• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy

Maciej Korolczuk
14 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po wielu uwagach i krytyce, jaka spadła na ZTM po zmianach rozkładów jazdy, urzędnicy postanowili wprowadzić kolejne zmiany - tym razem na lepsze. Po wielu uwagach i krytyce, jaka spadła na ZTM po zmianach rozkładów jazdy, urzędnicy postanowili wprowadzić kolejne zmiany - tym razem na lepsze.

Od poniedziałku 21 września zostaną wprowadzone pierwsze korekty rozkładów jazdy linii autobusowych w Gdańsku. To efekt wielu skarg i negatywnych opinii podróżnych, którzy także w listach wysyłanych i publikowanych na naszym portalu domagali się zmian. - Stale wzrastające natężenie ruchu na drogach wymusza konieczność dostosowania rozkładów jazdy do aktualnej sytuacji - tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.



Czy jesteś zadowolony z zaproponowanych zmian?

Od początku września, gdy ruszyła nowa linia tramwajowa na Piecki-Migowo i po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w dotychczasowych rozkładach jazdy dokonała się prawdziwa rewolucja. Zdaniem wielu mieszkańców, pasażerów i naszych czytelników "korekty" - jak określali wprowadzone zmiany gdańscy urzędnicy - okazały się zmianami na gorsze. Wiele kursów zostało wykreślonych, część linii zmieniła swoje trasy, część została skrócona lub skierowana w inne miejsca (np. na pętlę przesiadkową na Siedlcach, która również wymaga wielu poprawek).

Już w ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że władze miasta nie pozostaną głuche na wnioski wzburzonych mieszkańców i myślą nad wprowadzeniem kolejnych zmian - tym razem na lepsze.

Pierwsze zmiany od przyszłego tygodnia

W poniedziałek poznaliśmy szczegóły pierwszego etapu przywracania porządku w komunikacji miejskiej.

- Od pierwszego dnia funkcjonowania nowej siatki połączeń na bieżąco monitorowaliśmy sytuację. Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego obserwowali ruch pasażerów i autobusów na węźle integracyjnym Siedlce. Zbierali od pasażerów sygnały, opinie i sugestie dotyczące zmian wprowadzonych w komunikacji miejskiej - tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. - Zarówno dane pochodzące z zapisu urządzeń SIP, w które wyposażone są pojazdy, rejestrujących rzeczywisty czas przejazdu, jak i cenne uwagi mieszkańców stanowiły podstawę do wprowadzenia korekt rozkładów jazdy. Pierwszy etap zmian wejdzie w życie już w poniedziałek 21 września - zapowiada Grzelak.
Będzie zielona fala dla tramwajów

W kolejnym etapie zmian jednym z priorytetów ma być wprowadzenie zielonej fali dla linii tramwajowych kursujących w ciągu ul. Kartuskiej i Rakoczego.

- Pracujemy obecnie nad jak najszybszym wprowadzeniem w życie tzw. "zielonej fali" dla tramwajów linii 4, 10 i 12 w ciągu ul. Kartuskiej oraz w ciągu ul. Rakoczego. Długie oczekiwanie tramwajów na skrzyżowaniach powoduje bowiem opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy. Trwają również konsultacje techniczne dotyczące możliwości udoskonalenia przystanków na węźle integracyjnym Siedlce - dodaje zastępca prezydenta.
Co się zmieni?
Linia 227:
- nastąpi zwiększenie częstotliwości kursowania w godzinach porannych i wieczornych we wszystkie dni tygodnia.

Linia 156:
- nastąpi zwiększenie częstotliwości kursowania w godzinach szczytu przewozowego w dni powszednie w okresie nauki szkolnej. Zamiast co 20 minut, autobus linii 156 pojedzie co 15 minut.

Linia 175:
- nastąpi zwiększenie częstotliwości kursowania w godzinach szczytu przewozowego w dni powszednie w okresie nauki szkolnej. Zamiast co 20 minut, autobus linii 175 pojedzie co 15 minut.

- Dodatkowo, na wniosek mieszkańców dzielnic południowych skorygowaliśmy godziny odjazdów linii 156 i 175 w godzinach porannych i wieczornych po to, by poprawić możliwości przesiadek z innych linii - zaznacza zastępca dyrektora ds. przewozów ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski.

Linia 213:
- nastąpi przesunięcie ostatniego kursu tej linii z węzła integracyjnego Łostowice- Świętokrzyska z godz. 22:53 na godz. 22:55.

Korekty rozkładów jazdy czekają również linie autobusowe 167, 168 i 267.
- Z powodu konieczności pilnej poprawy punktualności i regularności kursowania, wprowadzone zostaną korekty do rozkładów jazdy linii 167 i 168, uwzględniając coraz trudniejsze warunki ruchu drogowego na ul. Kartuskiej, powodujące opóźnienia. I tak, w godzinach szczytu porannego i popołudniowego autobusy tych linii pojadą ze zwiększoną częstotliwością co 15 zamiast co 20 minut (na wspólnych odcinkach linie te będą kursować z łączną częstotliwością co 7,5 a nie co 10 minut) - zapowiada Zomkowski.

Dodatkowo skorygowany zostanie także sposób wykonania dwóch kursów linii 267. Obowiązujący dziś kurs tej linii o godz. 05:27 z węzła integracyjnego Siedlce w kierunku Bysewa zostanie wykonany z Dworca PKS. Odjazd z przystanku "Dworzec PKS" nastąpi o godz. 05:22. Autobus zatrzyma się na przystankach "Nowe Ogrody", "Tarasy (Bema)", "Zakopiańska" i "Siedlce". W drugim kierunku, trasa kursu tej linii o godz. węzła Siedlce 22:35 zostanie wydłużona do Dworca PKS (przyjazd: godz.) 22:41. Na trasie przejazdu będą obowiązywały przystanki "Zakopiańska" i "Urząd Miejski".
- Wprowadzenie tej zmiany wynika z samego faktu dojazdu autobusu z zajezdni trasą przez Śródmieście, a więc możliwości udostępnienia pojazdu pasażerom - wyjaśnia Zomkowski.

Opinie (575) 4 zablokowane

  • 955... porażka... Najważniejszym jednak jest powrót kursowania 167, 168 do Centrum (1)

    Autobus 955 to totalne nieporozumienie. Nie dość, że rozkład "dziwny" i zupełnie oderwany od potrzeb, to jeszcze zupełnie zapomniano, że sobota i niedziela to także są dni, w których ludzie podróżują. Czy nie mógł nadal jeździć numer 264 z Wrzeszcza np. do PKM Jasień przez Pólnicy (oczywiście z uwzględnieniem sobót i niedziel). Mieszkańcy Jasienia "płacą teraz frycowe" za "morenowy tramwaj". Popsuto nam wszystko w komunikacji, co funkcjonowało dobrze od lat. Zafundowano nam uciążliwy "bajzel" i jeszcze oczekuje się, że będziemy szczęśliwi z braku połączeń, z przesiadek, z wyższych kosztów... Może jednak czas wsłuchać się w głos zainteresowanych i chociaż co drugi kurs 167, 168 przedłużyć (skierować) do Centrum...

    • 28 0

    • podrozuja.. mowmy wprost

      nie ma wolnych sobot i niedziel. caly handel praktycznie dziala 7 dni w tygodniu.

      • 4 0

  • komunikacja autobusu 184 (2)

    Po co jeżdzi na wileńską zamiast prosto do Gdańska. My mieszkańcy Niedzwietdnika mamy najgorzej

    • 17 6

    • szok (1)

      A my mieszkańcy Wileńskiej mamy być pozbawieni jedynego autobusu, bo ktoś twierdzi, że ma najgorzej. Ja tak na okrętkę autobusem 184 jezdziłem wiele lat i życzę teraz cierpliwości nowym pasażerom.

      • 9 0

      • 184 na Wileńską jest potrzebny bez 2 zdań, tak jak 183 na Niedźwiednik

        Połączenie tych 2 linii to parodia komunikacji miejskiej

        • 2 0

  • 113

    Proszę o wsparcie bo sami nie damy rady.

    • 11 0

  • ZTM niech się nie bije w piersi tylko posłucha pasażerów.

    Ludzie chcą połączeń bezpośrednich a nie tysiąca przesiadek

    • 20 2

  • przywrócenie 183 lub chociaż 142 dla Niedźwiednika (2)

    Wszelkie powyższe zmiany w rozkładach prawdopodobnie poprawią komfort pasażerów. Niestety zmiany te w żaden sposób nie naprawiają tego co zostało zepsute na liniach autobusowych, którymi jeździli mieszkańcy Leśnej Góry i Niedźwiednika do i z Gdańska. Obecna linia 184 to kpina, nie dość, że czas przejazdu Gdańsk-Niedźwiednik z około 20 minut wzrósł do przeszło 40 (linia objeżdża dwa Morenę) to jeszcze zmalała częstotliwość, z kursów co 15-20 minut do 40 minut oczekiwania na kolejne połączenie. Nic tylko kupować kolejny samochód. Super rozwiązanie na zmniejszenie korków. PKM bardzo udana inwestycja ale zmiany w kursowaniu autobusów to porażka.

    • 15 1

    • Nie chcę powrotu 142 i 183 tak jest wystarczajaco. (1)

      • 1 5

      • gdybym mieszkał na Morenie to też bym nic nie miał przeciwko obecnemu rozkladowi. Dwie nowe linie tramwajowe całkowicie

        Ale z perspektywy Niedźwiednika wygląda to zupełnie inaczej...

        • 1 1

  • Po zmianach jest większy problem z dojazdem z przymorza na jasien.

    • 10 0

  • Po co zmiany mnie wszystko pasuje, a tramwaj na Morenę rewelacja!!

    Pętla Siedlce dobrze działa widzę mnóstwo autobusów 167, 168, 175.

    • 1 26

  • jaki cymbał poprowadził scieżkę cyklistowską przez petlę Siedlce

    trzeba nie miec wyobrazni by w tak newralgiczne miejsce wprowadzać jeszcze cyklistów. tera to tylko fontanny ze złotą rybką tam brakuje

    • 16 1

  • Niektórzy tutaj są jacyś nawiedzeni... (5)

    ...Każdy chciałby dojechać najlepiej bezpośrednio z jednej dzielnicy do drugiej...Czegoś takiego nie ma nawet w najlepiej rozwiniętych komunikacyjnie miastach w Europie. Dojazd do centrum i przesiadka, czasami nawet dwie.
    S-bahny też jeżdżą obrzeżami dzielnic podobnie jak PKM-ka. Też trzeba dojść do przystanku, a niektórzy to chcieliby mieć przystanek PKM pod domem.
    Naprawdę nie rozumiem jak osoba mieszkająca na Morenie/Niedżwiedniku/Wrzeszczu może narzekać na dojazd do centrum! 142 pod oddaniu PKM jest naprawdę zbędny. Z ulicy Słowackiego PKM Niedżwiednik lub Brętowo i dojazd PKM do Wrzeszcza, potem przesiadka na SKM do centrum. Z Rakoczego PKM Brętowo. Z Moreny to nawet nie trzeba jeździć PKM-ką, tylko jest bezpośredni tramwaj do centrum...

    • 2 28

    • Nie tylko Morena jest w Gdańsku...

      Owszem przesiadki w Centrum to "normalka" (i takie były), ale na obrzeżach... Robi się dla pasażerów nie jedna, a dwie, trzy przesiadki wg byle jakiego rozkładu i w byle jakim, niebezpiecznym miejscu.

      • 1 0

    • I co, S-Bahn nie dubluje się z busem lub tramem?!

      • 3 0

    • "Każdy chciałby dojechać najlepiej bezpośrednio z jednej dzielnicy do drugiej."

      no pewnie, że tak, to chyba logiczne.
      wcześniej tak mieliśmy, to dlaczego teraz miałoby być inaczej?

      nie mieszkasz na Niedźwiedniku, Morenie, Wrzeszczu to nie wiesz jak jest.
      więc nie pie.dol

      • 7 0

    • Wszystko było by ok,gdyby nie to,że PKM jest niezintegrowana taryfowo z autobusami i tramwajami,do tego nie obowiązuje na tej linii bilet metropolitalny,mimo że linia w całości przebiega na obszarze miejskim i obsługiwana jest jest przez SKM.Kuriozalną sytuację z biletem metropolitalnym rozumiałbym,gdyby obsługę PKM prowadziły Koleje Dolnośląskie,albo Arriva,ale obecnie,gdy u jednego przewoźnika tj SKM obowiązują dwa systemy taryfowe,jest to absurd na skalę europejską.

      • 4 0

    • Widocznie tam nie wmawiają ludziom,że komunikacja zbiorowa jest dla mieszkańców najlepszym rozwiązaniem dla przemieszczania się po mieście. U nas mają gębę pełną frazesów,ale robią wszystko aby poprawić komfort dojazdu posiadającym samochody , a nie jadącym tramwajem,czy autobusem.

      • 2 0

  • 167 i 168 nie dojeżdża do PKM Kiełpinek

    Mogliby coś zrobić aby jakiś autobus z Kiełpina Górnego dojeżdżał na PKM Kiełpinek... od Auchan trochę daleko do przystanku

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane