- 1 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (64 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (421 opinii)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (63 opinie)
- 4 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (32 opinie)
- 5 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (79 opinii)
Wyższe obroty gospodarki morskiej
Minister przyjechał na Pomorze w ramach odbywanych w województwach spotkań. W efekcie powstać mają dwa dokumenty: polityka transportowa państwa do 2025 roku i program rozbudowy autostrad i dróg ekspresowych do 2013 r.
- W kierownictwie ministerstwa przyjęliśmy zasadę, że naj-istotniejszą sprawą dla przyszłości kraju jest gospodarka morska i chcemy do tego przekonać innych - powiedział minister Kurylczyk. - Tendencja na całym świecie wskazuje, że transporty drobnicy odbywać się będą w kontenerach. Porty otwierają możliwość najtańszego transportu.
Ale kontenery trzeba przewozić drogą lądową i koleją. Stąd dwie kwestie zdominowały spotkanie: modernizacja odcinka kolei z Gdyni do Warszawy oraz przyspieszenie budowy autostrady A-1, która miałaby być gotowa już w 2011. A-1 będzie decydowała o tym, czy spożytkowane zostaną obecne inwestycje w portach. W Gdańsku wiosną rozpoczyna się budowa nabrzeża kontenerowego, które umożliwi przeładunek 500 tys. kontenerów rocznie. 250 tys. tirów ruszy na drogi w 2008. Do tego czasu A-1 powinna być już na tyle zaawansowana, żeby połączyć się z A-2 i dać samochodom możliwość przejazdu w kierunku wschód-zachód. Roboty na pierwszym odcinku 90 km rozpoczną się 4 maja.
- Moim celem jest, żeby wraz z rozpoczęciem robót podpisać umowę na odcinek drugi - zapowiedział minister Kurylczyk.
Dążenie do zrównoważenia wzrostu przewozów drogowych zwiększeniem znaczenia kolei jest jedym z celów Unii Europejskiej, stąd modernizacja odcinka kolejowego Gdynia-Warszawa to drugi, obok autostrady, priorytet, na który ostanie przeznaczone 1 mld 222 mln euro. Modernizacja rozpocznie się wiosną od węzła Gdynia (400 mln euro).
Do wykorzystania są duże pieniądze z Europejskiego Funduszu Regionalnego. Na rozbudowę wejść do portów Gdyni i Gdańska przeznaczono 100 mln zł z unijnych pieniędzy. Przyznane są już pieniądze na podejście do portów od stony lądu - na trasę Kwiatkowskiego. Środki unijne w dużej części powinny się znaleźć na gdańskie inwestycje w obwodnicę południową i dokończenie fragmentów trasy Sucharskiego, choć 25 proc. musi być własnych. Sytuacja gospodarki morskiej poprawia się.
- Wejście dwóch promów na linię, nowe inwestycje PŻM-u, Chipolbroku, porty z roku na rok zwiększają ilość przeładowywanych towarów, stocznie mają pełne portfele zamówień, zapchane są stocznie remontowe - wymieniał wicminister infrastruktury Witold Górski.
Sytuacja jest dla Pomorza korzystna również dlatego że w resorcie infrastruktury pracują w tej chwili trzy osoby z Wybrzeża. Dodatkowo zmniejszyły się bariery biurokratyczne w przyznawaniu srodków unijnych. Decyzje o przekazaniu środków unijnych do listopada zeszłego roku zapadały w Brukseli. Teraz wszystkie projekty do 60 mln euro zatwierdza przewodniczący komitetu sterującego, którym jest minister Kurylczyk.
Opinie (20)
-
2005-03-03 05:06
jak za Gierka
Ja osobiscie poczekam z euforia do czasu rozpoczecia prac i naplywu srodkow z Brukseli.Propagande sukcesu juz przerabialismy
- 0 0
-
2005-03-03 09:12
`modernizacja odcinka kolei z Gdyni do Warszawy`
Tylko tyle na temat kolei???????? Reszta o mało ekonomicznych drogach i etatach dla znajomych przy rozdzielaniu funduszy? Widać władze już specjalizują się w budowie nikomu nie potrzebnych dróg(korupcyjne firmy z USA)!!!
KOLEJ PRZEDEWSZYSTKIM!!!!!!!!!!!- 0 0
-
2005-03-03 09:41
No i czas najwyższy
Transporty polityków z 3m do wawy jeżdzą już od 15 lat i nic. Wreszcie moze Kurylczyk z kolegami polobbuje na rzecz pomorza.Jesli remont kolei zacznie się od Gdyni to moze zrobią coś z dworcem i nie bedzie narzekań na forum.
Plan wygląda bardzo optymistycznie, czy jednak da się go zrealizowac po wyborach. Wiadomo - nastepna zmiana warty, nastepni na dorobku... a efektów nima.- 0 0
-
2005-03-03 18:12
Kolej najwżniejsza Scacha !
W końcu do dziewicy jest pociąg a do dziwki kolejka!
- 0 0
-
2005-03-03 18:17
"W kierownictwie ministerstwa przyjęliśmy zasadę, że naj-istotniejszą sprawą dla przyszłości kraju jest gospodarka morska...."
Jak można prawić takie głupoty. Czy to ministerstwo samo wierzy w to co gada ? gospodarka morska to moze być najważniejsza dla Seszeli albo Malediwów. Polska to stety lub niestety kraj bardzo bardzo lądowy. W końcu od wieków wiadomo że może chłop nie wiedzieć co morze...- 0 0
-
2005-03-03 23:52
Obroty?
I co z tego, że obroty są wyższe, Port Gdański Eksploatacja zwalnia z dniem 01.03.2005r. 107 pracowników, pensja marcowa w 2 ratach, ok 4mln PLN strat za 2004r. - super rozwój portu przy przeładowanych w ubiegłym roku 23mln ton towarów (jak nic nie pokręciłem bo piszę z głowy myśląc o kolejnych zwolnieniach). Ciekawe kto na tym zarobił bo na pewno nie portowcy.
- 0 0
-
2005-03-04 14:48
W czwartek 9 grudnia 1994 r. w obecności przedstawicieli załogi, jej władz a także przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., Robert Kowalski, redaktor naczelny Przeglądu Gospodarczego, dodatku Gazety Prawnej wręczył Markowi Frąckowskiemu, prezesowi zarządu PGE nagrodę - tytuł Solidny Pracodawca Pomorza 2004 - w uznaniu za zasługi w zakresie zarzadzania zasobami ludzkimi.
Ciekawe jak teraz ma się ta nagroda do sytuacji w której prezes PGE. Marek Frąckowski
Zwolnił 107 pracowników a dalsze zwolnienia są planowane.
Jeśli ten pan ma choć odrobinę honoru to powinien tą nagrodę zwrócić bo na nią nie zasługuje.
Jeszcze w dniu dzisiejszym w godzinach rannych na stronie Port Gdański eksploatacja http://www.pge.pl istniała informacja ze zdjęciami w której chwalono się tą nagrodą.
W chwili obecnej została ona usunięta pewnie ze wstydu.- 0 0
-
2005-03-04 16:41
Solidny Pracodawca!
Nagroda ta została wręczona 9 grudnia 2004 roku!, ale czy pan Prezes ją zwróci? marne szanse, w końcu 107 osob zwolnionych to dla Dyrekcji "EKSPLOATACJI" to nic strasznego!! a napewno nie powód do zwrotu tak ważnej nagrody! , chyba że jeszcze zostanie zwolnionych nastepnych 200-stu ale mysle że wtedy da sobie nagrode za sprawne przeprowadzenie naprawy portu!!
- 0 0
-
2005-03-07 12:46
"Obroty" - ponoć wyższe, gospodarki
... morskiej ???
Ha, ha , ha !!! Trzeba wielkich głupoli. Trzeba takich, którzy nie są w stanie zrozumieć, iż jednym i jedynym zadaniem tzw. "warsiawki" - jest zmarginalizowanie naszego regionu - ergo: pozbawianie możliwości rozwoju Trójmiasta (oraz innych regionów traktowanych jako, pardon: prowincja) - na korzyść partyjniackiej "warsiawki". Tylko ten kto głupi - nie będzie w stanie zrozumieć, dlaczego naszego regionu - korzystającego z dostępu do morza - warsiawka (tego, naszego morskiego atrybutu) - cały czas i coraz skuteczniej - próbuje pozbawić !!!
Szanowni Państwo: MYŚLEĆ !!! MYŚLEĆ !!! MYŚEĆ !!!- 0 0
-
2005-03-07 12:51
a co to jest to CIMIC palesky?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.