• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM rozważa rozwiązanie umowy z prywatnym przewoźnikiem

Szymon Zięba
7 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (231)
aktualizacja: godz. 15:02 (8 września 2023)
Autobusy przewoźnika BP Tour realizującego przewozy dla ZTM Gdańsk. Autobusy przewoźnika BP Tour realizującego przewozy dla ZTM Gdańsk.

W związku z pogarszającą się sytuacją w wykonywaniu przewozów przez BP Tour, który obsługuje część połączeń autobusowych w Gdańsku, Zarząd Transportu Miejskiego analizuje możliwości rozwiązania umowy z przewoźnikiem w części lub w całości.



Jak oceniasz gdańską komunikację miejską?

Przypomnijmy: BP Tour posiada 38 autobusów i obsługuje następujące linie:

107, 117, 122, 126, 132, 143, 156, 158 (razem z GAiT), 166 (razem z GAiT), 171, 174, 175 (razem z GAiT), 176 (razem z GAiT), 200, 205, 207, 213, 232, 255, 256, sezonowe 606 i 607 oraz nocną N5.

- Kłopoty z realizacją kursów obsługiwanych przez operatora BP Tour nasiliły się w ostatnim czasie. W lipcu około 130 braków kursów spowodowanych było nieobecnością kierowców. Sytuacja u naszego przewoźnika ma charakter sezonowy, ponieważ w trakcie wakacji kierowcy zaczęli odchodzić do lepiej płatnej pracy w turystyce - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Dodaje, że w miarę możliwości taborowych, jako organizator gdańskiej komunikacji miejskiej, kierują na trasy rezerwę, którą posiada miejska spółka (Gdańskie Autobusy i Tramwaje), a operator, który zawinił, jest karany.

Rozkłady komunikacji w Trójmieście



Dyrektor ZTM: poszkodowany nie tylko Gdańsk



- BP Tour obsługuje głównie połączenia międzygminne, w razie braków poszkodowane jest nie tylko Miasto Gdańsk, lecz także gminy sąsiednie, jak Pruszcz Gdański, Żukowo czy Kolbudy. Od każdego z operatorów obsługujących linie autobusowe i tramwajowe w sieci ZTM w Gdańsku wymagamy wysokiej jakości świadczonych usług zgodnie z umową, którą z nami podpisał. W związku z pogarszającą się sytuacją z BP Tour aktualnie analizowane są możliwości rozwiązania umowy w części lub w całości w przypadku braku poprawy. Sam operator zgłosił już chęć rezygnacji z części kontraktu. W obu przypadkach wyłonienie nowego operatora będzie musiało się odbyć na koszt BP Tour. Pracujemy nad zastąpieniem części kontraktu przez miejskiego przewoźnika. Już teraz trwa też przygotowanie przetargu na wybór przewoźnika w kolejnych latach, aby zapewnić jak najlepszą jakość i ciągłość połączeń - dodaje Sebastian Zomkowski.

W sprawie swoje stanowisko przedstawił Piotr Brewczak z BP Tour. Publikujemy je poniżej:

  1. Od 1,5 roku regularnie informujemy ZTM Gdańsk o poważnym problemie z kierowcami. Problem ten nie dotyczy tylko BP Tour ale całej polski i wszystkich przewoźników w komunikacji miejskiej, a szczególnie operatorów niezależnych. Informacje na ten temat są ogólnie dostępne w Internecie i jest to powszechna wiedza w branży. (np. https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci//szczecin-4-miesiace-i-prawie-18-tys-
    odwolanych-kursow-autobusow-i-tramwajow-77206.html Bardziej racjonalni organizatorzy (ZTM-y) ograniczają wielkości przewozowe żeby zbilansować je z dostępnymi zasobami kierowców
  2. ZTM w Gdańsku udaje, że nie ma takiego problemu co jest dla nas całkowicie nie zrozumiałe szczególnie w kontekście zapisów PZT Art. 431. "Zamawiający i wykonawca wybrany w postępowaniu o udzielenie zamówienia obowiązani są współdziałać przy wykonaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, zwanej dalej "umową", w celu należytej realizacji zamówienia" Zapis ten jednoznacznie wskazuje, że w przypadków problemów szczególnie natury niezależnej od stron (brak kierowców na rynku pracy) Zamawiający jest zobowiązany do współdziałania. Pozostawiam więc tą sytuację bez dalszego komentarza.
  3. Zamawiający (ZTM Gdańsk) od początku realizacji kontraktu rozliczał wykonane przez operatora (BP tour) zadania według zaniżonej ilości wzkm do czego w pewnym zakresie sam się przyznał i skorygował w marcu tego roku (po ponad 5 latach) część obmiarów linii. Nadal jednak ok. 2% km są zaniżane w stosunku do wykonywanych (tj. ok 4.320km w miesiącu). Oznacza to, że BP tour musi dysponować dodatkowo ok. 10 kierowcami (jeśli obmiary były by prawidłowe potrzeba było by o tych 10 mniej). W czerwcu br BP Tour zwrócił się do ZTM-u z pismem wskazującym na taką sytuację podając też wyliczenia i do dnia dzisiejszego mamy jedynie informację, że ZTM zleci (ale nie mamy potwierdzenia, że zlecił) wykonanie obmiaru kontrolnego. Jak to się ma do Art. 432 PZP pozostawiam bez komentarza.
  4. Od początku roku BP Tour nie wykonał łącznie ok. 25 tyś km. W tym z połowa z przyczyn braku kierowców. W każdej firmie zdążają się sytuacje braku realizacji zleconych wzkm. Przepełnienia taboru w godzinach szczytu są bardzo często przyczyną pojawiania się problemów technicznych, ważna jest skala tych problemów. Jeżeli popatrzymy na skalę przez pryzmat udziału procentowego km nie zrealizowanych do wykonanych, to narastająco od początku roku nie zrealizowano (uwzględniając wszystkie przyczyny) 0,8% wzkm!! (wskaźnik bardzo przyzwoity dla tego rodzaju przewozów) w tym połowa z przyczyny braku kierowców (12.550 km). Mając na uwadze wzkm dodatkowo wykonane z uwagi na złe obmiary linii od początku roku ok. 34.500 km jasno z tego widać, że niezrealizowane kursy mają swoje źródła w przyczynach obiektywnych (rynku kierowców) ale i subiektywnych - braku reakcji ZTM na ewidentne błędy przez niego popełnione (zaniżone obmiary linii, faktycznie więcej
    potrzebnych kierowców).
  5. Wypowiedzi Pan Dyrektora ZTM-u które pojawiły się w przestrzeni medialnej wskazujące na zastanawianie się nad możliwością wypowiedzenia / odstąpienia od Umowy są, mówiąc bardzo oględnie, oderwane od rzeczywistości. Umowa przewiduje taka możliwość ale w sytuacji jeśli przewoźnik nie będzie realizował w ciągu kolejnych 3 dni co najmniej 10% wzkm zaplanowanych rozkładem jazdy. Do takiej sytuacje jest bardzo daleko jak wynika z p.4 powyżej, więc nieodpowiedzialne wypowiedzi Pana Dyrektora ZTM dla portali internetowych kreują czarny PR dla firmy BP Tour utrudniając jej funkcjonowanie (pracownicy podnoszą swoje obawy o ich przyszłość) co w konsekwencji może spowodować ich rezygnację z pracy dla BP Tour i w konsekwencji odbić się na pogorszeniu jakości obsługi linii w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (231) 3 zablokowane

  • 174 w sezonie jeden na 2h (1)

    Tlumy jadą nad jezioro w weekendy. Jak sardyny napchany do granic możliwości.
    Kpina z ludzi.

    • 9 2

    • A nieprawda

      Nie jeden na 2 godziny, tylko jeden na 1 godzinę 30 minut. Pisz do Wójta Kolbud, żeby zamówił więcej kursów.

      • 1 0

  • 174 (1)

    Kierowcy nie polskojęzyczni. Wciaz gadaja przez telefon.Na pytania nie odpowiadają. Raz tak sie spieszyl, ze wogole nie zatrzymywał się na przystankach.

    • 7 2

    • Tylko tacy przychodza za te psie pieniadze na 15 godzinne zmiany

      • 1 0

  • 25 minut spóźnił się autobus 115 (5)

    wiecie co mi szef powiedział ? może powinienem sobie odbić na kierowcy popołudniu ? pisałem skargi i reklamacje już nie raz i dowiedziałem się iż nikt nie ponosi odpowiedzialności za punktualność autobusów, może warto by to było zmienić ? np. 1 minuta spóźnienia i darmowy przejazd, 2 minuty zwrot pieniędzy za bilet miesięczny, 3 minuty odszkodowanie za straty moralne i odszkodowanie dla pracodawcy za straty finansowe ? Nie każdy siedzi na tyłu i nic nie robi jak w budżetówkach.....

    • 5 10

    • Korki są to i się spóźnia (4)

      Przecież nie przeleci górą. Kierowca też nie ma interesu w spóźnianiu się, bo wtedy ma mniej czasu na pętli.

      • 7 1

      • Nieinteresuje mnie to absolutnie w ogóle. (3)

        Nie kupiłem biletu na 7:50 tylko 7:20 a zapłaciłem 120 zł na niego... jakbyś poszedł do piekarni kupił chleb to chyba oczekujesz że go dostaniesz ? czy wychodzisz z pustymi rękoma o 5 zł biedniejszy?

        • 0 6

        • (1)

          Nie kupujesz biletu na godzine, to nie kolej

          • 3 1

          • na minuty

            nie godziny koleżko

            • 0 1

        • Wsadź sobie te 120 zł. W piczkę

          Weź taxi i cię punktualnie zawiezie gdzie będziesz chcieć. Ciekawe tylko na ile Ci to starczy. Oh boże zapłaciłam 120 zł i jestem królowa życia. Weź się wieśniaro ogarnij. Za 120 zł to jedna osoba z zakupami w Biedronce może się dzień utrzyma a ty chcesz cały miesiąc dupę wozić jak księżniczka.

          • 4 1

  • Ciekawe co po rozwiązaniu umowy? (1)

    Żołnierze wot starami będą nas wozic.

    • 11 0

    • Uczniowie technikum samochodowego w ramach praktyk. Każdego dnia dziesiątki rannych pasażerów w wyniku wypadków, ale za to będzie można kupić mefedron u kierowcy.

      • 3 0

  • Kierowca

    A może tak porozmawiajmy o zarobkach!
    Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Pozdrawiam

    • 8 1

  • Za Frytki nikt nie będzie jeździł !!

    • 3 0

  • (2)

    Może się wezmą w końcu za komunikację. Komunikacja w Pruszczu to tragedia. Nieraz 232 potrafi nie przyjechać o 15:12 na Rondo Kociewskie. Do tego w upale nie ma w ogóle klimatyzacji że woła to o pomstę do nieba.

    • 5 3

    • Pruszcz nie ma komunikacji.

      • 1 0

    • A po co w Pruszczu komunikacja ? tam wszystko umiera 16:00-17:00

      nie ma sensu

      • 0 0

  • Trzeba więcej pieniędzy rozdawać i obniżyć wiek emerytalny do 55 lat...

    ...wtedy na pewno nie zabraknie pracowników.

    • 5 2

  • Szkoda, ze nikt nie mowi o prawdziwym powodzie czyli niskich zarobkach. Kierowców nie zabraknie jak beda mieli sensowne pwnsje, a nie stawke minimalna

    • 7 0

  • Ziobro zdziwienia

    Ta firma to wydmuszka. W 2018 roku były skargi bardzo poważne do instutucji odpowiedzialnych za kontrole. I co?. Wszystkie ukręcono .

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane