• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowe kafle w Oliwie zniszczone. Sprawa trafiła do prokuratury

Ewelina Oleksy
1 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sprawa zniszczonych kafli w Oliwie umorzona

100-letnie kafle, które pokrywały ściany tunelu pod dworcem w OliwieMapka, zostały skute. Sporą ich część usunięto podczas remontu prowadzonego na zlecenie PKP PLK. Miejscy radni w czwartek, 1 września, złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury. Domagają się też wszczęcia postępowania przez konserwatora zabytków. Prace w tunelu na razie zostały wstrzymane.



Jak oceniasz skucie 100-letnich kafli w tunelu pod dworcem PKP w Oliwie?

Zniszczenie zabytkowych kafli z 1905 r. w oliwskim tunelu PKP nagłośniła kilka dni temu Rada Dzielnicy Oliwa.

- Wzywamy Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku (pomorski wojewódzki konserwator zabytków) o natychmiastowe powstrzymanie bezpowrotnego niszczenia substancji zabytkowej dworca kolejowego w Oliwie. W wyniku prac prowadzonych na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które podobno zyskały akceptację konserwatorską, skuwane ze ścian są zabytkowe okładziny ceramiczne. Wstępnie można oszacować, że w kontenerach na gruz znalazło się blisko 40 proc. płytek ściennych z tunelu oliwskiego dworca - alarmował Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.

"Oczekujemy przerwania dewastacji dworca"



Jak podkreślał, zniszczone kafle są bodajże ostatnim tego typu przykładem wystroju dworców z przełomu XIX i XX wieku na terenie Gdańska i okolic.

- Niezrozumiałe jest dla nas niszczenie oryginalnej okładziny w imię modernizacji, a następnie jej rekonstruowanie. Troska o znacznie uszczuploną przez II wojnę światową i lata powojenne spuściznę historyczną powinna nakazywać nam maksymalną troskę nad każdym oryginalnym detalem, który jest do uratowania. Niszczenie oryginalnych kafelków z tunelu oliwskiego dworca, by zastąpić je współczesną atrapą, uważamy za absurdalne. Oczekujemy przerwania dewastacji dworca i skorygowanie błędnej decyzji na to zezwalającej - podkreślił Strug.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.

Miejscy radni składają zawiadomienie do prokuratury



W czwartek, 1 września, miejscy radni Koalicji Obywatelskiej poinformowali, że składają do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

- Inwestor zdewastował zabytkowe, ponad 100-letnie ceramiczne kafle, co naszym zdaniem narusza zapisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Być może inwestor uznał, że są to kafle jak każde inne, że będzie można je odkupić w markecie budowlanym. Być może nie wiedział, że jest to zabytek z początku ubiegłego wieku. Ta sprawa rodzi wiele pytań, niemniej jest na tyle bulwersująca, że żądamy wyjaśnień i ukarania osób odpowiedzialnych za tę ogromną dewastację. Dlatego składamy zawiadomienie do prokuratury - mówi Łukasz Bejm, radny KO. - Mamy nadzieję że organy ścigania przeprowadzą rzetelne śledztwo, które wskaże winnych tej dewastacji.
Co z murem przy Jana z Kolna? Znamy opinię konserwatora Co z murem przy Jana z Kolna? Znamy opinię konserwatora

Dodatkowo radni zapowiedzieli złożenie skargi na działalność inwestora do wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Wnosimy w niej o wszczęcie postępowania administracyjnego na podstawie art. 107d ust. 2 Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz - w przypadku potwierdzenia faktu podjęcia przez inwestora prac renowacyjnych w sposób niezgodny z zakresem lub warunkami określonymi w pozwoleniu PWKZ- ukarania inwestora administracyjną karą pieniężną. Ta kara zgodnie z przepisami może wynieść nawet 500 tys. zł - mówi radny Karol Ważny.
Głos w sprawie zabrała też posłanka Małgorzata Chmiel.

- Te kafle były ozdobą tego tunelu. Przetrwały wojnę, ale nie były w stanie przetrwać rządów PKP, wojewody i konserwatora zabytków. Bo to oni wydali dokumenty w tej sprawie i to oni za to odpowiadają. Miasto nie ma nic wspólnego z terenami kolejowymi. Żądamy dostępu do informacji publicznej dokumentów, które wskażą, na jakiej podstawie odbyła się ta dewastacja - zaznaczyła Chmiel.
Politycy KO 1 września złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury. Politycy KO 1 września złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury.

PKP PLK: "działaliśmy w oparciu o decyzję konserwatorską"



PKP PLK nie ma sobie tymczasem niczego do zarzucenia. Jak informują przedstawiciele spółki, na prace prowadzone w tunelu mieli zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- PKP PLK S.A. realizują prace związane z poprawą estetyki w przejściu podziemnym na przystanku Gdańsk Oliwa. Prace odbywają się w ramach pozwolenia na budowę wydanego przez Urząd Wojewódzki w Gdańsku w lipcu br., w oparciu o decyzję konserwatorską wydaną przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w marcu br. - podkreśla Przemysław Zieliński z PKP PLK. - W zakres prac wchodzi wymiana wysłużonych okładzin [kafli - dop. red.] w przejściu. Nowe okładziny będą jednolite kolorystycznie i dopasowane pod tym względem do pierwotnych. Dla zachowania historycznego charakteru na części ściany przejścia pozostanie fragment oryginalnej okładziny.
Prace w oliwskim tunelu realizuje firma Polwar S.A. za kwotę ok. 1,1 mln zł netto. Potrwają one do końca października tego roku.

Remont prowadzony jest przez PKP PLK. Jego koszt to ponad 1 mln zł. Remont prowadzony jest przez PKP PLK. Jego koszt to ponad 1 mln zł.

Konserwator: "prace wstrzymane, trwa analiza dokumentacji"



Jak informuje urząd konserwatora zabytków, trwa wyjaśnianie, czy "doszło do aktu zniszczenia niezgodnym z wydaną decyzją Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków."

- Na chwilę obecną prace budowlane, obejmujące skucie płytek ceramicznych, zostały wstrzymane na mocy spisanego protokołu z osobą reprezentującą inwestora oraz osoby reprezentujące wykonawcę. Przedstawiciele PWKZ wraz z policją zabezpieczyli materiał dowodowy w postaci kontenera z ułomkami płytek ceramicznych. Funkcjonariusze policji wezwali technika w celu zabezpieczenia dowodów i określenia wielkości utraconych okładzin ceramicznych tunelu - informuje Piotr Klimaszewski, kierownik Wydz. ds. Zabytków Archeologicznych w WUOZ.
Konserwator prowadzi analizę dokumentacji inwestora i jej spójności z tą stanowiącą akta sprawy w WUOZ.

Miejsca

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Zaraz się dowiemy że Wojewódzki Konserwator wydał na to zgodę (2)

    I się znowu okaże że WUOZ nie wie na co wydaje zgody, a na co nie. Bałagan w papierach i w zarządzaniu, zgodnie z wynikami kontroli z zeszłego roku. A Konserwator ten sam dalej na stołku siedzi.

    • 20 2

    • Konserwator nie zauważył, co jest w projekcie...

      • 3 0

    • Jak zgody wydawane są według klucza partyjnego to na liczyłeś?

      • 2 1

  • ciekawe

    o tym że kontener socjalny robotników stojący w poprzek przejścia i wszystkie niedziałające windy będą dłużej utrudniać ludziom życie to nie napisali

    P.S. cegła pod spodem lepiej wygląda niż te kafle

    • 5 16

  • U mnie majster zbil 40 letnie

    I wszyscy w domu się cieszą ze mamy nowe

    • 17 11

  • Co na to radny Skiba? (2)

    • 8 2

    • Osiwiał... (1)

      • 2 0

      • to dobrze -lepiej wygląda:)

        • 0 0

  • (2)

    Obrzydliwe są te kafle i zupełnie nie pasują do upiększenia elewacji jakiegokolwiek dworca kolejowego. Nie wszystko co stare jest wartościowe i warte renowacji. Te kafle są raczej od wiejskiego pieca i bardzo nieestetycznie wykonane. W czasie ich produkcji były prawdopodobnie odrzutem, dlatego obłożono nimi mury dworca. Cały dworzec PKP Oliwa to ruina.

    • 10 42

    • Piszesz bzdury. Ponadto te kafle były

      poddane konserwacji ? Nie

      • 4 2

    • Właśnie pasowały, miały śliczny odcień i były do dziś funkcjonalne.

      • 8 2

  • Zwolnić konserwatora!

    To samo było na stacji Gdańsk Kolonia, która w efekcie stała się atrapą.

    • 17 2

  • Gdańsk czyli wszyscy sa bezkarni (1)

    • 8 10

    • Pkp rzadzone przez pis

      • 1 0

  • Firmy, firemki

    Tak to bywa jak się chce mieć szybko i dokładnie.Za takie pieniądze to albo szybko albo dokładnie.Firma Pana Janusza, Losza i Sasza na pokładzie za g*wniane pieniądze.I nie mam nic do Loszy i Saszy bo jak się im dobrze zapłaci to potrafią.Brak nadzoru bo nadzór jest jednoosobowy na dziesięciu inwestycjach ( bo trzeba sìę nachapać).Zero komunikacji i tak to się kończy.Gdzie był inspektor nadzoru?Bo chyba powinien być w końcu to nie budowa pergoli na RODosie???Dobrze że Klosa jeszcze czasami puszczają to sobie człowiek powspomina....ech...

    • 3 1

  • Jak mają coś spie*rzyć to robota aż furczy

    A urzędnicy oczywiście nic nie wiedzą i zagubieni. Myśle że owce z Motławy poradziłyby sobie przynajmniej równie dobrze jak oni

    • 6 1

  • jaką ozdobą są stare brudne pożółkłe kafle?

    Bez przesady. puszczacie z dymem zabytki Klasy 0 bo komuś przeszkadzają, a tu afera o kafle.

    • 10 33

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane