- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (215 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (117 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (757 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (105 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (19 opinii)
Zakończyło się nasuwanie wiaduktu PKM na Zaspie
Po trzech dniach nasuwania 450-tonowa konstrukcja stalowa wiaduktu PKM na Zaspie dotarła na docelowy przyczółek. Wiaduktem w październiku 2015 r. pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska.
- Prace przy tym zadaniu trwały trzy dni, ale z przerwami, które były wprowadzane na czas przejazdu pociągów pod budowanym obiektem - linią dalekobieżną E65. Prace głównie trwały nocą - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
W tym tygodniu nasuwano konstrukcję od strony Oliwy. Przesuwano ją w kierunku Zaspy, w sumie przemieściła się o kilkanaście metrów.
Poprzednie prace przy nasuwaniu - na przyczółek od strony Wrzeszcza - były prowadzone w minionym tygodniu. Wtedy także prace były prowadzone ręcznie. Przesuwanie obiektu odbywa się z użyciem przekładni i potężnych łańcuchów.
Podkreślmy, że wiadukt był nasuwany nad linią dalekobieżną. Obiektem, na którym przewidziano jeden tor, pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska. Obiekt wyeliminuje kolizyjne połączenie na wspomnianej relacji. Gdyby wiadukt nie został wybudowany, pociągi PKM musiałyby korzystać z rozjazdów i wtedy poruszałyby się przecinając dwa tory linii dalekobieżnej, a to oznaczałoby mniejszą przepustowość priorytetowego szlaku Gdynia - Gdańsk Główny.
Zobacz montaż wiaduktu na Zaspie. Film z października tego roku.
Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM. Obiekt na Zaspie ma być gotowy 31 października 2015 r. Choć, jak zapewniają władze PKM, pociągi i tak pojadą 1 września. Ruch ma być wtedy prowadzony jednym torem.
Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko. Zmieniona została przez władze PKM technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące. Inaczej prace trwałyby do końca grudnia 2015 r.
Więcej o powodach opóźnień na budowie wiaduktu pisaliśmy w artykule z października tego roku.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Miejsca
Opinie (86) 5 zablokowanych
-
2014-12-12 11:48
(1)
PKP SKM dogada się z PKP PLK w sprawie "przejść" między linią nr 202, a 250 ? Tj. skandal, aby jedynie, które pozostały po modernizacji linii nr 9 oraz 202 zostały na stacji Gdańsk Główny oraz Gdynia Główna.
- 2 0
-
2014-12-12 20:09
budowa przejścia jest możliwa kosztem przystanku Zaspa
tylko po co? SKM powoli celuje w tabor miejski, wysokopodłogowy. PKM się bawi w rozwiązania na 760mm.
- 0 0
-
2014-12-12 13:11
???
"Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM."
Czy to znaczy, że wiadukt betonowy, który miał być w miejscu stalowego był za darmo a czas jego zbudowania był dłuższy od pracochłonnego betonowego?
Ciekawe, bardzo ciekawe.- 4 1
-
2014-12-12 16:27
Co z peronem na Zaspie (5)
to jakaś kpina, że PKM przejeżdża przez Zaspę i się tam nie zatrzymuje w żadną stronę
- 9 4
-
2014-12-12 19:40
Technicznie nie mozliwe (2)
Z racji duzego wzniesienia i waskiego nasypu, jest to nie wykonalne. A do Wrzeszcza jest blisko.
- 4 2
-
2014-12-13 10:54
(1)
Wszystko jest możliwe tylko wystarczy chcieć to zrealizować. Dotarcie do Wrzeszcza z Zaspy to dodatkowe 25-40 minut i konieczność kupienia 3 biletów na inne środki transportu zamiast 1 biletu i braku potrzeby długiej wycieczki.
- 1 2
-
2014-12-15 01:16
Michał, daj spokój
głupoty gadasz tu, na SSC, na fb PKM. Przyjmij to do wiadomości - w obecnej chwili NIE MA miejsca na ten przystanek. Może będzie później. Może.
- 0 1
-
2014-12-13 12:18
Żadna kpina. (1)
Przystanek w odległości tak małej o sąsiednich, to masakra. Zanim ciuchcia się rozpędzi, już musi hamować. Dawno należało zlikwidować Gdańsk Stocznię i Gdynię Stocznię. To strasznie frustrujące dla pasażera. I pierniczyć, że w krajach zachodnich, to tamto. Odbiło im.
- 1 1
-
2014-12-15 01:15
masz rację. Kraje zachodnie popełniły pewne błędy
Paryż ma metro ze stacjami rozmieszczonymi w odległościach typowych dla tramwaju - ale tam metro powstało po to, by tramwaj zastąpić (jak potem się okazało - Tramwaje do Paryża wracają...). Nowy przystanek Zaspa (po likwidacji obecnego) miałby być 800 metrów od końca peronu Wrzeszcz. Gdzie sens?
- 1 0
-
2014-12-12 19:52
Tylko klapa
to i tak skonczy sie klapa, jednotorowe polaczenie do lotniska i finito. A z Gdyni to sabie moga latac z Kosakowa. Bo nad Rebiechowem jest tylko mgla i i zacmienie
- 2 0
-
2014-12-12 21:09
Ale wtopa . Wiadukt niepotrzebny!!! nawet niepożądany!
Wg zmienionej ostatnio koncepcji PKM ma startować i kończyć na stacji Gd.-Wrzeszcz, więc niepotrzebne jest wjeżdżanie na szlak GD-Gdynia. Znakomicie do tego nadaje się właśnie oddany nowy peron z torami po obu stronach.
Natomiast żeby skorzystać z wiaduktu w kierunku Lotniska, PKM-ki przyjeżdżające z Lotniska do Wrzeszcza muszą wjechać na tor w przeciwnym kierunku, który ma się znajdować się przy obecnym starym peronie od strony peronu SKM. Muszą zatem przeciąć oba tory dalekobieżne!!! A po zabraniu pasażerów przeciąć te tory ponownie ale po wiadukcie!!- 8 0
-
2014-12-13 05:56
Co z gdyńska PKM (1)
Dlaczego nie jest budowany nowy przystanek PKM Gdynia wielki kack?
- 1 0
-
2014-12-13 06:05
Haha
Nie budują bo nie mają kasy bo ostatki wydali na sylwester z polsatem
- 0 0
-
2014-12-13 08:17
Brakuje stacji Osowa
na zdjęciach, makietach nie ma stacji Osowa...
- 2 0
-
2014-12-13 08:27
Przewał Konkretny Metropolitalny. (1)
PKM jak Pendolino, szum medialny i strasznie wielkie koszty, niewspółmierne do jakichkolwiek korzyści.
- 6 4
-
2014-12-15 01:17
bo golfem nie wjedziesz?
korzyść odczują inni
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.