- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (215 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (117 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (756 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (105 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (19 opinii)
Zakończyło się nasuwanie wiaduktu PKM na Zaspie
Po trzech dniach nasuwania 450-tonowa konstrukcja stalowa wiaduktu PKM na Zaspie dotarła na docelowy przyczółek. Wiaduktem w październiku 2015 r. pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska.
- Prace przy tym zadaniu trwały trzy dni, ale z przerwami, które były wprowadzane na czas przejazdu pociągów pod budowanym obiektem - linią dalekobieżną E65. Prace głównie trwały nocą - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
W tym tygodniu nasuwano konstrukcję od strony Oliwy. Przesuwano ją w kierunku Zaspy, w sumie przemieściła się o kilkanaście metrów.
Poprzednie prace przy nasuwaniu - na przyczółek od strony Wrzeszcza - były prowadzone w minionym tygodniu. Wtedy także prace były prowadzone ręcznie. Przesuwanie obiektu odbywa się z użyciem przekładni i potężnych łańcuchów.
Podkreślmy, że wiadukt był nasuwany nad linią dalekobieżną. Obiektem, na którym przewidziano jeden tor, pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska. Obiekt wyeliminuje kolizyjne połączenie na wspomnianej relacji. Gdyby wiadukt nie został wybudowany, pociągi PKM musiałyby korzystać z rozjazdów i wtedy poruszałyby się przecinając dwa tory linii dalekobieżnej, a to oznaczałoby mniejszą przepustowość priorytetowego szlaku Gdynia - Gdańsk Główny.
Zobacz montaż wiaduktu na Zaspie. Film z października tego roku.
Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM. Obiekt na Zaspie ma być gotowy 31 października 2015 r. Choć, jak zapewniają władze PKM, pociągi i tak pojadą 1 września. Ruch ma być wtedy prowadzony jednym torem.
Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko. Zmieniona została przez władze PKM technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące. Inaczej prace trwałyby do końca grudnia 2015 r.
Więcej o powodach opóźnień na budowie wiaduktu pisaliśmy w artykule z października tego roku.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Miejsca
Opinie (86) 5 zablokowanych
-
2014-12-11 21:54
kto mi narysóje bo nie qmam, po co te tory nad torami, skoro penory pekaem-ki bendą z skraju a nie miendzy skm i pkp (1)
- 4 5
-
2014-12-11 22:18
no właśnie nie będą tak biegły :) PKM będzie zatrzymywać się zarówno na nowym peronie we Wrzeszczu, jak i na starym dla PKP. Ale jak to ma funkcjonować, to już inna inszość..
- 2 0
-
2014-12-11 22:04
Widzę, że data oddania do użytku jest coraz później.
Od dawna mówiono o sierpniu. Od niedawna o wrześniu. Od teraz o październiku.
Do tego czasu, zwolnią mnie z pracy do której miałbym super dojazd dzięki PKM. Albo sam każę się im gonić.- 8 5
-
2014-12-11 22:25
JEDEN BILET dla 3miasta! (1)
Panie, Macieju kochany, a co z jednym biletem? Przecież cała opłacalność tej inwestycji opiera się na 3 filarach: dogodnie rozlokowane przystanki (to jest różnie), częste połączenia (tu też jest różnie) oraz prostej i taniej możliwości nabycia biletu.
Żeby komuś z Moreny opłacało się jechać do Obłuża albo chociaż do Gdyni Głównej, to musi być 1 bilet....
Myślę, że moment jest już właściwy, żeby naszym włodarzom zacząć zadawać niewygodne pytania.
Czekamy na artykuł poświęcony temu tematowi- 18 0
-
2014-12-12 18:23
Moment był właściwy przed wyborami i w trakcie...cenzura usuwa wpisy więc nie rozwinę tego tematu tylko zaznaczę by sprawdzić udziały skarbu państwa i pomyśleć komu zależy na utrzymaniu niepotrzebnie kilku zarządów i biletów zamiast jednego? Jedyna droga do zmiany to skarga na zmowę cenową przewoźników bo ceny w 3miescie są wyższe niż w Warszawie?
- 1 0
-
2014-12-11 22:51
A to co?! (1)
Co Wy tu za bzdury wypisujecie, zamiast spijać słowa z ust Prezesa i rozpowszechniać je na tym forum! Przecież on wyraźnie mówi: - Polska się zwija.
- 7 6
-
2014-12-11 23:24
nie mogę już sluchac tego pier..nia o pisie, prezesie i o tym jak to jest w Polsce ok...przy każdej okazji, gdzie się tylko da!
- 3 2
-
2014-12-12 00:20
W październiku a miało być w czerwcu?!
Ej o co chodzi?
- 5 4
-
2014-12-12 02:17
Kiedy zaczną budować gdyńskie przystanki?
Obawiam się, że już może być na to trochę za późno. No chyba, że z kontenerów będą jak infobox ;p
- 8 0
-
2014-12-12 05:49
dla mieszkańców Zaspy PKM nie będzie miała najmniejszego sensu tak długo jak nie powstanie PKM Zaspa! (8)
Co z tego że budują wiadukt na Zaspie skoro dla mieszkańców Zaspy PKM nie będzie miała najmniejszego sensu tak długo jak nie powstanie PKM Zaspa! Ostatnia szansa jest teraz by umożliwić korzystanie z PKM dzielnicy Zaspa budując stację/przystanek tylko trzeba myślących urzędników by tym problemem się zajęli... i proszę bez bredzenia o przesiadkach czyli płaceniu za 3 bilety i czasie dojazdu dłuższym w rezultacie niż obecne połączenia autobusowe...
- 11 9
-
2014-12-12 06:28
my też chcemy przystanek pkm (5)
pkm brzezno i pkm zabianka!
- 6 6
-
2014-12-12 06:28
a my też!
pkm lublewo
- 7 3
-
2014-12-12 18:09
(3)
No tak oczywiście dla troli trzeba też dodać bez bredzenia na temat dzielnic przez które nawet PKM nie przejeżdża i mają dobre, znacznie szybsze połączenie do powstających przystanków PKM... Na zaspie wykluczono z możliwości korzystania przez błąd urzędników kilka tysięcy mieszkańców.
- 2 3
-
2014-12-12 20:04
z korzystania z linii dalekobieżnej też zostaliście wykluczeni (2)
i z korzystania z sieci trolejbusowej. Michale. Setki raz miałeś tłumaczone, że odcinek ochronny nie pozwala na budowę przystanku. Możliwe było ewentualne stworzenie trzech peronów 400 metrów na południe. Ich końce wyznaczałyby wiadukty Zielony i Niebieski. Zaspa nadal by z PKM nie miała pożytku. To nie autobus, który stanie sobie w dowolnym miejscu. Pogódź się z tym.
- 0 3
-
2014-12-13 10:47
(1)
i dalej bredzenie... linia trolejbusowa nie przejeżdża przez Zaspę więc po co przystanki na Zaspie? Linia dalekobieżna czy to na południe w obie strony jest dobrze skomunikowana z Zaspą tak samo jak Gdynia jeśli chce się pojeździć trolejbusem oraz potrzebne są tylko 2 bilety zamiast 3 jak w przypadku PKM.
Co do tego ma błędnie wyznaczony jakiś odcinek ochronny ? Teraz tylko będzie hałas oraz utrudniania i żadnego pożytku czy możliwości korzystania z PKM dla mieszkańców Zaspy. Przy obecnych połączeniach komunikacyjnych czy raczej ich braku dotarcie do PKM to będzie bardzo długa wycieczka trwająca 25-40 minut zależy od ilości przesiadek i ilości potrzebnych biletów. Obecne połączenia są i będą szybsze i tańsze niż w przypadku korzystania na siłę z PKM.- 2 1
-
2014-12-15 01:12
błędnie wyznaczony odcinek ochronny?
no proszę, Zaspa ma wybitnych inżynierów. Tak wybitnych, że własnym autorytetem zatrzymają pociąg staczający się po oblodzonych torach na samej pochyłości.
- 0 0
-
2014-12-12 08:14
na tym etapie już raczej niemożliwe (1)
jedynie co do wywalczenia to tzw. bezkolizyjne przejście przez tory (w okolicach nowego wiaduktu) z Zaspy na Grunwaldzką w kierunku Strzyży
- 3 5
-
2014-12-12 18:12
a była okazja podczas zmiany planów dotyczących tego opisanego wiaduktu...ale urzędnicy tkwią w bezmyślności...?
- 2 2
-
2014-12-12 06:14
Opóźnienie (1)
"... wiadukt ... opóźnia zakończenie budowy PKM. ...
Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 ... Zmieniona została ... technologia budowy ... Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące."
To jak w końcu?- 4 3
-
2014-12-12 14:05
A co się dzieje z tunelem pod Wisłą? Chyba przecieka albo robota idzie jak krew z nosa. Taka cisza zwiastuje dalsze opóźnienia na budowie.
- 2 5
-
2014-12-12 10:25
"Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r."
Nie wierzę piosence!
- 4 4
-
2014-12-12 11:29
(1)
Z jednej strony szacun,ale czy Budimexu nie stać na siłowniki hydrauliczne tylko na stare wciągarki łańcuchowe.(flaszencugi?.)
- 3 3
-
2014-12-12 20:08
siłowniki hydrauliczne nie zawsze mają rację bytu
siłowniki stosuje się po to, żeby obiekt przepchać, wciągarki po to, żeby go przeciągnąć. W tym miejscu jeszcze nie było dobrego punktu dla zaparcia siłownika - a dla zahaczenia wciągarki - jak najbardziej. Wciągarka poza tym jest mała i nie wymaga ciągnięcia przewodów hydraulicznych, które trzebaby zabezpieczyć przed uszkodzeniami.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.