• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM rozważa rozwiązanie umowy z prywatnym przewoźnikiem

Szymon Zięba
7 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (231)
aktualizacja: godz. 15:02 (8 września 2023)
Autobusy przewoźnika BP Tour realizującego przewozy dla ZTM Gdańsk. Autobusy przewoźnika BP Tour realizującego przewozy dla ZTM Gdańsk.

W związku z pogarszającą się sytuacją w wykonywaniu przewozów przez BP Tour, który obsługuje część połączeń autobusowych w Gdańsku, Zarząd Transportu Miejskiego analizuje możliwości rozwiązania umowy z przewoźnikiem w części lub w całości.



Jak oceniasz gdańską komunikację miejską?

Przypomnijmy: BP Tour posiada 38 autobusów i obsługuje następujące linie:

107, 117, 122, 126, 132, 143, 156, 158 (razem z GAiT), 166 (razem z GAiT), 171, 174, 175 (razem z GAiT), 176 (razem z GAiT), 200, 205, 207, 213, 232, 255, 256, sezonowe 606 i 607 oraz nocną N5.

- Kłopoty z realizacją kursów obsługiwanych przez operatora BP Tour nasiliły się w ostatnim czasie. W lipcu około 130 braków kursów spowodowanych było nieobecnością kierowców. Sytuacja u naszego przewoźnika ma charakter sezonowy, ponieważ w trakcie wakacji kierowcy zaczęli odchodzić do lepiej płatnej pracy w turystyce - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Dodaje, że w miarę możliwości taborowych, jako organizator gdańskiej komunikacji miejskiej, kierują na trasy rezerwę, którą posiada miejska spółka (Gdańskie Autobusy i Tramwaje), a operator, który zawinił, jest karany.

Rozkłady komunikacji w Trójmieście



Dyrektor ZTM: poszkodowany nie tylko Gdańsk



- BP Tour obsługuje głównie połączenia międzygminne, w razie braków poszkodowane jest nie tylko Miasto Gdańsk, lecz także gminy sąsiednie, jak Pruszcz Gdański, Żukowo czy Kolbudy. Od każdego z operatorów obsługujących linie autobusowe i tramwajowe w sieci ZTM w Gdańsku wymagamy wysokiej jakości świadczonych usług zgodnie z umową, którą z nami podpisał. W związku z pogarszającą się sytuacją z BP Tour aktualnie analizowane są możliwości rozwiązania umowy w części lub w całości w przypadku braku poprawy. Sam operator zgłosił już chęć rezygnacji z części kontraktu. W obu przypadkach wyłonienie nowego operatora będzie musiało się odbyć na koszt BP Tour. Pracujemy nad zastąpieniem części kontraktu przez miejskiego przewoźnika. Już teraz trwa też przygotowanie przetargu na wybór przewoźnika w kolejnych latach, aby zapewnić jak najlepszą jakość i ciągłość połączeń - dodaje Sebastian Zomkowski.

W sprawie swoje stanowisko przedstawił Piotr Brewczak z BP Tour. Publikujemy je poniżej:

  1. Od 1,5 roku regularnie informujemy ZTM Gdańsk o poważnym problemie z kierowcami. Problem ten nie dotyczy tylko BP Tour ale całej polski i wszystkich przewoźników w komunikacji miejskiej, a szczególnie operatorów niezależnych. Informacje na ten temat są ogólnie dostępne w Internecie i jest to powszechna wiedza w branży. (np. https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci//szczecin-4-miesiace-i-prawie-18-tys-
    odwolanych-kursow-autobusow-i-tramwajow-77206.html Bardziej racjonalni organizatorzy (ZTM-y) ograniczają wielkości przewozowe żeby zbilansować je z dostępnymi zasobami kierowców
  2. ZTM w Gdańsku udaje, że nie ma takiego problemu co jest dla nas całkowicie nie zrozumiałe szczególnie w kontekście zapisów PZT Art. 431. "Zamawiający i wykonawca wybrany w postępowaniu o udzielenie zamówienia obowiązani są współdziałać przy wykonaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, zwanej dalej "umową", w celu należytej realizacji zamówienia" Zapis ten jednoznacznie wskazuje, że w przypadków problemów szczególnie natury niezależnej od stron (brak kierowców na rynku pracy) Zamawiający jest zobowiązany do współdziałania. Pozostawiam więc tą sytuację bez dalszego komentarza.
  3. Zamawiający (ZTM Gdańsk) od początku realizacji kontraktu rozliczał wykonane przez operatora (BP tour) zadania według zaniżonej ilości wzkm do czego w pewnym zakresie sam się przyznał i skorygował w marcu tego roku (po ponad 5 latach) część obmiarów linii. Nadal jednak ok. 2% km są zaniżane w stosunku do wykonywanych (tj. ok 4.320km w miesiącu). Oznacza to, że BP tour musi dysponować dodatkowo ok. 10 kierowcami (jeśli obmiary były by prawidłowe potrzeba było by o tych 10 mniej). W czerwcu br BP Tour zwrócił się do ZTM-u z pismem wskazującym na taką sytuację podając też wyliczenia i do dnia dzisiejszego mamy jedynie informację, że ZTM zleci (ale nie mamy potwierdzenia, że zlecił) wykonanie obmiaru kontrolnego. Jak to się ma do Art. 432 PZP pozostawiam bez komentarza.
  4. Od początku roku BP Tour nie wykonał łącznie ok. 25 tyś km. W tym z połowa z przyczyn braku kierowców. W każdej firmie zdążają się sytuacje braku realizacji zleconych wzkm. Przepełnienia taboru w godzinach szczytu są bardzo często przyczyną pojawiania się problemów technicznych, ważna jest skala tych problemów. Jeżeli popatrzymy na skalę przez pryzmat udziału procentowego km nie zrealizowanych do wykonanych, to narastająco od początku roku nie zrealizowano (uwzględniając wszystkie przyczyny) 0,8% wzkm!! (wskaźnik bardzo przyzwoity dla tego rodzaju przewozów) w tym połowa z przyczyny braku kierowców (12.550 km). Mając na uwadze wzkm dodatkowo wykonane z uwagi na złe obmiary linii od początku roku ok. 34.500 km jasno z tego widać, że niezrealizowane kursy mają swoje źródła w przyczynach obiektywnych (rynku kierowców) ale i subiektywnych - braku reakcji ZTM na ewidentne błędy przez niego popełnione (zaniżone obmiary linii, faktycznie więcej
    potrzebnych kierowców).
  5. Wypowiedzi Pan Dyrektora ZTM-u które pojawiły się w przestrzeni medialnej wskazujące na zastanawianie się nad możliwością wypowiedzenia / odstąpienia od Umowy są, mówiąc bardzo oględnie, oderwane od rzeczywistości. Umowa przewiduje taka możliwość ale w sytuacji jeśli przewoźnik nie będzie realizował w ciągu kolejnych 3 dni co najmniej 10% wzkm zaplanowanych rozkładem jazdy. Do takiej sytuacje jest bardzo daleko jak wynika z p.4 powyżej, więc nieodpowiedzialne wypowiedzi Pana Dyrektora ZTM dla portali internetowych kreują czarny PR dla firmy BP Tour utrudniając jej funkcjonowanie (pracownicy podnoszą swoje obawy o ich przyszłość) co w konsekwencji może spowodować ich rezygnację z pracy dla BP Tour i w konsekwencji odbić się na pogorszeniu jakości obsługi linii w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (231) 3 zablokowane

  • ZTM nie wyciąga wniosków (2)

    To jest drugi operator w zestawie linii ościennych, (poprzedni przetarg był dzielony na dwa zestawy które obsługiwały PKS Gdańsk i Warbus).
    O ile z PKSem wielkiego problemu nie było to Warbus sprawę zawalił. Sytuacja z obecnym zwycięzcą przetargu, gdzie wszystko wziął bp tour jest bliźniaczo podobna do tej z Warbusem. Nietrudno więc w tej sytuacji wskazać winnego- ZTM Gdańsk! Pan dyrektor Sebastian Z. swoim ewidentnym zaniedbaniem dopuścił do daleko zaawansowanych problemów gdańskiej komunikacji miejskiej. Niewykonywane kursy, których ilość jest wysoka i zawiniona przez przewoźnika BP Tour byłaby z pewnością dużo wyższa. ZTM doskonale wie, że na poszczególnych liniach przewozy są wykonywane przez kierowców nie przestrzegających przepisów dotyczących czasu pracy kierowcy. Kierowcy pracują po 16-18 godzin dziennie i przewożą pasażerów! To jest skandal, o którym wie ztm, itd oraz inne służby! Czas z tym skończyć!

    • 40 3

    • (1)

      A w GAiT jest lepiej? Wiesz ilu kierowcow brakuje? Ci ktprzy sa robia po kilkadziesiat nadgodzin, firma ciagle dzwoni zeby przychodzic z wolnego, a stawka jak minimalna

      • 10 1

      • W GAIT nikt nie pracuje 350-400godzin

        • 5 1

  • Nareszcie !!!

    • 8 0

  • (1)

    Przykro, ale w naszym Gdansku to wszystko sie rozlazi, psuje, nie dziala jak nalezy, po taniosci, takie ogolne dziadostwo i niechlujstwo.

    • 20 1

    • Ale wszystko?

      Jestem zszokowany,
      wymienień proszę wszystko- zaintrygowała(e)ś mnie.
      Chyba nie zasanę :(

      • 3 2

  • Możliwość rozwiażania umowy w części

    I potem w jednym mieście jest 10 spółek, gdzie każda musi zarobić na kierowników i dyrektorów.

    Wejdzie fala to dopiero będziemy płakać

    • 16 0

  • (3)

    Dadzą 50zł netto to przyjdę pojeździć!

    • 17 1

    • W Gdansku w styczniu oglosza, ze kierowcy dostali podwyzke...bo stawka minimalna bedzie wyzsza niz w GAiT

      • 7 0

    • za te gapienie się w szybę 50 netto ty śmieszy jesteś (1)

      • 2 10

      • Przyjdz pogapic sie w szybe. Miesiaca nie wytrzymasz

        • 16 0

  • Bp tour niech w końcu zniknie z gdanskich ulic

    • 20 1

  • (3)

    W GAiT zaraz bedzie to samo. Stawka na poziomie minimalnej krajowej, kupa narzuconych nadgodzin. Nie ma chetnych to niewolniczej pracy

    • 27 2

    • Nadgodziny? (2)

      Masz prawo się denerwować, pewnie jeszcze za nie nie płacą ??? :)
      Bo jeżeli płacą i to pewnie wg. stawk x 2 + pochodne, to chyba wszystko jest OK?

      • 0 8

      • (1)

        Ale nie kazdy chce robić 220 godzin, a w tej chorej firmie nie ma opcji odbioru wolnego za nadgodziny

        • 10 0

        • Jest. Praktykowane parokrotnie gdy kierownik przegiął z tzw. merytoryką.

          • 0 0

  • (1)

    GAiT sam ledwo wiąże koniec z końcem w kwestii zatrudnienia. Dopóki nie będą uczciwie płacić będą problemy kadrowe. Przy takiej odpowiedzialności, obowiązkowości i umiejętnościach ocierać się o płacę minimalną to hańba.

    • 35 1

    • :)))

      w gajcie jest kreatywna kierowniczka zasobów ludzkich (tzn kadr) ona wyglądem i sposobem bycia ludzi odstasza.....

      • 0 0

  • (1)

    Do jakiej turystyki co ten Ziom gada.
    Kierowcy zmieniają miejskie firmy Gait PKS Bptur zależy kto lepiej zapłaci.
    I dużo z zawodu odchodzi bo za takie pieniądze nie ma to sensu.
    W tej chwili brakuje wszędzie kierowców, a powód prosty Gait 24.50 brutto TAK Tak
    I jest tak że to jeszcze wszystko się jakoś kula bo są kierowcy co cały miesiąc bez wolnego pracują. I w urlopach.
    Oraz asy co po 14-16-18 godzin dwie zmiany robią.

    • 22 0

    • Dokladnie

      Honorata
      Piszałka
      Miłośnik damskich ciuszków
      Taki brodaty co robi w gait bp i na flixie
      Takich jest więcej

      • 10 0

  • to

    to wtedy komunikacja będzie........jak na zad*piu-przecież miasto jako jedyny podmiot nie posiada zaplecza,tak to władze oszukiwały mieszkańców mówiąc o zakupach taboru,o cudawiankach.......a to była i jest tragedia

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane