- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (291 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (92 opinie)
Z kamerą w centrum dowodzenia SKM
Blisko 40 mln pasażerów rocznie korzysta z Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Zastanawialiście się kiedyś, jak funkcjonuje trójmiejskie centrum SKM? Fakt, pociągi czasami się spóźniają, ale wielu ludzi dba o to, aby każdy z nich przyjechał sprawny, czysty i punktualny.
Hala napraw i rewizji
Pomimo wielu lat pracy, nadal spełnia swoją funkcję w 100 proc. To tutaj każdego dnia dochodzi do różnego rodzaju napraw pociągów. Wewnątrz są trzy elektryczne tory, na których dokonywane są przeglądy oraz drobne naprawy (o symbolach P1 i P2). Wewnątrz budynku znajduje się jeszcze jeden - czwarty tor bez "sieci", na którym dokonuje się napraw P3 i P4. Jednostka na tym torze odstawiona jest zazwyczaj na kilka miesięcy, a naprawy obejmują m.in. wymianę wózków napędowych, drzwi, okien i siedzisk.
Myjnia
W centrum SKM są dwa takie obiekty. Pierwszy to myjnia automatyczna, czyli prawie taka sama, jaką znamy ze stacji paliw. To tutaj co trzy dni pociąg myty jest z zewnątrz. Natomiast w kolejnym miejscu odbywa się codzienne sprzątanie składu. Dzięki takim zabiegom, nasze SKM-ki przyjeżdżają czyste.
GCA, czyli nastawnia
A dokładniej nastawnia dysponująca i wykonawcza. Niewielki budynek, który wygląda niczym wieża kontroli lotów. Dwie osoby, które pracują w GCA, odpowiedzialne są za obserwację nadjeżdżających pociągów oraz prowadzenie ruchu na różnych torach. W budynku GCA zmienia się również trasy pociągów, które przyjeżdżają na przegląd oraz mycie.
Dyspozytura przedsiębiorstwa czyli centrum zarządzania
W biurze Andrzeja Kwiatkowskiego jest kilka monitorów, na których wyświetlana jest na bieżąco trasa od Wejherowa do Gdańska. Dzięki temu można prowadzić obserwację i w realnym czasie rozwiązywać problemy.
- Jestem odpowiedzialny za całokształt pracy SKM, za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. Zbieram dane i informacje dotyczące pociągów kursujących na linii SKM i staram się rozwiązywać wszystkie problemy, związane z utrudnieniami na trasie - mówi Andrzej Kwiatkowski, dyspozytor liniowy do spraw przewozów.
Dyspozytura eksploatacji
To z tego miejsca starszy dyspozytor Florian dogląda obiegu składów w centrum SKM.
W pomieszczeniu, z którego dowodzi pan Florian, jest duża tablica, która pełni podobną funkcję, do tej, jaką dysponuje Tunel pod Martwą Wisłą.
- Tablica przedstawia całą naszą pracę, związaną z ruchem pociągów. Można powiedzieć, że jest idealna w swojej prostocie. Mamy na niej rozpisany każdy tor oraz każdą jednostkę, dzięki czemu z poziomu tej tablicy możemy zarządzać całym ruchem w centrum SKM, tzn. wprowadzać i wyprowadzać pociągi na trasę - tłumaczy Florian Kos.
Dziennie Szybka Kolej Miejska przewozi około 106 tys. pasażerów, 50 pociągami, pokonując przy tym dystans 17 tys. kilometrów.
Ruch pociągów elektrycznych na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia otwarto 15 stycznia 1956 roku, a w dniu 31 grudnia 1957 r. po raz pierwszy pociąg zawitał do Wejherowa, obejmując tym samym - wraz z Rumia i Redą - Małe Trójmiasto Kaszubskie.
Opinie (63) 2 zablokowane
-
2017-01-01 15:12
nowy tabor pilnie potrzebny (2)
Sprawny, czysty i punktualny - OK, ale więcej nowych wagonów z większa ilością drzwi (do znudzenia można to pisać) tak, żeby przyspieszyć wymianę pasażerów i finalnie nawet skrócić czas przejazdu.
No i prawdziwy bilet metropolitalny.- 93 3
-
2017-01-01 16:24
rozwiazac, sprzedac i po klopocie
w ten sposob juz rozwiazalismy prob nierentownych kin w trojmiescie. czas na skm.
- 2 10
-
2017-01-01 16:37
a moze tak ogolny bilet krajowy
wazny w calym kraju.
- 4 0
-
2017-01-01 15:12
(2)
Fajna ta tablica jak z dawnych lat) Ale pewnie wkrótce wymienią na elektroniczną...ciekawy zawód a i zapewne duża odpowiedzialność.
A więc mamy Nowy Rok,niektórzy jeszcze śpią,ja jak zwykle fotel,bambosze,rum i skoki)Może w końcu Żyła nie będzie robił garbika i wygra)- 27 3
-
2017-01-01 16:38
stoch na drugim
- 1 0
-
2017-01-01 16:55
taa. na elektronicza;)
A co przy awarii miejscowej pradu?
- 3 1
-
2017-01-01 15:17
Jakie pociągi takie centrum - trąca średniowieczem. (2)
- 56 13
-
2017-01-01 16:31
prywatyzacja by sie przydala (1)
sprzedanie tego w prywatne rece zniszczyloby monopol skm na przewozy.
- 12 5
-
2017-01-02 08:23
byłoby to samo tyle że kilka razy drożej...
- 1 0
-
2017-01-01 15:19
(1)
Szkoda tylko, że od grudnia wycięli najbardziej obciążone kursy w godzinach największego szczytu komunikacyjnego na trasie do Wejherowa.
- 47 0
-
2017-01-01 16:32
bo nie musza liczyc sie ze zdaniem pasazerow
rozwiazac te spolke .
- 8 0
-
2017-01-01 15:24
(3)
Gdzie się znajduje myjnia ...? GCA gdzie się znajduje ...? Hale napraw gdzie się mieszczą ..? Kto te artykuły pisze ?? tragedia....
- 29 6
-
2017-01-01 15:43
+ (1)
Gimbusy piszą.
- 7 1
-
2017-01-01 16:25
dokladnie wyprane pociotki
- 2 0
-
2017-01-01 21:16
malo tego
Przez "muzyke w tle" nie slyszalam co niektorzy mowia... Masakra
- 5 0
-
2017-01-01 15:32
no a gdzie to wideo? (1)
- 27 1
-
2017-01-01 16:26
mialo byc
ale skm nie wyrazilo zgody.
- 6 0
-
2017-01-01 15:40
Hahaha, "wielu ludzi dba o to, aby każdy z nich przyjechał sprawny, czysty i punktualny." (2)
Dobry żart:
http://trojmiasto.tv/Skm-uwaga-na-drzwi-19064.html- 29 6
-
2017-01-01 16:26
dlatego odradzam jezdzenie tym ustrojstwem (1)
- 2 1
-
2017-01-02 23:46
Tyle biorą pieniądzy a nie inwestują
- 1 0
-
2017-01-01 16:05
praca (2)
chciałbym tam pracować
- 8 11
-
2017-01-01 16:23
tylko dla znajomych
i pewnie na stanowisku wiceprezesika?
- 8 0
-
2017-01-01 21:06
To musisz mieć kogoś w rodzinie w SKM żeby dostać pracę tam
- 9 1
-
2017-01-01 16:17
Potrzebna rozbudowa do południowych dzielnic Gdańsk i dalej do Pruszcza (6)
Dlaczego w Gdańsku SKM ma swoje tory tylko do Śródmieścia?
- 16 8
-
2017-01-01 16:22
a kto ma za to zaplacic? (4)
- 3 8
-
2017-01-01 16:23
Ten sam co płaci za tory do Wejherowa (3)
- 6 2
-
2017-01-01 16:33
konkretnie (2)
na ecs juz nie starcza i na kolejne "inwestycje" w Gdansku. Ciagle miasto jedzie na kredycie.
- 1 7
-
2017-01-01 17:02
(1)
to nie miasto finansuje inwestycje SKM
- 4 2
-
2017-01-01 17:36
kto?
- 0 3
-
2017-01-03 13:18
do Pruszcza?
przecież SKM straciła pasażerów praktycznie 80% ludzi z tego rejonu jeździ do Gdańska autobusami albo swoim autem
Wejherowo to inna sprawa noclegownia w Redzie rozbudowa developerki w okolicy plus górne tarasy Gdyni to jest przyszłościowa sprawa dla SKM
ale nas pasażerów na dziś interesują NOWE składy kiedy ile ich będzie i dlaczego bez klimy?- 1 1
-
2017-01-01 16:21
juz nie korzystam z tej spoleczki. (4)
i dobrze sie mam.
sprzedajcie to wszystko na zlom bo jest nierentowne jako spolka komercyjna.- 12 21
-
2017-01-01 16:35
dokladnie. pokazcie wyniki zyskow spolki za ostatni rok. (3)
- 0 5
-
2017-01-01 19:50
Akurat SKM to jedna z nielicznych rentownych spółek PKP (2)
Ale jakby sprywatyzowali to pewnie zysk w "magiczny" sposób wzrósłby kilkukrotnie...
- 8 1
-
2017-01-01 20:14
gdzie wiec sa wyniki w liczbach? (1)
- 1 1
-
2017-01-01 21:05
w ludziach i ich chęci, bądź niechęci, do działania
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.