oto chodzi. naprzod rodacy .

    • 0 0

  • Jest 2 maja 2005. Dziś miała ruszyć budowa A1 i co? I cicho, jakoś nigdzie o tym nie słyszałem .....

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane