• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

63-letni żuraw stoczniowy idzie do remontu

Katarzyna Moritz
6 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał
Pochodzący z NRD żuraw ma być wyremontowany i wrócić do pracy na nabrzeżu. Pochodzący z NRD żuraw ma być wyremontowany i wrócić do pracy na nabrzeżu.

Pochodzący z 1955 roku żuraw stoczniowy zostanie odnowiony. Remont sfinansuje Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Po naprawie dźwig ma być użytkowany



W ostatnich latach PSSE wykupiła od Stoczni Gdańsk większość gruntów znajdujących się na Wyspie Ostrów, a wraz z nimi sześć stoczniowych dźwigów. Trzy z nich wciąż pracują, pozostałe wymagają remontu.

Obecnie Strefa szuka wykonawcy kompleksowej renowacji dla jednego z nich. Chodzi o żuraw szynowy kratowy o udźwigu 30 t, pochodzący z 1955 roku i wyprodukowany w fabryce VEB Kranbau Eberswalde w dawnym NRD.

- Kontrahent jest zainteresowany wykorzystaniem żurawi na nabrzeżu, dlatego wymagany jest tzw. średni remont - wyjaśnia Igor Nagraba, rzecznik PSSE. - Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał 120 dni na realizację zlecenia.
Strefa szacuje, że remont pochłonie od 350 tys. do 1,4 mln zł.

Żuraw wymaga wymiany układu jezdnego, hamulców i mechanizmu obrotowego oraz zmiany sposobu zasilania. Sama konstrukcja będzie poddana piaskowaniu oraz zostanie oczyszczenia z ptasich odchodów i pomalowana.

Ponadto popękane są obciążniki betonowe i zużyte koła linowe. Wymiany wymaga też system sterowania i okablowanie. Rozpada się drewniana konstrukcja maszynowni, której elementy trzeba będzie odtworzyć.

63-letni dźwig stojący na Wyspie Ostrów nie należy do tych najbardziej rozpoznawalnych w krajobrazie Gdańska. Te widoczne w pierwszej linii, to pracujące do dzisiaj dźwigi Kone, wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii (udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów). Stocznia Gdańsk sprzedała je w 2013 roku właścicielowi terenu, spółce Synergia 99. Miasto nic nie wiedziało o transakcji.

Żurawie Kone, są najbardziej rozpoznawalne krajobrazie Gdańska. Żurawie Kone, są najbardziej rozpoznawalne krajobrazie Gdańska.
Władzom Gdańska zależy na industrialnym, portowym krajobrazie, który mają zapewnić zachowane żurawie (ok. 20 sztuk) stojące na terenie stoczni i Młodego Miasta. Po trwającej przez kilka lat batalii sądowej, decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków, obecnie w rejestrze, a tym samym pod ochroną, znajdują się tereny dawnej Stoczni Cesarskiej obejmujące 21 budynków, nabrzeże dawnego basenu dokowego, relikty dwóch pochylni, trzy żurawie, plac, a także nazwy ulic.

Czytaj też: Więcej terenów stoczniowych w rejestrze zabytków

W grudniu Pomorska Wojewódzka Konserwator Zabytków wszczęła postępowanie zmierzające do wpisania do rejestru zabytków województwa pomorskiego innego fragmentu dawnej Stoczni Gdańskiej, na którym znajdują się m.in. takie obiekty, jak charakterystyczny budynek byłej traserni z napisem "Stocznia Gdańska", klub B90 czy ul. Elektryków. We wniosku mowa także o ochronie innych elementów stoczniowej architektury - pochylni, dźwigów, torowisk czy nawierzchni brukowej.

Opinie (69) 1 zablokowana

  • Synergia...

    Szlanta wiecznie zywy...

    • 2 0

  • Kto zniszczył majątek Stoczni?

    Ciekawe kto odpowie za tzw "oczyszczanie frontu" wyspy Ostrów tj. wyburzanie budynków, zniszczenie całej infrastruktury produkcyjnej itp. za cenę sprzedanego złomu. Dlaczego tym tematem nie zajmuje się dotychczas prokuratura. Afera Amber Gold to przy tym "pikuś".

    • 10 2

  • dobre pytanie kto wyprzedawał żurawie stoczniowe

    sztuka po sztuce tylko zeby było na wypłaty stoczniowe! Związkowcy powinni wiedzieć i to bardzo dobrze.

    • 6 0

  • Przywrócić Stocznie zarabiać i być niezależnym.

    Wszyscy w około mówią, że się nie opłaca tylko dlatego, żeby nie mieć konkurencji nie słuchać robić swoje do przodu do przodu przydało by się produkować jeszcze własne samochody, a nie kupowanie złomów z za zachodniej granicy.

    • 8 0

  • Polska piękny kraj tylko ludzie, którzy w nim żyją

    są podatni na wpływ innych, a przez tą przypadłość nie dbają o swój interes, wszyscy w około dbają o swoje gniazdo tylko Polak robi we własne gniazdo i inni to widzą i to wykorzystują czas się otrzepać i myśleć o sobie już czas.

    • 3 0

  • Jestem za calkowitym odbudowaniem tej stoczni. To ten komuch rakowski zaczął ją rozwalac. Reszte rozwalą pseudo biznesmeni i ich inwestycje dla nowobogackich. Kto to widzial zeby budowac kacapom statki za darmo za jakies ruble transferowe ktore byly wielkie g warte. Przyczyna upadku stoczni to tylko komuchy rosja i zemsta za Solidarnosc.

    • 5 3

  • chociaż raz do naprawy a nie do... "zezłomowania"

    • 4 0

  • No to sie Adamowicz group budzi przed wyborami z dluuugiego snu zimowego he he.

    • 2 2

  • Tak kończy stocznia zarządzana

    przez związek zawodowy.

    • 2 0

  • drogi byście oddali lepiej do remontu. co pół roku zawieszenie naprawiać z powodu dziur to chyba przesada.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane