• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapowiedzi dużych zmian w Nowym Porcie

Maciej Korolczuk
9 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mieszkańcy w badaniach jednoznacznie przyznali, że oczekują dalszych zmian w Nowym Porcie. Wyniki ankiety omówił w środę na konferencji dr hab. Jarosław Załęcki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego. Mieszkańcy w badaniach jednoznacznie przyznali, że oczekują dalszych zmian w Nowym Porcie. Wyniki ankiety omówił w środę na konferencji dr hab. Jarosław Załęcki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego.

- Więcej terenów zielonych i placów zabaw, a najmniej nowych inwestycji mieszkaniowych - to oczekiwania mieszkańców Nowego Portu, wyrażone podczas badań ankietowych przeprowadzonych w ramach rewitalizacji dzielnicy. Być może miastu uda się zdobyć wsparcie Orlenu w remediacji ziemi w parku na Szańcu ZachodnimMapka.



Czego najbardziej brakuje w Twojej dzielnicy?

- Zakres remediacji [to wymiana ziemi skażonej substancjami chemicznymi - dopr. red.] jest już nam znany i dosłownie za chwilę usiądziemy do rozmów z Orlenem, który - jeśli oczywiście wyrazi taką wolę - będzie partycypował w kosztach oczyszczenia terenu po dawnej bazie CPN - mówił podczas środowej konferencji prasowej wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. - Jesteśmy zdeterminowani, by przeprowadzić metamorfozę Szańca Zachodniego i wierzymy, że w perspektywie kilku najbliższych lat uda nam się odmienić to miejsce.
Przypomnijmy. Miasto szacowało, że remediacja może pochłonąć ok. 6 mln zł. Z analizy przygotowanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika jednak, że w ramach prac trzeba będzie wymienić dwukrotnie więcej gruntu, więc koszty z pewnością będą wyższe.

Co, jeśli Orlen nie podejmie się naprawienia szkód środowiskowych wyrządzonych przez swojego prawnego poprzednika?

- Wielokrotnie pokazywaliśmy, że jeśli ktoś nam podkłada nogę to staramy się szukać innego rozwiązania - dodaje Grzelak.
Opinie mieszkańców Nowego Portu na temat rewitalizacji dzielnicy i oczekiwanych działań w przyszłości. Opinie mieszkańców Nowego Portu na temat rewitalizacji dzielnicy i oczekiwanych działań w przyszłości.

Mieszkańcy oczekują dalszych zmian



Na konferencji prasowej, która była podsumowaniem ankiet przeprowadzonych wśród mieszkańców Nowego Portu dotyczących trwającej rewitalizacji dzielnicy, obecny był m.in prof. Uniwersytetu Gdańskiego, dr hab. Jarosław Załęcki.

Naukowiec omówił wyniki badań ankietowych, z których jednoznacznie wynika, że mieszkańcy dzielnicy cieszą się z jej rewitalizacji i oczekują, że to nie koniec zmian w Nowym Porcie.

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie



- Na pytanie, czy dzielnica wymaga dalszych działań rewitalizacyjnych, prawie 97 proc. ankietowanych odpowiedziało, że tak. To pokazuje, że kierunek obrany przez miasto jest właściwy, a zmiany w dzielnicy są pożądane i oczekiwane - przyznał Załęcki. - Jednym z pytań była też kwestia zastąpienia blaszanych garaży przy ul. Wyzwolenia funkcją mieszkaniowo-usługową. Tutaj też większość mieszkańców odpowiedziało pozytywnie.

Nie wszyscy mieli okazję zabrać głos



Do tej kwestii odniósł się z kolei Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy i były radny miasta. Najpierw pochwalił władze Gdańska za decyzję i determinację w działaniach, które mają odmienić oblicze zaniedbanej dzielnicy. Potem jednak krytycznie odniósł się do samej ankiety, mówiąc, że tylko część mieszkańców otrzymała szansę, by się w niej wypowiedzieć.

- Przed konferencją zapytałem pięciu obecnych tu mieszkańców [którzy przybyli na spotkanie z mediami i przysłuchiwali się mu stojąc z boku], ilu z nich otrzymało ankietę. Okazało się, że tylko jeden. Wątpliwości można mieć też do sformułowania niektórych pytań, zwłaszcza tego o zastąpienie garaży blokami z jakąś funkcją usług. Przecież jeśli miasto zlikwiduje te garaże, to auta tam parkujące nie wyparują! Może warto zastanowić się, aby w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego wyznaczyć miejsca postojowe na którymś z wolnych placów, których w dzielnicy nie brakuje. Dlaczego miasto nie zaproponuje w tym miejscu choćby skweru albo terenów zielonych, których w dzielnicy brakuje? - dopytywał.
W ramach badań dzielnicę podzielono na pięć obszarów, z których wybrano po 200 ankietowanych. W ramach badań dzielnicę podzielono na pięć obszarów, z których wybrano po 200 ankietowanych.

Po 200 mieszkańców z pięciu obszarów dzielnicy



Na podobne kwestie uwagę zwrócili w ankietach sami mieszkańcy. Badania przeprowadzono na próbie ok. 1000 osób. Najpierw dzielnicę podzielono na pięć obszarów, a następnie z każdego z nich wytypowano po 200 osób do badania.

Wśród zmian, których mieszkańcy oczekują najbardziej, najwięcej głosów oddano na tereny zieleni miejskiej. Tę opcje wskazało prawie 73 proc. respondentów.

Na drugim miejscu były place zabaw dla dzieci (39 proc.), na trzecim - obiekty i miejsca sportowe (34 proc.), a na czwartym - budynki/pawilony usługowo-handlowe (31 proc.).

Mieszkańcy niechętnie odnoszą się z kolei do nowych budynków mieszkalnych. Oczekuje ich zaledwie co czwarty mieszkaniec dzielnicy (24 proc.).

Ulica Wyzwolenia ma się zazielenić



Poza trwającymi działaniami w ramach rewitalizacji i planowaną remediacją Szańca Zachodniego urzędnicy przedstawili też koncepcję opracowaną przez Biuro Rozwoju Gdańska dla ul. Wyzwolenia.Mapka W tej wizji, jedna z głównych arterii Nowego Portu, którą obecnie odbywa się ruch ciężarówek do i z portu, miałaby zostać bulwarem, tzw. Zieloną Wyzwolenia.

- Tereny wzdłuż całej ulicy Wyzwolenia, od ul. OliwskiejMapka aż do Szańca ZachodniegoMapka, powinny stanowić system zielonych, większych i mniejszych przestrzeni zieleni miejskiej: skwerów, ogrodów deszczowych, szpalerów drzew, parków kieszonkowych - wymieniają urzędnicy.
Jak mówią, szczegóły metamorfozy ul. Wyzwolenia poznamy m.in. po dyskusjach z mieszkańcami oraz podczas warsztatów z architektem miasta. Głównym założeniem i punktem wyjścia jest uspokojenie ruchu i wyprowadzenie ruchu ciężarówek na planowaną Nową Wyzwolenia.

Wiceprezydent Gdańska podtrzymał deklarację śp. Pawła Adamowicza, że wygasająca w 2024 r. umowa z Port Service nie zostanie przedłużona. Wiceprezydent Gdańska podtrzymał deklarację śp. Pawła Adamowicza, że wygasająca w 2024 r. umowa z Port Service nie zostanie przedłużona.

Miasto: Umowa z Port Service nie zostanie przedłużona



Wiceprezydent Gdańska odniósł się też do spekulacji niektórych mediów i części mieszkańców dzielnicy, sugerujących że wygasająca w 2024 r. umowa z firmą Port Service zostanie przedłużona przez miasto. Miałoby się to odbyć wbrew woli śp. Pawła Adamowicza, który kilka lat temu zapowiedział, że na pewno nie podpisze nowej umowy.

- Te sugestie [o tym, że miasto chce przedłużyć umowę] są absurdalne - ucina Piotr Grzelak. - Po pierwsze teren należy do Skarbu Państwa, a my, jako miasto, działamy tylko w imieniu SP. Ostateczną decyzję w tej kwestii podejmie wojewoda pomorski. Natomiast my, jako miasto, zrobimy wszystko, by Port Service w tym miejscu już nie funkcjonował.

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • Betonowy magistrat nagle za zielenią? Coś tu nie gra (6)

    Najpewniej jest to działanie pod publikę, by przykryć inne wałki - Brzeżno i Dolne Miasto, ale Nowy Port też nie powinien spać spokojnie - posadzą dwa drzewa a potem pozwolą niesławniej firmie na R dodatkowo zagęścić ich autorski Hong Kong w Letnicy

    • 82 9

    • Oczywiście (1)

      tydzień temu próbowali mydlić oczy "parkiem kulturowy" na Głównym Mieście, dziś to. To wszystko działania na bredni, Grzelak jako teflonowy figurant .

      • 18 2

      • W Głównym Mieście park kulturowy zrozumiano chyba jako żabki i inne rozrywki dla bookingowego motłochu dam się zjeżdzającego na weekendy.

        • 5 2

    • Nie tylko Brzeźno i Dolne Miasto (1)

      Na Stogach koło pętli 50 m od plaży deweloper na P też ma zamiar budować 300 "wakacyjnych apartamentów", skromne 18.000m2

      • 14 1

      • i słusznie - buduje... płaci podatki... ludziom daje PRACĘ

        a nie leżeć i czekać na te poPiSowe proletariacko-lewackie darmowe rozdawanka+

        • 1 5

    • Betonowy magistrat (1)

      Każdy metr jest na wagę złota. Zieleń niech sobie mieszkańcy w telewizji oglądają...

      • 19 2

      • a kto im broni wykupić teren i założyć sobie tam park?

        przecież PiS im daje+

        • 1 5

  • za kilka lat panie vice

    to myslę, że będzie pan realizował się zawodowo w innej dziedzinie, więc nie biorę serio tego co pan tam opowiadał.

    • 10 2

  • (1)

    Los nowego portu jest dawno przesądzony. Najpierw rewitalizacja, zabudowa nowymi budynkami, dogęszczanie, starzy mieszkańcy won żeby zrobić miejsce dla warszawki.

    • 12 3

    • Potem uciążliwa bookingowa hołota przegoni mieszkańców na przedmieścia i stanie się to co dzieje obecnie się na Przymorzu, czy Śródmieściu. Czyli imprezowy motłoch i bookingowa wolna amerykanka przegoni mieszkańcow

      • 5 1

  • Nowy Port (1)

    No niestety ale długo i dużo trzeba tam robić żeby ta dzielnica nabrała wyglądu Tam jest dość miejsca i na zieleń i na nowe mieszkania Ale jak w końcu ktoś coś chce z tym fantem zrobić to pojawiają się tzw blokacze blokujący i przeszkadzający w rozwoju

    • 29 19

    • W ramach rewitalizacji w Nowym Porcie tworzą jedynie...

      miejsca na nowe inwestycje mieszkaniowo-usługowe, wystarczy sprawdzić w planach.
      Cieszę się, że mimo małej próby mieszkańcy i tak wykazali, że zamiast nowych budynków potrzebują zieleni, skwerów i infrastruktury.

      Dlatego patrząc na plany rewitalizacji wkurza mnie stwierdzenie, że "Miasto obrało dobry kierunek"...

      • 10 4

  • wszyscy dobrze wiedza ze

    kombinujecie wrazzrobyg, zeby pod przykrywka rewitalizacji,postawic,bududynki,mieszkalne.rozliczymywas

    • 8 2

  • przecież " ktoś im podkłada nogę" nic z tego nie będzie

    • 2 1

  • Za

    6 milionów to można co najwyżej jakąś starą ruderę podreperować a Nowym Porcie ich nie brakuje

    • 2 3

  • Tereny w centrum Gdańska się kończą. Nowy Port dla deweloperki jest atrakcyjny w tej sytuacji. Blisko morza, sporo terenu do zabetonowania.

    • 10 3

  • Gdańsk NP

    A którędy będą jeżdzić tiry do rozwijającego się portu gdańskiego?Wg. mnie pozostaną na starej Wyzwolenia.Liczy się tylko kasa,a nie to że mieszkańcy ul.Wyzwolenia chorują z powodu smogu i nadmiernego hałasu.Brakuje obwodnicy dzielnicy.

    • 9 3

  • Od kiedy tak chetnie miasto robi ankiety i sie o cos pyta?

    Jakos o pas startowy na Zaspie ,gdy decydowaly sie jego losy nikogo nie pytali...Wyglada na to ,ze bronia w ten sposob ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym...czyli przez 95 % -wywalaja nasza kase na swoje interesy z deweloperka a 5%...jest dla mieszkancow dla zmydlenia oczu.Ta ustawa jest mega korupcyjna,mega niesprawiedliwa i my mieszklancy nie mamy zadnego wplywu na to kiedy ,na co w czyim imieniu bedzie wykorzystana.Nalezy ja jak najszybciej zlikwidowac bo pod plaszczykiem wspolnego dobra-buduje sie prywatne majatki.Mieszkancy nie maja zadnej kontroli w jej zastosowaniu a my mieszkancy pomimo sprzeciwow i tak nie jestesmy brani pod uwage.Stop PPP.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane