• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zadbają o przestrzeń publiczną w Gdańsku

Katarzyna Moritz
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przykład estetyki na co dzień, każde stoisko ma inny kolor, inną reklamę. Przykład estetyki na co dzień, każde stoisko ma inny kolor, inną reklamę.

Jest szansa, że skończy się "kakofonia" pstrokatych elewacji i umieszczanie wielkich reklam gdzie się da. W Gdańsku od września ma o to dbać referat do spraw estetyki miasta.



Czy wierzysz, że referat ma szanse zmienić estetykę miasta?

O potrzebie koordynowania działań w dziedzinie miejskiej estetyki w Gdańsku mówi się od lat. Władze miasta są zalewane krytyką mieszkańców. Problemem są nie tylko różnorodne okna w tej samej kamienicy, elewacje malowane każda na inny kolor czy kioski niewpasowujące się w sąsiadującą przestrzeń miejską.

Prezydent Gdańska właśnie zapalił zielone światło, by wzorem innych miast w Polsce, także u nas działał referat do spraw estetyki. Będzie on wydzielony z Wydziału Architektury w gdańskim magistracie.

- Największy problem to reklamy i jeszcze raz reklamy, które degradują miejską przestrzeń. Przyczyna tkwi także w regulacjach prawnych. Mamy nadzieję, że uda nam się jednak porozumieć z firmami, które wywieszają banery. Nie jest ich aż tak dużo - podkreśla Andrzej Duch dyrektor Wydziału Architektury, który koordynuje powstanie referatu.

Kolejne obszary działania przyszłego referatu to przestrzeń publiczna, kwietniki, place, kolorystyka domów. Referat ma współpracować ze wspólnotami czy zarządcami budynków. Jakie narzędzia do egzekwowania estetyki będzie miał?

- Będą tworzone odpowiednie zarządzenia. Jednak estetyka miasta to nie tylko posprzątane ulice i proste chodniki. Jak pokazuje życie, to bardzo często pięta achillesowa nie tylko przestrzeni publicznej. Wielokrotnie widać, że ludzie mają z nią problemy. Przede wszystkim chcemy też uświadamiać czym jest estetyka - podkreśla Duch.

W nowym referacie pracować mają trzy osoby, ale nie będą tworzone nowe etaty. Pracownicy zostaną przeniesieni z innych referatów, będzie tam m.in. plastyk miejski, jedna osoba z wydziału architektury i jedna z Zarządu Dróg i Zieleni.

- W sierpniu zostanie ogłoszony konkurs na kierownika referatu. Liczymy, że kandydat wniesie ciekawe propozycje - zaznacza dyrektor.

W naszym kraju podobne referaty działają już w w Warszawie, gdzie funkcjonuje Wydział Estetyki Przestrzeni Publicznej, w Olsztynie natomiast jest Program Estetyzacji Miasta, który koordynuje asystentka prezydenta miasta. W Toruniu w Biurze Centrum Miasta działa koordynator ds. estetyzacji miasta. Podobnie we Wrocławiu, gdzie istnieje funkcja koordynatora plastycznego rozwoju miasta.

Opinie (107) 8 zablokowanych

  • ZAMIEN (1)

    sie ze mna, bo ja mam na reke 1100 zl

    • 3 2

    • Ale.....

      ...żeby siedzieć w interneciku o 6tej rano, czas i kasa się znajdzie, hm? :)

      • 2 0

  • Gdańsk pięknieje (1)

    z perspektywy trzech i pół dekady i tak jest piękniej - po szarych i brudnych latach 80 tych, pstrokatych 90 tych jakby powoli lepiej....

    • 9 4

    • hmmm wg mnie jest gorzej... patrząc na kolory elewacji, każde okno inne w jednej kamienicy wydaje mi się, że jest gorzej...

      np. słynna elewacja na bloku przy powstańców warszawy....

      • 6 0

  • znależli sposób na przechowanie nieudaczników z ESK2016

    tak po prostu po kolesiowsku

    • 16 2

  • gdansk odkopuje sie od

    1939 i jakos to kiepsko idzie co widac na drogach....

    • 12 1

  • Duch miasta zamawia remonty z obrzymimi bannerami na rusztowaniach (1)

    "...uda się...porozumieć z firmami, które wywieszają banery. Nie jest ich aż tak dużo - podkreśla Andrzej Duch." Panie Duch te bannery wielkości kamienic są największym problemem miasta. Obrzydliwym bo tak wielkim.
    I w najważniejszych miejscach obecnie nad apteką na Długiej i na Długim Targu. Zwykle udają fragment rusztowania, ale dlaczego rusztowanie ma aż
    tak bardzo szpecić miasto? Nie potrzeba żadnego nowego referatu tylko ruszyć tylną część ciała i zlikwidować to tapetowanie wielkich połaci miasta reklamami byle czego.

    • 17 0

    • Ten

      cały Duch nie ma odrobiny ducha w sobie , prostaczek z ciemnogrodu !!

      • 3 0

  • Nareszcie jest szansa na to, aby Gdańsk swoją przestrzenią przyciągał a nie odpychał turystów. Trzeba dużo zrobić i mam nadzieję że się uda.

    • 8 3

  • taaaa najlepiej wygończe wszystkich kupców i minisklepiki i postawcie kolejne galerie handlowe

    wygląda to niefajnie ale tego typu rzeczy to fundament gospodarki

    • 5 13

  • JANIE!

    mam nadzieje, ze wiesz o czym piszesz i zeby nie poprzestalo na Twojej nadziei

    • 0 5

  • kolejny niepotrzebny referat

    tak, kolesie tworzą kolejny niepotrzebny referat dla swoich kolegów, kochanek, dzieci, wnuków, itp.
    Wystraczyłoby wprowadzić odpowiednie regulacje prawne, i problem przynajmniej częściowo zostałby rozwiązany,
    Za chwile okaże się że reklama może być powieszona na danym obiekcie tylko wtedy kiedy zostanie zaprojektowana i wykonana w firmie wskazanej przez ów referat, ktorej właścicielem jest np. mąż lub inny czlonek rodziny dyrektora wydziału.
    No i bardzo ciekawe jak zostanie rozwiązana kwestia reklamy na budynkach kościelnych Czy slogan " Radio Ma Ryja katolicki glos w domu" czy coś w tym stylu nie jest reklamą.

    • 9 9

  • Urzędnicza machina się rozrasta! Kolejne stanowiska, kolejne etaty, kolejne referaty, jeszcze więcej urzędników, i wszystko za nasze pieniądze.

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane