• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa miesiące pierwsze efekty gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego

Patryk Szczerba
30 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Uspokojenie ruchu na ul. Chylońskiej to jedno z trudniejszych zadań w ramach gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Uspokojenie ruchu na ul. Chylońskiej to jedno z trudniejszych zadań w ramach gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego.

W założeniu 41 projektów ma zostać zrealizowanych w tym roku, jednak pracujący nad nimi urzędnicy przyznają, że w wielu przypadkach taki okres będzie niemożliwy do spełnienia. Powodem jest stopień skomplikowania niektórych z nich.



Czy miasto powinno spieszyć się z realizacją pomysłów zaproponowanych w budżecie obywatelskim

Głosowanie nad Budżetem Obywatelskim w Gdyni zakończyło się ponad miesiąc temu. Wyniki poznaliśmy 21 maja, a tydzień później zwycięskie projekty zostały przez prezydenta skierowane do realizacji. Miasto wyda na nie nieco ponad 2,4 mln zł. Mieszkańcom najbardziej spodobały się pomysły związane z siłowniami zewnętrznymi, boiskami oraz infrastrukturą drogową.

To oznacza dodatkową pracę przede wszystkim dla Gdyńskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz Zarządu Dróg i Zieleni. Na razie inwestycje są na wczesnym etapie. Pierwsze widoczne efekty powinny w dzielnicach pojawić się najwcześniej pod koniec lata.

Czytaj też: 15 proc. mieszkańców Sopotu głosowało na Budżet Obywatelski

Wśród pracowników drugiego wydziału nie brakuje jednak opinii, że z realizacją projektów miasto nie powinno się spieszyć. W nieoficjalnych rozmowach przyznają, że w innych miastach z budżetem obywatelskim takiej presji czasowej nie ma, co pozwala na spokojniejsza pracę. Pojawiały się nawet pomysły, by całkowicie usunąć sprawy związane z infrastrukturą drogową z kolejnych edycji.

- Oczywiście - otrzymaliśmy dużo więcej obowiązków. Nie wszystko jest proste, jak się wydaje. Zadania związane z budżetem obywatelskim są realizowane przez pracowników, często po godzinach normalnej pracy. W poważniejszych sprawach potrzebna jest dokumentacja projektowa, a dopiero później wykonanie, dlatego całość musi potrwać. Będziemy się jednak starali, żeby ze wszystkim zdążyć - podkreśla Stefan Benkowski, kierownik działu dróg w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Z kolei wśród inicjatorów idei budżetu obywatelskiego nikt nie dopuszcza późniejszego terminu zakończenia wszystkich inwestycji niż początek przyszłego roku. Z tego powodu ostrej interwencji ze strony radnych wymagała m.in. sprawa związana z projektem uspokojenia ruchu na ul. Chylońskiej, pt. "Chylońska dla ludzi", który zdobył najwięcej głosów na Cisowej.

- Pytaliśmy o to urzędników z ZDiZ i otrzymaliśmy zapewnienie, że jego realizacja zostanie przyspieszona jak tylko to możliwe. Zakładamy, że miesiące wiosenne przyszłego roku to data graniczna w przypadku największych projektów. Musimy pokazać mieszkańcom efekty głosowania, a nie rozwlekać sprawę na kolejne miesiące - podkreśla Paweł Brutel, radny Samorządności.

Z powodu nieporozumień, w najbliższej edycji mogą nastąpić zmiany w regulaminie. Niewykluczone, że nie będzie można zgłaszać projektów związanych ze zmianą organizacji ruchu na poszczególnych ulicach. Takie pomysły, jak przekonują w ZDiZ, wymagają bowiem poważnych - a co za tym idzie czasochłonnych - analiz.

- U nas pracują nad tym specjaliści. Ich opinie często są sprzeczne z tym, co chcieliby mieszkańcy. Tak poważne zagadnienia, jak zmiana organizacji ruchu nie powinny być brane pod uwagę na podstawie głosów mieszkańców, tylko rzeczowego badania co do ich zasadności - dodaje Benkowski.

Czytaj też: Co się dzieje z gdańskimi projektami Budżetu Obywatelskiego?

Całościowej analizie poddawana jest też pierwsza edycja budżetu obywatelskiego. Badaniami zajmuje się Pracownia badań i innowacji społecznych "Stocznia" z Warszawy. Miasto chce m.in. wiedzieć, na jakie projekty głosowały poszczególne grupy wiekowe, jak rozkładało się głosowanie w zależności od płci i adresu zamieszkania. Wnioski i decyzje co do dalszych edycji pojawią się prawdopodobnie po wakacjach.

- Skonsultujemy też zagadnienia budzące wątpliwości z mieszkańcami zaangażowanymi w tworzenie projektów i wszystkimi zainteresowanymi. Ich punkt widzenia również będzie dla nas istotny - wyjaśnia Brutel.

Miejsca

Opinie (54) 4 zablokowane

  • pięna moja Gdynia :) (2)

    innowacyjna :) lepiej by było zawierac w budżecie obywatelskim mniejsze projekty. Tj. mała architektura, zieleń, place zabaw, siłownie itp. Efekty szybciej by cieszyły oko :)

    • 27 11

    • Gdyby nie było podziału na dzielnice ludzie wybraliby projekt dla tunelu pod torami (1)

      A wiadomo, że Szczurek nie chce tego realizować bo woli czekać aż mu ktoś da 100% na OPAT

      • 1 7

      • Czy ty naprawdę zdajesz sobie sprawę co piszesz?! bzdury okropne.

        • 6 2

  • I bardzo dobrze, Gdynia idzie do przodu! (1)

    A dookoła szajka partyjna, ludzie władzy, którzy za nic mają Polskę i Polaków

    • 25 25

    • grajter

      czy to znowu wpis ekipy szczura

      • 4 2

  • Brawo to świadczy jak się poważnie u nas traktuje Obywateli (4)

    a nie robienie wiele szumu, a następnie drugą edycje gdy tymczasem jeszcze pierwszej nie skończono?

    Szybkość i powaga to domena Gdyni

    • 19 18

    • Poważnie? buahahahaha (1)

      • 2 5

      • Bardzo na serio i z atencjom

        i oby tak dalej

        • 0 0

    • Niby kto tak powaznie traktuje obywateli?

      • 1 3

    • grajter

      i tu też grajter wpisała?

      • 3 3

  • to jasne bo urzedasy z UM Gdynia potraktuja to jako wlasny sukces

    a wybory juz wkrotce. Typowa kielbasa wyborcza W.S. i jego kolesi.

    • 18 25

  • występy Gdyni w tvn też z budżetu obywatelskiego czy (5)

    z budżetu na PiaRd

    • 20 21

    • wystepy to POrazka, (3)

      bo nie było w nich prezydenta, ani nikogo z władz Gdyni, a szkoda, nawet gdy TVN organizował go wg własnego scenariusza i budżetu.

      Sam widok pustej plaży i zaproszonych gości z Gdańska to wiele tłumaczy:(

      • 4 7

      • czyli xl dla Gdyni zawsze winny Gdańsk (2)

        jak np. z tymi sławetnymi wycieczkowcami co to Gdynia się zachłystuje, że wpływają i wpływają do portu w Gdyni. A jak już wpłyną to pasażerowie w autobusy i do Gdańska albo Malborka. ps. nawet Wydział propagandy o tym wie, ale boi się przyznać że wie.

        • 5 4

        • (1)

          A co możesz ciekawego zwiedzić w Gdyni. Przez Świętojańską przejedziesz autokarem w drodze do Gdańska.

          • 4 6

          • A co jest do zwiedzania na Świętojańskiej? Haha

            • 0 6

    • mózg masz w głowie czy w toruni albo u małego konusa z żoliborza

      • 1 2

  • (2)

    a potem się okaże że pieniążki przepadły bo komuś się tyłka do roboty nie chciało ruszyć

    • 7 12

    • mówisz o Gdańsku

      to zaznaczaj, bo ludzie pomyślą......

      • 7 3

    • Znów jakiś niewyspany frustrat

      • 7 1

  • Co jest nie tak z Chylońską ? (12)

    Mieszkam na tej ulicy i nie wiem, co właściwie trzeba tam zmieniać ? o co chodzi z tym uspokojeniem ruchu ? Zarówno ja, jak i sąsiedzi z klatki - głosowaliśmy na inne projekty, które niestety nie znalazły aprobaty u większości. Uważam, że o rzekomym uspokojeniu ruchu na jakiejś ulicy, powinni decydować tylko i wyłącznie ludzie, którzy tam mieszkają - są tam zameldowani.

    • 32 7

    • (11)

      no i zadecydowałem - głosowałem na ten projekt bo nie chce mieć ruchu tranzytowego pod oknami. a jeżeli ktoś chce sobie "skracać" (bo skrót to jest żaden!) drogę to niech zatrzyma się jak samochód chce się włączyć do ruchu na chylońskiej

      • 3 4

      • (9)

        A widzisz ja głosowałem za innym projektem, ale gdybym miał taką możliwość aby zagłosować przeciw czemuś, to zagłosowałbym właśnie przeciw zmianom na mojej ulicy. To nie jest żadna droga tranzytowa ! Gdyby ten projekt zakładał zbudowanie ścieżki rowerowej równolegle do jezdni - to byłbym za taką inwestycją. Jednak niestety, ale ten projekt zakłada same utrudnienia, nie dając przy tym, żadnych ułatwień. A przepraszam, komuś nie chce się zaczekać 30 sek. aby przepuści kilka samochodów i liczy na progi zwalniające, aby o te parę sekund szybciej się włączyć do ruchu, wciskając się przed inne auto... Niestety to ja na tym stracę, bo zwiększy się liczba samochodów, więcej będzie spalin i będzie głośniej. Faktycznie, ludzie są chyba za mało inteligentni aby takie rzeczy brać pod uwagę.

        • 7 2

        • ciekawe wnioski ale chyba błędne (5)

          w tej chwili problem z włączeniem się do ruchu i wyjechaniem z parkingu mają osoby które mieszkają przy Chylońskiej. Przyczyną problemów jest zbyt wysoka prędkość aut jadach Chylońską. Nawet urzędnicy określają ten odcinek jako "alternatywny" dla Morskiej. Mieszkańcy głosując na ten projekt deklarują, że nie życza sobie na tym odcinku jadących "na skróty" TIR`ów i rajdowców skracających sobie drogę na półkilometowym odcinku specjalnym z jedna zebra bez żadnego fizycznego uspokojenia ruchu.

          • 2 4

          • (2)

            Po pierwsze Chylońska nie jest żadną alternatywą dla kierowców, którzy zjechali z obwodnicy, albo zamierzają na nią wjechać. Po prostu zbyt dużo czasu się straci na wjazd i wyjazd z tej ulicy, aby miało to sens. Ta ulica jest alternatywą tylko dla kierowców jadących cały czas Morską. Problem jednak w tym, że nawet jak zamontują 5 progów zwalniających i wprowadzą ograniczenie do 30 km/h, czy nawet oznaczą tę ulicę jako strefa zamieszkania, to ta jezdnia nadal będzie alternatywą dla Morskiej, jeśli tylko nie będzie na niej korków. Chcę zauważyć, że na równoległym odcinku Morskiej kierowcy jadą często 10 km/h, tyle, że z powodu korku. Po tym "uspokojeniu ruchu" korek zrobi się też na Chylońskiej, a to będzie bardziej uciążliwe, niż to co jest teraz. Niestety na problem trzeba spojrzeć szerzej i jedynie upłynnienie ruchu na Morskiej sprawi, że Chylońska przestanie być alternatywą i lepiej na to przeznaczyć kasę.

            • 6 1

            • Zgadzam się w 100%

              Jak kierowcy będą mieli do wyboru korek na Morskiej czy bujanie się na "uspokojonej" Chylońskiej to wybiorą to drugie.
              Mieszkańcy Chylońskiej zafundowali sobie korek pod oknem i teraz będą mieli dopiero problem z wyjechaniem :)
              A do spowolnienia gnających szybko samochodów wystarczyło postawić tam radar.

              • 5 1

            • Owszem jest alternatywą (potwierdził to ZDiZ w swojej opinii na temat wniosku) i bardzo często zaleca się w radiu objeżdżanie korka na Morskiej właśnie Chylońską. Właśnie tędy jada też TIRy, które skracają sobie drogę z Hutniczej zamiast dojeżdżać do Kwiatkowskiego i na Morską.
              Uspokojenie ruchu ma spowodować m.in. ze taki skrót przestanie być opłacalny czasowo. Będzie łatwiej wyjechać z prostopadłego miejsca parkingowego i drogi osiedlowej.
              Nic nie stoi na przeszkodzie aby wnioskować "upłynnianie ruchu" w kolejnym budżecie obywatelskim. Póki co, przykład ostatniego remontu dowodzi że nie ma takiej ilości nowych pasów ruchu której nie da się zakorkować. Moim zdaniem nie tędy droga. Chylońska ma być dla ludzi a nie dla samochodów :)

              więcej szczegółów na fb: Chylonska dla ludzi

              • 2 4

          • Ale taka sytuacja ma miejsce na całej Chylońskiej (1)

            Czy to znaczy, że należy ją całą wyłączyć z ruchu?
            Ten projekt to całkowity bezsens i egoizm garstki ludzi mieszkających na kawałku osiedla. Równie dobrze można by w ten sposób wyłączyć z ruchu ulice Warszawską, Komandorską, Opata Hackiego i dziesiątki innych ulic w Gdyni zostawiając do "normalnej" jazdy jedynie Morską i tego typu przelotówki.

            • 5 1

            • Nie "wyłączyć z ruchu", tylko "uspokoić ruch"

              ...i można też tak zrobić na Opata Hackiego, Warszawskiej itd., bo Opata czasem też niektórzy nisko lecą. Nawiasem mówiąc tam jest jeden próg zwalniający i moim zdaniem jest on potrzebny. A po Chylońskiej niektórzy rajdowcy jadą zdecydowanie zbyt szybko. Radar nie rozwiąże sprawy - to jest karanie, a nie zapobieganie. Jednych nauczy, drugich nie, a tym co lecą tamtędy okazjonalnie tylko uszczupli kieszeń (czego im nie współczuję). A chodzi o wymuszenie wolnej jazdy (radar nie wymusi), możliwość przejścia przez ulicę, bezpiecznego włączenia się do ruchu. Np. w Puławach cały południowy wjazd/wyjazd jest tak zrobiony, można się "przejechać" z wujkiem Goglem: https://www.google.pl/maps/@51.39799,21.972062,3a,75y,316.41h,64.32t/data=!3m4!1e1!3m2!1sKGxgNKx7o9ImCSbXp-WznQ!2e0
              I jedzie się tam świetnie, nie ma korków (czasem lekko się zagęszcza, ale na moment), z bocznych ulic włączają się bez problemu, piesi nie gromadzą się przy przejściu, żeby w końcu dostać się na drugą stronę. Dało się? Dało. Piszę to jako kierowca - to rozwiązanie jest bardzo dobre i uważam, że w Cisowej też ma szansę się sprawdzić.

              • 0 0

        • (2)

          Ścieżka rowerowa na Chylońskiej już jest , ale jest to jeden z największych bubli w Trójmieście a jak tam pasy na Stryjskiej

          • 2 2

          • ostatnio widzę coś tu kombinują na Stryjskiej (1)

            straszna ciasnota się tu zapowiada na moje oko, i dla kierowców i dla cyklistów

            • 0 3

            • Właśnie na Stryjskiej mają być pasy rowerowe. Będzie to kolejne połączenie drogi różowej ze Zwycięstwa

              • 0 0

      • zgadzam się

        Do tego rano od 6.30 GWE sobie obwodnicę robi i ciśnie ile wlezie po pierwszym odcinku Chylońskiej co utrudnia mieszkańcom wyjazd z miejsc parkingowych (niestety są jakie są - prostopadłe do ulicy, dodatkowo zaparkowane samochody oraz drzewa utrudniają widoczność). Mistrzostwem było jak jeden kierowca z "małego trójmiasta kaszubskiego" wyprzedzał drugiego, zahaczył go podczas tego manewru i staranował dwa inne prawidłowo zaparkowane samochody. Więc progi są ja najbardziej wskazane, jak muszą jeździć to niech robią to wolniej

        • 0 0

  • Fajna sprawa, tylko....

    dobrze by było, gdyby mieszkańcy zgłaszali więcej sensownych projektów, a nie same siłownie (chociaż skoro jest zapotrzebowanie mieszkańców na kilkanaście siłowni to ok). Miłego dnia :)

    • 18 1

  • Kocham Gdynię :)

    • 13 7

  • Stare zeszłoroczne zdjęcie. Tego bruku już dawno nie ma!

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane