• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaskakujące wyniki systemu Tristar

Maciej Korolczuk
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Minął miesiąc od ostatecznego odbioru i uruchomienia w pełnym zakresie systemu Tristar. Pierwsze wnioski? Zaskakujące. Według obliczeń czasy przejazdu przez aglomerację skróciły się miejscami nawet o 18 proc. Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać.



Czy efekty działania systemu Tristar są odczuwalne?

Wielu kierowców wciąż nie może się do niego przekonać. "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były" - wyliczankę komentarzy kierowców niezadowolonych z efektów pracy kosztującego ponad 180 mln zł systemu można ciągnąć w nieskończoność.

Po miesiącu pracy postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak system wpłynął na ruch drogowy w Trójmieście.

System rozlewa korki, a nie likwiduje

Jak mówią nasi rozmówcy - eksperci od zarządzania ruchem w aglomeracji - wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie.
Według nich wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie, jako narzędziu do likwidacji korków w mieście. A tak naprawdę to tylko sposób na równomierne rozłożenie ruchu, "rozlanie" korków w różnych miejscach, tak aby zachować najwyższą w danych warunkach płynność ruchu.

- Warto pamiętać, że inteligentne systemy sterowania ruchem nie likwidują korków, a sprawiają, że straty czasu są mniejsze - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Poza systemem sami kierowcy szukają sobie najlepszych rozwiązań i wybierają alternatywne trasy przejazdu. Ze swojej strony możemy ich wspomóc i tak pokierować ruchem w mieście, by w godzinach szczytu nie dochodziło do paraliżu.
Jak dodaje, korekty programów sygnalizacji i regulacja priorytetów sterowania ruchem pojazdów transportu zbiorowego dały efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc. zamiast 5,5 proc.

- W przypadku komunikacji miejskiej próg, jakiego oczekiwaliśmy wynosił 6,5 proc., a uzyskaliśmy 9,1 proc - mówi Łutowicz.
Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ dodaje, że system poza samym kierowaniem i regulacją ruchu ma też uczyć kierowców prawidłowych zachowań.

- System nie pozwala np. na zbyt szybką jazdę między skrzyżowaniami. Przy gwałtownym ruszaniu na zielonym świetle możemy być pewni, że na następnym zatrzyma nas czerwone światło. Dzięki regulacji sygnalizacji takie zachowania możemy ograniczyć do zera.
Przyrost aut "zjada" pozytywne efekty

System Tristar ma dwa centra dowodzenia. Jedno znajduje się w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego, drugie w Gdyni przy ul. 10 Lutego, w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni. Jak mówi Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w ZDiZ w Gdyni, kierowanie ruchem z roku na rok będzie coraz trudniejsze, bo aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców.

- Szybko przyzwyczajamy się do dobrego i zapominamy, jak się jeździło jeszcze do niedawna, gdy korki naprawdę były większe i bardziej uciążliwe - tłumaczy Oskarbski. - Tak gwałtowny przyrost aut "zjada" pozytywne efekty działania systemu, przez co kierowcy mogą odnosić wrażenie, że działanie systemu jest nieodczuwalne.
O tym, jak mylące może być wrażenie kierowców, świadczą też statystyki na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w centrum Gdyni: ul. Morskiej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w 2013 r., a więc przed uruchomieniem systemu w godzinach porannego szczytu (8-9) skrzyżowanie pokonywało tam średnio 5370 aut. Obecnie przez to samo skrzyżowanie w tych samych godzinach - mimo znaczącego przyrostu liczby aut - przejeżdża 5692 samochodów. To o blisko 6 proc. lepszy wynik, niż przed dwoma laty.

Namacalnie o efektach działania systemu i obsługujących go inżynierów ruchu można się też było przekonać podczas kilkutygodniowego remontu na al. Zwycięstwa w Gdyni. Zdaniem większości kierowców, a także samych urzędników, prace udało się przeprowadzić bez większych utrudnień, mimo że główny ciąg między Wzgórzem św. Maksymiliana a Redłowem przez kilka tygodni był zwężony do jednego pasa.

- Można powiedzieć, że pierwszy poważniejszy test już za nami. Nasi inżynierowie kilka tygodni wcześniej przygotowali na specjalnym oprogramowaniu dedykowane programy, które symulowały przewidywany ruch w tym miejscu. Dzięki temu utrudnienia dla kierowców zostały zredukowane do minimum - mówi Oskarbski i zauważa, że system to nie tylko ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale i wiele innych informacji przydatnych nie tylko kierowcom, ale i pozostałym użytkownikom dróg.
- To m.in. informacje o remontach, wolnych miejscach parkingowych, w systemie jest też kilkadziesiąt przystanków i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, a także kilka trip-planerów, a więc terminali, dzięki którym możemy planować podróż. Można też tego dokonać na naszej stronie internetowej.
W planach rozbudowa systemu

Wkrótce Tristar może zostać rozbudowany o kolejne moduły. W planach jest m.in. opracowanie systemu zarządzania ruchem na drogach na Półwyspie Helskim. Docelowo miałby zostać podpięty do Tristara i zarządzany przez inżynierów ruchu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • Tristar

    Efekt za 180 milionów smutny nadaje się do specjalnej kontroli pod kątem zasadności wydanych srodków

    • 13 1

  • Tristar

    Użytkownicy dróg gdzie ma działać tristar obserwujciej jaki dostaliście prezent za 180 milionów

    • 5 0

  • Czy parkingowych markos z forum nieudaczników już został naczelnikiem gdyńskiego centrum zarządzania tristarem w nagrodę za zapełnienie parkingu podziemnego co to go dostał w zarządzanie od szczodrze utylizujacego nasze podatki szczurka? To tylko kwestia czasu bo forum nieudaczników z trudem się już daje uzasadniac

    • 2 1

  • Tri

    Polakowi to nawet rąbek u spódnicy będzie przeszkadzał. Ludzie przestańcie narzekać,wy nic innego nie potraficie.jak kierowcy aut mają problemy to proszę zacząć jeździć komunikacją miejską.

    • 2 12

  • CZERWONA fala z Gdańska do Gdyni o 3:40 w nocy!! (1)

    Ktoś może wyjaśnić dlaczego wczoraj gdy pokonywałem trasę Gdańsk Gdynia o 3:40 musiałem zatrzymywać się na co drugich lub każdych światłach?
    Był nawet moment gdzie na przejściu dla pieszych nikogo nie było i zamontowane były przyciski dla pieszych...

    • 13 0

    • Czerwona fala

      Bo grzałeś kolego 120 km/godz (dozwolone 60 !!)

      • 0 0

  • Protest (2)

    Musimy zaprotestować przeciwko ludziom, którzy robią z nas idiotów na każdym skrzyżowaniu i wciskają kity o 18% poprawie w ruchu. Należy zamanifestować swoje niezadowolenie i bezradność użyciem sygnałów dźwiękowych. Jak wszyscy zaczniemy trąbić, to może ktoś powie prawdę i ruszą d-y żeby to g naprawić!

    • 10 0

    • Tego nie da się naprawić,można tylko zdemontować,sprzedać i odzyskać parę chociaż groszy. (1)

      • 3 0

      • Wystarczy poczytać o wykonawcy, szwindlach i wałach by zrozumieć, że to nie mogło działać prawidłowo

        • 0 0

  • Odliczanie !!! (2)

    Niech ZDiZ porówna dane dotyczące ruchu w miastach, które zdecydowały się na montaż liczników który informuje o czasie jaki pozostał do przejechania przez skrzyżowanie kiedy zielone lub przygotowania do jazdy jak czerwone.

    Gwarantuje że znacząco poprawI to jazde bo ruszanie pojazdu na zielonym powinno odbywać się natychmiast

    • 6 0

    • może jakiś link?

      Gdzie takie wiadomości można znaleźć? Nie bawmy się w demagogię....

      • 0 2

    • Trzeba być mało ogarniętym, żeby musieć ostro hamować, albo przelatywać na czerwonym. Podobnie wciśnięcie sprzęgła, wrzucenie jedynki i ruszenie zajmuje ok 2 s, więc jak ktoś się pospieszy, to jak się weźmie za ruszanie na żółto-czerwonym, to przejedzie przy sygnalizatorze jeszcze przed zielonym. Drugi i kolejni to mogą nawer poczytać sms-y. Ci kierowcy, którzy zostają po 5-10 metrów to niemoty i zaden lixznik im nie pomoże.

      • 1 0

  • Tylko minutniki na skrzyżowaniu informujące o zmianie świateł pozostałe pomysły na razie to wydana kasa a inż. musi chwalić wydane dydki

    • 4 0

  • Powiem tak, niezły przekręt. (4)

    Każdy kto ma chociaż minimalny iloraz inteligencji zauważy, że za tą kasę można by poszerzyć drogi na południowych częściach Gdańska i rozbudować sieć tramwajową. Korki zmniejszyły by się o 30, a nie 18%. Poza tym- żeby zjechać do Gdańska komunikacją miejską muszę wydać 3 zł. Litr gazu kosztuje 2 zł. Dopóki to się nie zmieni będę zawalał drogi stojąc sobie w korku, w ciepełku, słuchając ulubionej muzyki. Bez tłoku, bez marznięcia, bez przesiadek itd itp.

    • 12 2

    • (2)

      Minimalny teoretyczny iloraz inteligencji to zero. W praktyce minimum wynosi około 20. Żeby zrozumieć znaczenie słowa "minimalny" potrzebne jest IQ większe od 65.

      • 0 0

      • co za idiotyczna odpowiedz (1)

        Zerowy iloraz to zerowy iloraz, minimalny to minimalny 0,000001 ale minimalny. Skąd ty się chłopie urwałeś ? Chyba ze studiów filozoficznych za kasę rodziców haha

        • 2 0

        • Minimalny to znaczy najmniejszy. Kropka. Ktovpowiedział, że IQ musi być większa od zera? Właściwie teoretycznie IQ to jest położenie odswtka głupszych na krzywej gaussa, qięc w tym sensienminimum wynosi minus nieskończoność. W praktyce nie ma sensu określanie IQ większego od 180 i mniejszego od 20, bo a) nie ma testów porównawczych, b) rozkład w ogonach jest daleki od normalnego. Pozdrawiam gimnazjalistów.

          • 0 1

    • Porzerzenie dróg z dwóch do sześciu pasów, skutkowałoby w ciągu kilku lat trzykrotnym zwiększeniem ilości aut (włącznie ze wzrostem miejsc pracy, liczby mieszkańców i liczby dojeżdżających z prowincji). Bo ilość aut jest warunkowana maksymalnym akceptowalnym czasem dojazdu, a nie jest stała i niezależna od przepustowości.

      • 0 4

  • posty (2)

    Proszę wejść na jakikolwiek inny artykuł i przeczytać kilka komentarzy... Nowa moda na niektórych portalach - moda na hejtowanie.. Źle się dzieje...

    • 0 9

    • to może

      jakiś komentarz zamiast minusowania? Chyba, że nic się nie klei oprócz pierdół?

      • 0 3

    • A widać w Tristarze jakikolwiek pozytyw?

      Wszyscy kierowcy są niezadowoleni więc mają dla ciebie się z tego systemu cieszyć?
      Zostaliśmy okradzeni i nabici w butelkę przez zarządy miast i tyle.
      A ty się ciesz.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane