• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZKM zarobi na elektronicznych reklamach?

Michał Brancewicz
8 sierpnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Poczekamy na reklamy w autobusach i tramwajach
Za granicą takie ekrany to już nie nowość. Na zdjęciu tramwaj z Brna. Za granicą takie ekrany to już nie nowość. Na zdjęciu tramwaj z Brna.

Na początek 573 monitory LCD we wszystkich autobusach i niektórych tramwajach. A wraz ze wzrostem ilości nowego taboru tramwajowego - jeszcze więcej. Gdański ZKM udostępnia powierzchnie pod reklamę i czeka na najlepszą ofertę.



Monitory LCD w autobusach:

Firma, która zaoferuje najlepszą stawkę wygra przetarg i będzie mogła zainstalować na swój koszt monitory w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej. Powierzchnie od 20 do 24 cali będzie odsprzedawać klientom chcącym reklamować się w ten sposób, a spółce zapłaci czynsz. Jaki? Jeszcze nie wiadomo, ale zyski mogą być całkiem spore.

- W poprzednich przymiarkach mówiło się o stawce około 100 zł miesięcznie za każdy monitor - mówi Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM Gdańsk. - Teraz na rynku reklamy także panuje kryzys, więc stawki mogą być niższe.

Wykorzystując jednak wspomniany przelicznik, za każdy miesiąc przewoźnik wzbogaciłby się o ponad 57 tys zł. i to bez względu na to czy zwycięska firma zainstaluje monitory w każdym pojeździe i czy reklamy będą wyświetlały się na wszystkich monitorach.

Czy znajdą się chętni? Przetarg ogłoszono dwa tygodnie temu i na razie nie wpłynęły żadne oferty i pytania. - Termin jest długi, firmy zaczynają składać zgłoszenia najczęściej miesiąc przed terminem - przekonuje przedstawiciel ZKM-u. Termin upływa 30 września.

Istnieje także możliwość, że w przerwach między reklamami transmitowane będą programy informacyjne.

ZKM dysponuje na razie taborem 122 autobusów standardowych (do dł. 12,5 m), w których zainstalowane zostaną 244 monitory; 83 autobusami powyżej 12,5 m, w których zainstalowane zostaną po trzy monitory i 20 tramwajami. W każdym z nich wisieć będą cztery ekrany LCD. Liczba tramwajów ma wzrosnąć do stycznia 2012 do 76. W nich też instalowane będą monitory.

Mimo że część taboru zakupiona została dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej, a ta zabrania naklejania reklam na pojazdy przez nią współfinansowane, to jednak ten przepis tyczy się wyłącznie reklam zewnętrznych.

- Na dzień dzisiejszy przepisy unijne nie zabraniają umieszczania reklam wewnątrz - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz. - Spodziewamy się, że wraz ze wzrostem popularności tej formy reklamowania się, mogą się one pojawić w przyszłości, ale dotyczyć będą tylko pojazdów zakupionych po wejściu takiego przepisu w życie.

Wraz z pojawienie się monitorów w autobusach i tramwajach rozbudowywana będzie informacja pasażerska. Na istniejących już diodowych wyświetlaczach pojawią się ruchome informacje, mówiące o docelowej trasie pojazdu i kolejnym przystanku.

Przetarg zostanie rozstrzygniety jesienią. Zwycięska firma będzie miała pięć miesięcy na zainstalowanie ekranów. Można się ich spodziewać najpóźniej na wiosnę przyszłego roku. Umowa będzie obowiązywać do połowy 2013 roku.

Opinie (191) 1 zablokowana

  • Gdzie interes? (2)

    Tak szczerze mówiąc gdzie w tym coś nowego i gdzie interes? W Berlinie można w metrze oglądać wiadomości i reklamy na przystankach i w niektórych liniach metra. Są to reklamy ruszające się a nie pojedyncze slajdy. Poza Berlinem nie widziałem jeszcze dobrze działającego systemu wyświetlającego reklamy, chociaż można by uzależnić reklamy od pozycji pojazdu.

    Widziałem w różnych miastach, że jak jest reklama w autobusach, to dla produktów przewoźnika. W autobusach prywatnych przewoźników dla wycieczek, w autobusach miejskich dla jakiś biletów, informacje o serwisie itp. Na zdjęciu z Brna widzimy ekran z wykazem następnych przystanków. Widzę taki ekran codziennie w drodze do pracy. Że można na tym zarobić dziwiło by mnie. Przecież trzeba wgrywać reklamy na twarde diski pojazdów. Wiem że można to robić przez WiFi (WLAN), ale przecież hakerzy mogą w ten sposób zmienić reklamy a może też zapisany wykaz tras linii autobusowych. Zamiast "Bramy Wyżynnej" będziemy oglądali na ekranie trupie czaszki hakerów. Bez bezprzewodowego zapisywania treści na twardy disk w nocy w zajezdni, nie da się to opanować. Informatyk musiał by w każdym pojeździe osobno wgrywać reklamy i to w paru zajezdniach.

    Na pomoc przychodzi nam tutaj dywidenda cyfrowa. Przez zwolnienie częstotliwości telewizyjnych po wprowadzeniu nadziemnej telewizji cyfrowej do roku 2013 można by wykorzystać DVB-T do nadawania specjalnego programu telewizyjnego dla komunikacji miejskiej. Oprócz wiadomości lokalnych można by oglądać reklamy. A na części ekranu wyświetlały by się nazwy przystanków. Nie wiem jak chce ktoś opanować akustyczne zapowiadanie przystanków i reklamy z dźwiękiem. Przecież co minutę albo dwie była by reklama przerywana przez zapowiedz przystanka. Czy nie doczekamy się nigdy akustycznych zapowiedzi przystanków? A możliwości techniczne zostaną wykorzystane dla zarobienia małych pieniędzy?

    Co to jest 57 tyś./miesiąc jeżeli będzie trzeba zakupić monitory. 573 monitorów to koszt ok. 1.000 - 2.000 zł za sztukę. Kasa zwróci się najwcześniej po roku. Do tej pory firma wykorzystująca powierzchnię będzie należała do przeszłości.
    Nie wiem czy wystarczy normalny ekran, przecież musi ob być zabezpieczony przed wandalizmem i kradzieżą. Do tego dochodzi montaż i elektronika umożliwiająca zapis informacji i dostarczanie informacji w danym momencie, np. wyświetlanie reklam przy zbliżaniu się do obiektu reklamodawcy. Czyli GPS, mały komputer i ekran. Do tego oprogramowanie sterujące tym. Nie mówiąc już o tym, że stałych klientów ZKM będą reklamy denerwować.

    Pomysł jest fajny, ale koszt poniesie wyłącznie ZKM i będzie wyłącznie własnym i jedynym reklamodawcą. Chyba że trojmiasto.pl sprawdza z tym artykułem czy jest zainteresowanie i czy jest rynek na nowe własną ofertę.

    • 2 2

    • Do tego dochodzi jeszcze przy najmniej, 250 komputerów z licencja na oprogramowanie DS, 250 abonamentów gsm :) elementy montażowe + montaż, płacenie ZKM za każdą godzinę montażu na obiekcie :) a do tego trzeba mieć nadzieje, ze nikt tego nie zniszczy/ukradnie. ogólnie jak nie masz przy najmniej 2 mln złotych luźnych to nie ma co podchodzić :) dla ZKM to zloty interes.

      • 0 0

    • jak to gdzie interes

      ktos te monitory zamontuje.

      • 0 0

  • a ja się ptram - kiedy będą tablice elektroniczne na przystankach?

    miały być już rok temu!

    • 8 0

  • KLIMA LUDZIE KLIMA

    Niech się lepiej zajmą klimatyzacją w tych busach, w busie oznakowanie "pojazd klimatyzowany" a ukrop i smród..klima chyba nie działa albo jest NIE WŁĄCZANA!oszczędzają??

    a Krzysztof Wojtkiewicz prawnikiem nie jest to widać po wypowiedzi

    • 2 0

  • dojdzie i do tego, że żeby w ogóle POstawić noge w gdańskim autobusie czy tramwaju, najpierw trzeba bedzie wysłać SMS o treści

    "budyń for ever" lub " i love pudding" (wersja dla europejczyków) ja mam dar prorokowania i wcale mi nie do śmiechu:-)
    PO prostu komuś się POpierdzieliły role.....

    • 3 2

  • No już sobie wyobrazam...

    ...siedze rano w autobusie... a tu nagle JEB, jaskrawoczerwona reklama nachalnie migająca przed ryjem... :/ Wszedzie teraz te wyswietlacze/LCD, które emitują promieniowanie niekorzystnie wpływajace na ludzi.

    • 3 1

  • Tablice elektroniczne na przystankach? Co jest z tym tematem? Czy zamiast ?!?!?;)

    Sprawa ucichła a tablic jak nima tak nima?
    Z reklam pewnie będzie pożytek, tramwaje w centrum gdańska częściej stoją niż jadą.
    Proponuję emitować filmy "jak się efektywnie myć i używać dezodorantu".

    • 7 0

  • Renoma sie bedzie reklamowac ;) hihihi

    • 2 0

  • chyba liczą na to, że reklamy odwrócą uwagę pasażerów od zasyfionego miasta i korków, które zazwyczaj ogląda się przez szybę.

    • 1 0

  • reklamy?

    to już wolę seriale.

    • 0 0

  • Ekrany LCD

    W Krakowie takie są od dawna , żadna nowość

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane