- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Zarzut dla armatora Galara Gdańskiego
Armatorowi jachtu Galar Gdański przedstawiono zarzut umyślnego przyczynienia się do sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym. Do wypadku płaskodennej łodzi, w którym zginęły trzy osoby dorosłe i dziecko, doszło jesienią 2022 r. na Motławie.
Zdaniem prokuratury armator podjął nieprawidłową decyzję o zainstalowaniu na jachcie układu sterowania silnika, niezawierającego tachometru, który wskazywałby rzeczywistą prędkość obrotową silnika. Nie było zatem możliwości oceny prędkości pływania jednostki i wielkości obciążenia silnika. Tym samym osoba wykonująca manewry nie znała pełnych możliwości operacyjnych jednostki, umożliwiających podejmowanie racjonalnych decyzji manewrowych.
![Rok od śmiertelnego wypadku galara. Raport wylicza przyczyny](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3549/150x100/3549982__kr.webp)
- Jak ustalono, armator nie prowadził dokumentacji serwisowej jednostki i nie rejestrował godzin pracy napędu motorowego. Nie przestrzegał okresów przeglądowych wynikających z liczby przepracowanych godzin, a jednostka była eksploatowana z ciągłym, aktywnym alarmem. Na jachcie funkcję pierwszego sternika powierzył osobie, która nie miała wymaganych przepisami uprawnień sternika motorowodnego morskiego, uprawnień radiowych, umiejętności i doświadczenia wymaganego dla rejsów komercyjnych. Nadto armator nie zapewnił odpowiedniego przeszkolenia prowadzących jednostki - wylicza Wawryniuk.
Podejrzany nie przyznał się do winy
Według śledczych armator doprowadził w ten sposób do użytkowania jachtu w stanie nienadającym się do bezpiecznej żeglugi w obszarze portowym i pełnienia jakichkolwiek usług turystycznych połączonych z transportem ludzi, a finalnie przyczynił się umyślnie do sprowadzenia w dniu 8 października 2022 r. katastrofy w ruchu wodnym.
![Byli na miejscu, gdy galar się wywrócił, i wyciągnęli pięć osób. Co zapamiętali?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3290/150x100/3290683__kr.webp)
Prezesowi fundacji "Galar Gdański", która była armatorem jachtu, przedstawiono zarzut popełnienia przestępstwa z art. 173 § 1 i 3 k.k. Wcześniej podobny zarzut postawiono sternikowi jachtu.
- Podejrzany nie przyznał się do zarzucanego mu przestępstwa i odmówił złożenia wyjaśnień - dodaje Wawryniuk.
Za zarzucone przestępstwo grozi kara pozbawienia wolności od 2 do 12 lat.
Opinie (152) 6 zablokowanych
-
2023-11-27 16:07
(2)
U co niektórych armatorów standardem jest, że załogi pływają z mniejszymi papierami niż wymaga tego karta bezpieczeństwa. Przecież lepiej i taniej jest zatrudnić motorka zamiast mechanika czy marynarza zamiast szypra. Urząd Morski niezapowiedzianą kontrolę robi średnio raz na kilka lat na łajbę.
- 84 4
-
2023-11-28 11:21
Urzednicy wolą pic kawę niz zajac się (1)
swoimi obowiązkami. Ot.... przyspawani do stołków. Popracowali by miesiąc w biedronce to by docenili co mają....
- 0 0
-
2024-06-27 13:51
urzednicy to darmozjady
robią 20% tego co powinni a resztę czasu bezsensownie mielą papiery dla mielenia papierów i oczywiście odpoczywają, bo wiadomo praca w urzędzie jest męcząca i słabo płatna. Wiadomo jak płaca taka praca i koło się zamyka.
- 0 0
-
2023-11-27 16:08
Przecież to sycylia. (1)
wszystkie "fundacje" to pralnie i przekręty.
- 11 2
-
2023-11-28 05:01
A z tym to już proszę do KAS.
- 0 0
-
2023-11-27 16:11
O losie
Trzeba mieć niezły tupet, żeby wiedząc jaki ogrom był zaniechań w dalszym ciągu nie przyznawać się do winy...
- 10 0
-
2023-11-27 16:14
jurek (1)
Dla to jest dziwne ze te Skorupy pływaja ludzie którze wsiadaja na te Wehikuły nie sa swiadomi ze płyna na wrakach bez zadnych zabezpieczen
- 6 0
-
2023-11-28 05:08
Ludzie, którzy na nie wsiadają
Wychodzą z teoretycznie słusznego założenia, że jeśli ktoś prowadzi taką (i to legalną) działalność spełnia konieczne standardy i gwarantuje bezpieczeństwo rejsu. Mają pełne prawo tego właśnie oczekiwać.
- 1 0
-
2023-11-27 16:14
szczyt wszystkiego to zatrudnianie jako sterników chłopców z technikum.
bez doświadczenia. Gdzie do przewozu ludzi wymagane są specjalne uprawnienia. Także na lądzie.
- 11 0
-
2023-11-27 16:28
ciekawe ile lat zajmie ustalanie wyroku
- sady pracuja skandalicznie wolno, katastrofa
- 6 1
-
2023-11-27 16:35
Nic się nie zmieniło (1)
Po wypadku za każdym razem kiedy trafię galara przyglądam się czy ludzie mają kamizelki. Widziałem chyba tylko raz u jednej osoby.
- 44 1
-
2023-11-27 21:17
Potwierdzam
I ja przejeżdżając rowerem po nabrzeżu Wiosny Ludów w październiku bieżącego roku widziałem 2 galary płynące z pełną obsadą pasażerów i nikt nie miał kamizelki ratunkowej.
- 3 0
-
2023-11-27 16:45
w gdańsku firmy krzaki mają się dobrze (1)
galary , melexy , pseudo taksówki z brodaczami za kierownicą , wszystko to podoba się pani Prezydent
- 13 1
-
2023-11-28 07:01
bo pani prezydent jest postępowa
- 1 0
-
2023-11-27 17:15
Tak jest
Bardzo dobrze, Powinien dostać przynajmniej z 15 lat do odsiadki. Powinni mu zasądzić zadośćuczynienie rodzinom ofiar. Po kilkaset tysięcy, zlicytować mu majątek i do końca życia nie spłaca on i jego spadkobiercy. Nie ma co się szczypać z cwaniaczkiem/
- 5 1
-
2023-11-27 17:40
Urząd Morski Gdynia
Zarzut to powinien dostać Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, za dopuszczenie tego szajsu do pływania.
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.